פרידה מג'יימס דוהאן – מאת subatoi

smileהשחקן ג'יימס דוהאן, שגילם את "סקוטי" בשלוש עונות "מסע בין כוכבים" המקורית ובשבעת סרטי הקולנוע הראשונים, הלך לעולמו בשבוע שעבר. אנו נפרדים מהשחקן האהוב, ונפרדים מסקוטי. הקריירה ,החיים, המשפחה, "מסע בין כוכבים", סיום החיים בחלל (בספטמבר הקרוב ככל הנראה), וקישורים רבים אודותיו ואודות מותו, כולל קטעי וידאו.


I've always found that a ship is only as good as the engineer who takes care of her
(Captain Montgomery “Scotty” Scott, Relics)            


ג'יימס-סקוטי

ג'יימס דוהאן הלך לעולמו ביום רביעי האחרון, ה-20 ביולי, יום השנה ה-36 לנחיתה על הירח. זה קרה בביתו, כשרעייתו וחברו-סוכנו הותיק לצידו, לפנות בוקר שעון ארצות-הברית. הוא מת בשנתו. דבר מותו עלה לכותרות בכל מקום אפשרי כמעט. כל אמצעי תקשורת מכובד בעולם דיווח על כך, וכך היה גם במספר כלי תקשורת בארץ. הסיבה היא כמובן כי ג'יימס דוהאן השתייך לדור המייסדים, לחברי "מסע בין כוכבים" המקורית. אתרים דיווחו על קפיצה של מאות אחוזים בהתענינות בחיפוש אחר מידע על הסדרה.
סקוטי לא היה בין שלוש הדמויות המובילות את "מסע בין כוכבים" המקורית, אך הוא היה הרביעי בהיררכיה. פעמים רבות הוא היה המפקד, שישב בכיסא הקפטן כששלושת הבכירים היו עסוקים בהרפתקה זו או אחרת, transופעמים רבות עוד יותר הוא הציל את האנטרפרייז האהובה שלו מהסכנה התורנית בפרק. סקוטי ייסד את הקשר בין המהנדס הראשי לספינתו. קשר שעירב מקצועיות מצד אחד, שכן הוא הכיר את הספינה טוב מכולם, והיה אחראי על כל פינה בה; וקשר שעירב אהבה מצד שני, מעין רצון להגן על הספינה ולשמור עליה מכל סכנה שמתרגשת עליה.
סקוטי "מחולל הנסים" תמיד היה שם בשביל קירק, ובשבילנו. תמיד ניתן היה לסמוך עליו. הוא תמיד הציל את המצב, תמיד נתן מה שהיה צריך. לא פעם ראינו את ההתרחשויות על הגשר, מרכז הענינים, וכשהיו צרות, קפטן קירק חייב היה לפנות דרך מערכת הקשר למהנדס שלו, שיפתור לו את הבעיה הנוכחית – עוד כוח למנועים, או כל פתרון אחר. סקוטי תמיד עשה זאת, ועשה זאת באורח פלא, למרות שהתריע מדי פעם I can't change the laws of physics (משפט שאף זכה למחוות מאוחר יותר בפי או'בריאן וט'פול, בצורות מעט שונות). סקוטי גם קיבל פניות מהשטח, כדי שישגר את הצוות חזרה לאנטרפרייז. אמנם לא תמיד הוא היה שם בעצמו כדי לעשות את זה, אבל הוא היה מזוהה עם המשגר. העולם קיבל בצורה זו את מטבע הלשון המפורסם Beam me up, Scotty, על אף שלא באמת התקיים.
כשנשאל בשנת 98' אם לא התעייף לשמוע את המשפט המפורסם,  ענה: "לא התעייפתי מזה בכלל, תודה לאל. זה נאמר לי כבר כ-31 שנים, במהירות של 110 קמ"ש בארבעה נתיבים של הדרך המהירה. אני שומע את זה בערך מכולם. זה היה כיף."

דמותו של סקוטי היוותה השראה לצעירים רבים. המקצועיות שלו, האהבה למקצוע, כל אלה השפיעו על אנשים רבים ללמוד מדעים. דוהאן קיבל תואר דוקטור להנדסה לשם כבוד מבית-הספר להנדסה של מילווקי, מקום בו חצי מהסטודנטים אמרו בסקר שקבלו השראה מהדמות שגילם ב"מסע בין כוכבים".
בשנת 73', דוהאן התלונן בפני רופא השיניים שלו על כך שהוא מזוהה ללא הרף כ"סקוטי". רופא השיניים אמר לו: "ג'ימי, אתה תהיה סקוטי גם זמן רב אחרי מותך. לו הייworkתי במקומך, הייתי משתף פעולה". דוהאן סיפר אחר-כך: "שמעתי לעצתו, ומאז הכל היה נפלא".
מדוע דוהאן ודמותו היו כה אהובים? אולי בשל הגיל המתקדם (יחסית לעמיתיו), שיצר אשליית סבא חביב, שהתחבב על הקהל. אמנם גם דפורסט קלי היה בן אותו גיל, אך דמותו היתה צינית ועוקצנית. סקוטי היה תמיד חביב ומצחיק, ואולי סוד הקסם הוא בשפם ובמימדי גופו שתרמו מעט לתדמית הכוללת.

שימו לב: בתחתית עמוד זה ישנם קישורים רבים המכילים קטעי קול, תמונות ומעל לכל – קטעי וידאו של ג'יימס דוהאן מהופעות שונות. גם אם אתם (חלילה) מתעייפים באמצע הקריאה, אל תדלגו על הקישורים שמרוכזים בסוף. חלק מהקטעים הנראים שם נידונים או מוזכרים בטקסט שלפניכם.
בעקבות מותו של דוהאן, יעודכנו בקרוב גם הדפים המתאימים בלוח האירועים, ברשימות ימי ההולדת ובדף "כוכבים בשמיים". הודעה על כך תבוא בעמוד הראשי, בשורה הנגללת של "חדש באתר".

בואו נראה, מי היה ג'יימס, מי היה סקוטי.

ביוגרפיה
ג'יימס מונטגומרי דוהאן נולד ב-3.3.1920, בוונקובר שבקנדה, להורים שהגיעו כפליטים מאירלנד. אביו היה אלכוהוליסט ומירר לבני משפחתו את החיים. בגיל 19 עזב את הבית כדי להצטרף לצבא הקנדי שנלחם במלחמת העולם השניה, וביום הפלישה לנורמנדי, דוהאן נחת בחוף ג'ונו (Juno) כשהוביל חלק מחיל התותחנים המלכותי הקנדי. האויב הגרמני ירה עליו ועל חייליו במכונות יריה, ואחרי שפגע בשני צלפים גרמניים, דוהאן עצמו נפגע מארבעה קליעים ברגל, אחר פגע באצבעו האמצעית בידו הימנית שנכרתה וקליע שישי פגע בחזהו, לא רחוק מהלב. חייו ניצלו הודות לקופסת סיגריות מכסף שקיבל מאחיו, אותה שמר ובה השתמש עד שהפסיק לעשן. לאחר מכן סיפר שהים סער, והוא וחבריו פחדו מטביעה יותר מאשר פחדו מהגרמנים. בהמשך המלחמה הטיס מטוס תצפית וזכה לתואר המפוקפק "הטייס המשוגע ביותר בחיל האוויר הקנדי". התואר הוענק לדוהאן אחרי שכמעט התרסק בהולנד כשהחליט "לבדוק" צוללת גרמנית.
אחרי שחזר מהמלחמה למד ג'יימס דוהאן משחק בניו-יורק לצד כוכבים לעתיד כמו לי מרווין, לסלי נילסן וג'קי גליסון. מאוחר יותר עבד בקנדה על כ-4,000 (!) תכניות רדיו וכ-400 תכניות טלויזיה, עוד לפני שהגיע להוליווד. starבשלב מסוים אף לימד משחק.
דוהאן שיחק בשלוש העונות של הסדרה המקורית והמשיך אחריה לסדרת האנימציה, לשבעת סרטי הקולנוע (הרחבה על כל אלה כמובן בהמשך) ולהשתתפות במשחקי המחשב של "מסע בין כוכבים". כמו שחקני "מסע בין כוכבים" אחרים, דוהאן פירסם אוטוביוגרפיה בשנת 1996, שנקראה (איך לא) Beam Me Up, Scotty. הוא השתתף בכנסים רבים מאוד, ובתקופות מסוימות עשה זאת כמעט ללא הפסקה. מספרים שדוהאן אהב מאוד את המעריצים ואהב לספר סיפורים, והמעריצים אהבו אותו מאוד בחזרה.

לפני מספר שנים הצטלם לסרט תיעודי בשם "שחקנים במלחמה", ובו מספרים שחקנים אמריקאים על ימיהם במלחמות שונות. מין טריילר לסרט (שעדיין נמצא בשלבי הפקה) ניתן להוריד כאן. כבר בטריילר זה דוהאן נראה במצב בריאותי רעוע מאוד.
דוהאן נישא שלוש פעמים, ואשתו השלישית, וונדי, היתה צעירה ממנו ב-37 שנים כשנישאו. בסך הכל יש לדוהאן שבעה ילדים. שניים מהם הופיעו כניצבים בסרט הראשון של "מסע בין כוכבים" והצעירה שבהם, שרה, נולדה לדוהאן כשהיה בן 80 (!). מילדיו הבוגרים יש לדוהאן נכדים ונינים.
בשנים האחרונות של חייו, השחקן קיבל מנה גדושה של מחלות – אלצהיימר, פרקינסון, סוכרת ודלקת ריאות. בשל חלקן היה מאושפז זמן רב, ובשל חלקן הלך לעולמו בסופו של דבר.
בסוף חודש אוגוסט בשנה שעברה קיבל, בשעה טובה ומוצלחת (ובדיוק בזמן, בדיעבד) כוכב משלו בשדרות התהילה בהוליווד. לכל חברי הצוות של הסדרה המקורית (מלבד וולטר קניג, צ'כוב) היה כבר כוכב, מלבדו. בטקס חגיגי הוסר הלוט מעל הכוכב של דוהאן, שהיה כבר חולה מאוד. הטקס היה בסיומו של כנס פרידה מיוחד שערכו לו משפחתו וחבריו – כנס מיוחד שהוקדש רק למענו, והשתתפו בו עמיתיו לסדרה, שחקנים ואישים אחרים, כולל ניל ארמסטרונג. זו היתה למעשה הופעתו האחרונה של דוהאן בציבור, כשכולם הביעו תקווה שהוא עוד ישוב.
סיקור נרחב של הכנס הבאנו לכם בעבר (קישורים בתחתית העמוד).

לאחר מותו, פורסם ב-startrek.com כי יערך טקס ציבורי בלוס אנגלס לזכרו של ג'יימס דוהאן, מלבד הטקס הפרטי המשפחתי. בעתיד הקרוב, לבקשתו, גופתו תישרף וחלק מאפרו יוטס לחלל, כמו שנעשהfromup לג'ין רודנברי. שיגור כזה של החברה העוסקת בעניין מתוכנן לספטמבר, אולם טרם נקבע סופית אם דוהאן "יצטרף" לטיסה הזו. בשיגור בספטמבר יוטס אפרו של מרדית' לוקאס שכתב וביים מספר פרקים של הסדרה המקורית והלך לעולמו לפני מספר שנים.
אנו נמשיך לעדכן אתכם בנושא זה בעתיד.

קריירה
ג'יימס דוהאן הופיע במדע-בדיוני מלבד "מסע בין כוכבים": הסדרה הראשונה בה הופיע היתה Space Command בשנת 53', ולאחר מספר תפקידים נוספים הגיע ל"מסע בין כוכבים". בשנת 79' הופיע ב-Jason of Star Command. ובשנת 96' הופעת אורח ב-Homeboys in Outer Space.
דוהאן הופיע בהופעות אורח בסדרות טלויזיה כגון "בוננזה", "מקגיוור", "איזור הדמדומים", "אי החלומות" (לצד ריקרדו מונטלבן, קאן) ו"דאקמן" (בפרק מיוחד לצד ליאונרד נימוי ומרינה סירטיס). מצד שני, לא הסכים לתת את קולו לפרק המחווה המיוחד של "פיוצ'רמה", בו הופיעו כל עמיתיו (החיים). דוהאן אף הופיע בתפקידי אורח קטנים כסקוטי בסרט "מת לצחוק" ובסרט הטלויזיה של "אביר על גלגלים".
בשנות ה-90 הופיע בקביעות בשתי עונות (נפרדות) של אופרת הסבון "היפים והאמיצים". בשנת 99' הופיע בסרט The Duke בתפקיד (לא גדול במיוחד) רב-משרתים של אחוזה שניתנה בירושה לכלב המשפחה. תפקידו האחרון היה תפקיד קטן בסרט אימה שיצא בוידאו, Skinwalker: Curse of the Shaman, בו גילם שופט לשעבר, ורעייתו בהווה גילמה את רעיית השופט. הסוכן שלו וחברו הקרוב סיפר ש"לא היו לו כוחות והוא נראה שברירי, אבל ברגע שצעקו "אקשן" הוא היה אותו סקוטי מוכר ותוקפני". בנו של הסוכן היה במאי הסרט, והוא סיפר שתפקידו של דוהאן לא היה קיים בתסריט המקורי. אך דוהאן ביקש להשתתף בסרט כששמע עליו, וכמובן שהתפקיד נכתב במיוחד בשבילו. מעט על הסרט בקישור הבא (לגלול לדיווח השני).
מלבד הביוגרפיה שלו, דוהאן חיבר שלושה ספרי מדע-בדיוני יחד עם שותף לכתיבה.

סקוטי ו"מסע בין כוכבים"
לג'יימס דוהאן היה כשרון למבטאים. באודישן שלו עבור "מסע בין כוכבים", רודנברי שמע שמונה animמבטאים שונים שהדגים דוהאן, וזה ייעץ לו שיעשה את המהנדס ממוצא סקוטי. כך הוא קיבל את התפקיד של מהנדס הספינה שהיה חסר שם באותו רגע. השם אולתר במקום: "מונטגומרי" על סמך שמו האמצעי של דוהאן, ו"סקוט" על סמך המבטא. את המבטא, אגב, אימץ מחבר לנשק.
דוהאן השתתף בפרקי "מסע בין כוכבים" החל מהפיילוט השני של הסדרה, Where No Man Has Gone Before, בו היה לו תפקיד קטן. אמנם היה מהנדס הספינה, אבל עם מעט שורות. אך לאט לאט תפקידו הלך וגדל ואף היו מספר פרקים שהתרכזו בדמותו. אמנם בודדים, אבל זה יותר ממה שקיבלו אוהורה, סולו וצ'כוב. הסדרה, כידוע הסתיימה בשנת 69'.
בשנת 73' החלה את דרכה סדרת האנימציה של "מסע בין כוכבים". דוהאן התייצב יחד עם רוב עמיתיו לתרום את קולו לדמותו של סקוטי, אך לא הסתפק בכך ותרם את קולו לדמויות רבות נוספות בסדרה, כגון: קפטן רוברט אפריל, מפקדה של האנטרפרייז לפני קפטן קירק, הקלינגונים קור וקולות', ו-The Guardian of Forever. באחד הפרקים אפילו תרם את קולו לשבע דמויות שונות.
בשנת 79' התכנסו כל חברי הצוות ליצירת "מסע בין כוכבים – הסרט", ודוהאן כמובן היה שם איתם. שיערו מעט האפיר, והוא צימח שפם, אך הוא היה סקוטי המוכר לנו. ג'יימס דוהאן יצר את השפה הקלינגונית באותו הסרט. הצלילים שהמציא, שימשו מאוחר יותר את מי שפיתח את השפה לשפה "אמיתית" ושלמה. באופן אירוני, בתחילת הסרט הרביעי, "המסע הביתה", סקוטי מתלונן שקשה לקרוא קלינגונית.

tubeדוהאן השתתף בששת הסרטים הבאים בסדרה (ותפח מעט יותר מסרט לסרט), כשבשנת 87' היה מועמד לקבל את פרס "סאטורן" על תפקידו בסרט הרביעי, "המסע הביתה", מטעם האקדמיה למדע-בדיוני, פנטזיה וסרטי אימה בארצות-הברית (אגב, בפעם הבאה כשאתם רואים את הסרט, חישבו על זה שדוהאן וקלי בני 66 כשהם נזרקים למים ככה סתם…). בשנת 92' השתתף בפרק Relics של "הדור הבא", בתפקיד סקוטי כמובן, שחוזר מן המתים להציל שוב את האנטרפרייז. החדשה. בשנת 94' השתתף יחד עם עמיתיו וויליאם שאטנר (קירק) ו-וולטר קניג (צ'כוב) בסרט העברת השרביט – "דורות". בשנת 96', בפרק המחווה המיוחד Trials and Tribble-ations של "חלל עמוק תשע" במלאת 30 שנה ל"מסע בין כוכבים", יכולנו לראות את סקוטי ושאר עמיתיו בקטעי ארכיון מהסדרה המקורית. אגב, אם סופרים את מספר הסדרות (ארבע: המקורית, האנימציה, "הדור הבא" ו"חלל עמוק תשע") והסרטים (שבעה) בהם הופיע דוהאן, מגיעים למסקנה שאין לו מתחרה.
במשך השנים ג'יימס דוהאן הופיע בספיישלים שונים של "מסע בין כוכבים" (יובל ה-25, זכרונותיו של שאטנר וכד'), בסרט "טרקיז", ובמשחקי מחשב שונים של הסדרה, כמו שאר עמיתיו.

הפרק Relics של TNG נחשב לפרק קלאסי וטוב ממספר סיבות. ראשית, הסיבה הברורה והיא  שסקוטי חוזר בסערה אל חיינו. שנית, האזכורים הרבים לסדרה המקורית. שלישית, הסצינה המפורסמת בגשר המשוחזר. ובנוסף, קיימת הסיבה הפשוטה, שהפרק פשוט מהנה לדעת רבים. בסקר שערכנו כאן באתר המועדון בחודשים האחרונים, הפרק זכה במקום הראשון בשאלה: "מהי הופעת האורח הכי טובה של חבר הצוות המקורי?"

    • סקוטי בפרק Relics של "הדור הבא" – 38.30%
    • ספוק בפרק Unification של "הדור הבא" – 27.66%
    • קירק בסרט "דורות" – 16.31%
    • סולו בליווי ראנד בפרק Flashback של "וויאג'ר" – 9.93%
    • מקוי בפרק Encounter at Farpoint של "הדור הבא" – 7.8%

בסקר השתתפו 141 מצביעים.

מאחורי הקלעים
יוצרי "מסע בין כוכבים" המקורית ודוהאן עצמו עשו את מיטב המאמצים כדי להסתיר את האצבע החסרה של דוהאן. אולי כי נשמע להם לא אמין שלמהנדס הראשי של ספינת החלל המובילה של הצי תהיה חסרה אצבע במאה ה-23. בפרקים השונים ניתן לראות את סקוטי נשען על יד ימין שלו, מסתיר או מקפל אותה. בכל מקרה, לא רואים את היד בבירור. IMDB טוען (לא בדקנו) שהפרקים היחידים בהם ניתן להבחין באצבע החסרה של דוהאן הם The Trouble with Tribbles ו-Catspaw. כמו כן, בסרט השלישי כשסקוטי נותן למקוי את החלקים מהנעת ה"טרנסוורפ", ובסרט החמישי כשהוא מקבל מאוהורה את שקית האוכל. bridge
לא רק בסדרת האנימציה – גם בסדרה המקורית דוהאן תרם את קולו בהזדמנויות שונות, כגון המחשב M5 בפרק The Ultimate Computer, הקול הבוקע מהכריזה בקייפ קנדי ב-Assignment: Earth וקולו של סרגון בפרק Return to Tomorrow.

קצת על סקוטי
מונטגומרי "סקוטי" סקוט נולד בשנת 2222. במהלך חייו סקוטי שירת על 11 ספינות שונות. בשנת 2243 סקוטי מתחיל את הקריירה שלו כמהנדס, מיד (ככל הנראה) לאחר שסיים את האקדמיה.
בסביבות 2265 סקוטי מוצב על האנטרפרייז, תחת פיקודו של קפטן ג'יימס קירק. בשנת 2267 סקוטי מואשם ברצח שלא ביצע של שלוש נשים בעת חופשתו על הכוכב ארגליוס 2 (Wolf in the Fold). חקירה מעמיקה מגלה שהאחראית למות הנשים היא ישות אנרגיה שניזונה מפחד של בני אדם. בשנת 68' סקוטי פותח בקטטה עם קלינגונים (The Trouble with Tribbles) בבר של תחנת החלל K7, לאחריה הוא ננזף בידי מפקדו. העילה לקטטה – העלבת הספינה שלו. וכאילו זה לא מספיק, הספינה מלאה ביצורים מוזרים – טריבלים – שחדרו לכל חור, והוא צריך למצוא דרך להפטר מהם. בהמשך השנה הוא נאלץ להביס חייזר בדרך מקורית – דו קרב של שתיית משקאות אלכוהוליים (By Any Other Name). סקוטי כמובן מנצח.
בשנת 2270 מפקח על שיפוץ האנטרפרייז בסיום משימת חמש השנים שלה, במשך 18 חודשים, במספנות הצי בסן-פרנסיסקו (או ליתר דיוק, מעל סן-פרנסיסקו). כשהספינה מוכנה לבסוף, סקוטי לוקח את הקפטן שלו במעבורת לראות אותה (The Motion Picture). ב-2285, כשהאנטרפרייז על סף אסון, סקוטי מנסה למנוע מספוק להקריב את עצמו למען שאר הצוות. אך הוא נכשל וספוק מת (The Wrath of Khan). בהמשך השנה (The Search For Spock), הספינה האהובה עליו מושמדת בהשמדה עצמית בכדי למנוע את נפילתה בידי האויב. סקוטי הוא אחד הקצינים שמאשר בקולו את ההשמדה. ב-2286 הוא משתתף עם חבריו במסע בזמן לשנת 1986 בכדי להציל את כדור-הארץ מהשמדה. המשימה שסקוטי מקבל – להשיג פלקסיגלאס לבניית המיכלים עבור הלוויתנים (The Voyage Home). בשנת 2287 סקוטי אחראי על הבדיקות של האנטרפרייז A החדשה (The Final Frontier).

בשנת 93' מונטגומרי סקוט מציל יחד עם חבריו את מהלכי השלום עם האימפריה הקלינגונית (The Undiscovered Country). סקוטי יורה במתנקש relicsשעומד לרצוח את בת הקנצלר (שנרצח בעצמו קודם לכן) ובכך תורם את חלקו. מאוחר יותר באותה שנה, לאחר שהוא וחבריו פרשו, הוא מוזמן יחד עם עמיתיו, קפטן קירק ופבל צ'כוב כאורחי כבוד לטקס ההשקה החגיגי של האנטרפרייז B (Generations). במהלך הפלגת הבכורה שלה האנטרפרייז עוזרת לספינות שנמצאות במצוקה, וסקוטי מצליח להציל באמצעות המשגר 47 אנשים, מתוך 150. באותה תקרית קפטן קירק נעלם, ונחשב לנעדר.
בשנת 2294 קפטן מונטגומרי סקוט פורש מצי-הכוכבים ומזמין מקום על הספינה Jenolen כדי להגיע למושבת ה"פנסיונרים" נורפין 5. בדרכם הספינה נעלמת וכל צוותה נחשב לנעדר. סקוטי היה בן 72.
75 שנים מאוחר יותר, 2369, האנטרפרייז D בפיקודו של קפטן פיקארד מגלה ספינה מרוסקת על "כדור דייסון", ובתוכה, "מוקפא" בתוך משגר, נמצא קפטן סקוט האגדי. הסתבר כי הוא נכנס לשם כדי לשמור על עצמו בחיים, והצליח… סקוטי מסייר בספינה החדשה, מתקשה להסתגל אך בסופו של דבר מוצא הזדמנות לסייע ולהציל את הספינה, להציל את האנטרפרייז.
בסיום הפרק סקוטי "שואל" מהאנטרפרייז D את המעבורת Goddard, ויוצא איתה אל מרחבי הגלקסיה…

היה שלום, ג'ימי.

 

bagpipe

   .Restu Pace. Tonight the bagpipes play for you       

(Doc Kinne, Ithaca, NY (A Fan                

קישורים

מומלץ הידיעה אודות מותו, והספד ב-startrek.com, שכולל ביוגרפיה מורחבת, קטעים מהאוטוביוגרפיה שמתארים את פציעתו, קטעי וידאו של סקוטי, תמונות משפחתיות, תמונות מכנסים, קטעי וידאו מהופעות שונות בטלויזיה, וידאו מטקס הענקת הכוכב בשדרות הוליווד, וקטעי וידאו משפחתיים.
מומלץ כתבת וידאו של 7.5 דקות עם קטעים מ"מסע בין כוכבים" וראיון עם ג'ורג' טאקיי (סולו)
ג'יימס דוהאן ב-startrek.com – כולל גלריית תמונות של דוהאן מכנסים במשך השנים.
שרשור תגובות של מעריצים בפורום הסדרה המקורית של startrek.com (נכון לכתיבת שורות אלה, יש יותר מ-700 (!) תגובות). דרושה הרשמה כדי להגיב באתר.
הדף של ג'יימס דוהאן ב-IMDB
מילים אודות דוהאן מאנשי הפקה ומספר שחקנים של "מסע בין כוכבים"big

המוני תגובות של מעריצים, מיפן וסינגפור ועד ברזיל
מונטגומרי סקוט ב-startrek.com
ציטוטים של סקוטי מהסדרה
ציטוטים של סקוטי מהסרטים
קטעי קול קצרים של סקוטי

כתבות קודמות על ג'יימס דוהאן מהאתר שלנו
31.10.04 השקיעה – דיווח מתוך כנס הפרידה מ"סקוטי"
3.8.04 סקוטי – כנס פרידה
2.3.04 יום הולדת וכנס אחרון לסקוטי!
10.12.03 למען הכוכב

דיווח על מותו של דוהאן באתרים ישראליים
YNET
NRG
וואלה

תגובות, הערות או סתם מחשבות על דוהאן וסקוטי, יתקבלו בברכה בפורום האתר

autograph

stc