יותר גוונים, יותר גיוון – דמויות מדומיינות ל"מסע בין כוכבים" החדשה – מאת subatoi

אז מה יהיה בסדרה החדשה?
יש כמה פרטים שגילינו לאחרונה אבל הם טכניים. אנחנו עדיין לא יודעים כלום על העלילה, מיקום ההתרחשויות במרחב או בזמן, על הקצב, הסגנון והאnewstופי. כלום. מה שברור זה שבכל מקרה הדמויות הן חלק חשוב מאוד מהעניין. הן אלה שאנחנו אמורים להזדהות עימן, לא האפקטים. הן אלה שאנחנו מלווים כל הזמן, לא הספינה ולא הגזעים האורחים.
אז הנה כמה הגיגים על מה שמגיע לנו לראות בה.

rushmore

נתחיל בפסגה
הכי קל להתחיל בקודקוד של הפירמידה, בקפטן. ברור שכל אפשרות שהיא לא קפטן אישה תהיה די משעממת. זה לא אומר שדמות גברית לא תהיה טובה או מעניינת, הכל תלוי בשחקן ובכתיבה. אבל "מסע בין כוכבים" צריכה לתת תחושה של רעננות ושל חדשנות. וקפטן אישה היא רעיון שעדיין עונה להגדרות הללו, לצערנו. אם זו תהיה שחקנית לא לבנה – על אחת כמה וכמה.
יש סיפור שמסתובב על תחילת ימיה של "מסע בין כוכבים", אחד הסיפורים שלא ברור אם יש בהם אמת וכמה, ולפיו ג'ין רודנברי המנוח רצה אשה שחורה כקפטנית של הסדרה שלו. סיפור אחר, שאין ספק במהימנותו, הוא שלקראת סרט הקולנוע החמישי The Final Frontier רצו להציג את הר ראשמור שבארצות-הברית עם דמות חמישית לצד פניהם של ארבעת הנשיאים. הדמות החדשה אמורה היתה להיות נשיאה ממוצא אפרו-אמריקאי. בסופו של דבר זה לא יצא לפועל, אבל זה היה רעיון מרתק עם הרבה מאוד אמירה. לקח ל"מסע בין כוכבים" כמעט שלושים שנה להראות לנו גבר שחור כמפקד ואישה לבנה כמפקדת. אולי אחרי חמישים שנים הגיע הזמן לשילוב של שניהם, כמו הנשיאה העתידית.
בריאן פולר אמר במשך שנים שהוא היה רוצה לראות את אנג'לה באסט כקפטנית, הרבה לפני שקיבל לידיו את ההגה. היא כבר אמרה שהיא לא פנויה לתפקיד בקרוב אבל דבריו של פולר מהתקופה האחרונה, על ליהוק עיוור צבעים ועיוור למגדר, הם אמירה עדינה על כך שהוא רוצה ללהק גם שחקנים "שונים" מהמקובל. אין אלא לקוות שהוא יצליח לממש את שאיפותיו.

sisjanbas


בני האדם שבצוות

מאחורי הקפטנית יהיה הצוות שלה, בתמונות היח"צ וכמובן על הספינה עצמה. עד כמה הצוות יהיה מגוון תרבותית?
גיוון תרבותי בין בני האדם היה לנו כבר מ"מסע בין כוכבים" המקורית, והוא היה מאוד חשוב ומאוד משמעותי שם: האשה השחורה האפריקאית, הגבר האסיאתי והגבר הרוסי. כולם היו חשובים מאוד. בסדרות החדשות קיבלנו "צרפתי", גבר ממוצא ערבי, בן לילידי אמריקה, ואשה אסיאתית. אם להיות מדויקים ולציין כל מי שאינו אמריקאי, היתה גם נציגות מכובדת מאוד לעמי הממלכה המאוחדת (סקוטי, אירי ואנגלי), אבל אין שם עניין מיוחד כמו בדוגמאות האחרות. גיוון אתני ותרבותי כזה חשוב מאוד ויגרום לדמויות להיות "צבעוניות" יותר בעיני הצופה ולא מאותה הגמוניה אמריקאית רגילה ומשעממת, אשר זוכה לביקורת כה רבה.
עניין הייצוג הידוע, על גבי המסך. וזה נכון גם לנטיות מיניות שונות ולהבדיל, בעלי מוגבלויות פיזיות.

החייזרים וה"אחרים" שבצוות
אך גם הגיוון החייזרי חשוב ל"צבע" שהסדרה משדרת. יצאנו לבדוק ושמנו לב שאחוז החייזרים או ה"אחרים" (אנדרואידים וכו') מבין דמויות הקאסט הראשי עלה עם השנים. ב"מסע בין כוכבים" המקורית היה רק ספוק (חצי חייזר מתוך שבעה חברי צוות), ב"הדור הבא" היו וורף, דאטה וחצי-טרוי (2.5/8), ב"חלל עמוק תשע" היו קירק, דאקס, קוורק ואודו (4/8) וכשוורף הצטרף זה עלה ליותר מ-50% (5/9)! ב"וויאג'ר" נשארנו עם אחוז מצוין, כשהיו טובוק, הדוקטור, ניליקס, קס/סבן וב'אלנה (4.5/9). ב"אנטרפרייז" חווינו דעיכה כשרק ט'פול ופלוקס היו על הסיפון (2/7), אבל אפשר להסביר את זה איכשהו עלילתית כיוון שלבני האדם צריכות להיות סיבות טובות לצרף חייזרים לספינה.

others

ובסדרה החדשה, בין אם היא תתרחש בעתיד שאחרי "וויאג'ר" או בפרק זמן אחר, חייבים להיות הרבה חייזרים. הפדרציה שאנחנו רואים יותר מדי אנושית ויותר מדי לבנה. זה לא חדש וזה מוזר לנו כבר שנים. המין האנושי מוביל פדרציה שיש בה המוני גזעים אחרים, ללא סיבה נראית לעין, בלי שיש תשובה טובה לעניין. חייבים להיות על הספינה החדשה הרבה חייזרים, אפילו רוב חייזרי. למה לא? ב"חלל עמוק תשע" זה עבד.
ואולי… אולי אפילו קפטן חייזר/ית! כמעט בכל עמדות הכוח בקאסט הראשי כבר היה לנו חייזר: היו שני קצינים ראשיים, מהנדסת ראשית, רופא ושלושה קציני טקטיקה/אבטחה, רק לא קפטן. קשה לנו – ככותבים, כצופים, כבני אדם – לתת את הפיקוד למישהו אחר. שהוא לא אנחנו. לא אנחנו הלבנים ולא אנחנו האנושיים. האם יהיה לנו כל כך מוזר לצפות בסדרה עם כוכב-ראשי-קפטן חייזר/ית? ממש לא.

ה"אחר" יהיה אחר מאוד?
בתוך הצוות, לכל סדרה היה האאוטסיידר שלה ומסדרה לסדרה היתה לרוב התקדמות ב"אחרות" שלו. בשנות ה-60 היה מספיק להיות חייזר רציונלי ונטול רגש על רקע צוות של בני אדם, כדי להחשב ל"אחר" ולאאוטסיידר. ספוק איפשר לכותבים להציג נקודת מבט חיצונית לאנושות, להתבונן מבחוץ במניעיהם של חברי הצוות ולכלול אמירות מעניינות על המהות האנושית. על הגשר של "הדור הבא" כבר היו חייזר וחצי, אחד מהם אפילו קלינגון, כך שלהיות חייזר כבר לא היה משהו מיוחד. דאטה האנדרואיד היה מישהו שבאמת אין לו רגשות, יש לו הרבה מה ללמוד והוא מנסה להבין דברים. ספוק לא היה כ"כ סקרן, הוא ידע מי נמצא סביבו והתמודד עם זה. דאטה ניסה גם להבין ועל הדרך לומר עוד אמירות על בני האדם.
אודו היה "לעומתי" כלפי כל מי שהיה על התחנה שלו, בני אדם וחייזרים כאחד. הם היו "מוצקים", הוא היה "נוזלי" ומשנה צורה, הוא לא רצה להיות אנושי כמו דאטה ולא היה כ"כ סקרן. הוא התבדל והיה בודד, לא כ"כ חיפש חברה. אאוטסיידר מושלם. והדוקטור של וויאג'ר היה בכלל יציר מחשב הולוגרפי. אי אפשר אפילו לגעת בו, הוא לא מוחשי. מעין דאטה משוכלל מאוד שמנסה ללמוד ולהשתלב ולהעשיר את עצמו. ליצור לעצמו חיים.
מה השלב הבא ב"אחרות"? מה הנקודה שממשיכה את ארבע הנקודות הנ"ל? כיצד ניתן ליצור דמות יותר אחרת מהנ"ל?

CGI לתועלת הציבור
אנימציית המחשב, ה-CGI, קיימת כבר הרבה שנים. היכולות כמובן משתפרות ללא הרף וכל סדרה השתמשה ב-CGI יותר מקודמתה, בעיקר עבור אפקטים וחלליות. האם תוכל הסדרה החדשה לפרוץ את מחסום הדמויות ההומנואידיות הנדושות באמצעות אותה טכנולוגיה?
את מספר החייזרים הלא-הומנואידים של "מסע בין כוכבים" אפשר לספור על מעט מאוד ידיים הומנואידיות. רובם לא תקשרו עם הצוות ולכן לא היו באמת משמעותיים. תמיד נשמעה ביקורת על החייזרים הטרקיים שהם "בני אדם שהדביקו להם משהו על המצח" ורוב הזמן זה באמת נכון. הסיבות הן כמובן שיקולי עלות ההפקה ליצירת חייזרים "אחרים". בקולנוע קל לעשות את זה והוא שורץ דמויות פנטסיות בכל מיני גדלים וצורות. אבל בטלוויזיה זה אחרת, ועדי8472ין אין – למיטב ידיעתנו – סדרת טלוויזיה שיש בה דמות ממוחשבת קבועה עם זמן מסך מכובד. מה גם שצריך דמות שתוכל לתקשר ולעבוד בסביבה מוכרת לצופים, כך שיש היגיון מסוים בהומנואידיות.

ה-CGI  נתן ל"וויאג'ר" את מין 8472 הממוחשב ול"אנטרפרייז" שני מיני זינדי. שלוש הדוגמאות הללו נראו אמינות למדי אך לא קיבלו הרבה זמן מסך, בשל הזמן הרב הנדרש ליצירת דמויות כאלה והעלות הכרוכה בכך. האם ההתקדמות הטכנולוגית בעשור שעבר מאז סיומה של "אנטרפרייז" יאפשר להביא דמות CGI קבועה לסדרה, כחבר/ת צוות מן המניין? האם נזכה לראות דמות ממוחשבת שונה ולא הומנואידית? אם כן, זה יהיה שינוי מרענן מאוד בנוף החייזרי שאנחנו מכירים מ"מסע בין כוכבים", ויאפשר להציג, אולי לראשונה בתולדות הטלוויזיה, דמות "אחר" מאוד אחרת.

ב"מסע בין כוכבים" המצוירת החליף ארקס את דמותו של צ'כוב. היה ברור שארקס הוא חייזר לפי פניו, אבל גם לפי העובדה שיש לו שלוש ידיים ושלוש רגליים. ארקס הוא החייזר הכי חייזרי שהיה בצוות הראשי של הסדרות ומובן שזה התאפשר בגלל היות הסדרה מצוירת.
ההפקה העצמאית New Voyages מציגה את השנתיים החסרות במשימה בת חמש השנים של האנטרפרייז תחת פיקודו של קירק. מדי פעם הם הציגו שינוי כלשהו בצוות או בעיצוב כדי שישקף את המעבר מ"מסע בין כוכבים" המקורית לסדרה המצוירת ולסרטי הקולנוע שלה. במשך זמן רב הם רצו לשלב את דמותו של ארקס בסדרה כצעד נוסף בתהליך והצליחו בסופו של דבר להציג אותו לקטע קצר בלבד ולא יותר. הדבר ככל הנראה נבע מהקשיים הטכניים – הזמן הנדרש או הקושי להצליח להציגו באופן אמין.

arex3נעשה הפסקה קצרה בדיון בסדרה החדשה. לאחר מותו הטראגי של השחקן אנטון ילצ'ין, נשאל המפיק/במאי ג'יי.ג'יי. אברמס האם דמותו של צ'כוב תלוהק מחדש לקראת הסרט הרביעי בסדרת הסרטים שלו. הוא השיב בשלילה והיה מי שתהה האם מי שיחליף אותו יהיה ארקס. סרטי הקולנוע של אברמס מנסים להביא חייזרים קצת יותר חייזריים למסך, קצת יותר קרוב לסגנון החייזרים הצבעוני של "מלחמת הכוכבים". אפשר לעשות את ארקס ריאליסטי ולהביא אותו למסך הגדול, זה יהיה שינוי מאוד מרענן.

"אחר" + CGI = בעלי חיים?
אבל איך אפשר לעשות אחר שהוא ממש אחר? הצוותים יצאו בעוז לחפש חיים חדשים ותרבויות חדשות בעולמות חדשים ומוזרים, הגנו בעוז על גזעים חלשים שסבלו מעוולות והגנו בעוז גם על זכויות של אנדרואיד(ים) בבית משפט. אבל "מסע בין כוכבים", כמו רוב המדע הבדיוני וכמו רוב התרבות האנושית בכלל, שוכחת שיש חיים גם על פני כוכב הלכת שלנו. בעלי החיים משמשים רק לתפאורה ברוב הסיפורים ואינם חלק מהותי מהם. אפילו המדע הבדיוני והפנטזיה, אשר מרחיקים לכת ומפליגים למחוזות הדמיון, טרם מצאו את הדרך והאומץ לשלב יותר בעלי חיים בסיפורים.
האם ניתן למצוא דרך לשלב בעלי חיים אינטיליגנטיים על גבי האנטרפרייז ולהציג אותם בצורה אמינה וריאליסטית? CGI כבר יוצר בעלי חיים מדהימים בקולנוע (אסלן ב"נארניה", ריצ'רד פרקר ב"חיי פיי", סיזר ב"כוכב הקופים"), האם הגיעה השעה לטלוויזיה? האם הגיעה הזמן להציג מודל ובו גם בעלי חיים הם חלק מההרמוניה האוטופית של הפדרציה? אנחנו כבר יודעים שיש דולפינים על האנטרפרייז D, אולי הגיע הזמן לגלות מה הם עושים.
כן, יש לכך הרבה מגבלות ועוד יותר הרבה אתגרים, אבל יש גם הרבה אפשרויות מעניינות ומרתקות.


מבוסס על חלק קטן מהרצאה שהועברה בכנס עולמות 2016, "האם נגיע (שוב) למקום שבו לא היינו מעולם?"


עוד הגיגים בארכיון שלנו על ליהוק הסדרה החדשה:
הסדרה החדשה: האם נוכל להגיע למקום בו לא היינו מעולם? – מאת איריס מזור

otherothers

מחשבה אחת על “יותר גוונים, יותר גיוון – דמויות מדומיינות ל"מסע בין כוכבים" החדשה – מאת subatoi

  1. פינגבק: הגילויים האחרונים על "דיסקברי" ומשמעותם (האפשרית) – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.