האם 'Qapla זה גם "מזל טוב לרגל נישואיכם"? – מאת subatoi

wednewlywedsאין יהודים ב"מסע בין כוכבים".
זה ידוע.
גם אין יהדות שם.
גם זה ידוע.

אבל באחד מה-e-books (ספרים שמפורסמים ברשת) החדשים, יש עלילה שמערבת יהדות – חתונה בין בחורה יהודייה לבח"ל ה… קלינגון!

מזל טוב!

 

במשך כמעט 40 שנים ראינו בסדרות "מסע בין כוכבים" בני דתות ולאומים שונים שהגיעו מכדור-הארץ. החל מיפני ורוסי בסדרה המקורית, צרפתי ב"הדור הבא", בריטי ב"אנטרפרייז", ערבי/מוסלמי ב"חלל עמוק תשע" (לפחות לפי שמו), כמה חבר'ה ממוצא לטיני בהזדמנויות שונות, אינדיאני ב"וויאג'ר" ואפילו איש צי הכוכבים, בחור בשם סגן מנואל אטואה (מהספינה "סאת'רלנד", אם תהיתם), שהגיע מאיזה אי אקזוטי, כך נראה:

wedsamoa

אבל יהודים מובהקים מעולם לא נראו על המסך. זאת בניגוד לסדרות כמו "בבילון 5" ששמרו על מאפיינים רבים של תקופתנו, כולל הדתות. ב"בבילון 5" עצמה אף ראינו מספר פעמים יהודים מובהקים. ב"מסע בין כוכבים" לא. אפילו לא אנשים עם שמות יהודיים ברורים. הכי קרוב שקבלנו הם אנשים עם שמות שנשמעים יהודיים, אך אינם בהכרח כאלה: צימרמן, ווילדמן (VOY), קוסינסקי, פולאסקי (TNG), לא יותר. הוריו של וורף, סרגיי והלנה רוז'נקו, שגולמו על-יד שני שחקנים גדולים מהתיאטרון האידי, עוררו חששות בהפקה שדמויותיהם תהיינה יהודיות מצחיקות, למרות שיהדותן לא הוכרזה רשמית.

באחד הימים בחודש מרץ, פורסמה ידיעה באתר של עיתון יהודי אמריקני שנקרא The Forward, ידיעה מאת מקס גרוס, שסיפר את הסיפור שאנחנו נספר לכם…
(הידיעה מובאת בשפת המקור בהמשך, באישור ה-Forward)
כאמור, יהודים מובהקים לא ראינו על גבי המסך, אבל בספרות כן. קצת. טיפה: בשנת 97', בספר Vulcan's Forge (שבזמנו נראה על המדפים של חנויות הספרים בארץ יותר מכל ספר "מסע בין כוכבים" אחר, למיטב זכרונו של כותב שורות אלה) הוזכרה דמות יהודית, ככל הנראה הראשונה בשלוחה הספרותית של "מסע בין כוכבים" – דייויד רבין, דמות שנקראה על-שם ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז"ל.
אבל עכשיו יש ספר אחר – ספר שכתבו גלן הומן וארון רוזנברג (לא, לא להתבלבל, זה לא ארון אייזנברג, נוג של "חלל עמוק תשע") במסגרת סדרת ספרים אלקטרוניים, e-books. הסדרה, Starfleet Corps of Engineers שמה, מתרחשת במאה ה-24 ומגוללת את עלילות חיל המהנדסים של צי הכוכבים, שנמצא תחת אחריותו של סקוטי.

ספר בן שני חלקים מסדרה זו, Creative Couplings ("זיווגים יצירתיים", מספר 47 ו-48, אגב…) מגוללwedcakef את עלילותיה של אחת הספינות – ה"דה וינצ'י". ספינה זו מסיירת בחלל ומפרקת כלי נשק מסוכנים. בראשה עומד קפטן דייויד גולד, שנמצא בספינה עם משפחתו בדרך לכדור הארץ כדי לטפל בענינים אישיים. גולד הוא יהודי ויש לו נכדה שנמצאת אף היא על הספינה (נראה שכל משפחתו על הספינה. המשפחה המורחבת). הנכדה, אסתר סילבר, פגשה בבחיר ליבה בהזדמנות מסוימת, הם יצאו יחד והשלב הבא – השלב הבלתי נמנע – הגיע! כעת מדברים על חתונה!
אבל… בחיר ליבה הוא קור (לא, לא להתבלבל, זה לא קור המפורסם. שמו של קור הזה מאוית Khor), בנו של לנטאר, השגריר הקלינגוני בכדור-הארץ. בחור קלינגוני למהדרין.

מה עושים?
הכותבים כיבדו את המסורת היהודית בסיפור (גם את המסורת הקלינגונית, להבדיל) ואחת הדוגמאות היא הרב דייויד הוניגסברג, טרקי שגם ייעץ לשני הסופרים. הרב הוניגסברג אמר שחתונה בין גזעית הוא דבר שכבר ראינו ב"מסע בין כוכבים", בין קלינגון וטריל. בנוסף, ספוק היה חצי וולקני וחצי אנושי, כך שחתונות בין גזעים שונים עם אמונות שונות הן חלק מהקאנון (מה שנחשב לחלק מהעולם של "מסע בין כוכבים", מה שנחשב ל"אמיתי").

אז זה אפשרי מבחינה טרקית, אבל האם זה אפשרי מבחינת המשפחות? מבחינת המסורת?
כמו כל בחורה, או כמו כל בחורה יהודייה, אסתר חולמת על חתונה גדולה ויפה. חתונה עם שושבינות, פרחים וכל השאר. בניהולו של רב, כמובן. אבל, וכאן מתחילה הבעיה, כל הקישוטים החומריים הללו לא משתלבים עם חתונה קלינגונית רגילה, בטח לא כשמדובר על בן השגריר לכדור-הארץ. במקרה כזה החתונה צריכה להיות ייצוגית. בקטע מהספר שמובא בקישור למטה, יש הדגמה לרגשותיו של הקפטן, כשהוא שרוי באמצע הדיונים לקראת החתונה. כאב ראש.
אסתר וקור (שמתגלה כפחות נוקשה מאביו) מעדיפים טקס מסורתי יהודי. הכלה מחבקת את קור, בזמן שארבעה לוחמים קלינגונים מחזיקים את החופה בעזרת כלי הנשק שלהם (לא ברור אם הכוונה היא שהלבישו את הבד על באטלת'ים). במקום שושבין, לקור יש טאווי'יאן – נושא חרב, הכלה לבושה בלבן אך אף קלינגון לא מקים שערוריה בנידון וברקע התזמורת הקלינגונית מנגנת מוזיקת כליזמרים.

ומה עם הכוס?
בסיום הטקס, איך אפשר בלי, קור שובר את הכוס. הומן, אחד הכותבים: "היו כמה דיונים (בנידון). הנוהג אמור להיות זכר לחורבן המקדש ו… לא היינו בטוחים אם המקדש ייבנה או לא עד המאה ה-24". בסופו של דבר החליטו הכותבים ששבירת הכוס קיבלה במשך הזמן משמעויות רבות נוספות מלבד חורבן המקדש ושהמסורת תנצח. הכוס נשארה (ונשברה).

ומה עם הילדים, שיוולדו בעזרת השם?
הרב הוניגסברג החליט שהילדים יהיו ללא ספק יהודים, כיוון שכל הזרמים ביהדות מסכימים שהמוצא נקבע לפי האם.

האם גאח כשר?
אין לנו מושג. למודאגים שביניכם, בביקורת ב-Treknation (קישור בהמשך) נאמר שעונים על השאלה הזו בספר, אך לא מגלים את התשובה. אם תקראו, ספרו לנו.

אז לא, הסיפור לא יופיע על גבי המסך (מה שאומר שזה לא "קאנון") ואפילו לא יופיע בכריכה רכה. אבל זה גם משהו!

'Qapla ורק בשמחות!

wedklingon sunset


תודות
עיצוב תמונות "משופצות": אייל מלמד
ייעוץ תרגומי: ורד קליין
סיוע בתחקיר: אורי אביב

אתר עיתון ה-Forward
הכתבה המקורית עליה מבוססת חדשה זו. יש צורך בהרשמה קצרה ולא מזיקה בכדי לצפות בה (הכתבה מובאת גם בהמשך הדף שלנו)
עמוד היידיש באתר ה-Forward (לא קשור לעניננו, סתם בשביל הקטע)

קטע חינמי מהספר, שמספר את מחשבותיו של קפטן גולד, כשכל ההכנות והמשא ומתן לחתונה סביבו. מצד אחד רעייתו, רייצ'ל ונכדתו אסתר, ומצד שני, לנטאר ובנו קור, החתן המיועד. משהו שנשמע כאילו הרגע צנחתם להמולה בסרט "החתונה היוונית שלי".
ביקורת חיובית על הספר מתוך Treknation

רכישת הספר באמאזון, לדוגמה
האזכור המקורי ב-Trektoday שדרכו התחלנו (רק משפט וחצי, לא ממש שווה כניסה)


This article originally appeared in the Forward, and is reprinted with permission.

To Boldly Go Where No Jew Has Gone: Book Features Klingon Intermarriage

By MAX GROSS
March 11, 2005

Esther Silvers is boldly going where no Jew has gone before – under the chupah with a Klingon.
The main character in the "Star Trek" e-book series, "Starfleet Corps of Engineers," Esther is marrying out (of the species) – to Khor, the son of the Klingon ambassador to Earth. The latest installment of the series, "Creative Couplings," by Glenn Hauman and Aaron Rosenberg, chronicles the culmination of their courtship.
By the time the couple meet up in the futuristic "Star Trek" universe, Jews have been intermarrying for centuries. Klingons have taken up the practice, as well.
"We've seen it in 'Star Trek: The Next Generation' – between a Klingon and a Trill," said Rabbi David Honigsberg, an ardent Trekkie who served as a consultant to the new novel. "There are half-Klingons. Mr. Spock was half-Vulcan and half-human, so interfaith weddings are a part of the 'Star Trek' cannon."
This wedding, however, marks the first time that a Klingon and a Jew have married – and they have chosen to do so in a predominantly Jewish ceremony.
"Star Trek" always has had Jewish touches, starting with the two actors (William Shatner and Leonard Nimoy) who served as the franchise's first and most popular standard bearers. By now, it is common knowledge that Nimoy based Mr. Spock's split-finger Vulcan greeting on the priestly blessing of the ancient Israelites. Still, the "J" word never came up in five "Star Trek" television series and nine motion pictures. It was not until the 1997 novel "Vulcans Forge" that a Jewish character – David Rabin, named after the slain Israeli prime minister – finally materialized in the Star Trek universe.
Now "Starfleet Corps of Engineers," which was launched in 2000, is breaking new ground with the intergalactic marriage plot line.

Jewish characters and plot lines were "something we felt was lacking in the various 'Star Trek' crews that we've seen in print," series editor Keith R.A. DeCandido said.
"Starfleet Corps of Engineers" tells the story of the da Vinci, a starship manned by human engineers who wander the universe studying the technology of dangerous weapons that they disarm. The captain of the fleet is David Gold, a practicing Jew with a rabbi wife and a large, sprawling family.
"Back around episode 14 of the series it was established that their granddaughter, Esther, was dating the son of the Klingon ambassador," Hauman said. "They met and they began talking the finer points of philosophy, and they hit it off."
The creators of the series knew that somewhere down the line, the star-crossed lovers would have to get married.
In the first part of "Creative Couplings," Klingon and Jewish families meet and begin the thorny negotiations over wedding details.
Esther Silver is, for lack of a better term, a Jewish Earthling Princess. Not only does she want a rabbi to officiate, but she also dreams of bridesmaids, flowers, grand ice sculptures and all the frills that any other JEP would see as her birthright.
This focus on the material does not mesh with the spartan Klingon way of life. In Klingon society, the expectation is that the son of an ambassador will be married in the solemnity and dignity of a military wedding.

The authors of "Creative Couplings" did not take the differences in cultures lightly.
"We were very respectful of the Jewish community, particularly," Hauman said, adding that he and his co-author were also pretty respectful of Klingon sensitivities.
"One of the particular oddities with 'Star Trek' people is that they tend to sit down and treat it as something more than fiction," Hauman said. "It's more a 'This is the way it's going to be.'"
Hauman added, "There's a bet between myself and my editor about how soon before we were going to get a request to use this as a template for somebody's [real-life] wedding."
Esther and Khor opt for a traditional Jewish ceremony. The bride encircles Khor, as four Klingon warriors hold up the chupah with their weapons. Instead of a best man, Khor has a Tawi'Yan – a sword bearer. A bride dressed in white is scandalous for the Klingons but nobody made too big a deal. The Klingon orchestra strikes up a klezmer tune. Tears – and other things – are shed ("I always secrete at weddings," one guest admits).
At the end of the ceremony, Khor stomps on the glass.
"There was some discussion" about the breaking of the glass, Hauman said. "It's supposed to be about the destruction of the Temple, and… we weren't sure whether the Temple would be rebuilt in the 24th century."
The writers finally decided that the breaking of the glass has taken on many more meanings within Judaism, and the tradition would endure – rebuilt Temple or not.
As for the children, Honigsberg predicted that they definitely will be Jewish, since all the various synagogue movements in the 21st century recognize matrilineal descent.
.But will they be raised Jewish? The book offers no answer
This much, though, seems clear: There won't be a Christmas tree – both sets of in-laws would likely object.

The Forward's site
The article above on the Forward's site

An Excerpt from the book
A review from Treknation

The book on Amazon, for example
A brief reference to the book on Trektoday

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “האם 'Qapla זה גם "מזל טוב לרגל נישואיכם"? – מאת subatoi

  1. פינגבק: משהו באווירת החג – שאטנר מקריא את יציאת מצרים, ו-4 הקושיות בקלינגונית – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

  2. פינגבק: ישראל, יהדות ויהודים ב"מסע בין כוכבים" – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s