"מסע" תוצרת בית – מבוא לסרטי חובבים – מאת subatoi

סרטי החובבים אינם חדשים ברשת, הם קיימים כבר מספר שנים. אולם כמות הtopffהפקות, המגוון הקיים והיקפן לאחרונה, כמו גם ההכרה שקיבלו הן מהקהל והן מאנשים "נחשבים" בקהילת "מסע בין כוכבים", מפנים אליהן יותר תשומת לב מבעבר. אם בעבר ניתן היה לפטור אותן כ"פעילויות של אנשים חסרי חיים", היום מסתכלים עליהן יותר ויותר אנשים בתור "הגבול החדש שהטרקים פרצו".
אז אם אתם מחפשים טרק חדש ופרקים שעוד לא ראיתם (או שאתם סתם מסתקרנים), בואו והצטרפו אלינו בסקירה הבאה, הראשונה בסדרה, בה נסקור את הסיבות העיקריות האפשריות לפרוץ התופעה, ונדבר בכלליות על ההפקות השונות.

וגם אם זה לא ממש מעניין אתכם, כדאי להיכנס ולבדוק את התמונות ואת הפרטים ואולי אפילו לנסות. אולי זה יתפוס גם אתכם…

 

"Space may be the final frontier
But it"s made in a Hollywood basement"
(Californication, Red Hot Chili Peppers)

אם מחפשים את ההיגיון שבסרטי החובבים, הרי שורשיהם קיימים עוד הרבה לפני שאלה החלו להיווצר. אחת התופעות הידועות שמאפיינות את הטרקים, מעריצי "מסע בין כוכבים", היא הזמן שהם מקדישים לדברים ש"מסביב". ה"פאנפיקים" הם הנקודה החשובה שצריך לשים לב אליה כשבאים לבחון את התפתחות סרטי החובבים.
בסוף שנות ה-60 ובשנות ה-70, כש"מסע בין כוכבים" המקורית היתה כבר מתה ורצה רק בשידורים חוזרים (סינדיקציה), פרחו פעילויות החובבים, פרחו הפאנזינים, ובהם היו גם הפאנפיקים. פאנפיקים הם סיפורי חובבים (fan fiction) שבאים לספר עוד על העולם המוכר מהתכניות. עוד על הדמויות, עוד הרפתקאות שהן עברו, פשוט עוד. הצמאון הזה לעוד עלילות (במיוחד בעולם רחב יריעה כמו זה של "מסע בין כוכבים"), לעוד מידע על הדמויות, החשק הזה ליצור "סיפור משל עצמי", הרצון לתרום, הוא שהניע את יוצרי הפאנפיקים במשך השנים.
בפאנפיקים היו סיפורים שניסו ללכת רחוק ולבחון דברים שמעולם לא נראו על המסך (הדוגמה הקלאסית היא כמובן מערכת היחסים בין קירק לספוק), אך רובם הם סיפורים "רגילים". סיפורים שמנסים לספר עוד. סיפורים שמסבירים דברים שלא הוסברו על המסך. סיפורים שמראים דברים שלא נראו על המסך. במידה מסוימת  ניתן לומר שהפאנפיקים עושים בדיוק מה שעושים הספרים הרבים של עולם "מסע בין כוכבים". רק שאלה הם "תוצרת בית", ואלה הם רשמיים מטעם פראמונט.

כמו בתחומים רבים, גם כאן הטרקים היו פורצי דרך. כמו שתרבות הכנסים של קהילת המדע-הבדיוני והפנטזיה החלה למעשה בהתכנסויות הטרקים בשנות ה-70, גם תרבות הפאנפיקים כחלק מההערצה הכללית המודרנית של פאנדום החלה אצל הטרקים. אמנם היו תופעות כתיבת "סיפורי המשך" עוד לפני כן, אך הפריצה היתה שם, אצל הטרקים.
הזמן עשה את שלו. אחרי שהפאנפיקים היו עמנו במשך שנים רבות, לפני מספר שנים הצטרף אליהם תחום חדש של תופעת ההערצה. הפאנפיקים לא נעלמו, אבל ההתקדמות הטכנולוגית השפיעה גם על החובבות ומשהו חדש בא לאוויר העולם  – סרטי החובבים.
סרטי חובבים של "מסע בין כוכבים" אינם היחידים כרגע בשטח. יש עוד כאלה של פאנדומים אחרים. אבל להיקף של התופעה במגזר הטרקי, לרצינות שלה ולהכרה שהחלה לקבל, קשה לראות מתחרים אצל האחרים. מה גם שסרטי חובבים רבים הם פארודיות למיניהן. סרטי החובבים של "מסע בין כוכבים" לא מנסים להשתעשע או לצחוק על הסדרה, אלא להמשיך אותה, בצורה רצינית.

exs

סיבות להצלחה

מטבע הדברים, בשביל סרטי חובבים יש צורך במצלמת וידאו. גם בשביל אפקטים סבירים יש צורך בציוד מתאים. וכל אלה לא היו בעבר. השנים האחרונות, בהן מצלמות הוידאו נעשו נפוצות יותר ויותר והשליטה בתוכנות מחשב גרפיות כבר אינה רק בידי המקצוענים, תרמו להתפתחות התחום. לפתע כל מי שהיה לו רעיון מסוים, סיפור שהתבשל במוחו, יכול היה לא רק להעלות אותו על הכתב, אלא גם לתת לו חיים על גבי המסך. לצלם אותו כפי שהוא מדמיין אותו. כמובן שזה לא הסתכם ברעיון וזה לא היה כל-כך פשוט. עדיין היה צורך בכתיבה סבירה, בשחקנים סבירים, ולמען האמינות הויזואלית – תפאורה ואפקטים.

בשלב מסוים זה התפרץ. חלק מההפקות הן ברמה נמוכה, חלקן ברמה גבוהה. הן מבחינת הכתיבה, המשחק, הצד הויזואלי. יש כאלה ויש כאלה. אבל ככל שיש יותר הפקות בשטח, יש כאלה שמתעלות מעל האחרות ומגיעות לרמות טובות יותר (ובמקביל יש גם כאלה שעושות בדיוק ההיפך, כמובן). חלק מההפקות החלו חלש והתחזקו, התמקצעו. חלקן קיבלו עזרה מאנשי מקצוע בתחומים שונים.

אך היכולת הטכנית לצלם ולהקליט לא מספיקה. יש צורך גם לשדר את התוצר המוגמר. להביא אותו אל הקהל ולהפיץ אותו הלאה. בנקודה זו בא לעזרת החובבים האינטרנט (במיוחד עניין ה-2.0 הידוע). אם בעבר קבצי וידאו היו נשלחים בקושי דרך הדואר האלקטרוני, התקדמות רוחב הפס איפשרה העברת קבצים גדולים יותר. אך זה עדיין לא הספיק. כעת, בעידן יוטיוב ואחיו אתרי הוידאו, כל אחד יכול להעלות קובץ וידאו ובכך לאפשר לכל העולם לצפות בו, בלא צורך לשלוח את הקובץ אישית לכל צופה פוטנציאלי. והפופולריות ההולכת וגדלה של אתרי הוידאו בימינו, כשגולשים רבים מחפשים לצפות בתכנים מעניינים, ודאי תרמה לתפוצה הרחבה.

sets

עוד משהו שתרם לתופעה – החינמיות. בשל בעיות חוקיות של זכויות יוצרים, הצפיה בפרויקטים אלו היא בחינם. פראמונט מעולם לא נקטה בעמדה מפורשת בקשר לסרטי החובבים. סביר להניח שהם לא התנגדו כי זה היה מקומם עליהם את המעריצים, והם נהנים בצורה עקיפה מהתופעה, ששומרת על הגחלת של "מסע בין כוכבים". מצד שני, הם כנראה לא יכולים להרשות לעצמם לאשר את ההפקות בפה מלא, כדי שלא תיווצר פירצה שתזמין עוד הפרות זכויות יוצרים.
ההפקות התנהלו עד כה תחת מספר כללים שאיפשרו העלמת עין מסוימת מצד פראמונט. ליוצרים אסור להרוויח בשום צורה שהיא מהפצת הסרט. לא באמצעות גביית כסף על ההקרנה בכנסים, לא באמצעות הורדה מהאינטרנט בתשלום, ולא על-ידי בקשת "תרומה".

גם את הצמאון ל"מסע בין כוכבים" ניתן למנות בין מעודדי הצפיה. למרות שהסדרות האחרונות שהופקו ירדו ברייטינג לאט לאט, בשל שובע מסוים בקרב הקהל הרחב, כנראה שהגרעין הקשה והמצומצם יותר של הטרקים עדיין צמא. מאז סיומה של "אנטרפרייז", ולמעשה עוד לפניה, החלו לפרוח סרטי החובבים. חלקם מתארים את תקופת הסדרה המקורית, חלקם מתארים את תקופת הסדרות החדשות. ובכלל, אין סדרה חדשה באופק, הסרט החדש נמצא עדיין על אש קטנה, כך שיש מי שמוצא את עיקר הענייין כיום בהפקות החובבים.

גורם אחרון ומעניין מאוד הוא ההכרה שחלק מההפקות קיבלו מצד גורמים רשמיים למחצה בתעשיית "מסע בין כוכבים". אין הכוונה לכך שמנהלים בפראמונט נתנו אור ירוק להפקות הללו או הסכימו להפיץ אותן בצורה מסחרית תחת השם פראמונט (למרות שהיו ניסיונות או דיבורים לעשות זאת בעבר). הכוונה היא לאנשים שהיו מעורבים בצורה כזו או אחרת בהיסטוריה של "מסע בין כוכבים", ובחרו, או הסכימו, להיות מעורבים בגלגול החדש. ביניהם יש גם שחקנים וכותבים. חלקם עשו זאת בשביל הכיף, חלקם רצו להיות חלק מהמהפכה הזו, וחלקם כאלה שרצו לתת קצת יותר בשר לדמותם כפי שהוצגה בזמנו, רצו לסגור מעגל.

אז מה קורה בשטח

האמת היא שהשם "סרטי חובבים" מטעה קצת. רוב ההתארגנויות שקמות עושות זאת בכוונה ליצור מספר "פרקים" שירכיבו "סדרה" שלמה. בודדות (בערך אחת) הגיעו למספר מספיק של הפקות שיכול להיקרא "סדרה", אך כאמור רובן אינן מסתפקות בסרט בודד. בכל מקרה, יש כמה וכמה הפקות שרצות כבר מספר שנים, יש לא מעט חדשות בשלבי גיבוש כאלה ואחרים. ההפקות מתקדמות במספר כיוונים. יש כאלה שמתיימרות (ואולי מצליחות) להציג את השנים החסרות במשימת חמש השנים של האנטרפרייז של קפטן קירק. כלומר, אותו הצוות, אותה הספינה. הם חשים שיש מה לספר בקשר לאותן דמויות אהובות. יש הפקות שנשארו בעידן TOS מבחינת זמן ההתרחשות, אך תפסו מרחק מהצוות המקורי והמציאו דמויות משלהם, על ספינה מקבילה לאנטרפרייז. בחרו שיהיה להם מספיק מרחב אומנותי לפעול במסגרתו. יש גם כאלה שהרחיקו לכת לעולם המראה המסקרן של "מסע בין כוכבים". ויש הפקות כאלה שבחרו דווקא לעסוק בעידן TNG והסדרות החדשות, מתוך סקרנות לראות מה התרחש בשנים המאוחרות יותר (וחיבה לסדרות החדשות יותר מאשר לסדרה המקורית, ככל הנראה). מעניין לציין שבהפקות של הסדרות החדשות אין ניסיון לשחזר צוות מוכר.
ראוי לציין שחלק מההפקות הפגינו תעוזה ואומץ ללכת יותר רחוק, בתחומים מסוימים, מאשר סדרות "מסע בין כוכבים" האמיתיות, אך לכך עוד נגיע.

prosדוגמאות חלקיות בלבד

מלבד ההפקות המוכנות שכבר ניתן לצפות בהן, יש עוד לא מעט רעיונות ברשת, בשלבים שונים של התקדמות. החל משלב הרעיון הראשוני וכלה בהודעות על תחילת הצילומים וההפקה. אולם כצפוי, לא תמיד הרעיונות מגיעים לקו הסיום, חלקם נעלמים כמו שצצו, בפתאומיות ובאלמוניות, חלקם מחזיקים מעמד ועליהם נכתוב כאן בחלקים הבאים. עם זאת, יש קבוצות שמתארגנות בידיעה שאין להם את התקציב או את האמצעים להרים הפקה "טלוויזיונית", והן פשוט הולכות על כיוונים אחרים. יש הפקות שמסתפקות ב"סדרת אודיו", ויש כאלה שהלכו על סרטון אנימציה שמדובב בידיהן.
יש מי שחולם כבר על שיתופי פעולה בין ההפקות השונות, וזה אכן הולך לקרות. מלבד זאת, חלק מאנשי ההפקות החליטו בסיומן או במהלכן לנסות ולהפיק סרטי מדע-בדיוני עצמאיים, ללא קשר ל"מסע בין כוכבים", או להציע רעיונות לסדרות טלויזיה עצמאיות. כך שזה לא סוף התופעה, היא מתפשטת הלאה.

כאמור, כל פרקי ההפקות (שזכו לכינוי הנפלא webisode), הופצו בחינם וניתנות להורדה באינטרנט. עצלנים וחסרי זמן מוזמנים לנסות ב-YouTube ואחיו, שם ניתן למצוא את חלקן. שלמות הגרסאות המסתובבות באתרים אלה ואיכותן  – על אחריותכם בלבד.
מי שלא סובל את הסדרה המקורית עצמה אבל רוצה לעשות שיעורי בית מסוימים לקראת הסרט של 2008, יכול לשקול לראות את הפקות החובבים (אלה שנוגעות ל-TOS), ואולי בהמשך לנסות להתחבר לסדרה עצמה (או שלא).

לסיום נבהיר משהו לפני שניגע (בחלקים הבאים) בהפקות עצמן – לא כל ההפקות נראות מקצועניות. חלקן אפילו ממש לא. צריך רמה מסוימת של מוכנות לקבל ולראות משהו לא מושלם, משהו לא מקצועני, משהו חובבני. הגיוני, לא? מי שיגיע עם ציפיות גבוהות מדי יתאכזב ולא יחזיק מעמד. חלק מההפקות יכולות לעמוד בציפיות גבוהות מאוד, אבל לא כולן. צריך לבצע את הסוויץ' בראש לפני שקופצים למים.
חלק מההפקות יגררו, אולי בהתחלה, גיחוך. גיחוך לא חדש בנימה של "אנשים משועממים שאין להם מה לעשות", תחושה שראינו כבר "אנשים מוזרים" כאלה בסרט התיעודי "טרקיז", ותחושת הזדהות עם זעקתו ההיסטורית של וויליאם שאטנר כלפי המעריצים. אבל, כשרואים חלק מהתוצאות של ההפקות הטובות יותר, כשחושבים על כך שזה בסופו של דבר תחביב של אנשים מסוימים כמו כל תחביב אחר (גם אם מוציאים עליו מעט יותר כסף מתחביב "רגיל"), זה תחביב שגורם הנאה לאנשים אחרים ברחבי העולם, ושזה פרויקט שאפשר בהחלט לכבד על סמך המאמצים והתוצאות – כשחושבים על כל זה, אז הגישה מעט משתנה כלפי ההפקות הללו. שווה לנסות.

כמו ששמתם לב, הבאנו לכם טעימות מהפקות שונות באמצעות תמונות. במבוא זה הועלו לא מעט נקודות שיורחב עליהן בחלקים הבאים של הסקירה, בהם נבחן מספר הפקות בולטות הקיימות כיום ב"שוק" סרטי החובבים. לא נעשה זאת על-פי סדר מסוים ונשתדל לספר דברים מעניינים בלי להרוס דברים קריטיים למי שמתכנן לראות את ההפקות.

בחלק הבא – Star Trek: New Voyages – הפקת החובבים פורצת הדרך, המושקעת והמתקדמת ביותר.


סרטי החובבים של "מסע בין כוכבים" בוויקיפדיה
סרטי החובבים של "מסע בין כוכבים" ב-Memory Alpha

קצת על פאנפיקים, למתעניינים:
פאנפיקשן ודיני זכויות יוצרים – מאת עו"ד גדעון אורבך
ספרות חובבים (פאנפיקים) בוויקיפדיה


truck
מנוחת הלוחמים הקלינגונים

3 מחשבות על “"מסע" תוצרת בית – מבוא לסרטי חובבים – מאת subatoi

  1. פינגבק: "מסע" תוצרת בית – Star Trek: New Voyages – חלק א` – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

  2. פינגבק: "מסע" תוצרת בית – Star Trek Vs. Batman – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

  3. פינגבק: בכורה בסידני + מן הארכיון – חודש (אחד!) לסרט – ליאונרד נימוי וגם סרטי חובבים | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.