ג`פרי האנטר – 1926-1969 – הנשכח – מאת subatoi

titlehunterגם אנשים שמימיהם לא ראו ולו פרק אחד של "מסע בין כוכבים" המקורית, ויש כאלה לא מעט בימינו, יודעים מיהו קפטן קירק, מיהו ספוק, מיהו ד"ר מקוי ומכירים גם את כל שאר החבר'ה. אבל מעט מאוד אנשים מכירים את קפטן כריסטופר פייק. אולי שמעו על קיומו פה ושם, אבל לא ממש מכירים. לא ניתן להאשים אותם בהתחשב בעובדה שהוא הופיע במספר פרקים שניתן למנות על אצבעות כף יד אחת.

את דמותו של פייק גילם השחקן המנוח ג'פרי האנטר. האנטר לא המשיך הלאה עם ההפקה וגם הלך לעולמו בנסיבות טרגיות מוקדם מבחינת התפתחות הפאנדום, ולכן נשכח קצת מאחור. לכבוד יום הולדתו ה-80 שיחול מחר, הנה סקירה אודות השחקן, הקריירה שלו, מעט עליו ב"מסע בין כוכבים" ומחוות שונות שנעשו לו במשך השנים, כולל תמונות רבות מתפקידיו השונים בקריירה.

 

ג'פרי האנטר נולד ב-25 בנובמבר 1926, בניו-אורלינס. שמו היה הנרי הרמן מק'קיניס ג'וניור, והוא היה ילד יחיד. הוא גדל בניו-אורלינס עד גיל 4, ואז משפחתו עברה למילhunterווקי. כשלמד במילווקי הופיע בתיאטרון הילדים וברדיו המקומי (והיה גם הקפטן של נבחרת הפוטבול). לאחר שסיים את לימודיו התגייס לצי במהלך חודשיה האחרונים של מלחמת העולם השניה, ולאחר שנה שוחרר מסיבות רפואיות, ממש כשעמד להשלח ליפן.

הסרט הראשון של מק'קיניס היה כבר ב-49', הסרט "יוליוס קיסר", עם צ'רלטון הסטון. ב-1950 הוא השתלב בהפקות תיאטרון כאלה ואחרות בתקופת הקולג', וצייד כשרונות "צד" אותו במהלך הפקה של All My Sons. לאחר מבחן בד מוצלח, הוא הוחתם לשנתיים בחברת "פוקס המאה ה-20", ולאחר מכן חוזהו הוארך עד סוף העשור. במסגרת זו שינה את שמו להאנטר. החוזה שקיבל הכין אותו לכוכבות – הוא קיבל שיעורי משחק וגם פרסום נרחב, הכל חלק מ"פס הייצור" של הכוכבים שהיה נהוג בזמנו. ב-51' ערך את הופעת הבכורה הרצינית שלו, בסרט Fourteen Hours, שהיה גם סרט הבכורה של גרייס קלי. ניתן לראות את הטיפוח והדחיפה של האולפנים לפי תדירות הסרטים שעשה באותו זמן, ברשימה של IMDB (קישור בהמשך).

בשנת 1950 התחתן עם כוכבת-עמיתה, ברברה ראש. ב-51' נולד להם ילד ראשון, וב-55' הם נפרדו. שניהם טענו שבן-הזוג היכה אותם. יש הטוענים שזו היתה אמת, יש הטוענים שלצרכי גירושין באותה תקופה היה צורך לספק "סיבות טובות", ולכן טענו מה שטענו.

לאחר שהאנטר הספיק להופיע בסדרה של סרטים, בשנת 1955 צץ כוכב חדש – רוברט ואגנר, שהפך לבחור החדש של האולפנים. האנטר היה כבר בן 30 ועבר לתפקידים ראשיים, מה שלא היה לו קל. ואגנר התאים יותר לתעשיה ההוליוודית, והאנטר – לא ממש, הוא היה ילד טוב מדי, כך אומרים.

אחד הסרטים הידועים של ג'פרי האנטר, זה שהקפיץ אותו, הוא המערבון "המחפשים" משנת 1956, בו כיכב כבן לווייתו של ג'ון וויין. הסרט היה הראשון משלושה סרטים שעשה עם במאי המערבונים הידוע ג'ון פורד. ניתן לראות את האנטר בטריילר לסרט מתוך אתר IMDB (הוא מגלם את דמותו של מרטין), ובסוף הטריילר, כאשר השחקנים מוצגים.

searchers

בשנת 57' ג'פרי האנטר נישא לג'ואן דאסטי ברטלט. דאסטי רצתה שהאנטר ימשיך לעבוד, והחלה לייעץ לו אילו תפקידים עליו לקחת ואילו לא. באותה שנה גם הקליט תקליט שירי אהבה, שלא שוחרר מעולם.

לאחר "המחפשים", הבמאי ג'ון פורד המליץ על האנטר לבמאי אחר, שליהק אותו בשנת 61' כדי לגלם את הדמות האולטימטיבית – דמותו של ישו בסרט King of Kings (שהאנטר השתתף בו לאחר סרט בשם Man Trap, אגב). הוא התאים מאוד לדמות – יפה ובעל אופי עדין. הסרט היה להיט אך זכה לביקורות רעות. למרות הצלחתו, הסרט לא החיה את הקריירה הדועכת של האנטר. אגב, קיימת בהוליווד אמונה טפלה שמשהו רע יקרה למי שמגלם את דמותו של ישו… מה גם שהיה מי שטען שאחרי תפקיד כזה הקריירה יכולה רק להדרדר. (טריילר מאתר TCM)

kok

האנטר קיבל כוכב על שמו בשדרות הוליווד 6916. הכוכב שלו הונח במסגרת הנחת הכוכבים המסיבית שנערכה בעת שהוקמו שדרות הכוכבים, בתחילת שנות ה-60. בזמנו לא היו טקסים אישיים לכל כוכב כמו שנהוג כיום.

בשנת 62' האנטר הופיע לצד סוללה ענקית של כוכבים אחרים מהתקופה, בסרט "היום הארוך ביותר", שעסק ביום הפלישה לנורמנדי במלחמת העולם השניה. בסרט הופיעו גם ג'ון וויין, ריצ'רד ברטון, פול אנקה, הנרי פונדה, רודי מקדואל, רוברט מיצ'ם, שון קונרי (בתפקיד קטנטן) ועוד. האנטר מופיע במספר סצינות, בעיקר במהלך פיצוץ "המבצר" שבראש הצוק (הוא זה שמקבל את האחריות ממיצ'ם על המשימה לאחר שמפקדו נהרג), מה שמביא להתקדמות בחוף בו הם נמצאים.

longestday

דאסטי כיוונה את בעלה גם לסרטים סוג ב', כיוון שרצתה עוד ועוד כסף. היו לה שאיפות בשבילו, כדי שתוכל להיות אשתו של כוכב קולנוע. חבריו של האנטר חשבו שהנישואים האלה היו אסון בשבילו, גם מבחינה אישית, גם מבחינת הקריירה. דכאונו העמיק. הוא החל לשתות כבר בסוף שנות ה-50, ובאמצע שנות ה-60 המצב נהיה ממש גרוע.

thecageבשנת 64' צולם פיילוט בשם The Cage לסדרה חדשה וחדשנית – "מסע בין כוכבים". היוצרים היו מעוניינים במישהו עם חמלה ורגישות לתפקיד הקפטן, ולא סתם קצין רגיל וקלאסי. הם חשבו על האנטר שהיה בן 38 באותו זמן, ולא היה סתם כוכב רגיל.

לאחר הצילומים, החבר'ה מ-NBC שצפו בפיילוט רצו להעיף את כל השחקנים מלבד האנטר, ולעשות פיילוט חדש. הרב סולו (מפיק הסדרה המקורית) וג'ין רודנברי רצו להקרין את הפיילוט לכוכב שלהם ולשמוע את חוות דעתו. כשהמתינו להאנטר, דאסטי הגיעה בלעדיו, כדי "לצפות עבורו". היא צפתה בפיילוט ובסופו אמרה "הוא לא כוכב טלויזיה, הוא כוכב קולנוע ולא צריך להשפיל את עצמו". כל חבריו ומכריו היו בדיעה ש"מסע בין כוכבים" דווקא התאימה לו ושהוא בטח היה מאושר מזה.

רודנברי ניסה לשכנע את האנטר לחזור ליומיים של צילומים, כדי לפחות להשלים את הסרט ולעשותו סרט ששווה פרסום בפני עצמו. האנטר סירב. סיפורים אחרים מצד אנשי הצוות מספרים שרודנברי פשוט החליט לא להתעסק עם האנטר ואשתו, כיוון שזה היה "כאב ראש" גדול מדי מכדי לעבוד איתו לאורך זמן.

trek

מימין: האנטר עם רודנברי (עומד); משמאל: האנטר עם שותפותיו לפיילוט. מייג'ל בארט-רודנברי בקצה השמאלי

בראיון שנערך בינואר 65', לאחר הצילומים, האנטר דווקא נשמע מעוניין. כך הכתבה מציגה את התכנית חסרת השם, כל ה"עובדות" שתשמענה לכם מוזר, מופיעות במקור:

ג'ף נלהב במיוחד בקשר לפיילוט שרק סיים לצלם עבור סדרת טלויזיה חדשה של (אולפני) דסילו, שתהיה משודרת בסתיו, בתקווה. זו תכנית מדע-בדיוני – בשנת 2000, ובה ג'ף מגלם קוסמונאוט אמריקאי שמסייר בגלקסיה בעיר-חלל בת 190,000 טון. ה'ספינה' נושאת צוות של 203 בני-אדם, צוות שמבקר במושבות אמריקאיות בחלל, כמו גם בכוכבים שטרם נחקרו.

"אנו נתקלים בעולמות פרה-היסטוריים, חברות בנות ימינו וציבליזציות מפותחות בהרבה מזו שלנו," הוא אומר. "זה פורמט מצוין כיוון שלכותבים יש יד חופשית – הם יכולים להנחית אותנו על כוכב שורץ מפלצות, או לתת לנו לעסוק ביחסים בין בני אדם, בקשר לכמות האנשים הגדולה שחיה ביחד על הספינה הענקית.

אנו אמורים לדעת תוך מספר שבועות אם התכנית נמכרה. היא תהיה באורך של שעה, בצבע ועם צוות קבוע של כחצי-תריסר שחקנים, ותפקיד חשוב של כוכב אורח בכל שבוע. הם קוראים לזה 'מסע בין כוכבים'." (…)

קישור לראיון המלא – בסוף הסקירה. כאמור וכידוע, האנטר לא המשיך ב"מסע בין כוכבים", ושאטנר פרץ אל חיינו.

trek2

לאחר כעשור הזוג נפרד, בעקבות כמה סכסוכים ביניהם. האנטר שוב שתה, מצא את עצמו עם מספר ילדים ומספר נשים, והיה צריך לשלם חשבונות… מששקעה הקריירה שלו עוד יותר, הוא הופיע במספר סרטים זולים במדינות אירופיות כמו ספרד, איטליה וצרפת, כדי להרוויח את לחמו (והוא לא היה השחקן היחיד שעשה זאת באותה תקופה).

נובמבר 68'. ספרד.

במהלך צילום הסרט "ויוה אמריקה" ג'פרי האנטר נוהג במכונית שחלונה מתנפץ (כפעלול, אם היה ספק). בשל טעות בחיבור חומר הנפץ, החלון עף פנימה במקום החוצה ופגע בו. למרות שהיה חסר הכרה במשך יום שלם, הוא עבר בדיקה רפואית אך לא נמצא דבר. בטיסה לארצות-הברית, בדרכו הביתה, חש סחרחורת ובעיות בשמיעה. אם זה לא מספיק, יש סיפור שטוען שחברו היכה אותו במהלך משחק, האנטר לא הגן על עצמו וראשו נחבט בדלת.

בתחילת 69' פגש את אשתו השלישית, אמילי מקלכלן (האחות ג'סי ברוור מאופרת הסבון "בית-חולים כללי"), ולשם שינוי הם היו מאושרים. היו פעמים בהן סבל משיתוק זמני וסחרחורת, ככל הנראה כתוצאה מאותו פיצוץ.

עוד באותה שנה, הוא ביקש להתקבל לתפקיד האב ב"חבורת בריידי", אך לא נבחר כיוון שהיה, לדברי המפיק, "יפה תואר מדי מכדי להיות ארכיטקט".

ב-26 במאי 69' האנטר אמר לרעייתו שאם ימות יחכה לה "בצד השני". באותו אחר-צהריים הוא נמצא בביתו בידי חבר, חסר הכרה ומדמם מהראש. ככל הנראה נפל מ-3 מדרגות וקיבל מכה ברכתו מהמעקה. צילום שנערך לו הראה שני סדקים בגולגולת.

הוא הובהל לבית חולים ועבר ניתוח ראש של שבע שעות. בניתוח נתגלה דימום במוח, שהחל ככל הנראה מספר חודשים קודם לכן. ההשערה היא שהנפילה במדרגות נגרמה בשל שבץ מוחי, שאירע עקב הפגיעה בראשו חודשים קודם לכן. בנו, אגב, טוען שהשבץ נגרם במסגרת נזקי האלכוהול. Memory Alpha מציין כי סצינת החלון המתנפץ נשארה באותו סרט, והאנטר בקושי נרתע מהפיצוץ, כך שלא הגיוני שהוא באמת חש כאב באותו רגע.

ג'פרי האנטר הלך לעולמו למחרת, ב-27 בחודש, מבלי ששב להכרתו, בן 42. הוא נקבר ב-Glen Haven Memorial Park. אמילי, רעייתו השלישית שהלכה לעולמה ב-91', נקברה לצידו.

late

וכמובן שיש גם תיאורית קונספירציה קטנה – תיאוריה הטוענת כי האנטר נדחף במדרגות. בדו"ח הנתיחה שלאחר המוות נכתב שהוא "הוכה בראשו". בתו ציינה בתכנית "תעלומות ושערוריות בהוליווד" של ערוץ הבידור שהיא חושדת שמישהו היכה אותו ממש לפני הנפילה, או מוקדם יותר באותו יום.

לא היו לכך שום הוכחות.

הפרק האחרון של "מסע בין כוכבים" שודר ביוני 69', מספר שבועות בלבד לאחר מותו של האנטר. קשה שלא לחשוב "מה היה קורה אילו". אילו הוא היה נשאר ב"מסע בין כוכבים", אילו הקריירה לא היתה מדרדרת ולוקחת אותו יחד איתה אל התהום, אל האלכוהוליזם. האם היה נשאר בחיים? האם היה בחיים כיום?

גם "חבורת בריידי", תכנית אליה ניסה להתקבל, כאמור, החלה את שידוריה מספר חודשים לאחר מותו.

האנטר מת כל-כך מוקדם, הרבה לפני תקופת הכנסים. אם היה נשאר בחיים, ולו מספר שנים, סביר להניח שהיה מוזמן לכנסים ולא היה נשכח (יחסית) בידי הקהל הנאמן של הטרקים.


pike2השיבה (הקצרה) ל"מסע בין כוכבים", למרות הכל

אחרי הפיילוט השני, לאחר ש"מסע בין כוכבים" עלתה על הפסים הנכונים להצלחה, היוצרים רצו להשתמש בחומר יקר הערך (מבחינה כספית) שצולם עבור הפיילוט. הבעיה העיקרית היתה שלא ניתן היה להשתמש בסרט בתור "קאנון", שכן בניגוד לפיילוט השני (בו אכן השתמשו ואותו אכן הקרינו), רוב הצוות המקורי של הספינה (מלבד ספוק) לא הופיע כלל. כך שקשה היה להסביר לצופים את הקשר בין פרק זה לשאר הסדרה. בסופו של דבר נמצאה הדרך לעשות שימוש בחומר שצולם. קטעי וידאו מ"עברם" של הספינה ושל ספוק שובצו במהלך ה"ההווה" שלהם, תחת פיקודו של קפטן קירק. התוצאה היא כמובן הפרק הכפול The Menagerie, שזכה בסופו של דבר בפרס ההוגו של שנת 67'.

קפטן פייק הנכה שהופיע בפרק הזה (אם אפשר לכנות זאת בתור "הופעה", הוא לא פתח את פיו ולו פעם אחת…) לא גולם על ידי האנטר, אלא על ידי השחקן שון קני. הוא נבחר בשל דמיון מסוים להאנטר בתווי פניו.


מחוות לפייק בתוך עולם "מסע בין כוכבים"

בסדרות החדשות לא שכחו את דמותו של פייק, והיו לה מספר אזכורים:

* ב-The Most Toys של "הדור הבא", על סיפון האנטרפרייז D היתה מעבורת בשם Pike. זו המעבורת שפוצצה בידי הסוחר קיוואס פאג'ו כדי להטעות את צוות האנטרפרייז, כך שיחשבו שדאטה נהרג על גביה, בעוד הוא מצוי בשבי.

* ב-Tears of the Prophets סיסקו מקבל את מדליית הגבורה על-שם פייק, מדלייה שמוענקת על מנהיגות מיוחדת ואומץ אישי, במסגרת הקרב על חלל עמוק תשע. ב-Take Me Out to the Holosuite מצוין כי גם הקפטן הוולקני סולוק קיבל מדליה כזו, פעמיים.

* ב-Family Business של "חלל עמוק תשע" קאסידי ייטס מספרת לסיסקו שאחיה, שנמצא על הכוכב צסטוס 3, משחק בייסבול במסגרת קבוצה הנקראת "פייק סיטי פיונירז". סיסקו אפילו מקבל ממנה כובע של הקבוצה. משתמע מכאן שיש על שמו של פייק עיר שלמה באותו כוכב…

hom2

מחוות לפייק מחוץ לעולם "מסע בין כוכבים"

* כסא הגלגלים הייחודי של פייק הנכה בפרק The Menagerie נשאר בזכרון המעריצים, למרות העובדה שהופיע בפרק אחד (כפול) בלבד. הכוונה היא כמובן לכסא הסגור מכל הכיוונים, עם הנורה הבודדת המהבהבת:

– בסרט טרקיז מופיע מעריץ שבנה מין כסא שכזה, ונסע בו בתהלוכה.

– גם בפרק המחווה של "פיוצ'רמה" ל"מסע בין כוכבים", Where No Fan Has Gone Before, מופיע כסא כזה.

* על-פי Memory Alpha הסופר האמריקני קווין מק'פאדן לקח לעצמו כשם-עט את השם כריסטופר פייק.

* עוד על-פי אותו אתר – בפרק של "באק רוג'רס במאה ה-25", סדרת מדע-בדיוני משנות ה-80, שמו של פייק נשמע בכריזה הפנימית באחד הפרקים, כמחווה.

* בסדרה "פארסקייפ", אחד ה-DRD מקבל מקרייטון את הכינוי "פייק", כיוון שהוא מתקשר באמצעות נורה מהבהבת.

* בהפקת המעריצים New Voyages פייק מופיע לא מעט בפרק בשם In Harm's Way. הפרק מהווה מעין פריקוול לפרק The Menagerie.

hom1

חצי מחווה להאנטר (או סתם צירוף מקרים?)

הסרט "המחפשים" (בו כיכב האנטר לצידו של ג'ון וויין, כאמור) הוזכר בפרק It's Only A Paper Moon של "חלל עמוק תשע". נוג מזכיר שצפה בסרט בזמן שהה בחדר המלון של ויק. היה יכול להיות משעשע לו היו פולטים איזו הערה על דמותו של האנטר בסרט…

חצי מחווה להאנטר (או סתם צירוף מקרים?) # 2

במסגרת שידורי "מסע בין כוכבים" המשופרת בארצות-הברית נבחרו הפרקים הפופולריים ביותר כך שישודרו ראשונים. חלקו הראשון של הפרק הכפול The Menagerie יועד לשידור בסוף השבוע הנוכחי. מעשה מכוון לרגל יום הולדתו של האנטר או מקרה בלבד?


קישורים

starג'פרי האנטר באתר IMDB

ג'פרי האנטר בוויקיפדיה

אתר מקיף ביותר המוקדש להאנטר ומכיל: ביוגרפיה, פילמוגרפיה (ותמונות כמעט מכל סרטיו, ומסדרות רבות בהן הופיע), שערי מגזינים עליהם הופיע, גלריות תמונות שלו (כולל תמונות משפחתיות), תסכיתי רדיו בהם השתתף, ראיונות רבים שלו סרוקים, קישור לקבוצה ב-yahoogroups ועוד.

דף המוקדש לקריירה של האנטר, ומכיל תמונות רבות מסרטים שלו.

דפים המוקדשים להאנטר, כולל ניתוח קצר של דמותו של פייק.

ראיון אירוני מהמגזין סטארלוג, אחרי צילומי הפיילוט, והראיון המלא כאן.

עוד קצת על האנטר

ג'פרי האנטר באתר Memory Alpha (די מעט)

ריכוז לינקים על האנטר (אין משהו מעניין שלא הבאנו לכם כאן)

אתר "פיינד א גרייב", איתור קברי מפורסמים…

st-mena1טריילרים מקוריים לסרטים של האנטר, מאתר TCM (דאבל קליק יגדיל את המסך)

Key Witness משנת 1960, עם דניס הופר הצעיר. האנטר מגלם עד ראיה שנסחט בידי כנופיה שאחראית לפשע.

Gold for the Caesars משנת 1964, האנטר מגלם גלדיאטור שנקלע למרד עבדים ולפלישה לאנגליה. במהלך הטריילר, אגב, הקריין מכריז Where No Man Has Ventured Before…

ושוב – King of Kings, משנת 1961, שם הוא מגלם את ישו.

קפטן כריסטופר פייק ב-Memory Alpha (מקיף)

קפטן כריסטופר פייק בוויקיפדיה

דף מאתר מעריצים, בנושא פייק

קישור לדף "כוכבים בשמים – אלה שאינם עוד איתנו"


allhunter

6 מחשבות על “ג`פרי האנטר – 1926-1969 – הנשכח – מאת subatoi

  1. פינגבק: כוכבים בשמים – אלה שאינם עוד עימנו | סטארבייס972

  2. פינגבק: מן הארכיון – שבעה חודשים לסרט – ג'פרי האנטר | סטארבייס972 | The Last Outpost

  3. פינגבק: נעימות מד"ב לפעוטות, TNG, קלינגונים וחדשותסרט: תאריך חדש+3D | סטארבייס972 | The Last Outpost

  4. פינגבק: 70 שנים לפלישה לנורמנדי – "אצבע משולשת להיטלר" | סטארבייס972 | The Last Outpost

  5. פינגבק: האייטם ה-1,000 באתר: מב"כ המקורית, סקירת העונה הראשונה – מאת יעל פורמן | סטארבייס972 | The Last Outpost

  6. תודה רבה!!!!!!

    ממש כיף (ולמרבה הצער נדיר) בימינו לחפש מידע ולמצוא כתבה כל כך מקיפה, מפורטת ומעניינת.

    אהבתי

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.