מארק לנארד – סארק ועוד – מאת subatoi

marklenardכשכתבנו כאן לא מזמן על ווהן ארמסטרונג, הזכרנו את מארק לנארד. בימינו, לאחר חמש סדרות "מסע בין כוכבים", שחקנים שהופיעו בשתיים, שלוש ואפילו ארבע סדרות אינם משהו חריג. גם לא מצב בו הם מגלמים מספר גדול של דמויות. מארק אלאמו (דוקאט, בין השאר), ג'פרי קומבס (וואיון, בין השאר) ו-ווהן ארמסטרונג (פורסט, בין השאר) קבעו שיאים משלהם ושברו זה את שיאו של זה.
אולם שיא אחד נותר בעינו, וזה שיאו של מארק לנארד המנוח, שהלך לעולמו בשנת 96'. הוא השחקן היחיד לפי IMDB אשר גילם דמויות שהשתייכו לשלושת הגזעים החשובים ב"מסע בין כוכבים" – רומולאני (הראשון אי-פעם), וולקני וקלינגון (הראשון אי-פעם שהיה בעל מצח והראשון שדיבר קלינגונית). אחד מהם תפס יותר בזכרוננו הקולקטיבי מסיבות כאלה ואחרות ומארק לנארד תמיד נשאר מפורסם, אהוד ואהוב בקרב המעריצים.

על מארק לנארד המנוח ודמויותיו (בליווי תמונות רבות), במלאת שמונים ואחת שנים להולדתו.

 

sarektopבעונתה הראשונה של "מסע בין כוכבים", הכל היה חדש ומלהיב מאוד עבור קהל הצופים. הרפתקאותיו של הצוות הרב-לאומי, החייזרים, האפקטים (!), הכוכבים החדשים אליהם הגיעו – הכל היה מלהיב. מטבע הדברים הדמות הפופולרית ביותר היתה זו של ספוק, החייזר המוזר בעל האזניים, הגבות והתפקיד הראשי. המעריצים עקבו אחריו ורצו לראות ולשמוע כמה שיותר עליו ועל גזע הוולקנים המסתורי.
הפרק הראשון שהגיע וסיפק חלקית את תאוותם היה Amok Time. חלקית, כי הם ציפו לראות בוולקן עיר מתקדמת וחדשנית עם וולקנים מסתובבים ברחובות, מה שמסיבות כאלה ואחרות לא יצא לפועל. מה שהם קיבלו היה איזור מדברי עם מספר וולקנים שנכחו בטקס בו ספוק השתתף, וזהו. כשהגיעה העונה השניה ועימה הפרק Journey to Babel, המעריצים זכו להציץ לתחום אחר לגביו היו סקרנים – המשפחה של ספוק. זו היתה הפעם היחידה בסדרה המקורית בה ראינו משפחה קרובה של אחת הדמויות, ובהתחשב בעובדה שזו היתה דמות כל-כך מרכזית ואהודה, לא פלא שהפרק השאיר חותם כה משמעותי על המעריצים.
למרות שדמויותיהם של סארק ואמנדה, אביו ואימו של ספוק, הופיעו רק בפרק יחיד ובודד הם נשארו בזכרון המעריצים בתור דמויות חשובות. השחקנים, מארק לנארד וג'יין וויאט הוזמנו לכנסים וזכו לאהדה בתור "המשפחה הראשונה של וולקן". כשהגיע עידן הסרטים של "מסע בין כוכבים" לא נפקד מקומם של השניים: סארק שב והופיע במספר סרטים, אחד מהם במקביל לאמנדה. הקסם הרב של לנארד הוסיף לחגיגה והוא הפך לאחת מדמויות המשנה החשובות, האהובות והמוערכות בעולם "מסע בין כוכבים" של הסדרה המקורית.
בתמונה משמאל – לבושם של סארק ואמנדה המוצג ב"אקספיריינס" בלאס וגאס. שימו לב גם לתמונה מימין.

markexp

מארק לנארד
מארק לנארד נולד ב-15 באוקטובר, 1924 בשיקגו, הבכור מבין ארבעה בנים למשפחה יהודית (יש אפילו רמזים שידע מעט עברית), שמוצאה מרוסיה. הוריו שלחו אותו לבית-הספר בגיל 4, הוא סיים תיכון בגיל 16 ורצה להכנס לשירות החוץ. אך בסופו של דבר לנארד הצעיר הצטרף לצנחנים ושירת במלחמת העולם השניה באירופה בדיביזיה ה-82 המוטסת, בתור מומחה לרדאר. אחרי 21 צניחות הוא שוחרר מהצבא והצטרף לאוניברסיטה בדרום צרפת. שם הופיע בהפקות תיאטרון מקומיות ונבחר לצאת לסיבוב הופעות באירופה עם שתי הצגות. כשסיבוב ההופעות הסתיים לאחר שישה חודשים, קריירת המשחק היתה "בלתי נמנעת", כהגדרתו.
כאשר שב לארצות-הברית רצה להיות סופר ועבר לניו-יורק כדי לכתוב. לאחר שחבר שהפיק מחזה חיפש סופר שיגלם את דמותו של הסופר ג'יימס ג'ויס (בתמונות, משמאל), לנארד ניסה ונשבה לחלוטין בקסם המשחק. בהמשך השתתף במחזות של שייקספיר (כמו "מהומה רבה על לא דבר") וצ'כוב לצד שחקנים כמו ג'ון גילגוד ולורנס אוליבייה. בין שאר הדמויות שגילם היה דמותו של זיגמונד פרויד. הוא אף הופיע עם ידידו וולטר קניג ("צ'כוב") markstageעל אותה במה, כהקלברי פין וטום סויר המבוגרים, בהתאמה (בתמונות, מימין). בהמשך הקריירה השתתף בהפקות בברודווי ואוף-ברודווי, שלוש מהן זכו בפרס "הפקת השנה", והוא עצמו זכה במספר פרסים על הופעותיו.

הופעתו בעונה הראשונה של "מסע בין כוכבים" היתה הופעתו הראשונה של לנארד בטלויזיה. לנארד גילם את המפקד הרומולאני חסר השם איתו קיים קפטן קירק קרב מוחות מייגע במהלך הפרק Balance of Terror. מאוחר יותר, בעונה השניה, חזר להופיע בתור אביו של ספוק בפרק Journey to Babel. כיוון שלא היה מספיק מבוגר מהשחקן ליאונרד נימוי שגילם את בנו, זכה לאיפור ולצביעת שיערו כדי להראות את פעם הגילאים ביניהם. לקראת סוף העונה השלישית, אמור היה לנארד לגלם גם בן-אדם בפרק The Savage Curtain. התפקיד אמור היה להיות זה של אברהם לינקולן, לבקשתו של ג'ין רודנברי, אולם היו לו התחיבויות קודמות.

בסוף שנות ה-70 ג'ין רודנברי הזמין אותו למשרדו ואמר לו שהוא חלק חשוב מעולם "מסע בין כוכבים", והוא רוצה להשאיר אותו בתמונה. עם זאת, כאשר הסרט הראשון של "מסע בין כוכבים" עלה על הפרק, דמותו של סארק לא נכללה בתסריט שלו. רודנברי הציע ללנארד לגלם קפטן קלינגוני, ועל אף שמעולם לא חשב שיגלם קלינגון, לנארד הסכים כיוון שרצה להיות חלק מהסרט (בתמונות למטה – לנארד הופך לקלינגון). בכך לנארד נכנס להיסטוריה כיוון שגילם את הקלינגון הראשון אי-פעם עם רכסים על המצח, הראשון אי-פעם שדיבר קלינגונית, וכאמור – היחיד להשלים את ה"סט" של שלושת הגזעים החשובים בעולמה של הסדרה המקורית. מאוחר יותר כאמור חזר מארק לנארד לתפקיד סארק בכמה מסרטי ההמשך ובשני פרקים של "הדור הבא", ועל כך, כמובן, בהמשך.
פרויקטים טרקיים נוספים בהם היה לנארד מעורב – הוא רואיין בידי ג'ין רודנברי בתקליט Inside Star Trek בשנת 70', היה קריין לספרים מוקלטים של "מסע בין כוכבים" ועוד.

markklingon

בהמשך הקריירה שלו השתתף לנארד בתכניות כמו: "משימה בלתי אפשרית" (המקורית כמובן, ארבע פעמים, אחת מהן בפרק שנקרא Trek, חלקן לצד ליאונרד נימוי), markurko"הוואי 0-5", "בית קטן בערבה", "הענק המופלא", "באק רוג'רס במאה ה-25" (שם גילם שגריר חייזרי, שמסוגל להסיר את ראשו…) ו"כחום הליל", כמו גם סרט טלויזיה של "שלושת המוסקטרים" (בתור רושפור), וסדרת הטלויזיה קצרת הימים של "כוכב הקופים" (בתור ארקו הגורילה, מנהיג הצבא, בתמונה משמאל).

לנארד המשיך במשך השנים לשחק בתיאטרון במקביל לטלויזיה וקולנוע, היה דובר של מספר ארגונים וכמו כן השתתף בכנסים רבים מאוד. מהסיבות שמנינו בהתחלה, לנארד היה שחקן מבוקש מאוד והתקבל בהרבה אהבה מהקהל. הוא בתורו, אהב את ההזדמנות לשמוע ממעריציו ולתת להם בחזרה מעט אהבה. הוכחה לאהבה לה זכה, ניתן לראות בתחתית העמוד, שם נמצאים אתרי מעריצים רבים יחסית שהוקדשו ללנארד, סארק ו"המשפחה הראשונה של וולקן".

markwifeבאוקטובר 95' השחקן חש כאבי גב, אולם צילום רנטגן לא חשף דבר. חודש לאחר מכן, כשהכאבים חזרו בעצמה בליווי חולשה הוא אושפז ועבר בדיקת במשך ארבעה ימים. באחת הבדיקות התגלה שהוא סובל מאנמיה והמטולוג שנקרא לבדוק אותו, ערך בדיקת מח עצם וגילה את המיילומה (סוג של סרטן מוח עצם). הצפי היה שהוא יחזיק מספר שנים עם טיפולי כימותרפיה וכדומה. אולם מצבו הסתבך עקב תגובות לא טובות לתרופות, סוכרת שהיתה לו עוד לפני כן, ודלקת ריאות שהתפתחה תוך כדי, וחזרה שוב ושוב.
ב-22 בנובמבר, 96', באותו היום בו יצא לאקרנים הסרט "מגע ראשון", מארק לנארד הלך לעולמו לאחר מאבק ארוך מסיבוכים של המחלה – כשל של הכליות.
בראיון ספרה רעייתו ואם שתי בנותיו, אן לנארד, על כך שהיא הוצפה במכתבים לאחר מותו, בהם המעריצים תמכו בה והיללו את השחקן והמשמעות של דמויותיו.

לנארד ב"מסע בין כוכבים"

המפקד הרומולאני חסר השם
romtitleבפרק Balance of Terror קפטן קירק וצוותו נתקלים בציפור מלחמה רומולאנית אשר השמידה ארבעה מוצבים באיזור הנייטרלי, שמפריד בין הפדרציה לאימפריה הרומולאנית. הספינה בורחת לשטח האימפריה והאנטרפרייז רודפת אחרי הרומולאנים שמפעילים את ההסואה.
המפקד הרומולאני מנסה להתחמק מהאנטרפרייז וכשהניסיון נכשל, לא נותר לו אלא להתעמת איתה. לאחר מאבק מתיש ומייגע, כששתי הספינות מזיקות זו לזו, קפטן קירק נשאר וידו על העליונה. הרומולאני יוצר קשר עם האנטרפרייז, ואחרי שקירק מציע לו ולצוותו להשתגר לסיפון האנטרפרייז, הוא אומר בגילוי לב נדיר וחריג:

Romulan: “No. No, that is not our way. I regret that we meet in this way, you and I are of a kind. In a different reality, I could have called you friend
"?Kirk: “What purpose will it serve to die
Romulan: “We are creatures of duty, Captain. I have lived my life by it. Just one more duty to perform

אמר, והשמיד את ספינתו.

romdead

הקפטן הקלינגוני חסר השם
הסרט הראשון, "מסע בין כוכבים: הסרט", נפתח בסצינה שמתרחשת בשנת 2272, בה מספר ספינות קלינגוניות ובראשן ה"אמאר" בודקות את התופעה המוזרה שנגלית להן. לאחר מספר תמרונים ויריות בהוראת הקפטן חסר השם, הספינות מושמדות בידי החפץ המוזר (שמאוחר יותר נודע בשם ויג'ר) …

klingon

השגריר סארק
sarektitleסארק נולד ב-2165 (או 2164, הדעות חלוקות) לפי ספירתנו, בנו של סקון, נכדו של סולקאר, שגריר וולקן הראשון בכדור-הארץ. סארק הקדיש את רוב חייו לדיפלומטיה, והיה שגריר וולקן בפדרציה. בין הישגיו הרבים של סארק (עליהם אף לומדים באקדמיה) – הדיון בקשר לקבלת קורידאן למועצת הפדרציה, המגעים המוקדמים לשלום עם הקלינגונים, אמנת אלפה סיגנוס 9 ומאמץ בן 93 שנים לכונן אמנה בין הפדרציה ללגארן.
בנו הבכור, סייבוק, נולד בסביבות 2224 מזוגתו הראשונה – נסיכה וולקנית שמתה מעט אחרי הלידה. סארק כמעט ולא ראה את בנו הבכור.
בסביבות שנת 2229 סארק נישא לאמנדה גרייסון (בתמונה), מורה אנושית שפגש בעת שהותו בכדור-הארץ, ושב עימה לוולקן. שנה לאחר מכן נולד ספוק. ספוק היה נוהג לצאת להרים בלי לספר לאביו, וקיבל את עונשיו בשקט. שנים אחרי כן, כשספוק בחר להתגייס לצי הכוכבים ולא לאקדמיה הוולקנית למדעים, סארק ניתק עימו קשר.

lenardtos

ב-2267, בועידה דיפלומטית על הכוכב בייבל, סארק היה זה שהיטה את הכף לטובת כניסתם של הקורידאנים למועצת הפדרציה, והם אכן התקבלו בסופו של דבר (Journey to Babel). אך במהלך הועידה סארק נתקל בהתנגדות לקבלת הקורידאנים לפדרציה מצד גאב, השגריר הטלרייטי. מאוחר יותר השגריר נמצא מת במנהרת ג'פריס של האנטרפרייז. לפי צורת שבירת המפרקת המדויקת, ספוק מסיק שזו שיטת הוצאה להורג וולקנית. במהלך הבירור שנעשה, סארק החשוד מספר שהוא סובל מבעיות לב ולכן לא יכול להיות שהוא הרוצח. מצבו מדרדר, הוא נזקק לניתוח וניצל הודות לתרומת דם מבנו. במהלך הניתוח האנטרפרייז מותקפת, אספקת החשמל מופסקת וסארק חווה דום לב. ד"ר מקוי והאחות צ'אפל מצליחים להחיות אותו, ולהציל את האב ובנו, ששבים לדבר זה עם זה, בעקבות האירועים.

סארק ובנו שמרו על יחסים טובים עד מותו של ספוק ב-2286 (The Wrath of Khan). מעט אחר-כך סארק שכנע את קפטן קירק להחזיר את גופו של בנו למען טקס ה"פאל-טו-פאן" כדי לאחדו עם ה"קטרה" של ספוק (The Search For Spock). כשהצוות מגיע לוולקן עם ספוק ה"חדש", סארק ממתין להם שם לתחילת הטקס.

sarekmov

בהמשך אותה שנה סארק נמצא בכדור הארץ ומגן על צוות האנטרפרייז (בהעדרם) כנגד טענות השגריר הקלינגוני, שדורש את הסגרתם, אך מהר מאוד כדור-הארץ מותקף בידי הגשוש החייזרי שבא לחפש את הלוייתנים שנכחדו מכדור-הארץ. לאחר שהכל שב על מקומו בשלום בסופו של דבר, סארק פוגש את ספוק לפני שובו לוולקן ומודה בפניו שייתכן שהתנגדותו להצטרפות בנו לצי הכוכבים היתה שגויה, כיוון שספוק וחבריו הוכיחו את רצינותם במשימה זו (The Voyage Home).
בשנת 2293 סארק הציע לספוק לנסות לקיים משא-ומתן בין הפדרציה לאימפריה הקלינגונית וספוק אכן פעל בכיוון (The Undiscovered Country). לאחר האירועים בועידת קיטומר סארק היה מעורב בהסכמים שנשאו את אותו השם, ועסקו בהסכם בין שתי המעצמות.
בסביבות שנת 2330 ספוק התחתן וסארק פגש בחתונה את פיקארד הצעיר, כשעוד היה סגן. השניים (ספוק וסארק) שוב נחלקו בדעותיהם בקשר למלחמה עם הקרדאסים במאה ה-24.

sarektng2בשנת 2366, סארק הגיע למשא ומתן על האנטרפרייז D בהשתתפותו (TNG: Sarek). במהלך השהייה על הספינה עם רעייתו החדשה פרין (אף היא אנושית), השגריר נראה כמי שלא שולט ברגשותיו ואף מזיל דמעות בעת קונצרט. הוא נחשד בידי ד"ר קראשר כחולה בתסמונת בנדיי, תסמונת נדירה וחשוכת מרפא בה וולקנים מבוגרים מאבדים שליטה על רגשותיהם. תוצר לוואי של מחלה זו הוא שהוולקנים החולים מקרינים את רגשותיהם על סביבתם וגורמים לפרצי אלימות, דבר שאכן קרה על סיפון האנטרפרייז D. פיקארד החליט שאין לסכן את המשא ומתן הרגיש, משא ומתן שאת ההכנות אליו ערך סארק במשך 93 שנים, ומחליט לבטל את תיווכו של סארק כיוון שאינו יציב נפשית. אך לבסוף, כדי להשלים את המשא ומתן הלגארני שלשמו התכנסה הועידה (הם התעקשו לנהל את המגעים רק מולו), סארק נאבק והאירוע הושלם בסופו של דבר בעזרת mind meld עם קפטן ז'אן-לוק פיקארד. פיקארד חלק עם סארק את השליטה המנטלית שהיתה קשה לסארק, וזה מצידו חלק עם פיקארד את הקשיים שליוו את הרגשות העזים שהוולקנים מיטיבים לחסום בדרך-כלל. קשה לשכוח את הסצנה בה פיקארד יושב עם בברלי, מדבר, צועק, בוכה וזועם, אך בעצם זהו סארק מדבר מתוכו, בכאב עצום. (איחוד המוחות הזה איפשר מאוחר יותר לפיקארד לאחד מוחות עם ספוק מעט לאחר מות אביו, ולהעביר לו את כל מה שלא יכול היה להעביר לו במהלך חייו.) המשא ומתן, כמובן, הושלם בהצלחה.

sarektng

שנתיים לאחר מכן, בשנת 2368, סארק כבר היה חולה מאוד, שוכב במיטתו שבביתו בוולקן. הוא רצה לראות את בנו שעזב בלי להפרד, בכוונה לאחות את הקרעים לפני מותו. קפטן פיקארד הגיע אליו כדי לברר פרטים על העלמו של השגריר ספוק באותה תקופה, ונדהם לגלות את ההדרדרות המהירה במצבו של סארק, כשראה אותו מוטל במיטה כשבר כלי. מעט אחר-כך נכנע הדיפלומט הדגול למחלתו הקשה והלך לעולמו בגיל 203, כשרעייתו פרין לצידו (TNG: Unification).

sarektng3

familyסארק היה איש מוזר, כשחושבים על זה. הוא נישא לאמנדה כי "זה היה הדבר ההגיוני לעשות" (כמו שאמר בפרק של TOS), כלומר בכוונה תחילה, למרות שידע עם מה יהיה עליו להתמודד. כלומר רגשות אנושיים ושאר דברים שעושים לוולקנים בחילה. אך מצד שני הפגנת הרגשות שלה עדיין הפריעה לו מדי פעם (באותו פרק). בנוסף, כשספוק בא לעולם (אירוע בו אנו צופים בסרט החמישי) אנו רואים שסארק היה כמעט מזועזע לגלות עד כמה אנושי ספוק יצא. בין אם זה היה זכרון של ספוק מסיפורים ששמע, או רק רושם שקיבל מאביו, זה אומר משהו. גם מאוחר יותר – סארק לא מדבר עם בנו כיוון שזה בחר להתגיס לצי-הכוכבים ולא לאקדמיה הוולקנית למדעים. האם הוא לא ציפה לזה? האם אהבתו (הלא מופגנת) לאמנדה מנעה ממנו להבין או להפנים את העובדה שבנו יהיה חצי אנושי, על כל המגרעות הכרוכות בכך? או שאולי היה זה סיכון שהיה מוכן לקחת כדי לחיות לצד אהובתו?

סרטון של האתר הרשמי, startrek.com, על חייו של סארק. מומלץ בחום.

מחוות

  • בחדר האוכל של האנטרפרייז A היה תלוי ציור של סארק (The Undiscovered Country, בתמונה למטה).
  • מספר שנים לאחר מותו, נקראה על שמו ספינה – USS Sarek, שהוזכרה (בפרק Favor the Bold של "חלל עמוק תשע") כחברה בצי התקיפה שכבש את התחנה חלל עמוק תשע בשנת 2374.

sarekpictuc2

הערות

  • דמותו של סארק הופיעה עוד בפרק Yesteryear של סדרת האנימציה משנות השבעים. הפרק עסק בספוק והתרחש בוולקן, ובין השאר הופיע בו סארק, בדיבובו של מארק לנארד.
  • בסרט The Final Frontier במסגרת זכרונותיו של ספוק שנראים על המסך, גילם את סארק הצעיר השחקן ג'ונת'ן סימפסון.
  • דמותה של אמנדה גולמה בידי ג'יין וויאט (בפרק אחד של TOS ובסרט הרביעי), פרין גולמה בידי ג'ואנה מיילס (בשני פרקי TNG).

sarektas


קישורים
markמארק לנארד
מארק לנארד ב-IMDB
מארק לנארד ב-Startrek.com
מארק לנארד ב-Memory Alpha
דף עליו, כולל קטעים בהם הוא מספר על עצמו באתר המוקדש ל"כוכב הקופים" הטלוויזיונית
ראיון בו מספרת רעייתו של לנארד, אן, על ההתמודדות עם המחלה
סארק
סארק ב-Startrek.com
קישור לפרק Journey to Babel, כולל קטעי וידאו עם סארק
סארק ב-Memory Alpha

 

אתרי מעריצים
אתר פשוט אך מושקע מאוד, עם סיפור אישי ומרגש של מייסדת האתר שעבדה עם לנארד על גיוס תרומות לסוכרת נעורים.
דף לזכר לנארד 1
דף לזכר לנארד 2
דף לזכר לנארד 3
תמונות וקבצי קול של לנארד מהתמונות והסרטים, כולל הציטוט הנ"ל של המפקד הרומולאני
השחקנים והדמויות של המשפחה הוולקנית הראשונה
גלריית תמונות של לנארד, סארק ונשותיו, לפי קטיגוריות
תמונות, ביוגרפיות לשחקנים ולדמויות ורשימת תפוצה שלא ברור אם היא עדיין פעילה
דף עם תמונות וקישורים רבים
גלריית תמונות נכבדה
קצת על סארק עם קצת תמונות


קישור לדף "כוכבים בשמים – אלה שאינם עוד איתנו"

sarekmont

2 מחשבות על “מארק לנארד – סארק ועוד – מאת subatoi

  1. פינגבק: כוכבים בשמים – אלה שאינם עוד עימנו | סטארבייס972

  2. פינגבק: מן הארכיון – ארבעה חודשים לסרט – מארק לנארד | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.