ביקורת: "טיים ליין" – מאת עליזה בן מוחה

ביקורת על הסרט "טיים ליין" מאת עליזה בן מוחה.

במאי: ריצ'רד דונר

תסריטאי: ג'ף מגווייר, לפי הרומן של מייקל קרייטון

שחקנים: לא ממש מוכרים (פול ווקר, פראנסס או'קונור, ג'רארד באטלר) חוץ ממאט קרייוון, שנצפה בכמה סרטים, ושם מעניין אחד – רוסיף סאתרלנד (בנו של, אחיו-למחצה של…)

מדוע מממנת חברת היי-טק אמריקנית מסתורית חפירות ארכיאולוגיות בכפר צרפתי שנהרס בשנת 1357? הסיבה מתבררת די בהתחלה-גילוי של חור תולעת פעיל (מזכיר משהו?) שמאפשר מסע בזמן ומעבר חופשי בין ההווה לעבר. מסתבר שחברת ההיי-טק הצליחה לבנות מכונת זמן  שמשגרת בני אדם לאותה נקודה בעבר ע"י פירוקם ברמה המולקולרית וחיבורם מחדש, כפי שמכונת פקס מפרקת מסר על נייר לאותות אלקטרוניים ומשחזרת אותם (מה שנחשב בעבר לבלתי אפשרי, כפי שמציין בגאווה אחד מאנשי החברה). הבעיה היא שכמו בפקס, לא תמיד השחזור מושלם במאה אחוז, מה שעלול לגרום לעיוותים גנטיים חמורים ביותר.

באתר חופר צוות של ארכיאולוגים סקוטים (מה שלפעמים עוזר ולפעמים מזיק, ובכל מקרה זו עובדה משמעותית ביותר, כפי שיתברר בהמשך). כאשר אחד הארכיאולוגים אינו מצליח לחזור ממסעו בזמן, נקראים האחרים לעזרה. בין הארכיאולוגים בנו של הנעדר והאישה שהוא אוהב, המומחית בין היתר לטיפוס על גגות ולקפיצה מחלונות (עם ובלי חבלים). הם חוזרים לאחור בזמן, אל הכפר הצרפתי, כשהם יודעים מראש שעליהם להתלבש בהתאם ואסור להם לשאת אתם כל פריט ציוד מודרני.

העניינים מתחילים להסתבך כאשר מתגלה שאחד מהם התעלם מהאיסור החמור הזה; רימון שהוא נושא מתפוצץ בחדר הבקרה והורס אותו, ומרגע זה ואילך מתנהל מירוץ נגד הזמן בשני העולמות-בכפר הצרפתי נקלעים הארכיאולוגים (סקוטים, זוכרים?) לקרב קטלני בין האנגלים לצרפתים, נופלים בשבי וחלקם נהרגים, ושוב אנו זוכים להוכחה שידיעת העתיד לא תמיד עוזרת לנוסעים בזמן בעבר. בינתיים, בחדר הבקרה נאבקים המדענים כדי לתקן את התקלה ולהפעיל מחדש את המערכת, אבל בחברת ההיי-טק בעל המאה הוא בעל הדעה, ולו יש שיקולים אחרים. הוא מוכן להקריב את הנוסעים בזמן על מזבח המדע כביכול, והוא מעלים מחבורת הארכיאולוגים מידע חיוני-בין היתר, שהוא כבר נטש אחד מאנשיו למות בעבר. המדען שמנסה להמרות את פיו נהרג (?) בתאונה בדיוק ברגע הקריטי; בקרב הארכיאולוגים, אחד מהמלווים מחליט לנטוש את הקבוצה ולחזור לבדו (מובן שהוא נכשל); אחר מסכן את חייו כדי להציל אישה מקומית, מתאהב בה ואף מחליט להישאר אתה בעבר. אחת האתנחתות הקומיות בסרט (ואין הרבה כאלה) היא דו-שיח של חירשים בין השניים, כשהוא מנסה לשאול אותה אם היא יוצאת עם מישהו…

קרייטון חוזר כאן לנושאים האהובים עליו – מוסר מול מדע, השימוש הבלתי מבוקר בידע מדעי, והניסיון האבוד מראש לשחק את אלוהים. באשר לדילמות של המסע בזמן – הטיפול בהן יכול היה להיות מוצלח יותר; הנוסעים בזמן הצליחו לשנות את ההיסטוריה – אמנם שינוי קל, אבל משמעותי (הכפר אכן נפל בתאריך הנכון, אבל לא בגלל מותה של אישה אחת; זוג האוהבים המשיך לחיות בעושר ובעושר עד שיבה טובה, הוליד שלושה ילדים וקרא להם בשמות חברי המשלחת-דבר חסר תקדים לדעתי בסרטים העוסקים במסע בזמן).

שימו לב לצדק הפיוטי בהחלט – כל "הטובים" חוזרים בשלום או זוכים לגמול, כל ה"רעים" והלא נחשבים מתים או זוכים לגמול, ובעיקר (כרגיל) הבוס הגדול.

לסיכום, הדבר שהכי הפריע לי היה חוסר האיזון הבולט בהתייחסות לשני העולמות, ובעיקר ההתעלמות הכמעט מוחלטת מצוות חדר הבקרה. וחוץ ממפגן זיקוקין מרהיב במיוחד, כבר ראינו קטעי קרבות תקופתיים הרבה יותר מוצלחים, ואפשר היה לקצר.

בסך הכול, כבר היו סרטים הרבה יותר טובים שנעשו לפי ספריו של קרייטון. את הספר הזה לא קראתי, לצערי…

ואם כבר הזכרתי את ספריו של קרייטון, מה שנראה לכאורה כעוד סרט על מסע בזמן מתנהל למעשה לפי תרחיש "העולם האבוד", חוץ מזה שהפעם "העולם האבוד" נמצא בזמן אחר ולא רק במקום אחר:

1. מדען מגלה עדויות לקיומו של "עולם אבוד" ומארגן משלחת שתצא לחפש אותו;

2. העולם האבוד גדול ורחב ידיים ויש אליו כניסה אחת ויציאה אחת בלבד (בדרך כלל אותו הדבר);

3. קיימים בו מינים ייחודיים של צמחים ובעלי חיים, ולכן בדרך כלל מצטרף למשלחת זואולוג או בוטנאי;

4. קיימים בו ילידים שלא הושחתו ע"י החברה המודרנית;

5. אחד מחברי המשלחת מתאהב בבת ילידים יפה ונשאר מאחור/אחת מחברי המשלחת מתאהבת בבן ילידים מסוקס וחסון או חכם ונשארת מאחור;

6. אחד מחברי המשלחת מתגלה כאיש מזימות בעל מניעים נסתרים משלו;

7. ניסיונות המשלחת לחזור עם ראיות מכריעות וחד ומשמעיות לקיומו של העולם האבוד בדרך כלל נכשלים, שהרי הוא נשאר אבוד.

אם תבדקו, כל האלמנטים האלה קיימים גם ב"טיים ליין", וגם בספרים אחרים של קרייטון (סידרת "פארק היורה" למשל).

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.