האנדורים 1 – מבוא – ערב כחול עמוק – מאת subatoi

אנו מפרסמים היום את חלקו הראשון של הסופר-מגה-מאמרפלצת החדש שעוסק באנדורים.

החלק הראשון מהווה מעין מבוא לשאר המאמר. תקבלו בו סקירה כללית על מקומם של האנדורים ב"מסע בין כוכבים"; מה עשה אותם כל-כך אטרקטיביים; מדוע העלימו אותם; איך (ומתי) החזירו אותם; איפה המעריצים נטלו את היוזמה לידיהם והחיו אותם, ועוד, כולל שתי מילים על כדורגל (האנדורים בדרך לארץ, מה, לא שמעתם?), שתי שורות של אלתרמן (ועוד כמה שירים) ותמונה של אנג'לינה ג'ולי.
בנקודות רבות שיועלו בחלק זה ניגע בחלקים הבאים. שיהיה לכם יום כחול.

1title

 

1dancingmartian

"אתמול בצהרים שכבתי במיטה
צלחת מעופפת במרפסת נחתה.
מתוכה יצא יצור חמוד
עם שני זוגות עיניים ואוזניים על עמוד.

האנטנות קלטו שתיהן
אחת אותי, השניה ירדן.
בן עב"ם לא מהעולם הזה.

הוא היה סימפטי, דיבר איתי אנגלית.
הזמין אותי לסנדוויץ' במזנון החללית.
לבסוף שאל בקול חלול,
האם את מעונינת לעשות סיבוב בחו"ל?"

       (תחילת "חללית" של להקת "גזוז". מילים ולחן: דני סנדרסון)

 

עוד כמה חודשים נוכל לשמוע כאן בארץ משהו בסגנון "האנדורים נחתו בנמל-התעופה בן-גוריון" ו-"הישראלים פתחו במתקפה ופירקו את ההגנה האנדורית". לא, זה לא יהיה מגע ראשון הרה גורל בין העם הנבחר לגזע כחול-העור, אלא פשוט משחק כדורגל, במוקדמות אליפות אירופה. במסגרת זו נבחרת ישראל הוגרלה לשחק בין השאר מול נבחרת אנדורה (לא אנדוריה, לא אנדור. אנדורה), נסיכות בין ספרד לצר1shrasפת. למזלנו, בעברית קוראים לתושבי הנסיכות הקטנה אנדורים, ממש כמו לחייזרים שאנחנו מכירים, מה שעשוי ליצור התיחסויות משעשעות בתקשורת בבוא היום. ב-6 בספטמבר האנדורים יתארחו בארץ, וב-6 ביוני בשנה הבאה אנחנו נתארח אצלם. באנגלית, לדוגמה, זה גם נכתב אחרת וגם נשמע אחרת: Andorra, Andorrans. אומרים שיש מה לראות שם מבחינת תיירות, כמו למשל סקי. פרטים נוספים למי שמעוניין

האנדורים הם אחד הגזעים המעניינים, שלא לומר מגניבים (סליחה על הביטוי), של "מסע בין כוכבים". הם יכולים להחשב כאחד הגזעים המייסדים. לאו דווקא ייסוד הפדרציה, אלא "מסע בין כוכבים" כולה. הם היו שם, בסדרה המקורית של שנות ה-60, מההתחלה, לצד הקלינגונים והוולקנים. הם אחד הגזעים שנשארו בזכרון הקולקטיבי של הטרקים כמייצגים של "מסע בין כוכבים" המקורית. הם אמנם היו שם מעט מאוד, ואז נכנסו להקפאה של כמעט 30 שנים במשך הסדרות החדשות, מלבד שתי הבלחות קטנטנות, אבל אז באה "אנטרפרייז" בשנות ה-2000, הצילה אותם מתהומות הנשיה ועשתה אותם רלוונטיים.

הכל התחיל בפרק Journey to Babel. פרק זה היה הראשון מבין ארבעה פרקים בסדרה המקורית בהם השתתפו האנדורים, והיה היחיד בו הם נטלו חלק אקטיבי יחסית בעלילה. למעשה הוא גם היה הפרק היחיד שבו היה אנדורי שדיבר. הפרק משך תשומת לב לא מעטה כיוון שסארק, אביו של ספוק הופיע בו לראשונה, מה שהלהיב את המעריצים. הפרק גם היה צבעוני מאוד כיוון שהופיעו בו חייזרים רבים, שונים ומשונים, והאנדורים השתלבו שם מצוין מבחינה קוסמופוליטית. השחקן המנוח רג'י נאלדר גילם את השגריר האנדורי שראס, והמבטא האוסטרי שלו ודאי תרם ל"חייזריות" של האנדורים בעיני הצופים בזמנו.

1babel

לאחר הפרק הנ"ל, האנדורים נראו בעיקר כקישוט על-מנת להראות רב-גוניות של מקום מסוים, לא יותר, כיוון שהאיפור שלהם היה יקר, כך אומרים. כך היה בשאר הפרקים בסדרה המקורית, כך היה גם באחת משתי הפעמים בהן הופיעו בסדרה המצוירת, כך היה גם בסרטים וגם בשתי ההופעות היחידות שלהם ב"הדור הבא".
אבל למרות כל זאת, הגזע "תפס" בקרב המעריצים.

הצבע הכחול

"נשים שחורות יש, צהובות יש, אדומות יש
וגם אפשר להתאהב בן, למה לא?"

       (מתוך "זמר מפוחית (מה קרה לי השד יודע)" של עדנה גורן וקובי רכט. מילים: נתן אלתרמן. לחן: סשה ארגוב)

למה האנדורים היו (ועודם) כה אטרקטיביים? אולי בגלל צבע העור החריג. בהעדר אפשרות ליצור מצחים מיוחדים או אוזניים גדולות וכדומה, צבע גוף היה האפשרות הכי פשוטה ליצור אשליה של חייזר, שבאמת תהיה לצופים תחושה שהוא זר. צבע גוף, פשוט וקל. כבר בפיילוט ראינו חייזרית כזו, חייזרית לדוגמה – השפחה ירוקת-העור מאוריון – וצבעי הגוף המשיכו לחגוג: בפרק האנדורים הראשון (Journey To Babel) נראתה מישהי בעלת עור ורוד (אבל ממש ורוד); בפרק האנדורים השני (Gamesters of Triskelion) הופיעה מישהי צהובת-עור; ואם כבר הזכרנו את אוריון אז בפרק האנדורים השלישי (Whom Gods Destroy) ראינו שוב שפחה ירוקת-עור. כל הצבעים האלה, כאמור, באו על-מנת להמחיש את חייזריותם של הנוכחים, בהעדר אפשרויות פשוטות (וזולות) אחרות.
אבל צבעי העור הללו היו חריגים בתקופת הסדרה המקורית. רוב החייזרים היו נראו כמו בני-אדם, או יצורי אנרגיה מוזרים. האנדורים, כמו גם השפחה ירוקת העור מאוריון שהופיעה כאמור פעמיים, היו די חריגים בנוף. שני הגזעים הללו נשארו בתודעה של המעריצים, כדוגמה בולטת (לצד הקלינגונים והוולקנים, כמובן) לחייזרים "אמיתיים" בסדרה המקורית. אין מה לעשות, הצבעים בלטו ועשו את העבודה. מאוחר יותר, בסדרות החדשות, ראינו מעט כחולי עור. אלה היו בעיקר הבוליאנים, אך לא היה מאחוריהם עומק כמו שקיבלו האנדורים במשך השנים, ולכן הם לא משכו תשומת לב מיוחדת.
(תמונתה של אוהורה צורפה רק כדי להתאים לאלתרמן, ולא משום סיבה "חייזרית" אחרת, חלילה; צריך לציין עוד שהבחורה האנדורית היא בכלל מ"אנטרפרייז", ולא מהסדרה המקורית. היא פה רק בשביל להשלים את הרצף.)

1alterman

והאנטנות…

סיבה אחרת לאטרקטיביותם יכולה להיות האנטנות שלהם. חייזרים בעלי אנטנות הם חריגים למדי בנוף של "מסע בין כוכבים", והאנדורים הם הנציגים הבלעדיים. למעשה, גם כשחיפשנו דוגמאות נוספות לחייזרים עם אנטנות במדע-הבדיוני בכלל, היה מאוד קשה למצוא כאלה (לפחות בתחום המדיה). אולי בשנות ה-60 האנטנות נחשבו למשהו "מגניב", משהו זר ומקורי. משהו שיכול להבדיל בין חייזר לאדם די בקלות, ולכן נוצרו האנדורים ב"מסע בין כוכבים" המקורית. אך כשהגיע זמנן של הסדרות החדשות האנדורים כאילו התאדו. אולי הם נראו ליוצרים משעממים, אולי לא היה ליוצרים מה לומר עליהם, ואולי (הגיוני בהרבה) – הם הזכירו להם את החייזרים של שנות ה-50 וה-60. אלה חייזרים שכיכבו לעתים ב-B Movies, חייזרים שהיו בעלי צורות מוזרות, מוזרות מדי במבט לאחור. חלקם היו בעלי אנטנות. בתמונה בשחור לבן ניתן לראות חייזר עם אנטנות ממאדים, מסרט בשם "כוכב אדום וזועם" (60'), שניתן לתפוס מדי פעם בערוץ MGM. בכרזת הסרט ניתן לראות חייזר אחר שנראה בסרט – מין שילוב בין עטלף ענק ועכביש ענק. בנוסף מצורפות תמונות מהסרט "סנטה קלאוס כובש את אנשי המאדים" (64'). שם הסרט כבר מבהיר את סוגית "הסרט ההזוי", אתם מוזמנים לראות קצת פרטים ב-IMDB ותמונות נוספות של החייזרים עם האנטנות באתר הזה (ויש אפילו אפשרות להורדה שלו שם, אבל לא בדקנו את זה לעומק).

1bmovies

בפרק Far Beyond the Stars של "חלל עמוק תשע" אנו רואים מערכת של כותבי סיפורי מדע-בדיוני בשנות ה-50. צייר המערכת מראה לכותבים ציורים שצייר כדי לתת להם השראה לסיפורים חדשים, ואחד הציורים הוא של גמל-שלמה ענק ליד אישה (בהירת שיער, כמובן, כמו ב"קינג קונג"). זה היה נפוץ יחסית במדע הבדיוני הישן – יצורים מוזרים, חרקי ענק (נמלים, עכבישים), ללא מחשבה לגבי היתכנות והיגיון. אפשר גם להביא כדוגמה את הגורן דמוי הלטאה, מהפרק האלמותי Arena. לטאה גדולה שאמורה להיות אינטיליגנטית. בזמנו זה כנראה נראה מגניב – תחפושת "אמיתית" של חייזר, על כל הגוף, ולא רק איפור צבעוני או אוזניים מחודדות. אבל בימינו אין מי שלא מגחך למראה הגורן ההוא. ואולי זה מה שחששו ממנו יוצרי הסדרות החדשות, חששו שהחזרת האנדורים תראה עלובה ומטופשת בעידן המודרני. יצורים עם אנטנות? בימינו? מי יאמין לזה?
אומרים שחבר צוות ההפקה של "הדור הבא", טרייסי טורמה, סיפר פעם בכנס שהיתה לו כוונה להכניס קצין צי אנדורי לאחת העלילות. אבל הרעיון נגנז לאחר שהמפיקים אמרו לו: "אנחנו לא עושים אנטנות בתכנית הזו". ישר ולעניין. גם אנשי המערכת באותו פרק של "חלל עמוק תשע" מתייחסים לסיפור כזה כ"זבל" (ההוא עם גמל השלמה האימתני). אגב, ציור גמל השלמה נקרא בידי הצייר "ירח דבש באנדורס (Andoras, אולי מחווה קטנה לאנדורים)". הצייר מראה לחברי המערכת ציור נוסף, של שני חייזרים עם ילדה. בציור הזה תוכלו לראות שני חייזרים עם ראש גדול ו… אנטנות.

1ds9drawings

כאמור, בימינו אין הרבה יצורים עם אנטנות במדע-הבדיוני. חייזרים עם אנטנות ניתן למצוא בציורים וקישוטים סתמיים, או בשירים ישנים (ראו השיר הפותח של "גזוז"), אך לא במדע-בדיוני של ימינו. אנטנות הן אולי מאפיין קלאסי של חייזר, "יצור עם אנטנות", לצד "יצורים מהמאדים", או "אנשים ירוקים", אבל איש אינו מיישם את הרעיון. זה נשאר כנראה רק בציורי הילדים.

1aliens

חפשנו וחפשנו (וחפשנו עוד קצת) ומצאנו דוגמאות בודדות – החייזרים התולעיים מ"גברים בשחור"; גרידו הירוק מ"תקווה חדשה", שהיו לו מין אנטנות קטנות בנוסף לאוזניים; וחייזר שהציק לאובי-וואן קנובי בבר ב"מתקפת המשובטים" (אפילו בין החייזרים היצירתיים במיוחד שג'ורג' לוקאס יצר היה בודדים כאלה).

1swmibantenna

הנה כמה דברים שצרפנו סתם לשם השעשוע. סופר-גיבור שמככב בקומיקס בשם The Tick (זה שמו). הקומיקס ככל הנראה קיים מאמצע שנות ה-80. הוא זכה גם לסדרה מצוירת בשנות ה-90, ולסדרה "חיה" קצרת ימים (שמונה פרקים בלבד) בשנת 2001. הוא כחול, יש לו זוג אנטנות (שאמורות לעזור לו בשיווי-משקל), הוא חזק וכמעט בלתי פגיע, והוא מגן על העיר שלו. כנראה שהוא גם מוצץ דם, משום מה. בנוסף, הבאנו את נציג "הזרבובים" בעל הזרבוב הכפול (Jo-Jo באנגלית. מישהו זוכר את השם העברי שלו?), וגם את הדרדסים, כי איך אפשר בלי.

1tickjojo

בחזרה לאנדורים – כולם הדחיקו אותם כי היה פחד מהאנטנות. ואז באה "אנטרפרייז". היא לא חששה ליצור את הזינדי דמויי החרקים (מין נמלים ענקיות) בעונתה השלישית, והיא לא חששה להחיות את הגורן דמוי הלטאה הענקית בעונה הרביעית. היא גם לא חששה להחיות באותה עונה את השפחות ירוקות-העור, שרק הוזכרו מדי פעם בשאר הסדרות החדשות. אבל הרבה לפני כל זה היא לא היססה להחזיר את האנדורים – כבר בפרק ה-7 של הסדרה. רק "אנטרפרייז" החייתה אותם ויצרה מהם גזע "עשיר" ו"עמוק". ניתן גם לומר, לפחות לפי התחושה שנוצרת בדיעבד, שהאנדורים נטלו חלק ביותר עלילות ב"אנטרפרייז" מאשר הקלינגונים (ולבטח בעלילות יותר מהותיות).

1resurrection

למען האמת אי-הופעתם של האנדורים בסדרות החדשות נראית במבט לאחור די פתטית. פתטית כי הם אוזכרו כל-כך הרבה גם בהעדרם. ראינו אנדורי רק פעם אחת בסדרות החדשות, אבל שמענו שהם מסתובבים באיזור שבו אנחנו "הסתובבנו" (מעבורות, סוחרים, ספינות תובלה וכו'), ושמענו על דברים שקשורים אליהם לא מעט. באחת ממפות הטיילת של "חלל עמוק תשע" אפילו מצוין כי יש דוכן אוכל מהיר אנדורי בטיילת. המפה לא נראתה בבירור על המסך במהלך פרק, כמובן, אבל זה מראה על נכונות ומודעות כלשהי לגזע ולפוטנציאל שלו.
רק שאיש לא הרים את הכפפה, ולא אזר את האומץ להראות אותם. פספוס אדיר, אם לשפוט לפי הנוכחות שהייתה להם ב"אנטרפרייז" והעוצמה שהם שידרו בה (בהנהגתו של השחקן ג'פרי קומבס). נורא מסקרן לדעת איך הם מתנהגים בעידן הסדרות החדשות, מה נשאר מה1shranאופי הלוחמני והתוקפני שלהם, איך הם מסתדרים בצי וכמובן – לראות אותם יותר ולשמוע עוד על התרבות שלהם. מי יודע, אולי היינו מגלים שכמו לוולקנים, לאנדורים יש ספינות משלהם בצי-הכוכבים? שלא לדבר על ביקור רציני בכוכב או בעיר שלהם.
מה שמבליט את האבסורד הוא העובדה שבסופו של דבר, אחרי 29 עונות ועשרה סרטים, זכינו לראות שבעה אנדורים בלבד (!) בפדרציה: שגריר אחד לפדרציה (שראס, TOS), שני חברים במועצת הפדרציה (סרט רביעי), שני חברי צוות באנטרפרייז A (סרט ראשון) ושני טכנאים בספרית הפדרציה המרכזית (TOS). סדרת האנימציה לא נחשבת בדרך-כלל כ"קאנון" (כמשהו רשמי מעלילת יקום "מסע בין כוכבים"), אבל גם בה היה אנדורי אחד, רק אנדורי אחד, על האנטרפרייז המקורית בקו זמן חלופי. אפילו בסדרה המצוירת, בה שיקולי איפור וצבעי גוף לא היוו שיקול, האנדורים כמעט ולא הופיעו. מלבד השבעה הללו, שמענו גם על אנדורי שהיה עם ד"ר בשיר באקדמיה, אבל לא ראינו אותו ולא ידוע לנו מה קרה לו.
שבעה היה נחשב למספר מכובד אילו היה מדובר בבוליאנים, או בטרילים. אבל כאן מדובר באחד מהגזעים המייסדים של הפדרציה, לכאורה. מצד שני, מעולם לא ראינו טלרייטי בצי-הכוכבים, ולהם יש את אותו מעמד של מייסדים. אז כנראה שצריך להסתפק במה שיש.
אם כבר נגענו בעניין הגזעים המייסדים של הפדרציה, צריך לומר משהו בקשר לזה. מאז ומעולם היה קיים מיתוס שאת הפדרציה ייסדו בני-האדם, הוולקנים, האנדורים והטלרייטים. יש גם עדויות על אנשי אלפא סנטאורי שהיו מעורבים. למעשה, העניין לא הוזכר מעולם על גבי המסך, אלא רק (ככל הנראה) כחלק מהמדריך של ג'ין רודנברי לכותבים של "מסע בין כוכבים" המקורית, בשלב מסוים בסדרה. לא היה ולא נברא.
העניין לא הוזכר מעולם על המסך, עד שהגיעה "אנטרפרייז", כמובן.

"אנטרפרייז" עשתה בחוכמה והשתמשה בגזע האנדורי כדי להמחיש באמצעותו, לצד הגזע הוולקני, את השינויים האיטיים שמתרחשים לקראת המעבר בין ימי המאה ה-22 (זמנו של ארצ’ר, שאיננו מכירים) למאה ה-23 (זמנו של קירק, שאנו מכירים די טוב). אם עוקבים אחר מערכת היחסים בין האנדורים לבני-האדם – וזאת אמנם נעשה באחד מחלקי המאמר – ניתן לראות כיצד היחסים מתפתחים, ובאמצעותם כיצד כל הפדרציה קורמת עור וגידים, לאט לאט. אנו רואים שהדרך לא היתה קלה, שהיו בה הרבה מכשולים, ושהיה צריך ממש לעצב את היחסים בין הגזעים. האנדורים היו מרכיב מרכזי בידי היוצרים, כדי להמחיש לצופים את הרגעים ההיסטוריים, את המהפכים שאירעו בדרך ואת עליות המדרגה ביחסים, בדרך להקמת הפדרציה.
לפי התכנונים של היוצרים, בעונה 5 הם התכוונו לצרף אנדורי לצוות הקבוע של האנטרפרייז (הספינה, לא רק הסדרה). מהלך כזה ללא ספק היה ממחיש את ההתקרבות בין הגזעים, תוך בעיות לא מעטות, כמו תמיד. חבל שלא זכינו לראות את זה.


"וכשאפתח את הדלת
ואסתכל על הכל
הכל נראה כמו שמיים
מה שיותר עמוק יותר כחול"
(מתוך "מה שיותר עמוק יותר כחול
" של אריק אינשטיין. מילים ולחן: שלום חנוך)

 

חלטורות של אנדורים

מלבד הסדרות והסרטים, האנדורים המשיכו להופיע בספרים של "מסע בין כוכבים", החל מאיזכורים שלהם לרוב וכלה במספר ספרים שהוקדשו להם. גם בקומיקסים של "מסע בין כוכבים" הם הופיעו די הרבה. קיים קישור בהמשך שמרכז התיחסויות כאלה ותמונות רבות, מפרקים, ספרים, קומיקסים וגם קצת יצירות חובבים. כשקמו הפורומים החדשים של Startrek.com, נוצרו "פרצופונים" רבים בדמותם של האנדורים, בהבעות שונות ומשונות. חלקם לא נפקד גם מה"אקשן פיגרז" והבובות של "מסע בין כוכבים". גם ב"אקספיריינס" בלאס-וגאס היתה בחורה אנדורית שהסתובבה וארחה חברה לקהל בתקופה מסוימת. האנדורים הבליחו עוד במקומות אחרים – ב"אנימניאקס" ו"המעבדה של דקסטר". להבדיל, באחת הגרסאות המוקדמות לעטיפת ספרו הנודע של וויליאם שאטנר Get A Life, מככבים שני אנדורים (יחד עם שאטנר, כמובן).

1andorians

אבל זה לא הספיק כדי להשביע את הרעב. האנדורים תפסו כאמור את עינם של המעריצים במשך השנים. הם היו תחפושת פופולרית בהיותה פשוטה יחסית (תמונות רבות של מעריצים אנדורים תראו בתחתית העמוד), הם גרמו ליצירת אתרים שמפרטים היסטוריה (דמיונית לחלוטין) ואת מרכיבי השפה האנדורית (דמיונית אף היא), אתרים שנוצרו הרבה לפני "אנטרפרייז". הם כיכבו גם ביצירות חובבים כמו ציורים וסיפורים.


"סתם יום של חול
עם בוקר כחול"
(מתוך "
סתם יום של חול" של שמעון ישראלי. מילים: יוסי גמזו. לחן: שמעון ישראלי)

"ערב כחול עמוק…
כמה כחול הערב…"
(מתוך "ערב כחול עמוק
" של ריטה. מילים: מאיר אריאל. לחן: שלמה יידוב)

 

צולם ביום כחולסרטי חובבים

1bfuselek

אבל הרבה יותר מכל אלה, הרעב של החובבים בא לידי ביטוי באחד מהפרויקטים המפיקים פרקי חובבים סטייל הסדרה המקורית, פרויקט בשם Starship Exeter. ההפקה הזו החזירה את האנדו1exetersboardרים לחיים, ולסביבה הטבעית שלהם לדעתם – תקופת הסדרה המקורית. גם בהפקה New Voyages הופיעו אנדורים, אם כי מעט מאוד.
למי שלא מכיר נספר שמדובר באנשים המצלמים פרקים בצורה עצמאית ומפיצים אותם דרך הרשת בחינם. הפקות החובבים זוכות לתשומת לב רבה בשנים האחרונות. השחקן וולטר קניג (צ'כוב) כבר הצטלם לפרק של New Voyages שתסריטו נכתב על-ידי די.סי. פונטנה (שכתבה ל"מסע בין כוכבים" האמיתית), והשחקנית גרייס לי וויטני (ראנד) הבטיחה את השתתפותה באחד הפרקים הבאים שלהם, כמו גם ג'ורג' טאקיי (סולו).
יש להניח שאנשי "אקסטר" פשוט האמינו שלאנדורים היה פוטנציאל לא מנוצל בתקופת הסדרה המקורית, על אחת כמה וכמה כשכחולי העור אמורים להיות חברים בפדרציה, וכאמור, כמעט ולא ראינו אנשי צוות אנדורים על ספינות בצי. אז הם עשו אחד ועוד אחד ויצרו אנדורי משלהם. בפרקים שלהם קיים איש-צוות קבוע, בתפקיד קצין הקשר (מקבילה של אוהורה) על גשר הספינה אקסטר. שמו הוא לוטננט ב'פוסלק (B'fuselek), הוא האנדורי השני בצי-הכוכבים ואפילו מאוהב בקצינה עמיתה אנושית.

1exeter1

האנדורים בהפקת החובבים קיבלו את ההיסטוריה שמעריצים נתנו להם במשך השנים, בלי קשר ל"קאנון" של "מסע בין כוכבים". כך למשל, ב'פוסלק וט'ת'וסלם, אחיו, בקעו יחד מאותו תרמיל (לא נגענו) על הכוכב אפסילון אינדי 4, כוכב שהוא, על-פי Starfleet Technical Manual משנת 75', עולם הבית האנדורי. באחד מהפרקים שנוצרו יש עוד שלוש דמויות אנדוריות באותו פרק, שמתרחש על אנדוריה עצמה, כשמנהיג אנדורי מנסה להוציא את עולמו מהפדרציה בסיוע הקלינגונים.
דמותו של האנדורי הקבוע מגולמת בידי ג'ושוע קיילב, ותהליך האיפור שלו לקח כשעתיים. בתמונות תוכלו לראות את השחקן קיילב בתמונות מאחורי הקלעים, כולל עם אביו (האנושי). ניתן גם לראות שלבים שונים בפיתוח האנטנות בהן נעשה שימוש.

1exeter2

כאמור, גם בהפקה New Voyages מופיעים אנדורים, אולם לא כחלק מהצוות. הם מופיעים באחד הפרקים, יחד עם נציגי גזעים רבים אחרים.

1newvoyages

האתרים מהם ניתן להוריד (בחינם, כמובן) את הסרטים שנעשו, כולל מידע ותמונות על הדמויות, מאחורי הקלעים ועוד.
Starship Exeter
אתר אולפני הצילום של Starship Exeter, כולל מידע רב ותמונות
New Voyages

smallsymbol

 

"החזיר אותי הביתה, אמר להתראות
נתן לי נשיקה ונעלם תוך שתי שניות.
בלעדיו קשה לי ועצוב,
יושבת במרפסת, מחכה שהוא ישוב."

       (סוף "חללית" של להקת "גזוז". מילים ולחן: דני סנדרסון)

 

אתר המרכז מידע רב מאוד ותמונות רבות על האנדורים מהסדרות וגם מהספרים והקומיקסים של "מסע בין כוכבים". מחולק לפי תקופות (אנחנו נעשה את זה יותר בהרחבה, יותר במסודר).
ניסיון להסביר את ההבדל במראה של מינים שונים לאורך השנים, וביניהם האנדורים (אנחנו נעשה את זה יותר מסודר)
יצירת Action Figures אנדוריות מבובות אחרות (כמו לדוגמה, המלכה אמידאלה). כאן וגם כאן.
איך לעשות תמונה שלך בתור אנדורי/ת, עם דוגמה של אנג'לינה ג'ולי (!)
ניתוח ה-Action Figure של שראן
הופעה של גורן בפרסומת של חברת "פוקס" (כתבנו על זה פעם, זוכרים?)


עד כאן חלק 1. בחלק הבא נספר לכם קצת על עולם הבית האנדורי, קצת על האימפריה, קצת על הפיזיולוגיה, קצת על מנהגים, נספר לכם על אזכורים שונים שהיו לגזע כחול-העור במשך הסדרות החדשות, ונראה איך הכל, אבל הכל (כמעט) היה אצלם בצבע כחול…

לתגובות, הערות, תוספות וכדומה – פנו לפורום המועדון (קישור בראש העמוד), הגיבו ישירות למאמר (בתחתית העמוד), או לכתובת הבאה.


תודות – תומר שלו, עודד שרון, Lenin972, איתי שלמקוביץ', nzkiwi ושוכני הפורומים של Startrek.com.

– תמונות של מעריצים מחופשים לאנדורים –

1andorianfans

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.