האנדורים 5 – היסטוריה 2155-2371 – הכחול היום כחול מאוד – מאת subatoi

החלק החמישי של הסופר-מגה-מאמרפלצת שלנו, מביא את סיום הסקירה הכרונולוגית.
בחלק זה יסופר על האירועים שהתרחשו בשנים הנ"ל, סיום תקופתה של "אנטרפרייז", תקופת "מסע בין כוכבים" המקורית, "מסע בין כוכבים" המצוירת (כן, כן), קצת "הדור הבא" וקצת "חלל עמוק תשע"השיחות על קואליציית הכוכבים מתחילות בסן-פרנסיסקו, התמסדותו והסתבכותו של שראן, חתימת האמנה בטקס גדול, צרות בדרך לועידה בבייבל על האנטרפרייז של קירק, קירק פוגש עוד כמה אנדורים מקרוב, אנדורים על האנטרפרייז A, אנדורים במועצת הפדרציה, פיקארד רואה אנדורי/ת, בשיר לומד עם אנדורי, ספינת משא ומעבורת אנדוריות מגיעות לתחנה חלל עמוק תשע, ועוד כמה דברים בין לבין.

5title

 

 

שימו לב – מי שלא רוצה לקרוא על הפרק האחרון של "אנטרפרייז", מומלץ לו לגלול מטה עד שיזהה תמונות של הסדרה המקורית

היסטוריה כרונולוגית של האנדורים – המשך


אנטרפרייז – המשך

המשך 2155

Demons (פרק 1/2)

19.1.2155 – בסן-פרנסיסקו מתכנסים לראשונה מספר גזעים, כיוזמה של בני-האדם, במטרה להקים את "קואליציית הכוכבים". הסיבה היא ככל הנראה הרצון להתנגד לתככנות הרומולאנית שאת תוצאותיה ראינו לא מזמן, והרצון למנוע סכסוכים עתידיים. בין הגזעים הרבים המשתתפים יש גם נציגים מוולקן, טלר, דנובולה, קורידאן (אותו כוכב מהפרק Shadows of P'Jem), רייג'ל וכמובן – אנדוריה.
במהלך הועידה חבלה של מחתרת "טרה פריים" (מחתרת אנטי-חייזרית) גרמה בעקיפין לכך שמספר מתרגמים אוניברסליים בלבלו בין השפות רייג'לית ואנדורית.

5demons

Terra Prime (פרק 2/2)

Thoris: "There are protesters chanting outside the Andorian embassy… and they're using words that aren't in the universal translator."5terra1

מחתרת "טרה פריים" ממשיכה לעשות בלגאן במהלך הועידה, ומאיימת להשמיד את מטה צי-הכוכבים אם לא יעזבו את כדור-הארץ כל החייזרים השוהים בו. על כדור-הארץ נוצרת בהלה, והנציגים לדיוני הקואליציה, השגרירים סובאל ות'וריס, מדווחים על הפגנות סוערות סביב המתחם הוולקני ומחוץ לשגרירות האנדורית. לאחר ש"טרה פריים" יורה לעבר מטה הצי (אך מפספסת מעט), השגרירים הזרים מחליטים להשעות את הועידה.

לאחר מספר ימים, הכל שב על מקומו בשלום: המחתרת נעצרת, הועידה מתחדשת, ארצ’ר נושא בפני באי הועידה נאום חוצב להבות וזוכה לתשואותיהם.

5terra2

מאוחר יותר הנציגים בועידה מביעים את רצונם להשתתף בטקס שנערך לזכרה של בתם של טאקר וט'פול, ששובטה בידי "טרה פריים" ומתה.

(משום מה השגריר ת'וריס לא נראה בתחילת הועידה בפרק הקודם, וגם המקומות של הגזעים השתנו סביב השולחן.
הנציג האנדורי אמור היה להיות בתחילה קומנדר שראן, אך היוצרים העדיפו לשמור אותו לפרק האחרון של הסדרה.
בצמד פרקים זה למעשה נראים ניצניה של הפדרציה, בדמות קואליצית הכוכבים, אם כי תהליך הקמתה ייארך עוד מספר שנים.)


5newlywed2156 – ג'מל, רעייתו האינארית של שראן, יולדת בת בשם טאלה.
(…These Are The Voyages)

לפני 2158 – שראן, שהוא אמנם גיבור אך כעת הוא גם בעל משפחה, מחליט לשנות את אורח חייו ו"יוצא לאזרחות". הוא פונה לעסקים ובוחר ב"חברים הלא נכונים", לדבריו. בשלב מסוים הם מסתכסכים ועמיתיו דורשים ממנו פריט שלטענתם לקח מהם.
(…These Are The Voyages)

2158 – מאחר והפריט המדובר מעולם לא היה בידיו, שראן מביים את מותו כדי להגן על יקיריו. חבר ותיק מהמשמר עוזר לו להעלם, ואפילו ארצ'ר לא יודע שהוא עודו בחיים.
(…These Are The Voyages)

לפני הפרק …These Are The Voyages – חצי שנה לפני הפרק עמיתיו לשעבר של שראן מצליחים למצוא אותו והוא שוב בורח לירח כלשהו עם משפחתו.
שבוע לפני הפרק הם חוטפים את טאלה באמצע הלילה מחדרה, הסמוך לזה של שראן. הם מאיימים לרצוח אותה אם לא יחזיר להם את מה ששייך להם. שראן הדואג משקיע כל מה שיש לו כדי לאתר אותה.


2161

…These Are The Voyages (פרק סיום הסדרה)

".Shran: “My child’s been abducted, kidnapped… You owe me

".Talla: “Thanks, Pinkskin

שש שנים אחרי תחילת הדיונים בנוגע לקואליצית הכוכבים המתרקמת ושלושה ימים לפני טקס החתימה על האמנה, שראן מפתיע את ארצ’ר ויוצר עימו קש5these1ר. הוא מספר שבתו נחטפה בידי עמיתים לשעבר שלו, וארצ’ר מסכים ששראן יעלה לספינה. הוא מספר על חטיפת בתו ומבקש את עזרתו של ארצ’ר. החוטפים נמצאים ברייג'ל 10 ורוצים ממנו פריט שאינו בידיו, פריט בשם "האבן הטניבית". הוא טוען שביכולתו לנצח אותם – הוא עשה זאת בעבר – אך הוא יצטרך לפחות 7 אנשים איתו. למרות שט'פול מייעצת לארצ’ר נגד העזרה לשראן, הוא מחליט לעשות זאת, במיוחד לאור האמנה העומדת להחתם, אמנה שדורשת חברות ונאמנות. במסגרת התכנית שהם מתכננים, ט'פול יוצרת העתק של האבן המדוברת כדי למוסרה לחוטפים.

כעבור 16 שעות צוות האנטרפרייז מגיע לרייג'ל 10 ויורד לפני השטח בשתי מעבורות. שראן וט'פול פוגשים בחוטפים והוא נותן להם את ההעתק של האבן. בתמורה הם משחררים את טאלה לידיה של ט'פול. כאשר החוטפים מנסים לוודא האם האבן מזויפת או לא, צוות האנטרפרייז (שארב להם) מפעיל מנגנון שהיה חבוי בה – אורות מסנוורים. בהמולה שנוצרת החוטפים נורים בידי צוות הספינה וכולם מצליחים להחלץ מהמקום, בריאים ושלמים.

5these2

על סיפון האנטרפרייז, ארצ’ר אומר לשראן שעדיף לו ולבתו להישאר על הספינה כדי להתרחק מהחוטפים, מאשר על המעבורת שלו, שהיא איטית יותר. ארצ’ר מציע עוד ששראן יצא לדרכו למחרת ושהצוות יצור קשר עם אשתו ויודיע לה שהוא בדרך.

5these3

קצת מאוחר יותר, "עמיתיו" של שראן עולים על האנטרפרייז ודורשים את שני האנדורים. ארצ’ר טוען שהם עזבו את הספינה אך הם בתגובה מציינים שראו שהמעבורת של כחול-העור עודנה על הסיפון. במצב שמתפתח, טריפ מנסה להציל את הקפטן שלו (כיוון שהוא חושב שארצ'ר חייב להשאר בריא ושלם לקראת טקס החתימה). הוא אמנם מצליח להרוג את החוטפים, אך מת יחד איתם.

צוות האנטרפרייז (ככל הנראה לאחר שהורידו את שראן בדרך) מגיע בזמן לסן-פרנסיסקו, שם עומד להתחיל טקס חתימת האמנה של קואליציית הכוכבים, בנוכחות נציגים מ-18 עולמות שונים. בין הנציגים החותמים יש גם וולקני, טלרייטי ו… אנדורי. ג'ונת'ן ארצ'ר (בתמונה) פוסע במורד השטיח האדום ומתקרב לשולחן החתימה, שם עליו לשאת נאום.

5ceremony2

“From this distance you can’t tell an Andorian from a Tellarite”
(Malcolm Reed)

5ceremony1

זו תמונה שיצרנו בעצמנו. לחצו עליה להגדלה.

העתיד – על פי הביוגרפיה של ארצ’ר שנראתה על צג המחשב, ארצ’ר קיבל מינוי של חבר כבוד במשמר האנדורי ב-2154 (או 2164, לא ברור), מידי "גנרל" שראן. כמו כן ארצ’ר היה שגריר הפדרציה באנדוריה בשנים 2169 עד 2175.
(In a Mirror, Darkly II)

(הדברים אינם נחשבים ל"קאנון". הם לא נאמרו במפורש בפרק, אלא רק הופיעו על המסך לחצי שניה ולכן אינם נחשבים ל"מהימנים" או רשמיים.)

 

smallsymbol

מסע בין כוכבים (המקורית)

 2267

Journey to Babel (עונה 2)

יותר ממאה שנים אחרי הפעם האחרונה בה ראינו אנדורים, 5journey1האנטרפרייז של קפטן ג'יימס קירק נמצאת בדרכה לכוכב הנייטרלי בייבל. היא מסיעה 114 נציגים דיפלומטיים, מתוכם 32 שגרירים, לועידה שנושאה הוא קבלת הכוכב קורידאן לפדרציה. השגריר שראס שעומד בראש המשלחת האנדורית, והשגריר סארק שעומד בראש המשלחת הוולקנית, תומכים ברעיון. הטלרייטים, בראשות השגריר גאב, מתנגדים לו.

במהלך הנסיעה גאב הטלרייטי נרצח בנסיבות מסתוריות והחשד נופל על סארק, השגריר הוולקני (ואביו של ספוק) שהתעמת עימו קודם לכן.
ואם זה לא מספיק למתיחות שעל הספינה – ת'לב, חבר זוטר במשלחת האנדורית, תוקף את קפטן קירק באחד המסדרונות ודוקר אותו בגבו ללא כל סיבה נראית לעין.

5journey2

5journey3ת'לב מושלך לתא המעצר ומתוחקר תחת "סם אמת" ומכונת אמת, אך אינו מגלה דבר. ספוק (שמחליף את קירק הפצוע בפיקוד על האנטרפרייז) שואל את השגריר שראס אודותיו, ושראס מודה שאינו יודע עליו דבר מלבד העובדה שהוא משרת אותו נאמנה. ספוק מעלה באזני שראס את האפשרות שמוחו של ת'לב "תוכנת" כך שלא יגלה פרטים על משימתו, כחלק מתכנית גדולה יותר, אך שראס מציין שבני-עמו לא יכלו להשיג דבר על-ידי תקיפת הקפטן.

בינתיים, מתגלה כי ספינה חשודה שעוקבת אחר האנטרפרייז נמצאת בקשר עם מישהו שנמצא על הסיפון, ואז, במהלך בדיקה שגרתית של השומרים, ת'לב תוקף אחד מהם ונורה בידי השני. הוא נופל חסר הכרה, האנטנה השמאלית שלו נשברת (!) ונופל ממנה משדר קטן.

5journey4

ת'לב מובא לגשר בהוראת קירק (שחזר לפיקוד) אך אינו משתף פעולה ומסרב לענות על שאלות. בעוד האנטרפרייז מותקפת בידי הספינה המסתורית, קירק משער שת'לב אינו אנדורי ורק שונה כירורגית כך שיראה ככזה. ספינת האויב מנוטרלת בסופו של דבר בידי האנטרפרייז ומשמידה את עצמה. ת'לב מתאבד בעזרת רעל. הוא נלקח למרפאה אך מת בדרך (וקירק מורה על נתיחה שלאחר המוות).

5journey5

לסיכום האירועים, ספוק משער שהספינה היתה של בני אוריון ומטרתם היתה למנוע את קבלתו לפדרציה של הכוכב קורידאן, מקום ממנו נהגו לגנוב גבישי דיליתיום ולמכור אותם בשוק השחור. כוונתם היתה להתחיל מלחמה ולמכור את הגבישים לשני הצדדים.

(קורידאן הוא אותו כוכב מהפרק Shadows of P’Jem ושנציגיו נכחו בדיוני קואליצית הכוכבים. מסיבה כלשהי הוא לא הפך לחבר בקואליציה ההתחלתית.
בייבל הוא אותו כוכב מהפרק Babel One, בו צוין שהוא נמצא בשטח האנדורי. לא ברור למה הכוונה בפרק זה באמירה שהוא נייטרלי.
זהו הפרק הראשון אי-פעם מבחינת סדר הההפקה בו הופיעו האנדורים. הופיעו בו רק שני אנדורים ואחד מהם לא היה בכלל אנדורי, כאמור. אגב, זה גם הפרק הראשון בו הופיע טלרייט.
זה הפרק היחיד בסדרה המקורית בו יש אנדורי שמדבר. כמו כן, זהו הפרק האחרון מבחינה כרונולוגית בו שמענו אנדורי מדבר – למעט בסדרה המצוירת.)

בסופו של דבר הכוכב קורידאן אכן מתקבל לפדרציה.
(TNG: Sarek)

2268

The Gamesters of Triskelion (עונה 2)

קירק, אוהורה וצ'כוב נחטפים לכוכב טרייסקליון, בו נמצאות שלוש ישויות חסרות גוף ומשועממות להחריד. הן חוטפות יצורים מרחבי הגלקסיה שמטרתם להילחם זה בזה כבידור עבורן, לצורכי להימורים.
אחד משלושת יריביו של קירק בקרב הסופי והמכריע היה אנדורי. קירק מנצח את שלושתם ומבטיח חופש לכל בני הכוכב (אם כי לא ברור אם האנדורי נותר בחיים בסופו של הפרק).

(האנדורי בפרק הזה לא הוציא ולו מילה אחת מהפה.
זהו פרק אנדורים שני ברציפות בו קירק נלחם כנגד מישהו כחול-עור בעל אנטנות.)

5gamesters

Whom Gods Destroy (עונה 3)

קירק וספוק מביאים תרופה חדשה לכוכב אלבה 2, עליו קיים מתקן לחולי נפש חסרי מרפא. בין שוכניו יש אנדורי, בחורה מאוריון וגם טלרייט, ומנהיגם הוא קצין לשעבר בפדרציה ששוכן שם אף הוא. הקבוצה השתחררה מכליאתה ומחזיקה את קירק וספוק כשבויים. האנדורי והטלרייט משמשים כמשרתיו של הקפטן – מביאים את קירק וספוק מהתא, מחזירים אותם וכו'.

5gods1

בסופו של דבר קירק וספוק מתגברים על המשוגעים, ומספקים את התרופה לכולם.

(גם בפרק הזה האנדורי לא הוציא ולו מילה אחת מהפה.
האנדורי והטלרייט אמנם לא היו נציגים נאמנים של גזעיהם (חולי נפש, אחרי הכל), אבל הם הסתדרו מצוין, בצורה סמלית, אם תרצו.)

5gods2

2269

The Lights of Zetar (עונה 3)

קירק והחבר'ה מגיעים5zetar לכוכב ממורי אלפה, הספריה המרכזית של הפדרציה, ונתקלים בחייזרים עוינים שמשתלטים על אחת מחברות צוות הספינה.
החייזרים פוגעים גם בכוכב ובאחת הסצינות על הכוכב עצמו נראים שני טכנאים אנדורים שמתו מפגיעת החייזרים.

(זה הפרק האחרון בו ראינו אנדורים בסדרה המקורית, ובאופן סמלי ואירוני משהו, הם מתים.)

 

smallsymbol

מסע בין כוכבים (המצוירת)

למרות שאינה נחשבת ל"קאנון", כלומר חלק מההיסטוריה ה"רשמית" של "מסע בין כוכבים", בחרנו להביא לכם את הפעמים בהן האנדורים הופיעו בסדרה המצוירת:

המשך 2269

The Time Trap

אחד מבין נציגי 123 הגזעים הלכודים ביחד בכוכב אליסיה, אליו מגיעים גם חברי צוות האנטרפרייז, הוא אנדורי. הוא יושב במועצה המקומית, עם שאר הגזעים.

5timetrap

Yesteryear

כשספוק וקירק נוסעים אחורה בזמן, משהו משתבש והם משנים את ההיסטוריה. כשהם חוזרים לזמנם הם פוגשים את הקצין הראשון של האנטרפרייז בחמש השנים האחרונות – קומנדר ת'לין, אנדורי (ורוד עור, משום מה. אולי הוא היה אינאר שזוף?). הם נוסעים שוב בזמן ומתקנים את מה שנשתבש ואז הכל חוזר לקדמותו (והאנדורי ורוד העור נעלם).

(צבעו הורוד של ת'לין מתורץ באתר Memory Alpha בשיטות הצביעה של סדרת האנימציה, למרות שבפרק הקודם האנדורי היה בעל עור כחול, כמו שצריך.
דמותו של ת'לין דובבה בידי ג'יימס דוהאן ("סקוטי") המנוח.)

5yesteryear

smallsymbol

הסרטים

2271

The Motion Picture

בזמן נאומו של קפטן קירק מול אנשי האנטרפרייז, כשהוא מספר להם על מעלליו של ויג'ר, נראים שני אנשי צוות אנדורים בקהל שמולו.

(אלה האנדורים היחידים שזכינו לראות או לשמוע עליהם בצי-הכוכבים, בתור חברי-צוות של ספינה.
יש שמועות שמופיעה משלחת שגרירים אנדורית במפקדת הצי בתחילת הסרט. לא הצלחנו לאתר אותם.)

5themotionpicture

2286

The Voyage Home

בסוף הסרט, אחרי שהם מצילים את כדור-הארץ (שוב), קירק ואנשיו מגיעים למועצת הפדרציה, שם אנו רואים גם שני נציגים אנדורים.

5thevoyagehome

smallsymbol

הסדרות החדשות (הדור הבא, חלל עמוק תשע)

למרבה הצער, בסדרות החדשות שמענו על אנדורים רק מספר פעמים, ומתוכן רק בפעם אחת גם ראינו אנדורי/ת באמת:

מתישהו – קפטן ליסה קיוזאק, מפקדת הספינה אולימפיה, מספרת (ב-2371) שכשהיתה מסופחת לשגרירות הפדרציה באנדוריה שנים קודם לכן, אנדורי אחד ממשרד החקלאות המקומי התעניין בה. הוא הפנה לעברה את האנטנות, מה שהיא חשבה כחצוף, אבל בסופו של דבר היא יצאה איתו במשך שש שנים.
(DS9: The Sound of Her Voice)

2366 – TNG: Captain’s Holiday – כשפיקארד מסתובב ברייסה, אם לא ממצמצים ניתן לראות אנדורי/ת מסתובב/ת שם בארבע הזדמנויות שונות: בתחילת הפרק, כשרואים את הלובי של המקום, האנדורי/ת יורד/ת במדרגות; כשפיקארד יושב להשתזף והאישה עם הכדור המרחף מציקה לו, האנדורי/ת יושב/ת מאחוריה; כשואש מתיישבת על מיטת השיזוף של פיקארד האנדורי/ת קם/ה; וכשפיקארד בורח מואש מיד אחרי השיחה הזו שלהם, האנדורי/ת עובר/ת ממש קרוב למצלמה.

(זו היתה הפעם היחידה בה ראינו אנדורי בסדרות החדשות (למעט הולוגרמה שהמחשב יצר, שראינו בחלק 2 של המאמר), ולמעשה זו הפעם האחרונה מבחינה כרונולוגית בה ראינו אנדורי כלשהו.)

5captainsholiday

2366 – TNG: The Most Toys – אספן האמנות קיוואס פאג'ו סוחר עם אנדורים. עוזרתו מודיעה לו שהם יצרו קשר.

5ds91

2367 – יחד עם ד"ר ג'וליאן בשיר למד באקדמיה גם אנדורי בשם אריב, שהיה חבר שלו. במסיבת סוף השנה של 2367 מישהו הראה מרחוק לד"ר אליזבת' לנס את בשיר, אך היא חשבה שמצביעים על האנדורי. לכן במשך שנים, עד שפגשה בבשיר האמיתי בשנת 2371, חשבה שבשיר הוא אנדורי (משום מה היא לא תהתה על כך שלאנדורי יש שם אנושי…).

(DS9: Explorers)

2369DS9: The Nagus – נוג וג'ייק מצפים להגעתה לתחנה של ספינת משא אנדורית, הנושאת anti-grav tractors חדשים.

2370…ENT: These Are The Voyages – קומנדר רייקר והיועצת טרוי צופים בתכנית הולוגרפית היסטורית של אירועי הימים שקדמו לחתימת אמנת קואליציית הכוכבים ב-2161, ובהם עזרתו של ארצ’ר לשראן לאחר חטיפת בתו.

2370DS9: Rules of Acquisition – בסיום הפרק פל הפרנגית מזמינה מקום על מעבורת אנדורית שאמורה להגיע לחלל עמוק תשע, בדרכה לגזרת גאמה.

5ds922371DS9: Prophet Motive (עונה 3) – בין המועמדים עליהם הוכרז לפרס קרינגטון של הפדרציה, מלבד ד"ר בשיר, נמצא/ת האנדורי/ת ג'י פ'טרל, מנתח/ת שעוסק/ת בגרונטולוגיה.
אגב, בסופו של דבר, אחרי ציפיה ארוכה והמתנה מורטת עצבים, שניהם הפסידו.

(וזו, גבירותי ורבותי, היתה הפעם האחרונה בהחלט מבחינה כרונולוגית בה שמענו על אנדורי כלשהו.)

smallsymbol

כן, זהו, ככה זה נגמר. כך, בקול ענות חלושה, מסתיימת הסקירה הכרונולוגית. עם הרבה מאוד אנדורים בשנים הראשונות, ומעט מאוד בסוף, ממש השאריות של השאריות. אחרי העונה השלישית של "חלל עמוק תשע" לא שמענו מילה על האנדורים. הם הורידו פרופיל אחרי ימיה של "אנטרפרייז". אולי הסתגרו בתוך עצמם, כמו (אולי) שעשו גם הוולקנים והטלרייטים. לא ראינו הרבה מהם ורק שמענו עליהם מדי פעם. ממש מעט.
חבל.


בחלק הבא של המאמר נעסוק בצורה בה הוצגו כחולי-העור, מאחורי הקלעים. נראה לכם איך הם השתנו לאורך 40 השנים של "מסע בין כוכבים", נביא לכם דברים שסיפרו לנו ג'ף לואיס (מצוות האיפור של "אנטרפרייז") ופול אליוט (מבוני האנטנות וה"מפעיל" של ג'פרי קומבס), ועוד מספר סיפורים קטנים ותמונות בלעדיות שלא ראינו על המסך, לצד אזכור השחקנים שהביאו לנו את האנדורים (עם תמונות שלהם ללא האיפור).

לתגובות, הערות, תוספות וכדומה – פנו לפורום המועדון (קישור בראש העמוד), הגיבו ישירות למאמר (פה למטה), או לכתובת הבאה.


bigsymbol

מחשבה אחת על “האנדורים 5 – היסטוריה 2155-2371 – הכחול היום כחול מאוד – מאת subatoi

  1. פינגבק: האנדורים 4 – היסטוריה 2154-2155 – גברים בכחול – מאת subtaoi | סטארבייס972

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.