זפרם קוקרן – האגדה (ב') – מאת subatoi

2wheelplaquesmallפולחן האישיות שקיים סביב ד"ר זפרם קוקרן בפדרציה הוא מיוחד במינו, אין ספק. נספר לכם על פולחן האישיות הזה (מה יש על שמו, מי זוכר אותו, מה עשו עם הציטוט המפורסם שלו, איך זוכרים אותו, איך מציינים את זה); נדון בקוקרן עצמו (מה הניע אותו ואת לילי? האם באמת היה כזה גיבור? מה היה החזון שלו?); נספר על הפניקס (למה פניקס? ואיפה אפשר לראות (באמת!) את הטיל שלה) וננסה להבין מדוע זכה קוקרן לכבוד כזה. כל זאת ועוד בחלק השני מבין שלושה של המאמר. "האגדה" – לפניכם.

בחלק הראשון סיפרנו לכם את סיפור חייו של קוקרן. אבל מה הוא השאיר אחריו? מה היתה המורשת שלו, מבחירתו או שלא מבחירתו? מסתבר, על סמך צפיה בסדרות השונות, שקוקרן השאיר חותם גדול מאוד…

גילויי כבוד והערצה לזפרם קוקרן עצמו

“The name Zefram Cochrane is revered throughout the known galaxy. Planets were named after him, great universities, cities.”

                 (Spock, Metamorphosis)

כבר ראינו דרכים לכבד אדם שתרם רבות לאנושות: אנו יודעים על העיר "פייק סיטי", על מעבורת ועל עיטור גבורה שקיים על-שם קפטן כריסטופר פייק; יש מכון מחקר על-שם ד"ר דייסטרום הנודע מ"מסע בין כוכבים" המקורית; ועל שם קפטן קירק יש רק תמרון הצבאי (ככל שידוע לנו). אבל לד"ר זפרם קוקרן יש יותר מכל אלה גם יחד. הרבה יותר. כבר בסרט "מגע ראשון", שמגולל את עיקר מעלליו של קוקרן, ג'ורדי לפורג' רואה את קוקרן מניף את ידו באקראי, וזה מזכיר לו משהו (בתמונות שלמטה). הוא מגלה (לנו ולקוקרן עצמו) שהמקום בו התרחש המגע הראשון כולו הפך מאוחר יותר לאתר היסטורי. במקום הוקם פסל שיש בדמותו של קוקרן, בגובה של כ-20 מטרים. ג'ורדי מתאר לקוקרן את התנוחה בה הפסל ניצב: "אתה מביט למעלה לשמיים והיד שלך כמו מושטת לעבר העתיד". הפסל קיים כבר בזמנו של ארצ'ר, שכן טריפ מציין בפרק Carbon Creek שראה אותו (ציטוט בהמשך) ולקפטן ארצ'ר יש במגוריו פסלון בתנוחה זהה.

רק בפרק Similtude נאמר במפורש שהפסלון הוא אכן בדמותו של קוקרן, לא שהיה לנו ספק. ממש בתחילת הפרק Singularity מהעונה השניה (התמונה הגדולה בפסיפס, מימין) אף ניתן לראות את הפסלון ממש מקרוב. הזדמנות משעשעת מאוד בה ראינו את הפסל מקרוב היא בקו-הזמן החלופי בפרק Twilight (בשורה התחתונה של התמונות שלהלן). בפרק זה הזינדי פולשים לאנטרפרייז ואחד אף מגיע לחדרו של ארצ'ר. הקפטן מכה בו בפסלון האומלל ולאחר מכן אנו רואים את ארצ'ר שרוע על הרצפה כשלצידו הפסלון השבור, נטול רגל וללא הבסיס שעליו הוא עומד. ארצ'ר לא מבזבז זמן ומשתמש ברגל האחת שנשארה לפסלון כדי לדקור את הזינדי. שנים לאחר מכן הפסלון שוב נראה על המדף, בריא ושלם. או שיש לארצ'ר מלאי של פסלונים, או שהוא הדביק אותו. יש לציין שבעולם המראה של "מסע בין כוכבים" ארצ'ר שומר כהערכה לקוקרן משהו הרבה פחות פציפיסטי – את הרובה של קוקרן. תמונות תוכלו למצוא בחלק א'.

2statue

הערה: כשיצרו את האנציקלופדיה של "מסע בין כוכבים", יצרו עבור הערך "קוקרן" את הפסלון הקטן, כדי שניתן יהיה לצרף לערך את תמונת הפסל הגדול שג'ורדי הזכיר, לכאורה (בתמונה האמצעית בפסיפס). זהו כנראה אותו הפסלון שהגיע מאוחר יותר למגוריו של ארצ'ר בעת הפקת "אנטרפרייז".

הערה נוספת: בשנת 2006 הוצא הפסלון למכירה במכירה פומבית של כריסטי'ס, עם עוד פריטים רבים של "מסע בין כוכבים":

2statue2

ככל הנראה ישנם פסלים רבים ו/או תמונות של ד"ר קוקרן בפדרציה, שכן קפטן קירק וד"ר מקוי מרגישים שהוא מוכר להם, כשהם רואים אותו לראשונה.

נקראו על שמו

  • בציטוט הנ"ל של ספוק, נאמר שיש על-שמו של זפרם קוקרן אוניברסיטאות, ערים ואף כוכבים.
  • לפי מספר מקורות באינטרנט, על שמו של קוקרן קיימת ספינה, כמו על שם אישים חשובים אחרים בהיסטוריה האנושית – USS Cochrane. יצויין כי מצפיה בפרקים האמורים עולה כי הדבר לא מוזכר במפורש ולכן לא ברור מאין העדויות הללו. (TNG: The Game, The Drumhead, DS9: Emissary)
  • ג'ורדי לפורג' מספר שהוא למד בבית-ספר תיכון על-שמו של קוקרן.
  • על הספינה וויאג'ר, בין שלל המעבורות שחוו את נחת זרועם של אנשי הצוות, היתה גם מעבורת בשם "קוקרן", אשר היתה שותפה באופן סמלי ביותר לרגע ההיסטורי בו הגיע טום פאריס לעל-חלל 10 בפעם הראשונה. המעבורת הושמדה לאחר מכן בפרק Day of Honor. (Threshold)
  • מדלית הכבוד על שם קוקרן – קומנדר צ'קוטי מזכיר אותה כציון לשבח על הישגים מדעיים. (Timeless)
  • מדלית ההצטיינות על שם קוקרן – אנו שומעים כי הארי קים זכה בה על התקדמות יוצאת-דופן בתיאוריית העל-חלל. (במציאות מקבילה בפרק Non Sequitur)
  • מתח שדה תת-חלל (subspace field stress) שנוצר מהנעת העל-חלל של ספינה נמדד באמצעות יחידות הנקראות על שמו של קוקרן – milicochranes וכו'. (TNG: Journey's End, The Outcast, Remember Me וגם ב"אנטרפרייז")
  • הפרעת קוקרן (Cochrane Distortion) – כינוי לתנודות בפאזה של שדה תת-חלל (subspace) שנוצר מהנעת העל-חלל של ספינה. במקרה זה קיימת האפשרות שקוקרן גילה אותה בעצמו ולכן היא נקראת על-שמו ולא מתוך כבוד. (TNG: Menage a Troi)
  • משוואת קוקרן (Cochrane Equation) – משוואה שמתארת את חוקי העל-חלל, ואינה תקפה בתוך מרחב דלפי. (ENT: Anomaly)
  • תמרון ההאטה של קוקרן (Cochrane deceleration manuever) – תמרון בעל שם מוזר זה הוא תמרון קרב קלאסי המוכר לכל קפטן במאה ה-23. קירק והאנטרפרייז השתמשו בו כדי להביס את הרומולאנים בטאו-סטי. ספוק ניסה להשתמש בידע זה כדי להבדיל בין קירק ולבין מתחזה אולם כאמור, כל אחד יכול היה לדעת על התמרון. האם נקרא על-שמו של קוקרן מתוך כבוד או כי המציא אותו? לא ידוע. (TOS: Whom Gods Destroy)

גילויי הערצה לקוקרן

"Just a little hero worship… We all grew up hearing about what you did." (Laforge, Star Trek First Contact)

כשאנשי צוות האנטרפרייז E מסתובבים בבוזמן ועובדים על הפניקס, הם מביטים ללא הרף בקוקרן, ורג'ינלד ברקלי אפילו ניגש אליו ומבקש ללחוץ את ידו:

ברקלי: "ד"ר קוקרן, אני יודע שזה נשמע טיפשי, אבל אפשר ללחוץ את ידך?"
ברקלי מושיט יד, קוקרן חושב קצת, נענה בחוסר רצון ומושיט את ידו. ברקלי לא מרפה ממנה: "תודה, דוקטור. איני יכול לומר לך איזה כבוד זה לעבוד איתך על הפרוייקט הזה…"
ג'ורדי (מנסה להפסיק את שטף הדיבור של ברקלי, ואת לחיצת היד שלו): "רג'… "
ברקלי (ממשיך בלי בעיה, עם הדיבור ועם לחיצת היד): "…מעולם לא דמיינתי שאפגוש את האיש שהמציא את הנעת העל-חלל".
ג'ורדי: "רג' !"

2barclay

סצנה זו מבהירה לנו בצורה הטובה ביותר את מה שמרגישים האנשים כלפי קוקרן. לפניכם עוד כמה דוגמאות:

  • ג'ורדי מספר לקוקרן שיש קורס חובה באקדמיה שנקרא "עיצוב על-חלל בסיסי" והפרק הראשון בו נקרא "זפרם קוקרן".
  • בסצנה הפותחת את פרק הפיילוט של "אנטרפ2jonathanarcherרייז", Broken Bow, ג'ונת'ן ארצ'ר הילד, אשר אביו עבד עם קוקרן או בהמשך לו על פרויקט העל-חלל, ואשר קוקרן היווה לו דמות למופת ולהערצה (כאמור), מצטט את המילים "Where no man has gone before" מנאומו ההיסטורי (שהוא מכיר בעל-פה) של קוקרן. מאוחר יותר (Regeneration) קפטן ארצ'ר מספר שבילדותו קרא כל מה שהיה יכול אודותיו. מסתבר לנו גם שארצ'ר אוהב לספר על הפעם בה פגש את קוקרן (Daedalus). (בכך אגב, המילים הללו הופכות למילים הראשונות ב"מסע בין כוכבים" אי פעם, אם מתחשבים בסדר הכרונולוגי של הסדרות, ולא כוללים מסעות בזמן למיניהם… הסדרה גם מסתיימת באותן המילים, ועל כך בחלק ג')
  • תחושות נוספות של אנשים לגבי קוקרן ניתן לראות בפרק Horizon של ENT. כמה מחברי הצוות מתרגשים מכך שהם הולכים לבקר בספינה ישנה אשר קוקרן עיצב את המנועים שלה במו ידיו (ויש שמועות שאף חתם עליהם).
  • רייקר מצטט מהזכרון, באזני קוקרן עצמו, משפט מפורסם שאמר.
  • בפרק New Ground ג'ורדי משווה הישג מדעי בעל פוטנציאל לטיסתם של קוקרן וצ'אק ייגר (שובר מהירות הקול) מבחינת משמעותו ההיסטורית.

שימוש בציטוט שלו

המשפטים "ההם" של קוקרן שהבאנו בפניכם בחלק הראשון של המאמר, משפטים שנאמרו בטקס חניכת מרכז העל-חלל 5, נכנסו להיסטוריה. נעשה בהם שימוש מאוחר יותר, ללא הרף. במהלך המשפט שנערך בענינו של דאטה בפרק The Measure of a Man, פיקארד מציין כי "Starfleet was founded to seek out new life". ככל הנראה ציטוטו של קוקרן נחשב במשך השנים למעין מוטו של צי הכוכבים. אך בכל זאת קיים הבדל – ד"ר קוקרן הוא היחיד שמשתמש בצורה הנכונה של המשפט מבחינה דקדוקית, "To go boldly", ולא "To boldly go" כמו שאר האנשים. ככל הנראה הציטוט השתבש במהלך השנים (סוג של טלפון שבור).

  • על-גבי האנטרפרייז A יש בחדר התצפית הגה של ספינת מפרש עתיקה. עליו מותקן לוח מתכת ועליו הכתובת "To boldly go where no man has gone before". (The Final Frontier)

2wheel

  • בסיום הסרט השישי, The Undiscovered Country, בעוד האנטרפרייז A ממשיכה בהפלגתה האחרונה עם הצוות המקורי, קפטן קירק מקליט ביומנו הגיגים על כך שצוות חדש ימשיך את ההרפתקאות (תוך שהוא משנה את man ל-one , בהתאם לפתיח של "הדור הבא") :

"Captain's log, U.S.S. Enterprise, Stardate 8769.24. This is the final cruise of the Starship Enterprise under my command. This ship and her history will shortly become the care of a new generation. To them and their posterity we will commit our future. They will continue the voyages we have begun, and journey to all the undiscovered countries, boldly going where no man….where no one has gone before…"

  • בכל גשר של ספינה מותקן לוח מתכת, dedication plaque, שמציין את שמה, מספרה, מקום בניתה, תאריך השקתה ושאר פרטים מענינים ומסתיים בציטוט מפורסם (לכל ספינה יש ציטוט אחר). ה-dedication plaque של האנטרפרייז D, מסתיים במילים: "To boldly go where no one has gone before”, אך ד"ר קוקרן לא מוזכר כאומרן (מטבע הדברים, שכן TNG הופקה שנים לפני "אנטרפרייז"). יש לציין כי מעולם לא ראינו את הלוח של האנטרפרייז D מקרוב מספיק כדי לקרוא את מה שכתוב בו.
  • בפרק Strange New World, כאשר הצוות יורד לפני השטח עם פורת'וס (זוהי "משימתו" הראשונה), טריפ טאקר מציין "Where no dog has gone before" וצוחק.

2porthosplaque

התייחסויות לספינה, הפניקס
גם הפניקס עצמה, ספינתו האגדית של קוקרן, שאיתה הגיע לעל-חלל ,זכתה להערצה ולכבוד רב. עוד לפני שנראה דברים שעשו לכבוד הפניקס – נשמע מ2phoenixה קרה לפניקס עצמה. כפי ששמענו מקפטן פיקארד, הספינה המקורית קבלה את הכבוד הראוי לה – היא מוצבת במוזיאון הסמית'סוניאן בוושינגטון, יחד עם אבני דרך נוספות בתולדות התעופה (על כך בהמשך). פיקארד מציין בהתרגשות, שלמרות שראה אותה מאות פעמים, מעולם לא נגע בה.

  • דגם של הספינה ניתן לראות במשרדו של אדמירל פורסט (The Expanse, Home) ובחדרו של טראויס מייוות'ר שבספינתו הישנה (Horizon).
  • בבר "מועדון 602" שבו בילו טייסי פרויקט ה-NX אלפא מספר שנים לפני תחילתה של "אנטרפרייז", היתה תלויה תמונה של הפניקס לצד תמונות ה"בוטאני ביי" של קאן, ה"אנטרפרייז" הישנה (בעלת התפקיד הלא ברור, שתמונתה נמצאת גם על סיפון האנטרפרייז של קירק בסרט הראשון), וכלי-טייס נוסף, ככל הנראה ה-NX אלפא עצמה. (First Flight, באמצע, תמונה שמאלית)
  • קיימת ספינה בשם USS Phoenix, שמשתתפת באופן פעיל בפרק TNG:The Wounded (בתמונה התחתונה).
  • בפרק The Game, האנטרפרייז D היא הראשונה להגיע לאיזור לא ממופה – צביר פניקס (Phoenix Cluster) וחוקרת אותו (באמצע, בתמונה הימנית. כן, זה הדבר הבוהק הזה). (הערה: האזכור של הספינה ושל הצביר הנ"ל נעשה עוד לפני "מגע ראשון", עוד לפני שנודע לנו על בכלל על קיומה של הפניקס. כך ששמם למעשה לא נבחר בהקשר של קוקרן, אך מעט דמיון פותר את שתי הסוגיות הללו…)
  • בפרק Year of Hell, הארי קים וב'לאנה טורס הפצועה משחקים משחק ניחושים כאשר הם תקועים ביחד במעלית. אחד מהם תאר חפץ מסוים ועל השני הוטל לנחש מהו.

טורס: "קדימה, שאל את השאלה הטפשית שלך לפני שאאבד את ההכרה ולא יהיה לך עם מי לשחק".
קים: "בסדר, אמ… זו ספינה מפורסמת… אה… תרבות קדם על-חלל… אה… מונטנה… שלב שני, מנועים כימיים".
טורס: "עוד רמז".
קים: "אה… וולקנים, כדור-הארץ, מגע ראשון, אה…"
טורס: "אוה, כן, כן! אה… אמ… הספינה של זפרם קוקרן, איך קראו לה? זה עומד לי על קצה הלשון, אוה!"
קים: "בסדר, בסדר, מוטב שתשכבי עכשיו, מספיק טריויה".
טורס: "לא, אני אגלה את התשובה הזו".

מעט לאחר מכן סבן אוף ניין מגיעה לחלץ את קים וטורס מהמעלית ומפריעה להמשך המשחק. היא מגלה לטורס את התשובה – הפניקס – ומציינת שהבורג היו נוכחים באירועי המגע הראשון.

התייחסויות למקום המגע הראשון – בוזמן, מונטנה

  • גם על שמה של העיר שבה 2ussbozemanהתרחש המגע הראשון – העיר בוזמן שבמונטנה – קיימת ספינה, USS Bozeman. הספינה וצוותה כיכבו בפרק הבלתי נשכח Cause and Effect, כאשר קפטן פיקארד וצוותו חילצו אותם מלולאת זמן ב"מרחב טייפון" שבה היו תקועים מאז שנת 2278 (אגב, מרחב טייפון בו מתרחש הפרק הוזכר גם בתחילת הסרט "מגע ראשון").
  • בין אם הספינה שופצה או שספינה חדשה באותו שם ניתנה לצוות הישן, ה-Bozeman לא סיימה את תפקידה בפרק הנ"ל. היא הוזכרה עוד בתור אחת הספינות שעמדו לצד האנטרפרייז D מול הספינות הרומולאניות בהווה של הפרק All Good Things; כאשר תיקנה את מסלולה בעקבות שינויי הגרביטציה בסרט "דורות"; והיא אף נמצאת בין הספינות שלחמו בקובית הבורג בתחילת "מגע ראשון" (אותו הסרט שבהמשכו התרחש המגע הראשון באותה העיר, באופן סמלי).
  • בפרק A Fistful of Datas וורף, אלכסנדר וטרוי "מבלים" בעיירה מתקופת המערב הפרוע בתכנית באולם ההולוגרמות. הבחור הרע בסיפור הוא אלי הולנדר שמכונה "הקצב מבוזמן". אלכסנדר כתב את התוכנית בעזרתו של ברקלי.

(הערה: את העובדה שהמגע הראשון התקיים בעיר בוזמן למדנו בשלב מאוחר מאוד, רק בפרק Desert Crossing מפיה של הושי סאטו. עד אותו פרק ידענו רק שהמגע הראשון התקיים במונטנה. כתוצאה מכך ברור לחלוטין שכל האזכורים הנ"ל לבוזמן והפיכתה למקום המגע הראשון אינם "אותנטיים" כיוון שהובאו בפנינו הרבה לפני הפרק הזה ששודר במסגרת העונה הראשונה של "אנטרפרייז". הסיבה האמיתית לכל הפעמים שבוזמן נכנסה לפרקים ולסרטים השונים, כולל הפעם שהושי אמרה מה שאמרה, היא שזוהי עיר הולדתו של בראנון בראגה שהשתתף בכתיבת התסריט של הפרקים והסרטים הללו. הוא מצא דרך מקורית להכניס את שם עירו לעולם "מסע בין כוכבים", כמו שחברי הפקה עושים לעתים עם פרטים שונים הקרובים לליבם. שוב, עם מעט דמיון, ניתן לומר שכל האזכורים הללו נעשו מתוך כבוד לעיר שאירחה את השיגור של קוקרן ואת המגע הראשון ההיסטורי. ספינה על-שם העיר זה ממש מתבקש, ובהתחשב בהתרגשות שאוחזת את ברקלי כשהוא פוגש את ד"ר קוקרן, לא מן הנמנע שהוא היה זה שהכניס את הכינוי "הקצב מבוזמן" לתכנית)

התייחסויות למגע הראשון עצמו

מכל מה שסקרנו עד עתה ברור לנו שאנשי העתיד מכירים וזוכרים את עניין המגע הראשון, בין אם הם קרובים כרונולוגית לאירוע, ובין אם הם חיים במאה ה-24. אך מלבד המושגים "קוקרן", "פניקס" ו"בוזמן", הם גם מכירים את הסיפור שמאחורי:

  • קפטן ג'יינווי וצוותה מציינים 315 שנים למגע2homestead הראשון ב-5.4 בפרק Homestead, בחגיגה שאורגנה בידי ניליקס. ג'יינויי מספרת שכשהייתה צעירה לא היו לימודים באותו יום. ניליקס מגיש חטיפי גבינה שהיו אהובים על קוקרן (לדבריו), וכשברקע מושמעת מוזיקה שהיתה אהובה על קוקרן (לדבריו), הוא מבקש מטובוק לשחזר את מילותיו הראשונות של הוולקן שנחת בכדור-הארץ – Live long and prosper, כמובן.
  • טריפ ציין בפרק Carbon Creek ש"כל ילד בגיל בית-ספר יודע שזפרם קוקרן פגש את הוולקנים בבוזמן, מונטנה, ב-5.4.2063. הייתי שם. יש פסל."
  • כאשר פיקארד וצוות האנטרפרייז E מגיעים למאה ה-21, קפטן פיקארד שומע מרייקר שהבורג תקפו ב"חצי הכדור המערבי, צפון אמריקה, קומפלקס טילים במרכז מונטנה". הפרטים המעורפלים הללו מספיקים כדי להעלות חשד במוחו והוא מבקש לדעת את התאריך המדויק. לאחר שהוא מצליב את חשדותיו עם התאריך, הוא מזהה מיד את האירוע המדובר.
  • רבים מכירים וזוכרים את קוקרן ואת סיפורו. קירק, ספוק ומקוי (כשהם פוגשים אותו) וגם רייקר, דאטה (כמובן) וקראשר (כאשר הם מגלים לראשונה יחד עם פיקארד שההפצצה כוונה למונטנה).
  • למרות שטריפ מציין ש"כל ילד יודע", הושי מפגינה בורות מסוימת בפרק Desert Crossing, אותו פרק בו מתגלה העיר שבה המגע הראשון אירע. הושי מודעת לעובדה ששם התרחש האירוע, אך לא מכירה את הסיפור המלא – היא שואלת את ט'פול מדוע הוולקנים נחתו דווקא שם.

ניתן לראות שאנשי הפדרציה זוכרים את קוקרן וטיסתו ורוחשים לה כבוד רב במשך שנים רבות, החל בימי "אנטרפרייז" (שבה ההערצה חזקה יותר בגלל קרבתה הכרונולוגית לאירועים) ועד הסדרות המאוחרות, במאה ה-24. קירק אומר לקוקרן בשלב מסוים:

"יש גלקסיה שלמה שם בחוץ שממתינה לחלוק לך כבוד."

קוקרן – תהיות על קנקנו

2faceעל-פי גילויי ההערצה והכבוד שראינו שנחלקו לקוקרן, לפניקס, לבוזמן ולמגע הראשון עצמו, ניתן להבין עד כמה קוקרן הוא אישיות, סלבריטי אם תרצו, בקרב אזרחי הפדרציה, גם זמן רב לאחר מותו. למעשה, מלבד ט'פול שלאחר 89 שנים עדיין זוכרת שסיפרו עליו שהיה נוהג להשתכר (Regeneration), כל השאר ממש מכבדים אותו. לו היינו שואלים את האיש הקטן ברחוב של המאה ה-22, 23 וה-24 איך הוא מדמיין את קוקרן, הוא היה ודאי משתמש במילים " חזון", "אומץ", "דמיון", "מעוף", "גיבור", "חכם", "מקדים את זמנו", "גאון" וכיוצא באלה. אך האם זפרם קוקרן האמיתי באמת היה כזה? הסרט מראה לנו שלא ממש. למען האמת – ממש לא. מסתבר שזפרם קוקרן היה פשוט בן-אדם. בן-אדם עם רצונות, בעיות וחששות מהלא-נודע, כמו כולנו. הוא היה האנטי-גיבור המושלם. מבחינתם של פיקארד וחבריו, אין ספק בכלל שהאדם שהם מחפשים אחרי הפצצת הבורג הוא משהו אחר ממה שהם יודעים, או בעצם, ממה שהם חושבים שהם יודעים:

"…there was nothing more important to him than this ship. This flight, this was his dream."

(Picard, Star Trek First Contact)

לכן גם ההפתעה המסוימת שהצוות של ה-E חש כשהם נתקלים בכל ה"שטיקים" המוכרים של קוקרן. כשקירק וחבריו פוגשים את ד"ר קוקרן לא ניתן הסבר למניעיו בטיסתו ההיסטורית, אך הרושם שנוצר הוא שהאדם הוא אכן אדם בעל מניעים אציליים, עם סיבות טובות. האגדה שנבנתה במשך שנים כה רבות היתה בעלת רבדים כה רבים, שכבות כה רבות, עד שלא היתה לצוות האנטרפרייז E כל דרך לדעת מה האמת. אין דרך לדעת מי הוא קוקרן האמיתי, עד שפוגשים אותו, פנים אל פנים…

"If you're looking for my professional opinion as ship's counselor, he's nuts."

                           (Troi, Star Trek First Contact)

דיאנה טרוי אמנם היתה תחת השפעת אלכוהול כשנתנה את חוות דעתה ה"מקצועית" הנ"ל, אך בכל זאת האמת לא רחוקה. קוקרן שצוות האנטרפרייז E פוגש הוא אדם שמשתכר בכיף, חסר כל מראה מכובד, אינו נואם גדול, מדבר לא יפה, חסר תחכום, בטח לא "האיש שגילה את אחת התגליות החשובות ביותר למין האנושי" שהם ציפו לפגוש. מכל סממני הדמות שהיו להם בראש, דבר לא תאם את האמת. "האיש המכובד" הזה הוא שאמר 2drinksשחלם על כסף, שחלם לפרוש לאי טרופי עם "נשים ערומות", שזכה לקרוא לקצין הראשון של האנטרפרייז "אידיוט" ולזרוק עליו בקבוק ריק, ניסה לשלוח ידיים ליועצת של הספינה והצליח לשכר אותה. לידו, אפילו ד"ר אמט בראון הנוירוטי מסרטי "בחזרה לעתיד" נראה גאון מכובד.

אז ברור לנו שהמיתוס שנבנה עליו היה מוטעה. אולי כשהתבגר מעט (תרתי משמע) הפך להיות אדם מכובד וכך צמח המיתוס. אבל בהתחלה הוא ממש לא היה כזה. קוקרן אומר שכל מה שרצה זה לעשות כסף. לא היה לו חזון גדול, לא היו לו תכניות, והוא בטח לא תכנן לפגוש חייזרים. והוא לא לבד – גם ללילי היו אותם המניעים. כשהיא שואלת על העתיד ופיקארד משיב לה, היא מביעה פליאה מהתשובות: "אין כסף? אז לא משלמים לכם?". פליאה זו אמנם טבעית על רקע העובדה שלילי חיה בתקופה בה המצב הפוך, אך כשפיקארד משיב לה ש"אנחנו משפרים את עצמנו ואת שאר האנושות. למעשה, אנחנו כמוך וכמו ד"ר קוקרן", לילי מביטה בו במבט מופתע ואז מתחילה לצחוק בחוסר אמון. היא בודאי היתה מעמידה את הקפטן על טעותו, אלמלא הבורג הפחידו אותה באותו רגע… היא וזפרם קוקרן לא חשבו על העתיד הרחוק, הם חיו את הרגע. הם רצו רק להמציא משהו חדשני, שיכניס להם כסף. טבעי, לא? הם לא היו חמדנים, הם פשוט חיפשו פרנסה בתקופה הקשה שלאחר מלחמת-העולם השלישית. אבל צוות ה-E התפכח מהר מאוד מהאשליות. קוקרן לא רק שאינו להוט לבצע את תכניותיו המקוריות, הוא נסוג מכל הפרויקט ללא נקיפות מצפון. בזמן ההפצצה הוא לא מהסס להשאיר את הכל מאחור ולומר לעצמו:

   ".The hell with the Phoenix"

ואחר-כך, כשהאבק שוקע, כשהוא מרים (עוד) כוסית עם "דינה" טרוי, הם שותים לחיי הפניקס, כשקוקרן מציין:

 ".To the Phoenix, may she rest in peace"

לו ניתן היה לשכנעו בקלות, ניחא. אבל גם זה לא קרה. הצוות עמל קשות על השכנוע: במהלך ניסיונות השכנוע הראשונים ד"ר קוקרן צוחק, מגחך ולא מאמין לרייקר. רק כשהוא מציץ בטלסקופ שלו עצמו, ורואה את האנטרפרייז במו עיניו (טוב מראה עיניים ממשמע אזניים), הוא הופך רציני בבת אחת (ובטוח שעובדים עליו). וכשזפרם קוקרן כבר כן משתכנע, צץ עוד עניין שמפריע לו ובצדק. כל ה"תיק" שנפל עליו פשוט גדול על מידותיו. הוא אדם פשוט וכשהוא שומע איזו אחריות מוטלת על כתפיו, הוא נכנס להלם ומתקשה לעכל. גם כל הציפיות של האנשים, המבטים שלהם וגילויי ההערצה לא מקלים עליו בהתמודדות. הוא לא בחר בדרך התהילה והפרסום בעצמו, לא מרצונו החופשי. הוא גם לא מקבל את זה בקלות. בנוסף, הפרטים הרבים על "פולחן האישיות" שג'ורדי ממטיר עליו לא עושים את המצב יותר קל – מצד אחד ג'ורדי, מהנדס במקצועו, שאמנם לא נסחף כמו ברקלי (בכל זאת, זה ברקלי), אבל עדיין לא עומד בפיתוי לספר לקוקרן הכל על… עצמו. מצד שני, קוקרן, לא ממש מוכן לקלוט את כל זה. הוא שומע על הפסל והולך להשתין… למעשה הוא בורח, מתחבא, מתגלה, רודפים אחריו ורייקר נאלץ לירות בו כדי להרגיע אותו (משהו שהחליף את הסטירות המסורתיות לאנשים ההיסטריים. הפייזר והנפילה לשלולית שבאה אחריו בהחלט מבהירים את העניין בצורה ברורה הרבה יותר).

2phaser

ברגע אחד בסרט נחשף זפרם קוקרן ואומר בדיוק מה שהוא מרגיש, כשהוא מביע את החששות שלו ומבטא אותם בפשטות. כשרייקר וג'ורדי מנסים להחזיר אותו כדי לעבוד על הפניקס לקראת ההמראה (שניות לפני המפגש המשולש הנ"ל בין קוקרן, הפייזר והשלולית), קוקרן משיב להם: "אני לא חוזר… לא אכפת לי, אני לא רוצה להיות פסל". כך, בפשטות, הוא מביע את חששו של כל מי שנופלת עליו לפתע משימה גדולה, הרבה יותר גדולה ממנו (לפי הרגשתו), כזו שבחיים לא היה מתאר לעצמו. זו תגובה טבעית, בסופו של דבר, של אדם שלא תכנן להיות כוכב או "סלבריטי", ופתאום מגלה שהוא עומד להיות כזה עד סוף ימיו, ואף אחרי מותו. ואם זה לא מספיק, גם אין לו זמן לעכל את הסיפור הזה, אין לו זמן "ללמוד את התפקיד" או להתכונן נפשית. ד"ר קוקרן חייב לבצע את משימתו, לעשות את תפקידו, ללא יכולת להימלט ממנו, תוך מספר שעות בלבד. מאוחר יותר, מעט לפני השיגור, קוקרן מעט מחייך ומשתף פעולה, אבל עדיין משתדל להבהיר לרייקר כמה הוא טועה בקשר לכל מה שהוא חושב עליו:

קוקרן: "אל תגיד לי שהכל בזכותי. שמעתי מספיק על זפרם קוקרן הגדול. אני לא יודע מי כותב לכם את ספרי ההיסטוריה, או מאיפה אתם מקבלים את המידע שלכם, אבל יש לכם כמה רעיונות מצחיקים לגבי. אתם מסתכלים עלי כאילו אני קדוש או נביא או משהו." רייקר (לא מוותר): "אני לא חושב שאתה קדוש, דוק, אבל בהחלט היה לך חזון ואנחנו יושבים בתוכו." קוקרן: "רוצה לדעת מה היה החזון שלי? דולרים. כסף. לא בניתי את הספינה הזו כדי להתחיל עידן חדש לאנושות. חושב שאני רוצה להגיע לכוכבים? אני אפילו לא אוהב לטוס, אני לוקח את הרכבת! בניתי את הספינה הזו כדי שאוכל לפרוש לאיזה אי טרופי, מלא נשים ערומות. זה זפרם קוקרן, זה החזון שלו. הבחור השני שאתם מדברים עליו כל הזמן, הדמות ההיסטורית הזו? מעולם לא פגשתי אותו, ואיני מאמין שאפגוש."

מי מהצופים שציפה שעד סוף הסרט, כשקוקרן יבין את התפקיד ההיסטורי שנפל עליו, הוא יתבגר מעט ויהיה קצת יותר ממלכתי, התבדה: כשהספינה נוחתת הוא ניגש לומר יפה שלום לנציג הוולקני שיוצא החוצה. הוולקני מברך בתנועת היד המפורסמת וד"ר קוקרן מנסה לחקות את התנועה. הוא לא מצליח ובמקום זאת מברך אותו בצורה אנושית (או שמא אמריקאית?) טיפוסית – לחיצת יד. בסיטואציה זו, קוקרן עוטה על פניו את הבעת הפנים הכי רצינית שהיתה לו משך כל הסרט כולו. הוא מבין את גודל הרגע (או שאולי הוא סתם בהלם). אך מהר מאוד אנו רואים את האורח יושב בבר המקומי, מקבל כוס משקה אלכוהולי (ככל הנראה) ושומע מוזיקה רועשת. זפרם קוקרן (האמיתי) במיטבו.

אז זה ד"ר זפרם קוקרן. לא איש גדול מהחיים, אפילו לא סתם גדול. לא יחיד ולא מיוחד, אלא פשוט בן-אד2oldfaceם. מה עשה אותו למיתוס? הנסיבות, האירועים, האנשים שסבבו אותו. ספק אם לולא רייקר והצוות, הוא היה מצליח להתגבר על כל המכשולים שצצו בעקבות המסע בזמן של הבורג. כל התגברות על מכשול שכזה שצץ, פשוט מתרחשת תודות לצוות ה-E. כנראה (כמו שתיארנו בחלק הראשון של המאמר) שבשנים שלאחר המגע הראשון הוא התמתן ונרגע, נהיה ממלכתי ומכובד, אחרת התדמית הנקייה שנוצרה לו ושראינו ב-Broken Bow לאחר כל השנים לא היתה נוצרת מלכתחילה. ובינינו, להפוך מאדם כמו קוקרן של הסרט לאדם מכובד כמו ששומעים עליו מאוחר יותר, זה שינוי לא קטן ודי קשה לכשעצמו. עשר שנים אחרי המגע הראשון, צץ לו אחד הציטוטים הידועים של קוקרן:

"Don't try to be a great man … just be a man. Let history make its own judgments."

ברור לנו שקוקרן אמר את המשפט הזה רק בגלל שהוא שמע אותו מקומנדר רייקר, עשר שנים קודם לכן. אבל יכול להיות שהוא באמת התכוון למה שאמר. הרי זה מה שקרה לו. הוא היה מי שהוא, ואיכשהו, ההיסטוריה יצרה ממנו משהו אחר לחלוטין.

על הפניקס

הפניקס של קוקרן "ישבה" על טיל גרעיני ביניבשתי 2ship1ישן כששוגרה. היו לה שתי שפופרות, אותן אנו מכירים משאר חלליות הפדרציה. לא ברור אם הפניקס נבנתה לשימוש חוזר, אם היא טסה שוב אחרי הטיסה ההיסטורית וגם לא ברור כיצד אנשי הצוות חזרו לכדור הארץ. דבר לא מוזכר בסרט בקשר לסוגיות הללו. הארי קים מזכיר (Year of Hell) שהיו לה מנועים כימיים. הכוונה ככל הנראה לעובדה שהפניקס היתה צריכה את הטיל הרגיל כדי להמריא אל החלל. ישנם אתרים רבים הנותנים פירוט טכני על הספינה, אך הדברים מגיעים בדרך כלל ממדריכים טכניים למיניהם, ולא מהסרט עצמו.

"It is an historical irony that Dr. Cochrane would choose an instrument of mass destruction to inaugurate an era of peace."  

(Data, Star Trek First Contact)

דאטה היטיב לנסח, זה אכן אירוני. יש להניח שהכותבים בכוונה בחרו בטיל ביניבשתי בתור מקורה של הפניקס כדי להבליט את העניין (הקלאסי/נדוש) של שימוש בכלי מלחמה למטרות שלום, לקידום האדם והתרבות האנושית. זה בולט בעיקר על רקע העובדה שכעשר שנים לפני "המגע הראשון" הסתיימה, כפי שהזכרנו בחלק הראשון, מלחמת העולם השלישית (יש מספר גרסאות באשר לזמן שבו אירעה המלחמה בעולם "מסע בין כוכבים", אך מכיוון שאנו עוסקים בסרט השמיני הפעם, נתייחס לדבריו של רייקר בנידון מהסרט), נהרגו בה 600 מיליון בני-אדם ויש להניח שהיו מעורבים בה טילים כאלה, עם פצצות הרסניות בקצה. שימוש בכלי מלחמה למטרות שלום במדע-בדיוני אינו חדש. פעמים רבות המדע הבידיוני עוסק בעתיד האידילי, וזו דרך פשוטה וטובה להראות ולהוכיח לנו שהעתיד שמוצג אכן טוב יותר. לא נותר אלא להזכיר את המתבקש: "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות" (ישעיהו, ב', 4).

כאשר הם רואים את הפניקס לראשונה, קפטן פיקארד מספר לדאטה שהוא ראה אותה במוזיאון הסמית'סוניאן שבוושינגטון. במוזיאון זה נמצאות כיום אבני דרך בתולדות התעופה והחלל (משמאל לימין בתמונות): המטוס של האחים רייט, המטוס שאיתו חצה צ'אק ייגר לראשונה את מהירות הקול ומודול הפיקוד "קולומביה" איתו שבו לכדור-הארץ חברי אפולו 11. גם האבטיפוס למעבורות החלל, ה"אנטרפרייז", נמצאת בבעלות המוזיאון, אם כי לא באותו איזור. בהתחשב באבני הדרך הללו, זה אך מתבקש שגם הפניקס תוצב שם בבוא היום.

2smith

במהלך ההמראה ההיסטורית, שלושת חברי תא הטייס לובשים מעין סרבלי טיסה, עליהם ניתן לראות שיש תג (Patch) של משהו לא כל-כך ברור. נראה כמו פטרודקטיל (דינוזאור מעופף) אם תשאלו אותנו, אבל כנראה שמה שמצויר שם זו צללית של הפניקס2patchphoenix עם ציפור ברקע. מה זו הציפור? השם "פניקס" הוא שמו של עוף החול מהמיתולוגיה המצרית והיוונית. העוף מקושר עם אלי השמש של שתי המיתולוגיות, במישרין או בעקיפין. לפי המיתולוגיה היוונית, העוף היה חי במדבר, ליד באר מים ורחץ בה כל בוקר בעודו שר שירים יפהפיים. כשהפניקס הרגיש שמותו קרב, הוא היה בונה קן מזרדים ריחניים ומצית אותו כך שהאש היתה שורפת את הפניקס עצמו. אך תוך כדי השריפה, היה מגיח מהמדורה עוף חדש. עוף החול שימש בכך סמל לאלמוות, תחיה והחיים שלאחר המוות.

בקטן, עוף הפניקס מסמל את כוחם של גיבורינו – קוקרן, לילי וצוות האנטרפרייז E – להתגבר על הפצצת הבורג, לשקם את הנזקים, לנצח את הבורג, לאחד כוחות משותפים, ולגרום לספינה להמריא בכל זאת כדי לא "לפספס את הרכבת", כלומר לא לאחר למשוך את תשומת לב הוולקנים. בגדול יותר, הפניקס מסמל את כוחה של האנושות כולה להתגבר על מחלוקות, לקום מתוך הריסות מלחמת העולם השלישית (שארעה כאמור מספר שנים קודם לכן) ולעשות צעד אחד קטן לעבר עתיד טוב יותר, לעבר פתיחת הגלקסיה בפני האנושות (וזה גם סמלי מאוד שגבר לבן ואשה שחורה מובילים את הצעד הקטן הזה). אמנם הצעד כולו נעשה בידי שני אנשים בלבד, אך הם מסמלים את האנושות כולה.

פינת המטיילים – הפניקס האמיתית (בערך)

הפניקס עצמה טרם נבנתה ולכן לא תוכלו לראותה (עדיין), אבל להיות בקומפלקס הטילים שלה ולראות אותה מקרוב כמו דאטה ופיקארד, תוכלו גם תוכלו. הסצינות עם הטיל – טיל מסוג טיטאן – צולמו בקומפלקס טילים קיים, בכדי לחסוך בהקמת תפאורה גדולה שכזו. כן השיגור לא נמצא במונטנה, אלא ליד העיר טוסון (Tucson) שבאריזונה. בעקבות מגעים לצמצום כלי הנשק ההרסניים בין ארצות-הברית וברית-המועצות, נסגרו בשנת 87' כל מרכזי טילי הטיטאן והושמדו. כולם מלבד אחד שנשאר אחרי התיעצות עם גורמים רשמיים, לבקשת גורמים במוזיאון האיזורי. בשנת 94', ב-6 באפריל, האתר נפתח רשמית לקהל כמוזיאון. במקום ניתן לראות סרט על השימוש בטיל, ולסייר במרכז הפיקוד של המקום.2titan שיא הביקור, מטבע הדברים הוא הטיל עצמו, שמתנשא לגובה של  33.5 מטרים. כיום הוא ריק מדלק (בזמנו הטיל שקל 170 טונות) ואינו מזיק, אך עדיין מרשים.

מבירור שערכנו עם מנהלת המוזיאון, הגברת איבון מוריס, עולה כי אין כמעט אנשים שמגיעים למקום ויודעים לפני הביקור כי שם צולם הסרט. מוריס מספרת שהם גאים מאוד בעובדה שצילומי הסרט התרחשו במקום ומזכירים זאת בסיורים שלהם, אם כי, לצערנו, המבקרים אינם מורשים לגעת בטיל. במוזיאון יש גלריה שעוסקת בהקשר ההיסטורי של המקום, מבחינת המלחמה הקרה וגם פינה המוקדשת לסרט. בפינה זו יש את לו"ז ההסרטה במקום, מהתאריכים 8-11.4.96, ותמונה חתומה של לבאר ברטון (לפורג'). עוד מספרת המנהלת, שצוות המוזיאון שעבד בו בזמן הפקת הסרט סיפר שנהנה מאוד מהצילומים במקום, כמו גם צוות ההפקה והשחקנים. אגב, הבירה של מדינת אריזונה נקראת… פניקס.

תמונות מהמקום קצת על המוזיאון אתר המוזיאון – מפה, מחירים, שעות פתיחה, חנות מתנות וכל מה שתצטרכו בביקור שלכם.

מדוע?

השאלה המתבקשת היא מדוע בעצם זכה זפרם קוקרן לכבוד הזה? מה עושה את המאורע כל-כך חשוב? אז הגיעו חייזרים, לחצו לו את היד כי הוא היה הבחור שטס "במקרה" כשהם עברו שם. אז מה? ביג דיל…

רייקר (לקוקרן): "זהו אחד הרגעים החשובים בהיסטוריה האנושית, דוקטור, אתה תזכה ליצור מגע ראשון עם גזע חייזרי, ואחרי שתעשה כן, הכל מתחיל להשתנות." לפורג': "התיאוריות שלך על הנעת העל-חלל מאפשרות לבנות צי חלליות. המין האנושי יתחיל לחקור את הגלקסיה." טרוי: "זה יאחד את המין האנושי בצורה שאיש לא חשב שהיא אפשרית, כשהם מבינים שהם לא לבד ביקום. עוני, מחלות, מלחמה – הכל יעלם ב-50 השנים הבאות."

סביר להניח שבימים שאחרי המגע הראשון, ואולי אפילו בחודשים או בשנים הספורות שאחריו, אנשים התקשו לעכל את גודל ההישג. גם האחים רייט שביצעו את טיסתם הראשונה ב-1903 לא2landing זכו להכרה במשך מספר שנים. אך לזפרם קוקרן היה משהו שלאחים רייט לא היה כהוכחה שאי אפשר להתעלם ממנה – החייזרים. נוכחות הוולקנים, החייזרים הראשונים שנחתו (בפומבי) ויצרו קשר (בפומבי) עם בני כדור-הארץ בוודאי הבהירה לאנשים ש"משהו קורה", גם אם לא הבינו את משמעות טיסת העל-חלל במלואה. נוכחות משלחת החייזרים, שיש להניח שהגיעו עוד כמותה אחריה, הבהירה שהאנושות מתחילה עידן חדש – עידן בו בני האדם אינם עוד לבד בעולם. יש עם מי לדבר, יש למי לצלצל. על סמך "אנטרפרייז", אנו יודעים שהוולקנים החלו ללוות את כדור-הארץ ואת בני-האדם. בין אם כדי לעזור ולהדריך במהלך פיתוח מנוע העל-חלל בידי קוקרן והנרי ארצ'ר (אבא של), ובין אם כדי להדריך את הילדים החדשים בשכונה הגלקטית, להסביר להם מי נגד מי, מי הבריונים וממי כדאי להזהר. השפעות אלה ראינו עד ימיה של "אנטרפרייז" עצמה, כ-90 שנים אחרי המגע הראשון (מה שגרם לתסכול של חלק מבני-האדם, שהרגישו שהוולקנים מעכבים אותם לשווא ומונעים מהם את הטיסה הבין-כוכבית).

אבל לא מדובר רק בנוכחות פתאומית וממשית של חייזרים בינינו, מדובר ביותר מזה. העל-חלל נתן לכדור-הארץ מה שמעולם לא היה לו – תנועה במהירות גבוהה יותר מכל מה שהיה מוכר עד אותו יום. פתאום היה ניתן להגיע למקומות רחוקים, לכוכבים אחרים, לפגוש גזעים חדשים והכל בזמן סביר. מנוע העל-החלל נכנס לשימוש בספינות 2wrightמסוגים שונים ועשה צעד גדול כאשר נכנסה לשימוש ה-NX-01, האנטרפרייז, הספינה הראשונה בעלת Warp 5. כמו המטוס הראשון, גם הפניקס פתחה עולמות חדשים בפני בני-האדם. כמו שהמטוס הראשון איפשר להגיע למקומות שאמנם היו בהישג יד לפני ה-17.12.1903, אך בהרבה פחות זמן, כך גם עשתה הפניקס. החל מה-5.4.2063 הגלקסיה הפכה להיות כפר גלקטי קטן עבור בני האדם. חישבו על הדברים שהתפתחו מאז הטיסה הראשונה – הרחבת המסחר, התיירות, אפשרות ההגעה מיבשת ליבשת תוך מספר שעות, פיתוח כלי הנשק (לצערנו) ועוד, לעומת הדברים המקבילים שנעשו דרך הים עד המאה ה-20, ותבינו את קפיצת המדרגה הגדולה שיצרה הפניקס. מאחר וראינו שגזעים לרוב לא משתפים גזעים אחרים בטכנולוגיה מתקדמת מסוג העל-חלל, אם בשל קמצנותם (סתם לא רוצים), חמדנותם (דורשים מחיר גבוה מדי עבורה) או ממניעים אידיאולוגים (לא רוצים להתערב בהתקדמות הטכנולוגית של הגזע המבקש, "צו עליון" ודומיו), ברור שבני-האדם לא היו משיגים את הטכנולוגיה בדרך אחרת. לכן צריך היה להגיע בשלב מסוים בהיסטוריה מישהו, בן אדם, שיעשה זאת בעצמו, שיבצע את פריצת הדרך. כנראה שלכל כוכב יש זפרם קוקרן משלו. לנו יש את זפרם קוקרן שלנו.

בחלק השלישי והאחרון של המאמר נדון במספר סוגיות של "מאחורי הקלעים" של עולמו של קוקרן – סוגיות בבחירות שונות של הכותבים, על הסרט "מגע ראשון" והשתנותו במשך הזמן, תיאוריות משעשעות של מעריצים, השחקנים שגילמו את קוקרן, העיר שנבחרה לארח את המגע הראשון ההיסטורי, המוזיקה (שהיא בת ימינו, מסתבר) שקוקרן אהב וגם קישורים מוזרים (איך אפשר בלי).

נשמח לשמוע תגובות, הערות והארות בפורום האתר שלנו.

2wheelplaque