האנטרפרייז ונושאת המטוסים, ראש בראש – מאת ליאור אביאל

Entcarספוק או ט'פול היו אומרים שההשוואה בין ספינת חלל מטיפוס "גלקסי" לנושאת מטוסים עתיקה מטיפוס "נימיץ" סותרת את השכל הישר. ההיגיון מחייב, כי אין כל טעם לחפש נקודות דמיון בין רכב הטס בחלל ורכב המיועד לשיט מימי, שכן, תפקודם שונה בתכלית. אולם, היות וטרם התחדדו אוזניי, אני מרשה לעצמי לערוך השוואה כזו, שלדעתי תעניין אחדים מכם.

את ההשראה קיבלתי מכתבה בירחון "מדע פופולרי", שהתפרסמה בגיליון דצמבר האחרון והשוותה בין אותה נושאת מטוסים ובין הספינה “H.M.S. Victory”, שהייתה ספינת הדגל של הצי הבריטי בקרב טרפלגר המפורסם, שהתרחש ב-1805 ומפקדה היה האדמירל נלסון. לכאורה, נראה כי יש עוד פחות טעם להשוות בין שתי הספינות הללו מאשר להשוות בין נושאת המטוסים לספינת החלל, אך לאחר שקראתי את הכתבה נראה היה שישנן יותר נקודות דמיון משחשבתי.

אם כן, מדוע לא להשוות בין נושאת המטוסים לספינת החלל? אין סיבה ולכן זה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות.

לפני שאתחיל, כמה עקרונות בסיסיים שהייתי שמח אם קוראי הכתבה ייקחו בחשבון:

 – המידע שברשותי נלקח ברובו מאתרי אינטרנט שונים ולהערכתי, מבוססים למדי (ראו מקורות למטה). אנא, אל תתפסו אותי במילה אם נפלו לדעתכם טעויות בתוכן הכתבה. אני לא מתיימר להיות מומחה לענייני צי. אשמח אם יודעי הדבר מביניכם יגיבו על אי-דיוקים אם יגלו כאלו, בפרופורציה מסוימת.

– האנטרפרייז, היא כידוע, ספינה דמיונית. התכנון שלה מבוסס ברובו על החושים האמנותיים של אנשי מחלקת האמנות של הסדרה ופחות על נתונים מדעיים מדויקים. אין טעם להתווכח על מספרים ופרטים טכניים – הם נלקחו כולם מהתרשימים המקוריים שפרסמה פראמאונט ב-1996. למרות זאת, אשמח לקרוא תגובות בנושא תכנון הספינה עצמו, האם הוא הגיוני או לא לדעתכם ומה אפשר לשפר בו.

– אין בכוונתי לפגוע בזכויות היוצרים של הפקת מסע בין-כוכבים (להלן, "מב"כ") לדורותיה בשום צורה שהיא, לרבות שכפול, העתקה, צילום, הקלטה, שידור באמצעיים אלקטרונים, אופטיים, מכניים או אחרים ופזילה לעבר כל פריט מידע הנושא את לוגו מב"כ, אז חבר'ה, נא לא לדווח לפראמאונט ולא לתבוע – חבל על הזמן, זה לא שווה את זה.

קצת רקע על נושאת המטוסים האמריקאית המודרנית:

החל מאמצע שנות ה-50, החל הצי של ארה"ב לתכנן ולבנות דור חדש של נה"מ (נושאות מטוסים). עיקר השינוי היה במעבר לספינות גדולות יותר, המונעות בכורים גרעיניים בעלי תפוקה אדירה. נה"מ כאלו יכלו, לפיכך, לשאת מספר רב יותר של מטוסים, תחמושת וציוד, ולהישאר בלב ים למשך פרקי זמן ארוכים יותר. הדבר נתן להן יתרון גדול בזירת הלוחמה הימית ולמעשה, אין כיום מדינה אחרת ולה ספינות בעלות עוצמה רבה מזו של נה"מ המודרניות הללו. נה"מ הוותיקות ביותר אשר עדיין נמצאות בשירות פעיל כיום הן ה"קיטי הוק" ו(איך לא…) ה"אנטרפרייז". בעוד שנה"מ מתחלקות למספר טיפוסים שונים, אנו נתמקד בטיפוס "נימיץ", היא החדישה ביותר. מאז ועד היום נבנו כ-9 ספינות כאלו, ומספר נוסף של ספינות נמצא בתכנון.

וכעת, קצת רקע על ה-U.S.S. Enterprise – D:

הספינה הושקה ב-2363 (תאריך כוכבי: 40759.5), כספינת הדגל של הפדרציה. היא הייתה הספינה השנייה מטיפוס "גלקסי" שנבנתה עד אותה תקופה, לאחר השקתה של ה-U.S.S. Galaxy. הספינות מטיפוס "גלקסי" היו הגדולות ביותר בצי הכוכבים עד לאותה תקופה. מטרתה העיקרית של האנט' (אנטרפרייז) כספינת הדגל הייתה עיסוק במחקר וגילוי צורות חיים, תרבויות ותופעות טבע חדשות. כמו כן, תפקדה הספינה כפלטפורמה דיפלומטית ויצרה קשרים ראשונים עם מינים חדשים ובלתי-ידועים, ובנוסף, היה בסמכותה להתערב בסכסוכים דיפלומטיים/טריטוריאליים עם מינים ידועים. למרות שלא הוגדרה כספינת מלחמה, הייתה האנט' מצוידת בחימוש רב, ולמעשה הייתה הספינה החזקה ביותר בצי. היא הוכיחה את עצמה כספינת קרב לכל דבר במצבים רבים. ב-2371 (ת.כ. 48650.1) נכנסה האנט' לקרב עם ספינת מלחמה קלינגונית, ולמרות שהשמידה את יריבתה, נגרם נזק בלתי-הפיך לליבת העל-חלל שלה, מה שאילץ את צוותה להפריד את מערך הצלחת ולהנחיתו נחיתת אונס על הכוכב ורידיאן 3 הסמוך. הספינה סיימה את תפקידה עקב מאורע זה.

D_dockedייעודה של הספינה

הדבר הראשון שברור מתוך ההשוואה הזו הוא היותה של האנט' ספינה רב-תכליתית, המיועדת גם לעיתות שלום וגם לעיתות מלחמה, בניגוד לנה"מ, שעיקרה הוא הרתעת האויב ולחימה בפועל. מבחינה זו, ניתן להבין את ההיגיון בהצבת בני משפחותיהם של אנשי צוות האנט' יחד עמם על הספינה, דבר שכמובן איננו אפשרי (ואף לא רצוי) על נה"מ.

סמכויות מדיניות

עוד ניגוד בולט הוא הסמכות הנרחבת של קפטן האנט' בפעולותיו. הוא רשאי (באישור מועצת הפדרציה כמובן) לנהל שיחות ומגעים דיפלומטיים עם גזעים שונים, שלהם השלכות מרחיקות לכת על יחסיה הבין-גבוליים של הפדרציה. הקפטן וצוותו משמשים למעשה, כשגרירים פדרליים לכל דבר.

מפקדה של נה"מ, מנוסה ככל שיהיה, איננו בעל סמכות כזו או אפילו בעל סמכות דומה. אין הוא רשאי לנקוט כל עמדה פוליטית או דיפלומטית, בין שהיא תומכת בעמדת הממשל האמריקאי ובין שהיא סותרת אותה, בבואו במגע עם ציים של מדינות אחרות. למעשה, אין הוא בא כלל במגע עם איזשהו גוף הרשאי לנהל מגעים דיפלומטיים במהלך תפקידו. על כן, הוא איננו משמש כשגריר אמריקאי אלא אחראי על תפקודה של ספינתו בלבד.

הסיבה לסמכות שניתנה לקפטן האנט' לדעתי, היא העובדה שהספינה מוצאת עצמה במקרים רבים מנותקת מכל גורם נוסף הקשור לפדרציה, לעיתים עד למרחקים של עשרות ומאות שנות אור. במצב כזה, אין כמובן אפשרות לשלוח דיפלומט רשמי של הפדרציה ועל כן מוטלת אחריות זו על הקפטן.

נתונים טכניים

Techdata

בעוד שנה"מ האמריקאית נחשבת לאחד מכלי השיט הגדולים בעולם כיום (הספינות היחידות העולות בגודלן על נושאות המטוסים הן מיכליות נפט מסוימות), אורכה של האנט' הוא כמעט כפליים מזה של נה"מ, רוחבה פי 6 וגובהה פי 2. גם המסה הכוללת של האנט' עצומה בהרבה מזו של נה"מ – פי 57!

המימדים הכבירים של האנט' הם בראש ובראשונה, אלו שעושים אותה לספינה מרשימה. היא נחשבת עדיין לספינה הגדולה ביותר בצי הכוכבים מבחינת הנפח – נפחה גדול יותר אף בהשוואה ל-Sovereign Class, הארוכה יותר בכ-40 מ'.

נה"מ, בהיותה ספינה בעלת ייעוד מצומצם מזה של האנט', לא זקוקה למימדים כאלו, גם אם ניתן היה להנדס אותם מבחינה טכנית. סיבה נוספת היא אולי ההוצאה הכלכלית הכרוכה בבניית ספינה גדולה יותר. בניית נה"מ מודרנית עולה למשלם המיסים האמריקאי למעלה מ-4 מיליארד (4,000,000,000) דולרים, כך שלא קשה להבין מדוע הצי "הסתפק" במימדיה הנוכחיים של הספינה. מכיוון שכסף ומשאבים אינם מהווים מגבלה של ממש במאה ה-24, המהנדסים והמתכננים יכולים להרשות לעצמם להתפרע ולתכנן ספינות ענקיות.

שימו לב להבדל המשמעותי במס' אנשי הצוות: בעוד שעל סיפון האנט' נמצאים בכל עת כ-1,000 איש בקירוב, על נה"מ מתרוצצים קרוב ל-6,000 אנשים. הסיבה להבדל טמונה, להערכתי, בכך שהאנט' נזקקת להרבה פחות תחזוקה אנושית מנה"מ. רוב התהליכים בה מתבצעים באופן אוטומטי ואם לשפוט עפ"י מספר פרקים מתוך הסדרה, ניתן גם במידת הצורך, לנהל ממנה קרב באמצעות אדם אחד בלבד, הנעזר במחשב הספינה לחלוקת פקודות.

על נה"מ, הדבר שונה לגמרי. היא מחולקת לכ-19 מחלקות שונות שבכל אחת מהן מספר צוותים האחראיים על נושאים ספיציפיים. כמעט ואין סיכוי להיתקל באדם שאינו מהמחלקה שלך יותר מפעם ביום ומתקבלת לפיכך תחושה של המצאות בעיר קטנה, או בקומפלקס של בסיסים צבאיים. ללא תיאום מושלם בין המחלקות והצוותים השונים, אין נה"מ מסוגלת לפעול כהלכה. לעולם לא יקרה,לדוגמה, מצב שבו איש צוות ממחלקה אחרת יתפוס את מקום ההגאי, כפי שקורה פעמים רבות במב"כ.

C_arierהנעה

אם נוציא לרגע מן הכלל את העובדה הברורה מאליה, שנה"מ שטה במי האוקיינוסים ואילו האנט' טסה בחלל, נוכל להשוות גם בין המנועים של השתיים.

מקור הכוח של נה"מ מטיפוס "נימיץ" הוא זוג כורים גרעיניים מטיפוס A4W המצויים בבטנה. הכוח המופק ע"י כורים אלה משמש לכל צרכי הספינה, מהנעה, דרך תשדורות אלחוטיות ועד לאור בחדרי אנשי הצוות. הכוח המוקצה להנעה, מניע ארבע טורבינות קיטור, אשר בתורן מסובבות ארבעה מדחפים שלכל אחד מהם חמישה להבים. סך כל העצמה הזו, מניע את נה"מ במהירות מקסימלית של 30 קשר (55.65 קמ"ש). די מהיר, לא?

האנט' פועלת באופן דומה, בכל שגם על סיפונה מצוי כור מרכזי המספק כוח לכל מערכות הספינה. ההבדל הוא, שכור זה מונע ע"י תגובה של חומר (Deuterium "מימן כבד") ואנטי חומר במקום ע"י תגובה גרעינית. מערכת ההנעה הראשית היא זוג מנועי על-חלל הבנויים בתוך קנים (Nacelles) ענקיים באורך של כ-251 מ', המחוברים לשלדת הספינה בשני צידיה. המנועים, יחד עם חלקה האחורי של השלדה שאליו הם מחוברים, יוצרים את מערך הנעת העל-חלל (Stardrive Section). מלבד מנועי העל-חלל, המשמשים לטיסה למרחקים בין-כוכביים, יש לאנט' מערכת הנעה משנית לטיסות למרחקים פנים-מערכתיים, קצרים יחסית. מערכת זו נקראת מנועי דחף (Impulse) והיא מבוססת על שלושה מנועים הניזונים גם הם מכור העל-חלל הראשי, אולם מסוגלים להביא את הספינה למהירויות תת-אוריות בלבד. אגב מהירויות, מנועי העל-חלל הראשיים של האנט' מספקים לה את היכולת להגיע למהירות מירבית של על-חלל 9.3 (בהנחה שהמהנדס הראשי לא בוחר להפעיל לחץ על המנועים במידה כזו שתגרום לסכנת פריצה של הליבה) – למעלה מפי 1,000 ממהירות האור. מנועי הדחף מאיצים את האנט' עד למקסימום של 0.6 ממהירות האור. מערכת ההנעה השלישית של האנט' היא למעשה, מערכת תמרון, המבוססת על מדחפי יונים (Ion Thrusters). באמצעות מערכת זו, מסוגלת הספינה לפנות ולהסתובב בחלל, וכן להתקדם לטווח קצרים במהירויות איטיות. בניגוד לשתיים האחרות, הנעה זו מוזנת ממקור כוח רזרבי ועל כן פעולתה לא תלויה בתקינות הליבה.

חימוש

עכשיו הגענו לקטע המעניין. נה"מ כשלעצמה, איננה אמורה להיכנס לקרב ישיר עם האויב, אלא לשלוח לשם כך את צי המטוסים שלה. עם זאת, היא חמושה היטב ומסוגלת להתמודד כהלכה עם כל איום, ימי או אווירי, העשוי לנחות עליה.

פירוט החימוש:

3 משגרי טילי "נאט"ו סי-ספארו", ים-אוויר, ים-ים

4 תותחי "פאלאנקס" סימן 15, ים-ים

טילי ה"נאט"ו סי ספארו" הינם טילים מונחים בעלי טווח בינוני, המיועדים כנגד כלי-טיס או כלי שייט מתקרבים. תותח ה"פאלאנקס" הינו למעשה, מקלע רב-קני לפגזים בקוטר 20 מ"מ (בדומה לתותח ה"וולקן" ביחידות השונות בצה"ל), המסוגל לירות כ-3,000-4,500 פגזים בדקה. לבד מחימוש זה, אין לנה"מ מערכת הגנה פסיבית אחרת. כל טיל או קליע המכוון כלפיה, ייספג ע"י שלדת הפלדה העבה שלה.

במהלך תפקידה, נאלצת האנט' להיכנס פעמים רבות לקרב עם ספינה נוספת, לעיתים עם מספר ספינות. לכן, החימוש שהיא נושאת עמה הוא המשוכלל ביותר בצי.

פירוט החימוש:

10 מערכי פייזר, טיפוס 10 2

משגרי טורפדות פוטון, טיפוס 3 (250 טורפדות סה"כ)

במאה ה-24, מבוססת הטקטיקה ההתקפית בעיקר על נשקי אנרגיה, שניתן לטעון אותם מחדש באופן מיידי, והם ניזונים ישירות מכור העל-חלל הראשי של הספינה. הדבר מבטיח יכולת התקפית ויכולת תגובה התלויה למעשה רק בתקינות ליבת המנוע. הנשק המשני המצוי על הספינה הוא טורפדות הפוטון. אלו הם למעשה טילים בעלי מנוע על-חלל ומערכת הנחיה משלהם, והם מכילים מטען של כ-1.5 ק"ג אנטי-חומר. המטען מאוחסן בתוך תא-ריק ומופרד משאר חלקי הטיל באמצעות שדה מגנטי. בהגיע הטיל לנקודת המטרה, מתנתק השדה המגנטי ומטען האנטי-חומר מתרכב עם שאר חלקי הטיל ויוצר פיצוץ רב-עוצמה, ע"מ לגרום נזק רב ככל האפשר. לאנט' יש גם מערכת מגנים פסיבית המבוססת על שדה אלקטרו-מגנטי. שדה זה, הוא קו ההגנה הראשון של הספינה כנגד נשקים עוינים, ויהיו אלו נשקים מבוססי אנרגיה כגון פייזרים ומשבשים (Disruptors), או טילים מסוגים שונים כגון טורפדות פוטון וקוואנטום. כל פגיעה של מטח אנרגיה בשדה מורידה מיעילותו, הנמדדת באחוזים. ככל שמוקצית אנרגיה רבה יותר למגנים, כך ניתן לפצות מהר יותר על הפגיעה הקודמת ולהתגונן בפני המטח הבא. מעבר למגנים, בנויה השלדה של האנט' מציפוי כפול של חומר הקרוי "דורניום" (Duranium), אשר מסוגל לספוג גם הוא כמות מוגבלת של פגיעות.

בעוד שהאנט' נכנסת באופן ישיר לקרב "פנים אל פנים" עם ספינה אחרת, נה"מ אמורה להימנע מעימות מסוג כזה. מכיוון שהיא חזקה בצורה מעריכית ממרבית הספינות האחרות על כדור-הארץ, קשה להאמין שספינת או מטוס אויב בודדים ייזמו קרב נגדה. גם אם צי אויב שלם ינסה לתקוף אותה, הוא יצטרך להתמודד תחילה עם מטוסי הקרב וספינות הליווי שלה. נה"מ פשוט יקרה מדי כדי להסתכן באובדנה…

טקטיקות ותמרוני קרב

נה"מ לעולם איננה תוקפת מטרות בעצמה. מפקדת הצי משגרת הוראות ופקודות לקפטן הספינה והוא, יחד עם קציניו, מתכננים תכנית התקפה המבוססת על פריסת המטוסים השונים במבנים מתאימים, כלומר, המתקפה היא אווירית ולא ימית. בכל עת, ישנה סביב נה"מ "בועת בטיחות" אווירית-ימית – אף כלי שיט או טיס ללא סיווג מתאים אינו רשאים להימצא בתחום זה.

D_fightהאנט', לעומתה, נמצאת בזירה אחרת לחלוטין. כאשר היא מגיעה לסביבה חדשה ועליה ליצור קשר עם ספינה אחרת, מניח צוותה, בד"כ, שהצד השני אינו עוין ולכן מצויה הספינה במצב של כוננות רגילה. אם קיים חשש לפעילות עוינת מצד הספינה האחרת, עוברת האנט' לכוננות בינונית ("צהובה"). מגניה פעילים וכלי הנשק טעונים אך נצורים. כאשר ברור וידוע שהולך להתרחש קרב עם הספינה האחרת, מוכרזת כוננות עליונה ("אדומה"), וכל צוות הספינה מתייצב בעמדותיו. במהלך הקרב, משתדל קפטן הספינה לשתק את ספינת האויב במידת האפשר ולא להשמידה כליל. הדבר מתבצע ע"י תמרונים קבועים (המסומנים באותיות יווניות, 'אלפא', 'דלתא' וכו') שמטרתם למקם את הספינה הרחק מטווח הנשקים העוינים ועם זאת ליצור קו ישיר לפגיעה במערכות הנשק או ההנעה של הספינה האחרת.

כלי רכב נספחים

נה"מ, בהגדרתה, הינה שדה תעופה צף לעשרות כלי-טיס. היא נושאת כ-80 כלי-טיס שונים המתחלקים לשישה סוגים עיקריים, ביניהם F-14 Tomcat, F-18 Hornet, מסוק קרב "סיהוק" ומטוס "הוקאיי" המשמש לביון ופיקוד טקטי אווירי. מעליות מיוחדות מעלות את המטוסים מההנגרים בהם הם מאוחסנים לסיפון ההמראה וארבע קטפולטות המצויות על הסיפון משמשות להזנקת המטוסים לאוויר במהירות אדירה. לפיכך, ניתנת לנה"מ האפשרות לשגר עד כארבעה מטוסים בדקה, בתאוצה של 0-270 קמ"ש תוך 3 שניות.

האנט', לעומת זאת, איננה מוגדרת כלל כ"נושאת חלליות". למרות זאת, היא מכילה 3 מעגני מעבורות ולהערכתי (הגסה מאוד במקרה זה), כ-50 מעבורות מסוגים שונים, ביניהם Type 6, Type 7, Type 15, Type 16 ומעבורות מטען. כל אחת מהמעבורות יוצאת בכוחות עצמה מהמעגן, כפי שמכונית יוצאת מחנייה. לכן, אין לאנט' צורך ב"סיפון המראה" אלא רק בהנגרים עצמם.

בעוד שקיומם של כלי-טיס רבים על נה"מ הינו ברור מאליו, לא מצאתי סיבה הגיונית במיוחד למספר הרב של מעבורות שנושאת עליה האנט'. להשערתי, זהו כנראה משום שהאנט' מתרחקת לעיתים קרובות מבסיסי צי הכוכבים ואיננה מסוגלת לקבל טיפול או החלפת מעבורות שניזוקו. על כן, הוחלט לשאת כמות עודפת של מעבורות, אולי אף לשעת חירום.

D_Cutנה"מ בד"כ איננה נעה לבדה והיא מלווה בקבוצת ספינות הכוללת מספר משחתות (Destroyers), שייטות (Cruisers) ומטוסי תגבור. יחדיו הם מהווים מבנה הנקרא "קבוצת קרב" (Battle Group) ובצורה זו מתמקמים בעמדת המטרה לצורך ביצוע משימתם.

מכיוון שכפי שאמרנו, אין האנט' מוגדרת כספינת מלחמה, היא נעה בד"כ לבדה ואיננה מלווה בספינות אחרות.

שונות

תקשורת

על סיפון ההמראה של נה"מ, ממוקם לו ה"אי". זהו מבנה במימדים של בניין מסחרי ועליו יער שלם של אנטנות וצלחות לווין, שבו ממוקמים מגדל הפיקוח של הספינה ועוד כהנה וכהנה משרדים בעלי חשיבות אסטרטגית. משדרי לווינים, רשת אינטרנט פנימית ו-1,400 שלוחות טלפון שולחים מסרים דרך קילומטרים של סיבים אופטיים, וכולם עוברים דרך מערך האנטנות שעל ה"אי". לכן, לנה"מ אין למעשה מגבלות תקשורת והיא יכולה לשדר ולקבל מסרים לכל ומכל נקודה בעולם תוך שניות.

גם הטכנולוגיה של האנט' לא נשארת מאחור. במאה ה-24, שולטות רשתות התת-חלל (Subspace) על התקשורת האלחוטית באופן בלעדי. על סיפון האנט' מצויה רשת תקשורת פנימית, אשר כל המסרים הנשלחים ממנה החוצה עוברים דרך צלחת הדפלקטור הראשית. אותה צלחת גם מקבלת את התשדורות הנכנסות אל הספינה, משם הם מועברים לנמענים הרלוונטיים. פרסומים רשמיים של פראמאונט טוענים כי גלי תת-חלל מתקדמים במהירות של על-חלל 9.9999 בקירוב. בעוד שמהירות זו מהירה על-פי כל הדעות, חישוב מתמטי (שאין לי כל כוונה לפרט אותו כאן) יראה כי היא עדיין לא מהירה דייה כדי לנהל תקשורת דו-סטרית בזמן אמת ללא עיכוב בשליחה ובקבלת המסרים. לא נראה שזה הפריע לכותבי הסדרה לאפשר דיאלוגים בין קפטן פיקארד ואדמירל זה או אחר, בשעה ששניהם מרוחקים מאות שנות אור האחד מהשני…

חיי שגרה

A_ircraft1נה"מ היא כמובן, כלי שיט צבאי לכל דבר ועל כן אורח החיים המתנהל על סיפונה זהה, פחות או יותר, לאורח חיים שהיה מתנהל בבסיס חיל אוויר כלשהו. לצוות יש לוח זמנים מפורט הקובע מתי עליהם להתייצב במשמרתם לצורך ביצוע משימותיהם ומתי הם חופשיים להתפנות לעיסוקיהם הפרטיים. ויש למה לצפות: נה"מ מצוידת במספר אטרקציות שלא היו מביישות קניון קטן, ביניהם אולמות קולנוע, חנויות למוצרים שונים ומזללות – הכל לרווחת אנשי הצוות. אם במאות הקודמות היו קונים את אנשי הצוות עם בקבוקי רום, היום קונים אותם עם מק'דונלד וסרטים…

הדבר דומה גם על סיפון האנט'. יש זמן לעבודה וזמן למנוחה, אלא שעבור זמן המנוחה של אנשי הצוות יש אטרקציה מיוחדת בהרבה – סיפון ההולוגרמות (Holodeck). באולם זה, המצויד במקרנים מיוחדים ובמשכפלים אשר ביכולתם ליצור כמעט כל עצם מבוקש, יכול המשתמש לשחזר כמעט כל סביבה וכל פנטזיה שברצונו להגשים. על סיפון האנט' מצויים כ-16 אולמות כאלה, המיועדים בעיקר לשימושם האישי של אנשי הצוות. בהתחשב בעובדה שסיפון ההולוגרמות הינו מוקד משיכה כלל-ספינתי, קשה לתאר איך מסתדרים 1,000 איש ויותר עם 16 אולמות בלבד. מרבית הסיכויים הם, שאחד מבעלי התפקידים בספינה מופקד על חלוקה צודקת של זמן השימוש באולמות בין צוות הספינה. אין ספק שזהו בוודאי איש הצוות הפופולארי ביותר…

קישורים:

www.startrek.com

www.globalsecurity.org

www.popularscience.com

2 מחשבות על “האנטרפרייז ונושאת המטוסים, ראש בראש – מאת ליאור אביאל

  1. פינגבק: הדיסקברי מגיעה לוושינגטון, שתי אנטרפרייז מתחילות את מסען האחרון | סטארבייס972 | The Last Outpost

  2. פינגבק: כדור פורח ושמו אנטרפרייז – חלק ב`, המורשת בים (המשך) – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.