טובוק – לקראת ראיון עם טים ראס – מאת subatoi, עם משה גולדמן

tim"עוד זה מדבר וזה בא". עוד לא סיימנו עם ווהן ארמסטרונג (אדמירל פורסט, פרטים קצת למטה בעמוד הזה), וכבר אנו מכריזים על ראיון נוסף. השחקן טים ראס, אשר גילם את דמותו של קצין הבטחון טובוק על ספינתה של קפטן ג'יינווי ב"וויאג'ר" הסכים להעניק לנו ראיון קצר. לרגל המאורע מובאת לכם סקירה על השחקן ודמותו של טובוק, כמו גם על דמויות נוספות שגילם ב"הדור הבא", ב"חלל עמוק תשע" ובסרט "דורות".

כמו תמיד, אתם מוזמנים להציע לנו שאלות עד ה-20.9.

כנראה שיש לנו משהו לאחרונה עם שחקנים שהקריירה שלהם כללה דמויות רבות. זה לא קורה במכוון. ווהן ארמסטרונג הוא הסנונית הראשונה, טים ראס השניה, ובעוד כחודש תגיע עוד אחת (אם כי בלי ראיון, לצערנו). טים ראס כאמור נמנה על האנשים שהקריירה שלהם עם "מסע בין כוכבים" משתרעת על פני מספר סדרות (וסרט אחד), בהחלט לא רק "וויאג'ר", וגם לא רק "מסע בין כוכבים", ואפילו לא רק משחק.

בשתי סדרות ההמשך של הסדרה המקורית, לא היה וולקן קבוע בין חברי הצוות. ספוק נשאר דמות מיתולוגית ולtuvokא נעשה ניסיון לשחזר/לשכפל/לחקות את ההצלחה של דמותו. במהלך "הדור הבא" ו"חלל עמוק תשע" אמנם ראינו וולקנים, אך הם לא היו בתפקידים מרכזיים במיוחד. בשנת 95', כשהגיע תור סדרת ההמשך הבאה, "וויאג'ר", הוחלט להחזיר את הוולקנים למקומם (או בעצם לשלוח וולקני אחד רחוק רחוק מהבית).
טובוק אמנם היה וולקני, ואמנם היה קצין בכיר, אך הוא היה שונה מאוד מספוק. הוא היה וולקני שלם, משני הצדדים וגם היה מבוגר בהרבה מאשר ספוק היה כאשר ראינו אותו. לכן, טובוק התנהג אחרת מספוק. יש האומרים שספוק היה צריך להוכיח את וולקניותו לאחרים ולעצמו, ולכן הסתגר כל-כך והתנהג לפי המסורת והמנהגים הוולקניים. טובוק לא היה צריך להוכיח לעצמו כלום. הוא היה כבר בעל משפחה ועבר את גיל מאה. כך שהוא היה מספיק משופשף בתלאות החיים והרשה לעצמו יותר "להתפרע". טוב, "להתפרע" כמו שוולקני בן מאה פלוס מפרש את המילה.
עוד על טובוק – בהמשך.

טימותי דארל ראסtim2 נולד ב-22 ביוני, 1956, בוושינגטון. בהיותם ילדים של קצין בחיל האוויר, ראס ושני אחיו גדלו במספר בסיסים ברחבי ארצות-הברית וברחבי העולם (הפיליפינים, טורקיה). גם הוא התחיל בתיאטרון, ובין שאר המחזות בהם השתתף היו "רומיאו ויוליה" ו"מקבת'". כשלמד באוניברסיטה, בילה שעות רבות על הבמה, בתכנית מיוחדת של לימודים שאפשרה לתלמידים להתנסות בתחומים שונים של הבמה כמו סאונד, תאורה, תפאורה, הלבשה וכו', התכנית תרמה להם בכך שזכו להכיר את כל הצדדים של המקצוע. עוד נקודה חיובית בתכנית הזו היתה ששחקנים מנוסים הוזמנו להופיע עם התלמידים, כדי שיוכלו ללמוד מניסיונם. באחת הפעמים ראס הופיע במחזה "קליגולה" עם לא אחר מאשר ליאונרד נימוי…
בשנת 85' החל ראס להופיע בטלויזיה, ומאז הופיע בסדרות רבוmoreת כמו: "איזור הדמדומים", "בלוז לכחולי המדים", "שלושים ומשהו", "ג'ייק והשמן", "היפה והחיה", "אריזה משפחתית", "הנסיך המדליק מבל-אייר", "Alien Nation", "הכדור חוזר לקופר", "סיקווסט", "מרפי בראון", "מלרוז פלייס", "הסיוטים של פרדי" (קרוגר, בה גילם דמות בשם הנרי פיקארד…) ו-"ER”.
עוד הופיע בגרסה ל"מסע אל בטן האדמה", "שורשים: המתנה" (סרט טלויזיה שנעשה על-פי הסדרה "שורשים", בהשתתפות לוואר ברטון, אייברי ברוקס וקייט מלגרו), סרט הטלויזיה "גיבורי הסערה" אודות מלחמת המפרץ, וגם סרטי קולנוע כמו "משאלת מוות 4" של צ'ארלס ברונסון ו"בירד" בבימויו של קלינט איסטווד. היה לו גם תפקיד קטן בסרט הקאלט "ספייסבולז" (בתמונה משמאל). בנוסף – עסק בדיבוב סרטים והקלטת ספרים מושמעים (Audio Books).
במסגרת "וויאג'ר" הצטרף ראס לתכנית מיוחדת שהופעלה בפראמונט (גם בסדרות קודמות) – תכנית במסגרתה שחקנים מתנסים בבימוי. כמו כמה מעמיתיו, הוא קיבל פרקים לבימוי ובחלקו נפל הפרק Living Witness, מהעונה הרביעית. הזדמנות זו פתחה בפניו תחום חדש והוא המשיך לעסוק מאז בסרטים, לא רק לפני המצלמה, אלא גם מאחוריה. ראס התנסה בתחומי יצירה נוספים: כתיבת תסריטים, הפקה, ואף מוזיקה (כמו שחקני טרק רבים). הוא מנגן על גיטרה ושר בכנסים והופעות, לבד או עם להקה, ואף הוציא שלושה דיסקים (קטעים מהשירים ניתן לשמוע באתר שלו. מומלץ כדי לשמוע את הקול שלו).
הוא אוהב מדע-בדיוני (וצפה בסדרה המקורית בילדותו), אסטרונומיה, צלילה וסקי. פעם אחת יצא עם עמיתו אית'ן פיליפס (ניליקס) לפעילות ספורט של מצנחי רחיפה, חווה נחיתה לא טובה ועיקם את הקרסול. הוא הגיע לסט עם קרח על הרגל, וניתן לראות צליעה קלה בפרק Future’s End. פראמונט מיד אסרו כל פעילות בסגנון, כדי לא לסכן את השחקנים.
כמו שחקנים רבים, טים ראס תומך בארגוני צדקה ומארגן מכירות פומביות או הופעות עם עמיתיו לגיוס כספים (בין השאר הוא משתף פעולה ביוזמה נוכחית מטעם מספר שחקנים למען נפגעי "קתרינה").
בשנת 99' נולדה לראס ילדה מחברתו.

עניני "מסע בין כוכבים"

ב-87' הגיע ראס לאודישן ב"הדור הבא" עבור תפקידו של ג'ורדי לפורג', ואף הוביל על פני המתמודדים האחרים. לבאר ברטון נבחר בסופו של דבר רק כי ההפקה רצתה מישהו עם שם מוכר כדי לקדם את הסדרה, וברטון היה כזה בזמנו.
בשנת 93' זכה בכל זאת להכנס ל"הדור הבא", בפרק Starship Mine. הוא הופיע בתפקיד דבור (בתמונה משמאל), אחד מחברי החבורה שזממה לגנוב טרילית'יום מהאנטרפרייז D, בעודה ריקה מצוותה לצורך סריקת באריון. קפטן פיקארד, שעדיין היה על גבי הספינה גילה את מזימתם והחל לנטרל אותם אחד-אחד. דבור היה הראשון שנוטרל וככל הנראה נהרג מאוחר יותר בעת הסריקה.
בהמשך אותה שנה גילם את הקלינגון ט'קאר ב"חלל עמוק תשע", בפרק Invasive Procedures. ט'קאר היה אחד משני קלינגונים שעזרו לטריל וראד לחטוף את השיתופן דאקס מהפונדקאית ג'דזיה.
בשנת 1994 גילם את תפקידו של איש צוות אלמוני (בתמונה מימין) על גשר האנטרפרייז B בסרט Generations.

roles

בתחילת 95' הצטרף כחבר בצוות הקבוע של סדרת הטרק החדשה – "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", למשך שבע עונותיה, לא לפני שהגיח שוב ל"חלל עמוק תשע" (עדיין ב-95') כדי לגלם את טובוק של עולם המראה.
אודות עבודתו על הסט של וויאג'ר סיפר ראס שתהליך האיפור לקח 40 דקות, שלא יכול היה לדבר בטלפון כשהיה עם האיפור (בגלל החשש לאזניים, מן הסתם), ושהחבר'ה היו עושים הרבה מתיחות על הסט. ראס לא טמן את ידו בצלחת.

ropעוד השתתף בסרט התעודה "טרקיז" וגילם את טובוק במשחקי המחשב Star Trek Voyager: Elite Force ו-Star Trek: Elite Force II.
בשנת 2003 ביים, הפיק ושיחק בסרט העצמאי Roddnberry on Patrol (שהוקרן בפאנקון 2004 שלנו), עם שחקני טרק רבים אחרים. הוא גילם את גנב החולצות האדומות, כמובן.

סטטיסטיקות של IMDB:

  • טים ראס הוא השחקן היחיד שהיה לו תפקיד עם שורות לצד כל אחד מארבעת הקפטנים הראשונים (וגם עם קפטן הרימן, מפקד האנטרפרייז B).
  • יחד עם ג'ון דלאנסי (קיו), ג'פרי קומבס (וואיון, בראנט, שראן וכו') ומארק אלאמו (דוקאט וכו') – הם ארבעת היחידים שהופיעו בעשר עונות של "מסע בין כוכבים" (עונה 6 של "הדור הבא", עונות 2 ו-3 של "חלל עמוק תשע", ושבע עונותיה של "וויאג'ר").
  • יחד עם ארמין שימרמן (קוורק) ואית'ן פיליפס (ניליקס) – הם שלושת שחקני הקאסט הקבוע היחידים שהופיעו בשלוש מסדרות "מסע בין כוכבים".

טובוק – מאת משה גולדמן

טובוק, אחראי האבטחה והקצין הטקטי של "וויאג'ר", היה הוולקני הראשון בתפקיד ראשי לאחר שבשתי סדרות טרק קודמות ניתן לוולקנים משקל מועט, יחסית. על כן נכנס טובוק לנעליו הגדולות של ספוק כוולקני הייצוגי של "מסע בין כוכבים", עמדה שאוישה לאחר מכן על ידי ט'פול ב"אנטרפרייז". כמו ספוק, גם טובוק שימש כ"קול ההיגיון" של חברי הצוות. כמו ספוק, גם טובוק שימש כמכשיר בידי יוצרי הסדרה לספק פרטים על גזע הוולקנים tcjהאהוב על רבים, וכמוהו שימש כאמצעי להצגת בעיות במצבים שבהם ההיגיון והרגש מתנגשים. בניגוד לספוק, לא היה טובוק חצי-וולקני, כי אם וולקני "מלא". מה שלא אומר שטובוק היה מתוסבך פחות מספוק, אם לא יותר.

youngtuvokטובוק אמנם נראה וולקני "מחויט" ונורמטיבי, אך לא תמיד היה כזה. הוא נולד במושבה הירחית וולקניס ב-2264 (רק כדי שתהיה פרופורציה לאורך חייו – זו שנת הולדתו של ג'ורן בלאר דאקס, שנתיים לפני תחילת אירועי TOS), להורים שהיו ככל הנראה קצינים בצי אף הם. כשהיה נער (בתמונה מימין – טובוק הצעיר) מרד באידיאלים הוולקניים כאשר התאהב בבת של אחד השגרירים לוולקן. הוא נשלח למאסטר וולקני אשר לימד אותו להדחיק את רגשותיו. בפרק Gravity נזכר טובוק במה שלמד באותה התקופה ומנע מעצמו להתאהב באישה בשם נוס שאתה נתקע למשך מספר חודשים על גבי כוכב לכת.
במהלך לימודיו באקדמיה של צי הכוכבים טובוק מצא קושי להתמודד עם אופיים האגוצנטרי של בני האדם, אך סיים את לימודיו בהצלחה בכל זאת, מכיוון שזה היה רצונם של הוריו. משימתו הראשונה של טובוק בצי לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה ב-2293 הייתה על ספינת החלל אקסלסיור בפיקודו של קפטן היקארו סולו. על כן, טובוק השתתף במאורעות אשר ראינו בסרט "מסע בין כוכבים: הארץ הלא נודעת" (מאחורי הקלעים, כמובן), במהלכם מחה בפני קפטן סולו על שזה הורה לצוותו להשתתף בחילוצו של קפטן קירק, בניגוד להוראות של צי-הכוכבים. במהלך הקרב שהתרחש מול ציפור הטרף הקלינגונית נידבק טובוק בוירוס שהועבר אליו מחברת צוות גוססת. וירוס זה הסווה את עצמו כזיכרון מודחק, והתעורר מאוחר יותר ב-2373 בטרם חוסל על ידי הדוקטור ההולוגרפי של הוויאג'ר, כפי שמתואר בפרק Flashback (כאמור, בפרק חגיגי זה לרגל 30 שנה לעולם "מסע בין כוכבים" הופיעו ג'ורג' טאקיי וגרייס לי וויטני, בתפקיד סולו וראנד).

 flashback2

בשנת 2298, לאחר סיום משימתו באקסלסיור החליט טובוק לפרוש מצי הכוכבים בשל חוויותיו עם בני האדם, ונכנס לתקופה ארוכה של בידוד כחלק מטקס הקוהלינר לטיהור הרגשות. ב-2304 נישא לט'פל (שוב, למען הפרופורציה – שנה לפני הולדתו של פיקארד).
ב-2343, לאחר הפסקה ארוכה, חזר לשירות בספינה וויומינג ובמחצית שנות השישים של המאה ה-24 שירת בתחנת יופיטר. בשנת 2365 פגש לראשונה את tuvokjanewayקת'רין ג'יינוויי על הספינה בילינגס בה שירתו יחד. בשנת 2371 הצטרף לצוות הוויאג'ר.
גם טובוק כמובן הגיע לרביע דלתא ב-2371, לא על הוויאג'ר, כי אם על ספינת המאקי שבה שהה בשליחות במסווה מטעם הצי. עם זאת, לאחר שצוות המאקי וצוות הוויאג'ר התאחדו לנוכח גורלם המשותף ברביע דלתא (איחוד בו הפסיד את תפקיד הקצין הראשון לטובת צ'אקוטיי), נראה כי חברי המאקי לשעבר סלחו לו. טובוק הפך לאחד מחברי הצוות המכובדים ביותר. הוא זיהה את הפוטנציאל הטלפתי הגלום באוקמפה קס שהתלוותה למסעה של הוויאג'ר בשנותיו הראשונות, ועזר לה לפתחו. עוד אחד מ"תפקידיו" החשובים של טובוק על גבי הספינה היה היותו חבר קרוב של קפטן ג'יינוויי, אותה החשיב לדבר הקרוב ביותר שהיה לו למשפחה על הסיפון.
בפרק Meld מהעונה השנייה מגלה טובוק כמה מההשפעות השליליות החמורות היכולות להופיע בעקבות "מיינד-מלד" וולקני. כאשר הוא מתחבר למוחו של רוצח בשם סודר על מנת להבין את מניעיו, משתלטים עליו דחפיו הקטלניים, וטובוק מוצא עצמו בלתי כשיר לתפקוד. למרות זאת, טובוק מצליח לרסן עצמו מלפגוע במישהו, ומצליח להשתקם.
tuvixבפרק הזכור היטב Tuvix, מאותה העונה, עוברים טובוק וניליקס תאונת משגר מוזרה שהופכת אותם לאדם אחד חדש – טוביקס. למרות המוזרות שבסיטואציה, הופך טוביקס במהרה לאהוד על חברי הצוות ומתחיל לבנות לעצמו חיים עצמאיים. ברם, כאשר הדוקטור מגלה דרך לשחזר את טובוק וניליקס, מחליטה ג'יינווי לאפשר את ההליך, תוך הקרבתו של טוביקס. למרות התנגדותו המפורשת של טוביקס "למות", איש מחברי הצוות לא ממרה את פיהneelixtuvok של הקפטן. מלבד הדילמות המוסריות שהעלה פרק זה, הוא אף אפשר לנו לחזות באיחוד בין תכונותיו הנוקשות והקורקטיות של טובוק, לבין עליצותו וקלות ראשו של ניליקס, ולטשטש את ההבדלים ביניהם.

בשנת 2374 טובוק מועלה בדרגה בידי קפטן ג'יינוויי ומקבל דרגת לוטננט קומנדר. בפרק Body and Soul מהעונה השביעית חווה טובוק פון-פאר, שהוא המצב שמעורר בוולקנים דחף בלתי נשלט לקיום יחסיים מיניים. בפרק זה נמצא הפתרון ביצירת דמות הולוגרמה של אישתו של טובוק, ט'פל, בעזרתה יכול היה לשכך את כאביו. יש לציין כי פרק זה לא התמקד בפון-פאר של טובוק, בניגוד לפרק הקלאסי אודות הפון-פאר של ספוק, Amok Time. פרק אחר של וויאג'ר התמקד בפון-פאר של חבר צוות וולקני אחר, ווריק, בעונתה השלישית של הסדרה.
tpelפרט לאישתו ט'פל (בתמונה מימין) טובוק מתהדר במספר בני משפחה נוספים: שלושה בנים (אחד מהם נקרא סק); בת בשם אסיל; ונכדה בשם ט'מני, בתו של סק (שנקראה על-שם סבתא-רבא שלה, אמו של טובוק). עובדה זו עושה אותו לאיש הצוות היחיד מהקצינים הבכירים של וויאג'ר שיש לו משפחה שמחכה לו במשך כל השנים.
בשנת 2378 חזר טובוק בשעה טובה עם חבריו לצוות לרביע אלפא, לאחר מסעם המפרך.

mirrortuvokטובוק של עולם המראה

טובוק של עולם המראה הוא הדמות היחידה מחוץ לסדרות שעסקו בעולם המראה, שקפצה לבקר. טובוק השתתף במרד הארצני כנגד הברית הקלינגונית-קרדסית. בהתאם לגזעו, הוא היה פחות אימפולסיבי יחסית ליתר המשתתפים במרד.
(DS9: Through the Looking Glass)


anim_idicspinכאמור, אתם מוזמנים להציע לנו שאלות לראיון הראשון עם איש וויאג'ר, עד ה-20.9.

 

handקישורים
האתר של טים ראס – כולל חדשות ומידע רב על מעשיו, דוגמיות מוזיקה ואפילו הגרלה חודשית נושאת פרסים
טים ראס ב-IMDB
טים ראס ב-Startrek.com, כולל תמלילי צ'אטים רבים שנערכו עימו באתר
ראיון עם ראס בוידאו, מ-Startrek.com
אתר מחווה ענק לטים ראס ולקריירה שלו, כולל מידע רב (ממקור ראשון), ריכוז של תמונות, ראיונות ועוד ועוד
ראיון נרחב ופירוט על הקריירה המגוונת של ראס
ראיון של צ'ייס מסטרסון עם ראס
אודות הקריירה המגוונת של ראס
דף המוקדש לראס מתוך אתר על וויאג'ר, עם ציטוטים מראיונות עבר
טים ראס ב-Memory Alpha
תמונות מכנס

טובוק ב-Startrek.com
טובוק ב-Memory Alpha
פרטים על טובוק בליווי תמונות רלוונטיות (ציטוטים, המשרד, מיינד מלדס)
אתר המוקדש לטובוק ולרעייתו
ו…פינת האתר ההזוי – תחפושות שונות שהולבשו על טובוק… (שימו לב – יש ארבעה דפים שונים של טובוק)


לקראת ראיון עם ווהן ארמסטרונג, אדמירל פורסט מ"אנטרפרייז"

הראיון שלנו עם צ'ייס מסטרסון מ"חלל עמוק תשע" (ליטה)
הראיון שלנו עם קייסי ביגס מ"חלל עמוק תשע" (דמאר)
הראיון שלנו עם וולטר קניג מ"מסע בין כוכבים" המקורית (צ'כוב)

2 מחשבות על “טובוק – לקראת ראיון עם טים ראס – מאת subatoi, עם משה גולדמן

  1. פינגבק: סטארבייס 972 מראיין את טים ראס – מאת subatoi | סטארבייס972

  2. פינגבק: טים ראס מברך את סטארבייס972 וצופי Of Gods and Men | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.