!The line must be drawn here (או: ביקורת נזעמת על הסרט שמשום מה מתעקש לקרוא לעצמו בטעות "סטארטרק") – מאת משה גולדמן (Bajoran Priest)

line!The line must be drawn here
(או: ביקורת נזעמת על הסרט שמשום מה מתעקש לקרוא לעצמו בטעות "סטארטרק")

אנו שמחים מאוד לארח שוב את משה גולדמן (Bajoran Priest), שמביא את דעתו ושוטח את טיעוניו נגד "סטארטרק" החדש. מכיל ספוילרים.

 
אתחיל בווידוי. הסרט החדש שנקרא "סטארטרק" הצליח לחדש לי חידוש אמיתי, וזה לכשעצמו לא דבר פשוט בימים ציניים שכגון אלו. יצאתי מהסרט עם חווייה חדשה ומפתיעה שכמותה טרם חוויתי. לראשונה צפיתי בסרט ו/או פרק של "סטאר-טרק" שכמעט כל מה שחשבתי עליו נצבע בצבעים שלילייים. בפעם הראשונה לא הצלחתי למצוא שום דבר חיובי, שום הצדקה ושום תירוץ. בפעם הראשונה הרגשתי תיעוב כלפי משהו שמרהיב עוז לקרוא לעצמו "סטארטרק".

כבר בסצינה הראשונה הם איבדו אותי, ותחושת חוסר הנוחות, העלבון, הביטול והכעס רק הלכו והתעצמו עד לכתוביות הסיום ממש. כשיצאתי מהסרט כבר ידעתי – זה לא "סטאר-טרק" שאני מכיר ואוהב. מבחינתי, זה לא "סטאר-טרק" בכלל. לא זיהיתי שם שום דבר מכל הדברים שאני כל כך אוהב בפרנצ'ייז הזה שקיים כבר למעלה מארבעה עשורים.

שלא תבינו לא נכון. אני בדרך כלל די סלחני כלפי דברים שמתנוסס עליהם השם "סטאר-טרק". עם רוב הפרקים בכל הסדרות אני זורם. עם הסרטים אין לי בעיה מיוחדת. וזה לא שבאתי לסרט "החדש" הזה עם ציפיות גבוהות במיוחד שהתנפצו. להיפך, ציפיתי לסרט בינוני. הבעיה היא שהסרט היה כל כך רדוד, שטחי, ומbpעליב מבחינתי כטרקי וכצופה קולנוע, שהוא לא מגיע בכלל לקרסוליו של התיאור "סרט בינוני". זה היה פשוט סרט קיץ מטופש. הם לקחו את "סטאר-טרק" שלי והפכו אותה לסרט קיץ מטופש.

אולי זה המקום להתנצל בפני מי שאהב במקרה את הסרט. בכל שנותיי בקהילה הזו, באינטרנט ואולי עליי האדמה לא התבטאתי בצורה כל כך בוטה, אבל אני כותב כאן מתוך סערת רגשות. אני מנסה להעביר כאן מסר:
"!The line must be drawn here! This far, no further"

ריבוט – כן או לא ובשביל מה זה טוב?
בשורות הבאות אנסה להביע ביתר פירוט את דעתי על הסרט. אבחר להתחיל דווקא מהסוף. ג'יי.ג'יי. אברמס, רוברטו אורסי ואלכס קורצמן בחרו לעשות ריבוט (reboot) לפרנצ'ייז של הטרק, וזאת למרות טענותיהם המתחמקות נגד הטענה הזאת. בסרט "סטארטרק" שלהם (להלן, "הסרט") קו הזמן משתנה כתוצאה ממסע בזמן של שתי דמויות מהעתיד "המוכר", כביכול – ספוק המבוגר, ונרו הרומולאני. לכן, כל ההתרחשויות שבסרט (ובמי יודע בכמה מהמשכיו) למעשה לא התרחשו בקו הזמן "הרגיל" של "סטאר-טרק" כפי שהכרנו אותו עד היום, אלא בקו זמן אלטרנטיבי, המתקיים במקביל לזה "הרגיל".

התסריטאים אורסי וקורצמן טוענים שעל פי תיאוריית הקוואנטים, "כל דבר שיש סבירות שיתרחש, אכן יתרחש" ולכן קיימים למעשה אינספור יקומים מקבילים. אי-לכך, כל מסע בזמן יוצר למעשה קו זמן חלופי חדש, המתקיים במקביל לזה המקורי. זו אמירה לא פשוטה בכלל, מכיוון שמשמעותה היא שבכל פעם שראינו מסע בזמן מתרחש באחד מפרקי או סרטי "סטאר-טרק", נוצר למעשה קו זמן חלופי שאליו "עברנו" עם הדמויות, לצמיתות, במקביל לקו הזמן המקורי שעדיין מתקיים. מי מאיתנו שטרח אי פעם לראות "סטאר-טרק" (נו, הדבר הישן הזה) בוודאי ישים לב שהתיאוריה של אורסי וקורצמן נוגדת כמעט את כל מה שאנחנו מכירים מהצורה שבה מכניקת הזמן פועלת, או לפחות לאופן שבו מתייחסים אליה בטרק. שהרי, בכל גלגולי הטרק צוותי צי הכוכבים חרפו נפשם על מנת "לשמור" על קו הזמן מפני הפרעות או "לשחזר" אותו. לא צריך ללכת רחוק – שני סרטים שלמים של "סטאר-טרק" עסקו בדיוק בעלילה כזו, שלא לדבר על "מלחמת הזמן הקרה" שהיוותה ציר עלילה מרכזי בסדרה "אנטרפרייז" (שכמדומני, אמורה להיחשב כקאנון בפעם האחרונה שבדקתי, אבל אולי לאורסי וקורצמן יש גרסא אחרת). כמובן, שמאמצים כאלה (שלא לדבר על "מלחמת זמן" של ממש!) הם חסרי תוחלת לחלוטין אם התיאוריה של אורסי וקורצמן נכונה. והאם הזכרתי את ה- Temporal Prime Directive?

לאורסי וקורצמן תירוצים מתירוצים שונים בראיונות שנתנו בעניין זה. במיוחד הם בוחרים להדגיש, משום מה, את רצונם לעדכן את הטרק בהתאם ל"תיאוריה המדעית המעודכנת ביותר," כלומר תיאוריית הקוואנטים. באחד הציטוטים, אגב, הם אף מודים בפה מלא שהם חרגו במידת מה מהקאנון של הטרק כדי להביא את הגישה הזו לידי ביטוי.

התירוצים האלה לכשעצמם – די מעליבים אותי ונשמעים לי בעיקר כמו ניסיון להצדקה בדיעבד. הרי מה שהנחה את אורסי וקורצמן בכתיבת התסריט כנראה לא היה נאמנות בראש ובראשונה לחוקי הטבע, או שאני טועה? הרי ברור שהם פשוט חיפbp1שו דרך "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה." כלומר, לאפשר לעצמם פתח לכתוב עלילות שמתעלמות מהקאנון, תוך כדי כך שיתאפשר להם לטעון שהם נאמנים לקאנון. אלא שמבחינתי, אם אתם הולכים לפתח תת-פרנצ'ייז חדש בקו זמן אלטרנטיבי עם עלילות חדשות שלא מחייבות שום התבססות על כל מה שהכרנו בעתיד של קירק, פיקארד ושות' – זה ריבוט, ולא משנה איך תקראו לזה. עצם הניסיון לתרץ את זה בדרך כביכול מתוחכמת, שלכשעצמה סותרת במידה רבה את הקאנון המוכר לנו – מעליב אותי.

וזו נקודה שבמצב רגיל היה כדאי להתעכב עליה. כי למעשה, אני לא בטוח שאני מתנגד לרעיון הריבוט. יש לו יתרונות – הוא מאפשר לכתוב עלילות חדשות ומעודכנות לרוח התקופה, בלי העול של אינספור עלילות קודמות. יש דוגמאות בולטות להצלחה מסחררת של ריבוט – למשל, הסדרה "באטלסטאר גלקטיקה" המחודשת. אלא שאם מחליטים באומץ שעושים ריבוט – צריך ללכת על זה עד הסוף, ולכתוב עלילה פורצת דרך, עם אמירה ומשמעות (ע"ע "גלקטיקה"). במקום זאת בחרו אורסי וקורצמן בדרך הקלה, והכניסו רק כמה שינויים קוסמטיים, עליהם בחרו שלא להתעכב יתר על המידה. נראה כאילו הם פוחדים מהקאנון מצד אחד, ומריבוט מצד שני, התירוצים – מעליבים, והתוצאה – בינונית וחסרת מעוף.

מסע במים רדודים
סליחה, הרשו לי לתקן את עצמי. התוצאה הייתה עשויה להיות בינונית וחסרת מעוף. זאת במידה ואורסי וקורצמן היו טורחים לכתוב סרט בינוני. הסרט שהם כתבו, למעשה, הוא אחד מסרטי המד"ב (זה היה מדע בדיוני מה שהלך שם? לא שמתי לב בין כל הפיצוצים והמפלצות) הרדודים, השטחיים, המבולבלים וחסרי האמירה שאני יכול להעלות בדעתי. תוך כדי הצפייה בסרט נאלצתי להסכים ביני לבין עצמי עם כל אותן הביקורות שתיארו את עלילת הסרט כמגושמת ואת התסריט כעלבון לאינטליגנציה. עם סרט בינוני הייתי עוד יכול אולי לחיות (כבר היו ב"סטאר-טרק" סרטים ופרקים בינוניים). עם הסרט הזה – לא.

אנסה לפרט. אחד הדברים שצרמו לי עוד מהסצנה הראשונה וגרמו לי להבין בתום מספר שניות של חסד ש"זה לא זה" היא הקיטשיות ההוליוודית המדהימה והמגושמת שהסרט מתבוסס בה. קירק נולד תוך כדי שאבא שלו מקריב את עצמו להצלת אישתו ההרה ובנו היילוד? והם בוחרים בזמן הזה מכל הזמנים לתת לבנם שם? ולומר מילות אהבה מתוקות מלוות במוזיקה מלודרמטית בזמן שקירק האב מתנגש בספינת האויב? במשהו שנראה כמו הילוך איטי? תעשו לי טובה.

וזה לא נגמר שם. כל המשפטים המפוצצים מהטריילר – אלא שגרמו לי בזמנו לקוות שלסרט תהיה עלילה – התבררו כלא יותר ממשפטי טריילר ריקים שמאחוריהם לא עומד כמעט כלום. ספוק הצעיר לא נאלץ לבחור בסרט בין שני "הצדדים" שלו (אם כבר, הוא עושה את זה בהתחלה ובמהירות רבה) וקירק נשאר אותו נער פוחז, רק בכסא הקפטן. אף אחד מהם לא נאלץ ללמוד במהלך הסרט שום לקח משמעותי. או שמא העובדה שקירק היה צריך לעורר בספוק תגובה רגשית כדי להדיח אותו מכסא הקפטן, במרמה, אמורה להיות הטוויסט המתוחכם של הסרט ונקודת למידה עבור הדמויות? לאורסי וקורצמן הפתרונים.

ההתרחשויות בסרט מופרכות, ולא אמינות – ונאמר על זה כבר הרבה. ספוק זורק את קירק מהספינה בפתאומיות ובלי הסבר? קירק נוחת על כוכבbp3 קרח ופוגש מכל המקומות בעולם דווקא שם את ספוק מהעתיד? קירק מדיח את ספוק מכסא הקפטן ואף אחד אפילו לא פוצה פה, למרות שרק כמה רגעים לפני כן השליכו אותו מהספינה כגורם עוין? נרו מבלה יותר משני עשורים בהמתנה עם ספינתו בלי לעשות שום דבר מיוחד, ולא מנסה אפילו להזהיר את בני גזעו הרומולאנים על מנת למנוע את האסון העתידי? רומולוס מושמד בעתיד בפתאומיות על ידי סופרנובה דווקא מכל הדברים? ונרו חושב שהשמדת הפדרציה תועיל איכשהו לעניין? צוות האנטרפרייז המוכר מתאסף כדרך מקרה באופן רנדומלי? קירק נעשה קפטן על האנטרפרייז אחרי שלוש שנים באקדמיה? ואני בטוח שהדחקתי עוד דוגמאות.

העומק הרגשי של הדמויות והיחסים ביניהם שואפים לאפס. קירק וספוק נפגשים – ובאותה מהירות שבה הם הופכים ליריבים, הם הופכים לעמיתים. ספוק ואוהורה מתגלים כזוג בפתאומיות, משום מקום ובלי שיורחב על כך הדיבור כלל. נרו לא עושה בסרט כלום חוץ מלפוצץ דברים ולהישמע מאיים. את הקטע הקצרצר שבו הוא מסביר את המניעים הקלושים שלו דחסו לכמה שניות בין סצנת אקשן אחת לשנייה. שאר הדמויות נותרו פלקטים מוחלטים.

ההומור והאווירה בסרט מזכירים סרט נעורים הורמונלי. המבטא הרוסי של צ'כוב אמור להיות מצחיק מאיזושהי סיבה שלא ברורה לי (אחזור לזה בהמשך)? קירק מציץ לאוהורה בתחתונים זו אטרקציה שראויה לסצנה בסרט "סטאר-טרק" בשנת 2009? ומה לעזאזל היה אמור היה להביע הג'אר-ג'אר של סקוטי?

ואם כבר מדברים על זה – איפה פה הטרק?
וגם אם ניקח בחשבון את כל המגרעות שהזכרתי עד עכשיו בחשבון – אתם יודעים מה? יכול להיות שהסרט לא היה מעורר בי תחושות קשות עד כדי כך במידה והוא היה סרט טרק של ממש. אלא שביציאתי מהסרט הזה לא יכולתי שלא לחוש שהרגע יצאתי מסרט שרק התחפש לסרט טרק תוך שימוש בשם של הפרנצ'ייז.

היכן בעצם היה הטרק בסרט הזה? היכן, בין כל המרדפים בין פיצוצים ומפלצות, הייתה ההתמודדות האינטליגנטית של קציני צי הכוכבים עם בעיות מדעיות ואתיות? היכן היה ניסיון להפעיל מחשבה? היכן היה ניסיון למצב את "סטאר-טרק" כפרנצ'ייז בעל אמירה אינטלקטואלית, ערכית או פוליטית? להפך –  אני מצאתי בעיקר פתרונות פשטניים, שלופים מהמותן ואלימים, ללא כל תהליך חשיבה מסודר, אתי או מדעי אוSTAR TREK כלשהו. יש איש רע שמנסה לחסל אותנו, בוא נחסל אותו קודם. ספוק לא נותן לי להיות קפטן, אז אני אנצל את החולשה שלו כדי להדיח אותו. כי זה מה שספוק מהעתיד אמר לי. כי זה הגורל שלנו או ממבו ג'מבו אחר כלשהו. הרומולנים לא נחמדים – בוא נפוצץ להם את הצורה, ונשמח על כך.

לא חשתי בסרט הזה את הערכים והאתוס ש"סטאר-טרק" בנוי עליהם. להפך. במיוחד צרמה לי הסצינה בבר שבה צוערים של צי הכוכבים מכים את קירק עד זוב דם, והדבר עובר לסדר היום. זה הדימוי של צי הכוכבים שאורסי וקורצמן מדמיינים לפרנצ'ייז שלהם? זה הדימוי של הפדרציה, של האנושות במאה ה-23 כפי שזו אמורה להשתקף ב"סטאר-טרק"? והוולקנים –  לא ראיתי אותם עושים דבר "הגיוני" אחד כל הסרט, מלבד להציל את האליטה של עצמם.

וכמובן, וולקן – להשמיד את וולקן כדרך אגב, כשההשלכה היחידה של זה היא סערת רגשות –קלה – מצידו של ספוק? כוכב לכת מהחשובים בפדרציה מושמד על מיליארדי תושביו, הוולקנים כגזע כמעט נכחדים, ויש לסרט הפי-הנד עם מוזיקה קצבית ושמחה? הוריי, חיסלנו את האיש הרע, תוך כדי הפגנת מאצ'ואיזם והתבדחות קלילה? ומעניין לעניין באותו העניין, אורסי וקורצמן מצפים מאיתנו, למיטב הבנתי, להאמין שכוכב הלכת "רומולוס" שלנו, זה מקו הזמן "הרגיל" והקאנוני של פוסט-נמסיס, הושמד. סתם כדי להוות טריגר דחוק לעלילה קלושה. אני מוצא בתרחישים הללו זילות של עולם הטרק ולא מוכן לקבל את זה. ואני פשוט לא יכול לקבל את bp2זה שמשמידים את כוכב הלכת וולקן תוך כדי התבדחות על חשבון המבטא הרוסי של צ'כוב.

והרי לנו עוד דוגמא מובהקת לזילות בטרק של הסרט הזה. צ'כוב במקור היה דמות של רוסי בצוות של סדרה אמריקאית, בשנות השישים. בזמנו, הייתה בזה אמירה פלורליסטית ותקווה לעתיד טוב יותר. בשנת 2009 זה אנכרוניסטי. אז מילא, לא שחזרתם את האמירה על ידי דמות חדשה שתהיה רלוונטית למציאות העכשווית, אבל למה להפוך את הרוסיות של צ'כוב לבדיחה? הרי זה מגוחך – העולם והאתוס של "סטאר-טרק" והפדרציה בנויים בראש ובראשונה על סולידריות בין אומות, גזעים וחייזרים. אז להפוך לאומיות של איש צוות למשהו שבכלל יש צורך להתייחס אליו בצורה מיוחדת, לא כל שכן נלעגת, זה פשוט חוסר הבנה של מהות הנרטיב הטרקי, בעיני.

ועכשיו נחזור לסוף. את התיאוריה שלהם לגבי מציאויות קוואנטיות בחרו אורסי וקורצמן (או אברמס) להשאיר מחוץ לסרט, אולי מלבד כמה אמירות קלושות, כמו זו של אוהורה לגבי זה שהם נמצאים בקו זמן אלטרנטיבי. מלבד הבעייתיות באמירה כזו (שהרי כל קו זמן מן הסתם יהיה אלטרנטיבי לכל קו זמן אחר, ומן הסתם באותו קו זמן "חדש" התרחשו עוד הרבה קפיצות זמן מהרבה קווי זמן אחרים) הרגשתי שאפילו את הטוויסט "המתוחכם" לכאורה שלהם, בחרו יוצרי הסרט להצניע מפאת איתגור האינטליגנציה הרגישה של הצופה ההדיוט. את התירוצים והספקולציות הם העדיפו להשאיר לאתרי האינטרנט כדי להרגיע חובבים נרגנים.

ובכן, את החובב הזה לא הצלחתם לשכנע, רבותיי. בשורה התחתונה, אני נעלבתי מהסרט הזה. לא היה בו "סטאר-טרק", רק קליפה ריקה וצבעונית בלי תוכן ועם גישה מעצבנת, קיטשית ואווילית. מבחינתי לא מדובר בקאנון, קו זמן אלטרנטיבי או לא. החשש שלי הוא שהסרט יתפוס בקופות, ויוליד סדרה של סרטים בסגנונו, מה שיוביל לדור של אנשים שיחשבו שבזה מסתכם הטרק. לא תודה. ב"סטאר-טרק" צריך להיות יותר תוכן מאשר בסרט קיץ אווילי שמצליח למלא כמה קופות. ואם זה כל מה שאפשר להשיג בתקופתנו, אז אם תשאלו אותי –  עדיף להסתפק בשידורים החוזרים.

2 מחשבות על “!The line must be drawn here (או: ביקורת נזעמת על הסרט שמשום מה מתעקש לקרוא לעצמו בטעות "סטארטרק") – מאת משה גולדמן (Bajoran Priest)

  1. פינגבק: ג'ק או'ניל וסם קרטר, הסיפור שאינו נגמר… – מאת Kinspirit | סטארבייס972 | The Last Outpost

  2. פינגבק: כל מה שאפשר לומר על הסדרה החדשה – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.