אני רופא – דפורסט קלי 1920-1999 – מאת subatoi

1דפורסט קלי גילם את דמותו של ד"ר מקוי, אחד הקודקודים במשולש הדמויות חסר התחליף של "מסע בין כוכבים", קירק-ספוק-מקוי, הדמות הכל-כך אנושית, שכה הצחיקה אותנו וגרמה לנו לחבב אותה כל-כך.
לקראת יום הולדתו ה-86 של השחקן המנוח דפורסט קלי שיחול ביום שישי, אנו מביאים לכם:

  • סקירה נרחבת אודות השחקן והקריירה שלו.
  • שתי שיחות שערכנו עם קריסטין סמית', מעריצה שהיתה קרובה אליו במשך יותר מ-30 שנים וכתבה עליו ספר; ועם טרי לי ריו, שכתבה את הביוגרפיה של קלי.
  • תמונות רבות (מאוד) מהקריירה שלו בכלל ומ"מסע בין כוכבים" בפרט וגם קישורים רבים אודותיו.
  • ספיישל לכבוד קלי – כל ציטוטי …I’m a doctor not a שלו ושל ממשיכי דרכו, בכתב ובקבצי קול.
    זה המקום היחיד ברשת בו תמצאו את רשימת הציטוטים המלאה, המקום היחיד בו תמצאו את כל קבצי הקול של ד"ר מקוי מרוכזים ביחד, והמקום היחיד בו קיימים גם קטעי קול של ממשיכי דרכו ב"מסע בין כוכבים".

הכל כאן בהמשך.

 

בזמנו, כאשר חנכנו את דף "כוכבים בשמיים" שלנו – האישים שאינם עוד עמנו, הבטחנו לנסות להשלים ולכתוב על אישים שהלכו לעולמם עוד לפני שהאתר הנוכחי קם. על האישים הללו לא נכתב דבר באתר וראינו לנכון להשלים את המשימה ולתת להם את הכבוד שהם ראויים לו, בתור אנשים שגרמו לנו להנאה כה רבה.
על מארק לנארד המנוח שגילם (בין השאר) את סארק, אביו של ספוק כבר כתבנו לא מזמן, ועכשיו הגיע תורו של דפורסט קלי.

17

דפורסט ג'קסון קלי ("די", בפי חבריו) נולד ב-20 בינואר, 1920, מה שעשה אותו השחקן המבוגר ביותר מבין שחקני "מסע בין כוכבים" המקורית. הוא נולד באטלנטה שבג'ורג'יה ורצה להיות רופא, אך למשפחתו לא היה מספיק כסף כדי לשלוח אותו ללימודי רפואה. כשהיה צעיר היה חבר במקהלת כנסיה והופיע במסגרת תזמורת בתיאטרון וגם ברדיו. בגיל 17 נסע לבקר את דודו בקליפורניה – שהות מתוכננת של שבועיים הפכה לשהות של שנה, ואז החליט לעבור לקליפורניה ולהיות שחקן. אמו עודדה אותו אך אביו הכומר התנגד.
כשחזר לקליפורניה קלי הצטרף לקבוצת תיאטרון מקומית ושם פגש את אשתו לעתיד, קרוליין, לה נישא בשנת 45' (ולה היה נשוי עד סוף ימיו, דבר חריג בהוליווד). במלחמת העולם השניה היה בחיל-האוויר האמריקאי והתגלגל להשתתף בצילומי סר18ט אימון של הצי במהלך מלחמת-העולם השניה. שם ראה אותו מאתר כשרונות של פראמונט וצרף אותו לתכנית הכשרונות הצעירים של האולפנים ב-46'.

בשנת 47' הופיע בסרטו הראשון, Fear In The night (כרזת הסרט בתמונה משמאל, קלי נראה מימין). קלי הופיע בהרבה מערבונים במהלך הקריירה, פעמים רבות בתפקיד הנבל. בין השאר הוא הופיע בשנת 57' בסרט בשם Gunfight at the O.K. Corral, בו גילם את אחד מהאחים ארפ באירוע אליו חזר כעשור מאוחר יותר בפרק Spectre of the Gun של "מסע בין כוכבים", שם עמד בצדו השני של המתרס. בשנות ה-50 וה-60 השתתף בסדרות טלויזיה רבות, שרובן אינן מוכרות כיום. המוכרת שבהן היא סדרת המערבון "בוננזה", בה השתתף מספר פעמים. בשנת 56' השתתף בסרט The Man in the Gray Flannel Suit בתור רופא, וכבר שם אמר את צירוף המילים He's dead, captain.
במהלך הקריירה קלי הופיע לצד כוכבים רבים כמו קירק דאגלס, ברט לאנקסטר, פרנק סינטרה, דין מרטין, רוברט טיילור, מונטגומרי קליפט, אליזבט טיילור, דניס הופר, אנתוני קווין, הנרי פונדה ועוד. הוא הסתובב הרבה במגרשים של פראמונט, וסיפר פעם בראיון שראה את גארי קופר, בינג קרוסבי ובוב הופ. פעם אפילו יצא לו לשתות שמפניה עם מרלן דיטריך, ממש במקרה.

19

בשנות ה-60 ג'ין רודנברי ליהק אותו לשני פרויקטים מוקדמים שלו “333 Montgomery” ו"Police Story", שני פיילוטים שלא נמכרו. אך רודנברי זכר את קלי והחזיר אותו ב"מסע בין כוכבים".

בפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים", The Cage, השחקן ג'ון הויט גילם את ד"ר פיליפ "בונז" בויס, דמות שהזכירה את ד"ר מקוי ולא רק בכינויה. בויס השמיע אבחנות כאלה ואחרות ושימש כיועצו של הקפטן. אגב, הויט הופיע יחד עם קלי באחד מפרקי "בוננזה", בפרק בו קלי גילם רופא. בין השינויים הנרחבים שהתרחשו לאחר הפיילוט הראשון היה גם שינוי בדמויות. דמויות רבות (כמו "מספר אחת", הקצינה הראשונה של קפטן פייק) הועפו, וכך גם קרה לדמותו של ד"ר בויס. בפיילוט השני, Where No Man Has Gone Before, פול פיקס גילם את דמותו של ד"ר מארק פייפר, אך גם הוא נופה מהצוות במסגרת הסקת המסקנות מפיילוט זה. ואז הגיע דפורסט קלי כדי לגלם את דמותו האלמותית של ד"ר ליאונרד ה. מקוי, "בונז", במשך שלוש עונות הסדרה.
בתחילה ג'ין רודנברי הציע לו לבחור בין ספוק למקוי, והוא כידוע בחר באופציה השניה, ומעולם לא התחרט על כך. "מעולם לא הייתי מתקרב לליאונרד נימוי, הוא נפלא", הוא אמר.
במהלך העונה הראשונה, קלי סיפר, הם לא ציפו לכזו אהבה מהקהל. הוא סיפר על פעם אחת בה הלך לתיאטרון בניו-יורק עם רעייתו. היא הלכה לשירותים ובינתיים התאספו מסביבו אנשים שביקשו ממנו חתימות. עד20 שהיא חזרה, היא בקושי יכלה לחזור כיוון שכל הלובי היה מלא במעריצים. אחרי זה הוא הגיע למקומו וגילה שהוא יושב ליד ארבע נזירות. אנשים החלו להעביר לו את התכניות שלהם כדי שיחתום עליהן, והנזירה שישבה לצידו העבירה לו אותן אחת אחת. היא הביטה בו ואמרה "בחור צעיר, בטח קשה לך ליהנות מהתיאטרון". הוא ענה לה "כן. זו חוויה די חדשה עבורי". והיא השיבה: "רק תזכור, עם כל ברכה קטנה מגיע גם עונש". הוא סיפר בחיוך שלא שכח זאת לעולם, ושהיא אכן צדקה (לגבי החתימות).
בתור דוגמאות להשפעה שהיתה לו ולעמיתיו על סביבתם, הוא סיפר שבשנת 1976 כשהוא וחבריו נכחו בטקס השקת מעבורת החלל הראשונה, ה"אנטרפרייז" (שנקראה על-שם הספינה הדמיונית לבקשת המעריצים הרבים), כשברקע התזמורת מנגנת את נעימת התכנית, זה היה מרגש מאוד. דוגמא אחרת, אישית יותר היתה שגם שנים רבות לאחר הפקת הסדרה המקורית, הוא קיבל מכתבי מעריצים מרופאים, אחיות ופראמדיקים שסיפרו לו שבחרו בקריירה רפואית בגלל "מסע בין כוכבים" ובגלל ד"ר מקוי. הוא היה מאוד גאה בכך שהצליח להביא אנשים כה רבים לעולם הרפואה ושמר את כל המכתבים.

21

כידוע, הסדרה בוטלה בשנת 69' ובשנת 73' השתתף קלי יחד עם רוב עמיתיו בדיבוב דמותו בסדרה המצוירת, למרות שאומרים שלא נהנה כל-כך מהעבודה עליה. לאחר מכן לא עשה הרבה מלבד סרטי "מסע22 בין כוכבים" – הוא הופיע בכל ששת הסרטים הראשונים, בסרט השביעי לא הופיע (כמו רוב עמיתיו) אך ציין בראיונות שהיה שמח לשוב ולהופיע כד"ר מקוי, לו התסריט היה הולם. לאחר הסרט השישי, The Undiscovered Country, לא הופיע הרבה אך המשיך להופיע בכנסים רבים, בהם היה אהוד מאוד ואהב לספר את סיפוריו לקהל.
ב-1987 נקרא דפורסט קלי לדגל כדי להשיק את הסדרה החדשה, "מסע בין כוכבים: הדור הבא". ג'ין רודנברי הזמין אותו לארוחה כדי להציע לו את הרעיון, וציפה שקלי יסרב, אך הוא הסכים. מאוחר יותר הסביר שאכן שקל לסרב כי לא ידע מה יהיו התחושות בקרב הצוות הישן והחדש. אך לבסוף, אחרי שקרא את התסריט, הסכים לעשות זאת בשמחה תמורת שכר בסיסי ביותר, כדי להראות את היותו אסיר תודה לג'ין רודנברי על כל מה שנתן לו. הוא הגיע באותו יום בשעה 4:30 בבוקר כדי להתאפר לצילומים שהיו אמורים להתחיל בשעה 8:30. אך העניין התעכב והתעכב, קלי נאלץ לשתות את ארוחת הצהרים שלו דרך קש כדי לא להרוס את האיפור, אבל הוא המתין בסבלנות עד שהגיע הזמן, בשעה 17:30 (!), הכל למען רודנברי. בפרק הפתיחה, Encounter at Farpoint נראה מקוי, כעת כבר אדמירל זקן מאוד (בן 137!), כשהוא מבקר בספינה החדשה, מלווה בידי דאטה.

23

במשך השנים השתתף במספר סרטי תעודה וספיישלים בעניין "מסע בין כוכבים", החל מספיישל 25 השנים, ספיישל של MTV, זכרונותיו של שאטנר, וב"טרקיז", שנתיים לפני מותו. הוא גם השתתף בשני משחקי מחשב של "מסע בין כוכבים", בהם גילם את דמותו של ד"ר מקוי, כמובן.
בשנת 96' השתתף קלי, או יותר נכון שותף, ביחד עם עמיתיו בפרק Trials and Tribble-ations של "חלל עמוק תשע", במסגרת קטעי הארכיון בהם נעשה שימוש בפרק המיוחד. בשנת 98' דובב את החללית ויקינג 1 בסרט האנימציה The Brave Little Toaster Goes to Mars, וזה היה תפקידו האחרון. כשלא הופיע יותר בסרטים בילה בביתו, שם אהב לקרוא ביוגרפיות ולטפל בחיות המחמד שלו – כלב וצב (תמונות בהמשך).

24

בשנת 1991 זכה קלי לכוכב בשדרות הוליווד, על עבודתו בקולנוע, ובאותה שנה, שהיתה גם יובל ה-25 לסדרה המקורית, הוא הטביע את ידיו וחתם במלט יחד עמיתיו לסדרה מול התיאטרון הסיני המפורסם.
בשנת 99' זכה לאחר מותו בפרס "המגף המוזהב" כהוקרה לעבודתו המוקדמת בז'אנר המערבונים, ז'אנר שאומרים שהוא אמר שהרגיש בו יותר בבית מאשר ז'אנר המדע-הבדיוני.
דפורסט קלי הלך לעולמו ב-11 ביוני 1999 בגיל 79, מסרטן ממנו סבל מספר שנים, אחרי שלושה חודשי אשפוז. אפרו פוזר באוקינוס השקט. אלמנתו קרוליין הלכה לעולמה בשנת 2004. לזוג לא היו ילדים.

25

הפרחים שהונחו על כוכבו של קלי בשדרות הוליווד ביום מותו; הידיעה ב"ידיעות אחרונות" יומיים לאחר מותו



בהמשך הסקירה – שיחות שערכנו עם שתי הנשים שכתבו על קלי ספרים, מקבץ קישורים, מקבץ תמונות גדול וספיישל הציטוטים של ד"ר מקוי וממשיכי דרכו…

מספר חודשים לאחר מותו, ערך מועדון סטארבייס972 אירוע מיוחד לזכר דפורסט קלי.
בשנת 2001 כשהחלה הסדרה "אנטרפרייז", הופיעו בפרק שלושה קצינים בכירים. כל אחד נקרא על-שם אחד משחקניה הראשיים של "מסע בין כוכבים" המקורית, ועל-שמו של דפורסט קלי נקרא אדמירל מקסוול פורסט, הדמות היחידה מהשלושה שהופיעה לאורך כל עונות הסדרה, ובצורה משמעותית.
בפרק המחווה המיוחד שערכו יוצרי "פיוצ'רמה" לסדרה המקורית בשנת 2002, מופיעה גם דמותו של מקוי. בעוד שאר הדמויות (מלבד זו של סקוטי) דובבו בידי עמיתיו השחקנים, דמותו של ד"ר מקוי נשארה דוממת לאורך כל הפרק. בתמונות ניתן לראות את דמותו של מקוי, בצד שמאל של כל תמונה.

26

בשנת 2001 פורסם אודות דפורסט קלי ספר, A Harvest of Memories, מפי קריסטין סמית', מעריצה שהכירה את קלי במשך יותר מ-30 שנים, שהלכה והתקרבה אליו ובשנות חייו האחרונות סעדה אותו בזמן מחלתו. בסופו של דבר היא כתבה על כך ספר באישורו של קלי. בסוף דצמבר האחרון, במהלך חג החנוכה, יצרנו קשר עם הכותבת, ושאלנו אותה מספר שאלות על השחקן המנוח:

סטארבייס972: מתי ומדוע הפכת להיות מעריצה של דפורסט קלי? מה "תפס" אותך?

קריס: אהבתי את דמותו של מקוי וחשבתי שהוא היה המעניין מכולם, היה לו כוח רב על הספינה (הוא יכול היה לאשפז את ספוק וקירק אם חשב שאינם יציבים נפשית!). צפיתי בו גם בתור קאובוי במערבונים במשך שנים. אבל למעשה רק לאחר שפגשתי אותו נהייתי מעריצה גדולה. הוא היה אדם מופלא, מלא בסוג של אהבה (כלפי אחרים, לא כלפי עצמו) שניתן לראות או לחוות רק לעתים רחוקות בעולם הזה.

סטארבייס972: מתי פגשת אותו לראשונה?

קריס: ב-4 במאי 1968, במהלך המצעד של פסטיבל Apple Blossom בוונאצ'י, וושינגטון. די וקרוליין (אשתו) היו אמורים להופיע במצעד, אז נסעתי לשם כדי לראות אותו! זה כל מה שציפיתי שיקרה! אבל במזל גדול, לפני שהמצעד יצא לדרך, יצא שהחניתי את המכונית במגרש חניה ליד המלון בו בני הזוג קלי התאכסנו. כשראיתי את המכונית שתסיע או7תם במצעד(השם שלו ו"מסע בין כוכבים" עיטרו אותה), החלטתי להשאר בסביבה עד שהוא ייצא מהמלון ויכנס אליה. כשהוא וקרוליין יצאו, כמה מעריצים ואני יכולנו לפגוש אותו למספר דקות, וזה היה הרגע שבו הפכתי להיות מעריצה שלו לכל החיים. הרבה שחקנים הם סנובים ולא באמת "רואים" או "חווים" את המעריצים שלהם כשהם פוגשים אותם. די מאוד העריך את מעריציו והשקיע זמן בלהבהיר לנו את זה. הוא היה באמת נדיב, מתחשב ובקשר עם המעריצים, כמו עם כל האנשים שפגש. לקח לו זמן רב (הוא היה שחקן בהוליווד מאז שנת 46'!) להפוך ל"להיט בן לילה" כש"מסע בין כוכבים" נכנסה לבסוף לחייו. הוא תמיד היה הטיפוס הצנוע והמעריך, אבל ההצלחה הגיעה בסופו של דבר והוא יכל רק להתענג עליה.

סטארבייס972: איך קרה שהתקרבת אליו ואל רעייתו במשך השנים?

קריס: זה היה תהליך מתמשך. הוא השיק את קריירת הכתיבה שלי אחרי שפגשתי אותו וכתבתי עליו מאמר (הוא הגיש אותו למו"ל בניו-יורק והם רצו את המאמר כסיפור למהדורה המיוחדת שלהם לחג-המולד), ועודד אותי להמשיך ולכתוב. התכתבנו במשך מספר שנים אחרי 1986, כשנפגשנו מחדש במהלך חגיגות ה-20 ל"מסע בין כוכבים". כשעברתי להוליווד בשנת 1989, די, קרוליין ואני הפכנו להיות חברים קרובים; הם עזרו לי בדרכים רבות, עודדו אותי, פתחו לי דלתות בהוליווד וכדומה. כל הסיפור המופלא הזה נמצא בספר שלי, DeFOREST KELLEY: A HARVEST OF MEMORIES  My Life and Times with a Remarkable Gentleman Actor (מומלץ לקרוא את הביקורות באמאזון, אבל להזמין ישירות מהאתר www.authorhouse.com, כדי לקבל הנחה משמעותית).

סטארבייס972: מה זכור לך הכי טוב מהזמן שבילית עם קלי?

קריס: הנדיבות שלו, חוש ההומור, החוכמה והדאגה לבני-אדם.

סטארבייס972: הוא אהב לפגוש את המעריצים שלו בכנסים, נכון? ספרי לנו בבקשה עליו ועל המעריצים שלו.

קריס: אווווו, כן! הוא אהב את מעריציו והם אהבו אותו. מהכוכבים הגדולים של "מסע בין כוכבים", הוא היה הנגיש ביותר. הוא קרא כל מכתב שקיבל אי-פעם מהמעריצים וענה לרובם באופן אישי. הוא התקשר למעריצים שהיו מאושפזים בבית-חולים, ואפילו בילה זמן עם ילד בן 10 שהיה חולה במחלה סופנית בבית-החולים בדנבר, כיוון שהילד רצה לפגוש את "ד"ר מקוי". די טס מלוס-אנג'לס ושהה איתו במשך כל סוף השבוע. הוא היה איש חביב עם לב זהב. לגבי כל מי שהכיר אותו, זו תעלומה כיצד הוא הצליח לגלם רוצ8חים עליזים ובעלי דם-קר בכל המערבונים ההם.

סטארבייס972: ציינת פעם בראיון שיכול להיות שדפורסט קלי "אימץ" אותך כיוון שלא דברתם על "מסע בין כוכבים" כשהייתם ביחד. בעוד שברור ששחקן לא ידבר הרבה על הסדרה, איך מעריץ יכול להתאפק עם שאלותיו לשחקן שהוא כה מעריץ?

קריס: באמת שלא היו לי שאלות שהסתרתי בקשר ל"מסע בין כוכבים" (אולי אני פשוט לא הטיפוס הסקרן. אני מרגישה שהשאלות יכולות להיות פולשניות, אז אני שואלת לעתים רחוקות בלבד). נהניתי לשאול אותו על תפקידי הקאובוי שלו והוא אהב לדבר עליהם, אבל מה שלמדתי על "מסע בין כוכבים" למדתי מבלי ששאלתי שאלות ישירות. התשובות פשוט צצו בשיחות על נושאים אחרים.

סטארבייס972: כמה מדפורסט קלי הגיע לתוך ד"ר מקוי?

קריס: מקוי היה 100% דפורסט קלי – הכל מלבד החלק הרגזן וחמום-המוח, שהיה תוצר של המשחק ולא משהו טבעי – אבל דפורסט קלי היה כל-כך גדול יותר וטוב יותר ממקוי, שבעוד שקלי יכול היה "להכיל" את מקוי, מקוי לא יכול היה "להכיל" את קלי. קלי היה הים שבו מקוי רק צף מדי פעם.

סטארבייס972: האם הוא אהב את הדמות שגילם?

קריס: בהחלט.

סטארבייס972: מתי ומדוע התחלת לכתוב את הספר שלך?

קריס: כתבתי את הספר חצי שנה לאחר ש-די הלך לעולמו (ינואר-מרץ 2000), מיד אחרי שהפסקתי לטפל בקרוליין קלי אחרי שהוא מת, ולפני שחזרתי לעבודה שלי באולפני האחים וורנר. כתבתי את הספר כי די נתן לי רשות לספר את סיפור הקשר שלנו וכי ידעתי שהיו הרבה מעריצים עם הרבה שאלות לגביו (ולגבי המאבק האחרון שלו כנגד הסרטן) שאף אחד אחר לא יוכל לענות עליהן. רציתי שהמעריצים שלו ידעו איזה אדם הוא היה ואיך עמד באומץ מול "הגבול האחרון" שלו. מעריצים הודו לי על שאימתתי עבורם את כל התחושות שהיו להם לגבי דפורסט קלי, לגבי זה שהוא היה אחד מה"גוד גאייז" האמיתיים בהוליווד (ובעולם הזה), על המסך ומחוצה לו.

סטארבייס972: תודה רבה לך, קריס.

קריס: תודה על ההזדמנות לחלוק את הידע שלי על די איתכם, המעריצים בישראל. זה היה כבוד ועונג.
לחיים, חנוכה שמח ושתהיה לכם שנה אזרחית נהדרת, פוריה ובטוחה!

(פרטים על הספר של קריסטין סמית' תוכלו למצוא כאן)

דפורסט קלי היה היחיד מחברי הקאסט המקורי שלא כתב אוטוביוגרפיה, אך בשנת 2005 פורסמה אודותיו ביוגרפיה בשם From Sawdust to Stardust, מאת טרי לי ריו. יצרנו קשר גם איתה ושאלנו אותה מספר שאלות:

סטארבייס972: האם היית מעריצה של דפורסט קלי? איך הפכת להיות כותבת הביוגרפיה שלו?

טרי: הייתי מעריצת "מסע בין כוכבים" כשהייתי ילדה ואני זוכרת בבירור כמה מיוחד היה קלי/מקוי – הקול שלו, הדרך בה נע. בשלב מסוים אני זוכרת שרציתי שהוא יהיה סבא שלי. כך שבמשך השנים עקבתי אחריו. בסופו של דבר הלכתי לכנס ופגשתי את אנשי מועדון המעריצים שלו ואת קריס סמית'. התכתבנו מדי פעם עד שקלי הלך לעולמו, ואז גיליתי שקריס 9טיפלה בו ושהוא נתן לה רשות לכתוב את הסיפור שלו. אני בדיוק סיימתי את התואר שלי בהיסטוריה ובביוגרפיה. כשלושה חודשים אחרי מותו טסתי ללוס-אנג'לס ונפגשתי עם קריס ועם גברת קלי. קריס החליטה לכתוב את הזכרונות שלה ואני התמקדתי בסיפור החיים של קלי. התוצאה היא הספר ואני אסירת תודה להיות זו שכתבה אותו.

סטארבייס972: דפורסט קלי היה השחקן היחיד מקרב שחקני הסדרה המקורית שלא כתב ביוגרפיה בעצמו. מדוע?

טרי: קלי היה איש מאוד צנוע, מאוד שקט ועמוק. הרעיון שהוא היה כותב על עצמו מעולם לא היה אפשרות אמיתית, והרעיון לשכור מישהו, או שיהיה לו ביוגרף צמוד, לא משך אותו. לשחקנים האחרים היו הסיבות שלהם לעשות את מה שעשו. קלי הסביר שהוא לא יכתוב את הביוגרפיה שלו מכיוון שכדי להגיע לדברים המענינים הוא יצטרך לנקות את המחסן. האמת היא שהמחסן היה בסדר גמור והוא ארז בצורה מסודרת הרבה ממה שרצה שיסופר, והרבה ממה שרצה שייזכר.

 

סטארבייס972: מכיוון שעשית את כל העבודה על הביוגרפיה אחרי שקלי הלך לעולמו, האם זה היה קשה לאסוף את כל העובדות והפרטים? האם היה עלייך "לחפור" ולחפש אחר מסמכים, תמונות וכו'?

טרי: בצורה מסוימת הוא כיוון את המחקר שלי כשהשאיר כל-כך הרבה דברים לעקוב אחריהם. הוא דייק מאוד בסיפורים שלו ומצאתי אישורים לדברים בראיונות וארכיונים. גברת קלי ארגנה את חבריו הותיקים בעלי הזכרונות, כך שהיה מרגש להתחקות אחריהם ולהכיר אותם.

סטארבייס972: האם הוא אהב את דמותו של ד"ר מקוי והתפתחותה במשך השנים?

טרי: קלי האמין שהוא יכל לעשות הרבה יותר עם הדמות שלו במהלך העונה הראשונה. בעונה השלישית הוא ביצר את מעמדו כשווה בין שני ה"כוכבים" האחרים, אבל כידוע לכם, לא היתה עונה רביעית. ואז, במקום לגרום לשלב חדש בקריירה שלו, "מסע בין כוכבים" עשתה לו טייפקאסטינג. כשהגיעה עת הסרטים ראינו הרבה יותר מדפורסט קלי בד"ר מקוי, ואני חושבת שהוא נהנה להציג את הדמות שגילם.10

סטארבייס972: האם הוא שמח שלמרות שלא היה באפשרותו להפוך לרופא אמיתי כשהיה צעיר, הוא הפך לרופא על המסך, עם השפעה רבה על הצופים?

טרי: מה שגרם לו את העונג הכי גדול היה הידיעה שכה רבים נכנסו לתחומי הרפואה בגללו. רבים כתבו לו על כוונותיהם וזה היה חשוב עבורו. ואז, עשור לאחר מכן הם היו כותבים לו שוב לספר שהם הפכו לרופאים, אחיות, מטפלים, וטרינרים – כל תחומי הריפוי. זה היה, עבורו, ההישג הגדול ביותר.

סטארבייס972: מה היה הדבר המשמעותי ביותר שגילית אודותיו ולא ידעת, במהלך העבודה?

טרי: בעוד שלא היתה בו שום אלימות ושום רצון להוכיח את עצמו כלוחם, הוא נרשם כמועמד לבית-הספר לקצינים במהלך מלחמת-העולם השניה, אבל גויס לפני שהתחיל הקורס. הוא הפך להיות פקח טיסה ברוזוול, ניו-מקסיקו ואז הועבר להוליווד לעזור בהכנת סרטים במסגרת המאמץ המלחמתי. כוחו היה סוג אחר של גבריות. היה לו אומץ של אמן, עקשנות והתמדה הביאו להצלחתו, אך אנשים הכירו אותו כפלא של אדם בזכות יכולת הבחינה העצמית הרוחנית שלו וחוכמתו. אני חושבת שלא יכולתי לדעת עד כמה זה נכון, עד שעקבתי אחר סיפור חייו עד רגעיו האחרונים, וזו הסיבה שהרגשתי שאני חייבת לכלול את הדפים הללו – כדי לתת לכולם לדעת איזה איש חזק ונותן היה.
אנחנו עכשיו מתקרבים ליום הולדתו ה-86? הוא איננו מאז 1999 והנה אנחנו עדיין חושבים ומדברים עליו, עדיין מתגעגעים אליו. מה דעתכם על זה?

סטארבייס972: תודה רבה לך, טרי.

 

(פרטים על הספר של טרי לי ריו תוכלו למצוא כאן)

בראיון משנת 97' סיפר קלי על רעיון שהיה לו לגבי מה שיעשה מקוי לאחר הפרישה. "הוא בטח יחזור לחווה שלו בדרום, חווה מלאה בבעלי-חיים אקזוטיים. לחיות ככה בחווה משלו". בהמשך המצלמה תתמקד לאט לאט בדמות שרוכבת על סוס, ויתברר לצופה שזהו ד"ר מקוי. ואז מכשיר הקשר שלו יצפצף וזה יהיה קירק שקורא לעזרתו של מקוי. וקלי הוסיף בהומור קל "ככה מקוי יוכל לומר 'הרבה יותר כיף לטפל בחיות עם ארבע רגליים מאשר עם שתיים' ".

27


לאחר הציטוטים שלהלן – מקבץ קישורים על דפורסט קלי וד"ר מקוי ומקבצי תמונות צבעוניים.

…I'm a doctor, not a

כידוע, חצי המשפט שבכותרת הוא מאפיין קלאסי של ד"ר מקוי, במקביל ל-He’s dead, Jim. הוא עשה בו שימוש הרבה (יחסית), וגם מספר דוקטורים אחריו. לפניכם הרשימה שמביא אתר Memory Alpha (עם כמה תוספות שלנו). לכל ציטוטי מקוי ולציטוטי שאר הדוקטורים מצורפים קבצי wav. חובה לנסות. קטעי האודיו של מקוי נלקחו משני אתרים שריכזו קטעים כאלה ועוד אחרים של ד"ר מקוי. קישור לאתרים הללו מופיע בתחתית העמוד. כל קטעי האודיו שאינם של מקוי הם תוצרת הארץ, שלנו.

זה המקום היחיד ברשת בו תמצאו את רשימת הציטוטים המלאה, המקום היחיד בו תמצאו את כל קבצי הקול של ד"ר מקוי מרוכזים ביחד, והמקום היחיד בו קיימים גם קטעי קול של ממשיכי דרכו ב"מסע בין כוכבים".

ואז החלו המחוות בסדרות החדשות.
3 ד"ר ג'וליאן בשיר עשה זאת פעמיים (מעט מדי, אם תשאלו אותנו) :

  • בפרק The Wire, כשדאקס שואלת מדוע צמח מסוים נראה נבול:
  • בפרק Trials and Tribble-ations, כשבשיר מוכיח שאינו יודע על הצבעים ההפוכים של המדים במאה הקודמת, ואו'בריאן מעיר לו על כך:

4 גם ה-EMH עשה זאת וזה התאים לו כמו כפפה ליד:

וגם – הולוגרמות אחרות:

6 וגם ד"ר פלוקס:

  • פעם אחת בפרק Doctor's Orders, כשהוא ו"ט'פול" מנסים לתפעל את הספינה לבדם בשעת צרה:

והיו עוד כל מיני, שלא היו רופאים, אבל השתמשו באותה תבנית מוצלחת (במכוון או שלא) :

  • בן דמותו הסופר של באשיר, בפרק Far Beyond The Stars, מנסה להרגיע את בן דמותו של קוורק, שהתעצבן נורא על בן דמותו של אודו, העורך:
    "Calm down dear boy. We're writers, not Vikings."
  • החייל קלין (שגולם בידי ביל מומי, לניר מ"בבילון 5"), בפרק The Siege of AR-558, אחרי שסיסקו מבקש ממנו את הבלתי-אפשרי לדעתו (למצוא את מוקשי ההודיני הנעלמים):
    "I'm sorry captain, but I'm an engineer, not a magician."
  • טום פאריס, בפרק Message in a Bottle, כשנראה לו שמשימת מילוי-מקום הרופא לא מתאימה לו:
    "I'm a pilot, Harry, not a doctor."
  • מוט, הספר הבוליאני, בפרק Data's Day, אחרי שג'ורדי לא מרוצה מהתספורת:
    "I'm a barber, not a miracle worker."
  • ולסיום – קפטן ג'יימס קירק, בפרק Errand of Mercy, כשתושבי הכוכב אינם מאמינים לאזהרותיו וחושבים שהוא מגזים:
    "I'm a soldier, not a diplomat."

ולסיום סיומת קובץ wav המכיל אוסף של ציטוטי He’s dead, עם קלי מדבר ברקע. לשמוע את זה בצורה מרוכזת זו חוויה אחרת לגמרי, מומלץ בחום.


לפני הקישורים המענינים והתמונות הצבעוניות – תודה רבה ל-Lenin972 על שהביא את כל קטעי האודיו שאינם של ד"ר מקוי.
דפורסט קלי ב-IMDB11
דפורסט קלי ב-Startrek.com
דפורסט קלי ב-Memory Alpha
הידיעה על מותו ב-!E
הידיעה על מותו ב-BBC, כאן וגם כאן.
הידיעה על מותו ב-SFSite
ידיעה על מותו באתר של מגזין מערבונים
ידיעה על מותו

האתר הרשמי (למרות שאין בו הרבה) – כולל ביוגרפיה, תמונות וקישורים לשני ראיונות עמו.
אתר מעריצים – דף מחווה לדפורסט קלי – כולל קישורים, תמונות ודברים מאת מחברת הביוגרפיה שלו.
אתר מעריצים – ביוגרפיה של קלי, של מקוי ותמונות
אתר מעריצים – קצת תמונות וקצת מילים וקישורים
אתר מעריצים עם ביוגרפיה קצרה ותמונות
אתר מעריצים עם תמונות ומנגינה נעימה ברקע
אתר מעריצים
זכרונות של מארגני הכנסים הגדולים בארצות-הברית
הספדים של מעריצים
הספד של מעריץ

ציטוטים של מקוי
ציטוטים של מקוי בקטעי אודיו. כאן וגם כאן.

מקוי ב-Startrek.com
מקוי ב-Memory Alpha

לפרטים על הספר של קריסטין סמית'
לפרטים על הספר של טרי לי ריו
רשימת ה-…I’m a Doctor, not a המלאה בה נעזרנו
עוד דף שמרכז את ציטוטי מקוי ואת ציטוטי ה-EMH

דף כוכבים בשמיים שלנו – אלה שאינם עוד עמנו

12

13

14

15

16