כדור פורח ושמו אנטרפרייז – חלק ב`, המורשת בים (המשך) – מאת subatoi

ZOfAxלרגל צאתה מחר משירות של נושאת המטוסים אנטרפרייז אחרי למעלה מ-50 שנות שירות מפואר, אנו מביאים את חלקו השני של המאמר בו התחלנו לפני כשבוע.

ובחלק ב` – נסיים את המורשת הימית, המורשת שהותירו שתי נושאת המטוסים האמריקניות שנקראו אנטרפרייז. הראשונה, הספינה המעוטרת ביותר בצי, אחת מנושאות המטוסים הספורות ששרדו את כל מלחמת העולם השניה, וזו שבשלב מסוים מצאה עצמה כמעט לבד מול האויב. השניה, הספינה הפעילה הותיקה ביותר בצי שגם היתה ראשונה בתחומים רבים.

מה הקשר בין פרל הארבור ואיוו ג`ימה, רוח רפאים ומרבד קסמים, ג`ון קנדי וג`ון גלן, איראן ואפגניסטן, אידי אמין ומועמר קדאפי, ניוקליר ווסלס, פיראטים וקמיקזות, הקפת דרום אמריקה וביקור בנמל חיפה (שוב! והפעם תמונות בצבע משנות ה-90!)? אנטרפרייז, אלא מה?

HVFQu

"Let's make sure history never forgets… the name… Enterprise."
(Captain Picard, Yesterday's Enterprise)

"Fate. Protects fools, little children, and ships named Enterprise."
(Riker, Contagion)


בחלק א' של המאמר סקרנו את המורשת שהשאירו הספינות שנשאו את השם אנטרפרייז בים. נכללו שם הספינות הבריטיות למן האנטרפרייז הראשונה בהיסטוריה (1705) ועד הבריטית הנוכחית, וספינות אמריקניות מהאנטרפרייז האמריקנית הראשונה (1775) ועד זו שהיתה פעילה בסוף המאה ה-19 והמאה ה-20.
כעת נשלים את סקירת הספינות האמריקניות וסקירת המורשת בים עם שתי הנותרות – שתי נושאות המטוסים, כל אחת מהן מפורסמת מאוד ויחידה במינה.

zocH5

CV-6
1936-1946

נושאת המטוסים CV-6 היא למעשה האנטרפרייז הספציפית שעל שמה רודנברי קרא לחללית ב"מסע בין כוכבים". כפי שציינו בחלק א', בניגוד לנושאת המטוסים יורקטאון, היא שרדה את מלחמת העולם השניה – כנגד כל הסיכויים. כפי שתיווכחו לדעת, הסטטיסטיקה וההיסטוריה שלה מדהימות.
תמונתה היא זו שהופיעה בחדר המנוחה של ה-NCC-1701 בסרט The Motion Picture, התמונה השניה משמאל:

k6SHr

בתחילת ההפקה של "אנטרפרייז" הכין המאייר/מעצב ג'ון איבס חמישה איורים עבור חדר הקפטן של ארצ'ר, ביניהם גם ה-CV-6 באיור הנראה למעלה. בסופו של דבר האיור שלה נשאר בחוץ כיוון שלא היה די מקום על הקיר. מי שכן מופיעה היא ממשיכת דרכה (אליה נגיע עוד מעט).
בנוסף, על פי ממורי אלפא לארצ'ר היתה תמונה של אחד מצוותי האוויר ששירתו על ה-CV-6 בחדרו.

האנטרפרייז CV-6 השתייכה לדגם יורקטאון וכונתה The Big E. היא הושקה ב-3 באוקטובר 1936 ואחרי מספר שנות פעילות שגרתית נשלחה באפריל 39' לעוד משימה שגרתית, באוקיינוס השקט. היא הוצבה בפרל הארבור וביצעה מטלות שוטפות כגון העברת מטוסים. ב-7 בדצמבר 41', כשהיתה בדרכה חזרה להוואי אחרי ביצוע משימה כזו, היפנים תקפו את פרל הארבור. חלק ממטוסי הסיור וההפצצה שלה הספיקו להגיע למקום עוד בזמן המתקפה ונכנסו מיד לקרב, 7 מהם אבדו. בימים שלאחר מכן הספינה עסקה בחיפוש אחר הצי היפני ובהפגנת נוכחות באזור למקרה של מתקפה נוספת על הוואי. ב-10 בדצמבר היא הטביעה צוללת יפנית. היא מצאה עצמה בשורה הראשונה בהצגה הגדולה בהיסטוריה.

הצצה להתנהלות הלחימה באוקיינוס השקט ושגרתן של נושאות המטוסים ניתן לראות בסרטון הבא, כולל תיעוד של שתי פגיעות ישירות בסיפון האנטרפרייז עצמה החל מ-3:48:

בהמשך המלחמה האנטרפרייז השתתפה ביוני 42' בקרב מידוויי הנודע (שהיורקטאון טבעה בו), ואף שמטוסיה ספגו אבידות היא עצמה לא ניזוקה. בקרב על איי שלמה המזרחיים האנטרפרייז ספגה את הנזקים הקשים ביותר מבין הספינות האמריקניות: שלוש פגיעות ישירות וארבעה "פספוסים" הותירו 77 הרוגים ו-91 פצועים, וגרמו נזק רציני לנושאת המטוסים. פעולה מהירה של צוותי בקרת הנזקים סייעו לה לשוב להוואי בכוחות עצמה. בקרב על איי סנטה קרוז היא נפגעה פעמיים מהפצצות, 44 מאנשיה נהרגו ו-75 נפצעו. למרות נזקיה היא קלטה מטוסים וניצולים מנושאת המטוסים הורנט שטבעה. קצת קשה להאמין אך בנקודת זמן זו היא היתה נושאת המטוסים האמריקנית המתפקדת היחידה בכל זירת האוקיינוס השקט(!). אנשי הצוות תלו שלט על הסיפון: "אנטרפרייז נגד יפן".

ZOfAxבפברואר-מארס 45' התרחש הקרב הנודע על איוו-ג'ימה והאנטרפרייז היתה שם כדי לתמוך בנחתים האמריקניים. חלק מהזמן מטוסיה היו מעל האי 174 שעות ברצף. ב-11 באפריל נפגעה הספינה מקמיקזה. לאחר חודש בלבד, ב-14 במאי, היא ספגה את הפגיעה האחרונה שלה במלחמת העולם – קמיקזה נוסף(!) שגרם ל-14 הרוגים ו-34 פצועים. פגיעת קמיקזה זו נראית בתמונה משמאל. בחודש יוני הגיעה האנטרפרייז לנמל בארצות הברית לשיפוצים ושם גם חגגה את יום סיום המלחמה, ב-15 באוגוסט 45'.

עוד כמה נתונים בלתי נתפסים בקשר לביצועיה במלחמת העולם השניה:

  • האנטרפרייז היתה אחת משלוש נושאות מטוסים אמריקניות בלבד שהתחילו את המלחמה וסיימו אותה בשלום;
  • האנטרפרייז השתתפה ביותר קרבות מול היפנים מאשר כל ספינה אמריקנית אחרת, כולל כל הקרבות העיקריים באוקיינוס השקט למעט שניים;
  • שלוש פעמים היפנים הודיעו שהיא טבעה בקרב, מה שהקנה לה את השם "רוח הרפאים האפורה" (אגב, בקו זמן חלופי ב"אנטרפרייז" הספינה אכן הושמדה במהלך המלחמה);
  • מקובל להחשיב אותה כספינה המעוטרת ביותר בתולדות הצי האמריקני. היא אפילו קיבלה אות הערכה מהבריטים, ובכך היא הספינה היחידה מחוץ לצי המלכותי שקיבלה זאת.

לאחר המלחמה – באוקטובר 45' החזירה האנטרפרייז 1,100 חיילים מפרל הארבור לארצות הברית ולאחר מכן יצאה למשימתה האחרונה – השתתפות במבצע "מרבד הקסמים" להחזרת שמונה מיליון חיילים מרחבי העולם. האנטרפרייז לבדה החזירה 10,000 חיילים במספר מסעות מאירופה. במסע האחרון מבין אלה נתקלה בסערה באוקיינוס האטלנטי, סערה שכמעט גרמה לנטישת הספינה.

בינואר 46' נכנסה למספנות בניו יורק לסיום פעולתה. ניסיונות לשמר אותה כמוזיאון או אנדרטה לא צלחו בשל קושי בגיוס כספים לקנייתה מהצי. לאחר יותר מעשור של המתנה, ביולי 58' נמכרה כגרוטאה לפירוק. בין החלקים ששרדו ונמכרו לפירוק: הפעמון שמוצג באקדמיית הצי; לוח השם מהירכתיים שמוצג בניו ג'רזי; לוח ההקדשה ואחד העוגנים שנמצאים בבסיס הצי בוושינגטון. חלקים מסוימים ממנה הוצבו גם על גבי ממשיכתה, CVN-65.

CV-6 – בוויקיפדיה ובממורי-אלפא ובאתר מיוחד המוקדש לה וכולל מידע רב ותמונות

ב-YouTube יש כמה סרטוני וידאו המתעדים את האנטרפרייז במלחמת העולם השניה, אלה העיקריים שמצאנו:
* שריפות גדולות על הסיפון לאחר הפצצה במארס 45'
* מעט וידאו ותמונות ממלחמת העולם השניה
* וידאו של מטוסים נוחתים על הסיפון, 40'-41'
* התקפות קמיקזה שלא פגעו (וידאו לא כל כך ברור)
* האנטרפרייז נגררת ב-58' על רקע גורדי השחקים של ניו-יורק

 owVi4

CVN-65
1960-2012/3

CVN-65 היא כאמור נושאת המטוסים שהאיור שלה הופיע בחדר של ארצ'ר, ודמותה היתה גם על האנטרפרייז D:

U93JL

לשמחתה ולשמחת צוותה (ולשמחת כולנו, בעצם), אנטרפרייז זו לא חוותה תופת של מלחמת עולם. מסיבה זו קורות החיים שלה אולי פחות מרשימים ונוצצים והירואיים ודרמטיים בהשוואה לקודמתה, אך היתרון שלה נמצא במקומות אחרים, מרשימים גם הם – אורך השירות (פי 5) ומגוון האירועים.

האנטרפרייז הזו הושקה רשמית ב-24 בספטמבר 1960. היא היתה נושאת המטוסים הראשונה בעולם שמונעת בכוח גרעיני, והיא גם היחידה שיש לה יותר משני כורים גרעיניים – שמונה. כמו קודמתה היא מכונה Big E ובצדק: היא כלי השיט הארוך ביותר של צי כלשהו בעולם, היא במקום ה-11 בעולם מבחינת משקלה (רק בגלל שיש עשר נושאות מטוסים זהות לפניה). הצוות שלה מונה כ-4,600 אנשים והיא השניה בותק בשירות (אחרי ספינה ישנה מ-1794). כשהושקה, היא היתה מתוכננת להיות הראשונה מבין שש בדגם שלה, אך עלויות הבניה הרקיעו שחקים ואחיותיה מעולם לא נבנו.

בפברואר 62' האנטרפרייז תרמה את תרומתה הצנועה לחקר החלל שפרח בתקופה ההיא. הספינה ניטרה ומדדה את מסלול טיסתה של פרנדשיפ 7, חללית המרקורי שבה ג'ון גלן השלים את ההקפה הראשונה של אמריקני סביב כדור הארץ. באוקטובר אותה שנה היתה מעורבת במשבר הטילים בקובה, כשהשתתפה בהטלת המצור על האי בהוראת הנשיא קנדי. בדצמבר 65' היתה הספינה הראשונה שמונעת בגרעין והיתה מעורבת בקרב, כשתקפה את הוייטקונג בוייטנאם ולמחרת קבעה שיא כששיגרה 165 גיחות ביום אחד.

בעמוד המשעשע בספר ההיסטוריה שלה, באפריל 83' הספינה עלתה על שרטון ונתקעה עליו במשך מספר שעות. באופן אירוני, דווקא באותו זמן התארח על הספינה שחקן "מסע בין כוכבים" המקורית, ג'ורג' טאקיי. ה"הגאי".

ב-86' האנטרפרייז היתה נושאת המטוסים הגרעינית הראשונה שעברה בתעלת סואץ, כששטה מהים האדום לים התיכון בדרך להפצצות בלוב. ב-88' היתה מעורבת בפעולות מול איראן ובזמן מלחמת המפרץ, אם תהיתם, היא היתה בשיפוצים. ב-96' אכפה אזור ללא טיסה בבוסניה ובעיראק, בנובמבר 98' שהתה במפרץ הפרסי ואירחה את הנשיא ג'ורג' בוש האב ובדצמבר אותה שנה קבוצת הספינות שלה עמדה בראש מבצע שועל המדבר.
ב-11 בספטמבר 2001 האנטרפרייז היתה בדרכה הביתה מהמפרץ הפרסי. משהגיעה הידיעה על המתקפה, הצוות שט במהירות המקסימלית בחזרה לאזור, בלי להמתין לפקודות. באוקטובר אותה שנה היא השתתפה בתקיפות באפגניסטן ובמהלך שלושה שבועות מטוסיה יצאו ל-700 משימות.

ב-2003-2004 העניקה נושאת המטוסים תמיכה אווירית לפלישה לעיראק ובשנים שלאחר מכן המשיכה לפעול מדי פעם במפרץ הפרסי. בפברואר 2011 היתה מעורבת בתקרית עם פיראטים סומליים, אירוע שהסתיים עם ארבעה אזרחים אמריקניים הרוגים וארבעה פיראטים הרוגים. בחודשים שלאחר מכן היתה מעורבת בתפיסת 75 פיראטים סומליים והשתתפה גם בתקיפות להפלת משטרו של קדאפי בלוב.
במהלך השנים פעלה גם באזור הודו, לאוס, הונג קונג, אוסטרליה, אוגנדה (הכנה לחילוץ בני ערובה אמריקניים מידי אידי אמין כמה חודשים לאחר מבצע אנטבה; לבסוף הם שוחררו ללא התערבות צבאית), מאוריציוס (הגשת עזרה הומניטרית לאחר פגיעת טייפון) והפיליפינים (סיוע בזמן הפיכה). משימתה האחרונה של האנטרפרייז החלה ב-11 במארס 2012 והיא הוצבה לפעילויות בים הערבי.

h9rVy (1)

ב-4 בנובמבר 2012 שבה לארצות הברית בפעם האחרונה, ועגנה בנמל נורפוק שבוירג'יניה. במקום המתינו משפחות החיילים שלא ראו אותם/ן מאז ינואר האחרון, חלקן כלל תינוקות שממתינים לאבות שמעולם לא פגשו. האנטרפרייז נכנסה לנמל מופשטת מכל מטוסיה כשהמלחים עומדים על הסיפון. האדמירל והקפטן שפיקדו על קבוצת הספינות ששבה עם האנטרפרייז סיפרו שהיא אמנם פעלה כשורה כמו ספינה צעירה, אך אין ספק שהגיע זמנה לפרוש כיוון שעלויות האחזקה מרקיעות שחקים. כהוכחה ליכולותיה הם סיפרו כי יום קודם לכן הפליגו במהירות רבה ולמעשה שברו את שיא המהירות שלה.

* ארבעה קטעי וידאו וכתבות מהשיבה האחרונה לארצות-הברית

בתחילה תוכנן שהאנטרפרייז תפרוש ב-2014 או 2015, בכפוף למצב הכורים הגרעיניים שלה ומוכנות המחליפה שלה. בסופו של דבר הוחלט להקדים את היציאה משירות ל-2013, בין השאר בגלל העלויות האסטרונומיות הנ"ל. טקס הפרישה הרשמי התקיים ב-1 בדצמבר 2012 בנוכחות כ-10,000 איש (במהלך הטקס הוכרז כי ה-CVN-80 תקרא אנטרפרייז. פרטים נוספים על כך בהמשך הסקירה). בכך האנטרפרייז משלימה למעלה מ-50 שנות שירות, יותר מכל נושאת מטוסים אמריקנית אחרת. ההערכה היא כי במשך השנים שירתו עליה כ-100,000 אנשים.

* הטקס במלואו (כשעה וחצי); תמונות מהטקס כאן, כאן, כאן וכאן.

האנטרפרייז היא נושאת המטוסים הגרעינית הראשונה שפורשת, פירוקה יהיה תהליך ארוך שיתחיל באמצע 2013 ויושלם ככל הנראה רק ב-2015. הפירוק יתבצע במספנות שבמדינת וושינגטון, בחוף המערבי של ארצות הברית. מאחר והיא לא יכולה לעבור דרך תעלת פנמה, האנטרפרייז תקיף את אמריקה הדרומית בגרירה עד שתגיע לחוף המערבי.
היו שביקשו להפוך את הספינה למוזיאון, אך כאשר אנשי המקצוע יפרקו את הכורים הגרעיניים, הם יאלצו לחתוך איתם גם חלקים נרחבים משאר הספינה ולכן לא יישאר הרבה בשביל מוזיאון. עם זאת, האפשרות שחלק ממנה יישמר כאנדרטה עדיין נבדקת.

CVN-65 – בוויקיפדיה באנגלית ובעברית (מצומצם יותר כמובן), בממורי-אלפא ובאתר הרשמי שלה מטעם הצי;

* תמונות רבות מהשבוע האחרון של נושאת המטוסים, במהלכו נערכו סיורים למבקרים (פייסבוק, פליקר). בין התמונות יש גם אחת שמסבירה על קפסולת הזמן שהוכנה.
* כמה תמונות היסטוריות: האנטרפרייז בבניה כשממש רואים את השלד; השחקן והזמר בינג קרוסבי (סבא של דניס) מבקר בספינה; הספינה עם גשר שער הזהב בסן-פרנסיסקו.
* אינפוגרפיקה מרשימה הסוקרת את מעלליה ושיאיה של ה-CVN-65 ועוד אינפוגרפיקה.

לא חסרים סרטוני וידאו בימינו אודות האנטרפרייז הזו, כמצופה מספינה שפעלה בעידן הטלוויזיוני ובעידן האינטרנט. ניתן למצוא סרטונים שמראים פעילות של המטוסים על הספינה וסרטונים היסטוריים למיניהם. הנה דוגמאות חלקיות:
* מלחים ותיקים נזכרים בשירותם, וגם פה
* חברים בצוות הבניה נזכרים בימים ההם
* סקירת ההיסטוריה של הספינה, מ-2011
* וידאו הכולל תמונות רבות מהקריירה של הספינה על רקע נאום של קנדי
* הכנת קפסולת זמן בשבועות האחרונים לפני טקס הפרישה, שכוללת חלקים מהספינה ופריטים שונים שיישמרו למזכרת ויועברו לספינה הבאה, לכשתהיה כזו.

bTy0G

בארץ
בחלק א' כבר הבאנו את סיפורה של האנטרפרייז הבריטית שעגנה בנמל חיפה ב-1936. סביר להניח שגם ה-CVN-65 עשתה זאת לא פעם במהלך שנות שירותה הרבות, אנו יודעים בודאות על פעם אחת בשנת 1996, 60 שנים לאחר הביקור ההוא. נושאת המטוסים ביקרה בישראל ועגנה בנמל חיפה. למעשה הספינה לא יכולה היתה להכנס ממש לנמל בשל גודלה העצום, וכדי להגיע אליה היה צורך בהפלגה של כחצי שעה בסירת מנוע. הנה מספר תמונות שצולמו בידי מי שזכה לבקר בה. כדי לראות אותן בגדול יותר ולראות תמונות נוספות מהדרך לשם ובחזרה, לחצו כאן.

bc4X9

בזירה הטרקית
נושאת המטוסים "השתתפה" ב"מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", אך זו היתה למעשה ספינה אחרת, נושאת המטוסים USS Ranger, CVN-61. האנטרפרייז היתה במשימה באותה עת. אגב, הספינה כיכבה גם בסרטים "המרדף אחרי אוקטובר האדום" ו"אהבה בשחקים".
ב-93' ו-94' קיים מועדון מעריצים במרילנד כנס בספינה, בעת שעגנה בנמל הבית שלה בוירג'יניה. אותו מועדון גם תרם פריטים טרקיים שנשארו בה לתצוגה.
בשנים 2002-2003 מלחים מצוות נושאת המטוסים שנבחרו ל"מלח השנה" קיבלו הזדמנות להופיע כניצבים בפרקים של הסדרה "אנטרפרייז".

צי אמריקני בלי אנטרפרייז?
לאחר למעלה מ-50 שנים של אנטרפרייז קיימת ובועטת בשירות הצי, הציבור האמריקני ישמע פחות את השם בעשורים בקרובים. בשנת 2015 תושק נושאת מטוסים חדשה ה-CVN-78, הראשונה מדגם חדש, והיא זו שתופסת את מקומה של האנטרפרייז הפורשת. הספינה הראשונה והדגם כולו ייקראו על שם הנשיא המנוח ג'ראלד פורד. גם הספינה הבאה בתור כבר "נתפסה": ב-2011 הוכרז שה-CVN-79 תיקרא ג'ון קנדי והיא תושק ב-2020.
הפסקה זו ברצף מטרידה לא רק טרקים אלא גם אנשים שמביטים בשתי נושאות המטוסים הנ"ל ובשמן ורואים בהם מוסד וסמל, והיו שמחים לראות נושאת מטוסים נוספת שתישא את השם בגאווה. מספר העוקבים אחר הספינה בפייסבוק יכול להדגים כמה אוהדים יש לה. CVN-80 צפויה להיות מושקת ב-2025 ויש כבר עצומה הקוראת לתת לה את השם הנכון.
לפי וויקיפדיה הצי ביקש הצעות מהציבור האמריקני למתן שמות לשמונה הספינות הבאות מדגם זה. מצוין שם כי הציבור אינו מעוניין בשמות של נשיאים ופוליטיקאים ומעדיף שמות של ספינות מהעבר, במיוחד ממלחמת העצמאות ומלחמת העולם השניה. לפי אותו דיווח בוויקיפדיה השם המוביל הוא אנטרפרייז…
הנה שוב הקישור לעצומה. בזמן כתיבת שורות אלו יש 4672 חתימות, שזה די מעט. אולי הטרקים צריכים להצטרף כתגבורת לחובבי ההיסטוריה הימית והצבאית ולהזיז את העניינים.

עדכון – במהלך טקס היציאה משירות שנערך ל-CVN-65 הוכרז על כך שנושאת המטוסים CVN-80 אכן תקרא אנטרפרייז. הסטטוס המודיע על כך בפייסבוק של הצי זכה לכמעט 15,000 לייקים.

ברכתו של מזכיר הצי של ארצות הברית, כולל ההכרזה על ממשיכת דרכה; הספינה החדשה בוויקיפדיה; אינפוגרפיקה על הדגם הזה. וכך האנטרפרייז החדשה תראה, בהדמיית מחשב:

7gVY7

נספח מיוחד, קטן ויבשתי אך קשור לים – בניין ושמו אנטרפרייז
ב-2005 נקרא בניין בבסיס האימונים המרכזי של הצי האמריקני "אנטרפרייז", על-שם כל הספינות האמריקניות שנקראו בשם זה, ובמקום יש ייצוג מיוחד למוצגים משתי נושאות המטוסים. כ-16,000 מלחים עוברים בו מדי שנה ויש בו כל מה שצריך – מגורים, חדרי לימוד, ספריות וכו'.

עד כאן המורשת שהותירו ספינות האנטרפרייז לדורותיהן בים.
חלק ג' יפורסם בקרוב.


נספחים
* מהבלוג של ג'ון איבס: איבס מספר על 24 השעות שניתנו לו כדי לאייר את חמשת האיורים לחדר של ארצ'ר ב"אנטרפרייז".
* רלוונטי בארכיון שלנו: האנטרפרייז D ונושאת מטוסים מדגם נימיץ – ראש בראש – מאת ליאור אביאל

תודה רבה לנועה וארנון רייכמן על תמונות האנטרפרייז בנמל חיפה.

המאמר מבוסס על הרצאה שהועברה באייקון 2012.

4muTF