ליאונרד נימוי – לקראת הביקור בארץ – מאת subatoi

nimoyכידוע לכם, ליאונרד נימוי מגיע ארצה. בביקורים הקודמים שלו (מסתבר שהיו כאלה) לפני שנים, לא היינו כאן. אך עכשיו אנחנו כאן.
לרגל המאורע המשמח, הנה לכם סקירה של נימוי וקריירתו, וגם קצת על ספוק. על נימוי הילד בבית הספר היהודי, בהצגה של "עמי ותמי", חייזר ממאדים, ספוק מחודד האזניים (דה), "משימה בלתי אפשרית", "הסימפסונים" ו"פיוצ'רמה", טוביה החולב, גולדה מאיר, אשתו האדמירלית, בנו הבמאי, תיאטרון, ספרים, מוזיקה, צילום ועוד ועוד.
ציטוטים של ספוק ממהלך השנים, ומספר קישורים הזויים, שמציגים את ספוק כאוביקט פולחני, שחושבים שנימוי צריך לאכול יותר רוטב סלסה, להקה שבחרה לעצמה שם מקורי, הלבשת זקנקנים כמו של ספוק מהיקום המקביל על אישים מפורסמים והצעה איך לשלב את ספוק במשחק "אבן נייר ומספריים"… הזוי? לא נכחיש זאת…

חג עצמאות שמח!

Flavius: What do you call those?
Spock: I call them ears.
Flavius: Are you trying to be funny?
Spock: Never.
(Taken from: "Bread and Circuses")

nimoy_gene_TOSליאונרד סיימון נימוי מתרוצץ על כוכב הלכת שלנו כבר שבעים וארבע שנים.
נימוי נולד ב-26.3.1931 בבוסטון למהגרים יהודים מאוקראינה. הוא סיפר שהיה הולך כילד לבית-כנסת ול"חדר", והופיע עוד כילד בפני קהל יהודי במהלך מלחמת העולם השניה לגיוס תרומות. נימוי החשיב (קישור בתחתית העמוד) את יהדותו ותחושת השייכות כדבר חשוב מאוד עבורו.
כבר בגיל 8 החל לשחק בתיאטרון, בתפקיד עמי מ"עמי ותמי", ולהוליווד הגיע בגיל 20. הוא הופיע במספר תפקידים קטנים, ביניהם חייזר ממאדים בסדרה קצרת הימים "הזומבים מהסטרטוספירה" משנת 52' (כן, כבר אז הוא היה חייזר). אחרי שנתיים בצבא במהלכן גם התחתן, המשיך להופיע כשחקן אורח בסדרות טלויזיה רבות, ביניהן The Lieutenant של ג'ין רודנברי בשנת 64', ש"שם עליו עין" והביא אותו אחר-כך לתפקיד האהוב על כולנו.
נימוי הופיע כבר בפיילוט של "מסע בין כוכבים" עם קפטן פייק, The Cage, שהופק בשנת 64'. לקראת הפיילוט השני, Where No Man Has Gone Before, הוחלף כל הצוות, מלבד דמותו של ספוק. בכך, נימוי הפך להיות השחקן היחיד שהופיע בשני הפיילוטים, והיחיד שהופיע בכל פרקי הסדרה בשלוש עונותיה. לאחר ש"מסע בין כוכבים" הסתיימה הצטרף לצוות "משימה בלתי אפשרית" למשך שתי עונות, בתור אמן התחפושות, פאריס. בשנת 73' הוא תרם את קולו לסדרה המצוירת של "מסע בין כוכבים", כמו רוב עמיתיו לצוות. משנת 79' ואילך הצטרף לששת סרטי "מסע בין כוכבים" הראשונים, כאשר ברובם נטל חלק בנוסף למשחק. ב"מסע בין כוכבים: הסרט" הוא השתתף בכתיבת התסריט, בסרט השלישי, "החיפוש אחר ספוק" הוסיף על כך את בימוי הסרט בעצמו. התפקיד הכפול הזה (או בעצם משולש, אם כוללים את המשחק) שוחזר בסרט הרביעי, "המסע הביתה", ולסיום, בסרט השישי במספר "הארץ הלא נודעת", שוב השתתף בכתיבת התסריט והיה על תקן מפיק בפועל.
בסרט "דורות", הסרט שבו הועבר הלפיד מהדור הישן לדור החדש, נימוי סרב להשתתף מכיוון שהתפקיד שהוצע לו היה קטן וסמלי. הוא גם לא היה מעוניין בבימוי הסרט, כיוון שלא היתה בו נגיעה בדמותו של ספוק. נימוי גם תרם את קולו למספר משחקי מחשב של "מסע בין כוכבים".
במשך השנים נימוי השתתף בספיישלים שונים ל"מסע בין כוכבים", את חלקם הנחה בעצמו. בין הספרים שכתב יש גם מספר רומנים של "מסע בין כוכבים". הוא שב למסכים בתפקיד ספוק בעונה החמישית של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בשנת 91'. נימוי הגיע להתארח בפרק כפול מיוחד וחגיגי (מטבע הדברים) – Unification. בפרק זה קפטן פיקארד ודאטה מגיעים לרומולוס במשימה מיוחדת ופוגשים שם לא אחר מאשר את השגריר ספוק. זו היתה הפעם הראשונה ששחקן מהסדרה המקורית הופיע באחת מסדרות הבת בתפקיד משמעותי ונרחב. בשנת 96', במסגרת ציון 30 השנים לעולם "מסע בין כוכבים", יכולנו לראות את ספוק גם ב"חלל עמוק תשע", בקטעי הסדרה המקורית ששולבו בפרק המיוחד והחגיגי Trials and Tribble-ations.

spockנעזוב לזמן מה את הקריירה של נימוי, אך נחזור אליה אחר-כך. נימוי הוא דוגמה מפורסמת לתפקיד ששחקן מגלם, ואחר כך רודף אותו בשארית חייו. למרות שדמותו של ספוק הביאה לו תהילה, הקריירה שלו התקשתה להמריא. דמותו של ד"ר לאזארוס (שגולם על-ידי אלכסנדר דיין (שבתורו גולם בידי אלן ריקמן) ) היא המקבילה של ספוק-נימוי בסרט הפולחן "גלקסי קווסט". שחקן ש"תקוע" עם דמותו החייזרית, שתמיד מסתובב עם התחפושת שלה, ולא ממריא לשום מקום.
בדומה לאמירה המיתולוגית של וויליאם (קירק) שאטנר "גט א לייף", גם נימוי ניסה לנער קצת את המעריצים שישבו לו על זנב החללית, אך בצורה הרבה פחות בוטה. בשנת 75' הוא הוציא את האוטוביוגרפיה הראשונה שלו, שכותרתה סמלה הכל – I Am Not Spock. בספר הוא ניסה להתנער קצת מהחייזר שרדף אותו, ולהזכיר שיש לו כישורים אחרים. תגובתם המתבקשת של הטרקים המאוכזבים לא אחרה לבוא, ובסופו של דבר, בשנת 95' הוא הוציא אוטוביוגרפיה נוספת – I Am Spock, בה השלים (תרתי משמע) עם החייזר האהוב, וכנראה גם השלים (תרתי משמע) עם המעריצים.
עוד מאפיין של מקבילו של נימוי-ספוק ב"גלקסי קווסט" הוא מירמורו כלפי המחזיק בתפקיד הראשי, הקפטן. כמו ניל ארמסטרונג ובאז אלדרין, גם שאטנר ונימוי הובילו משימה מסוימת, היו בחזית מסוימת (החזית התקשורתית). אגדות על אופיו הלא-קל בלשון המעטה של שאטנר לא חסרות, וכך גם סיפורים על סכסוכים בין חברי הצוות של הnimoyshatnerסדרה המקורית. כנראה שהיחסים הללו היו יחסי אהבה-שנאה לסירוגין, שכן נימוי היה שושבין של שאטנר באחת מחתונותיו, וכיום הם נראים די "מסוחבקים". אגב, נימוי נולד ארבעה ימים בלבד לאחר שאטנר.

כיום, במקביל לשאר עיסוקיו (להלן), נימוי מבקר בכנסים של מעריצים, מספר חוויות, מספר על חייו ועיסוקיו כיום. בתקופה מסוימת הוא העלה עם עמיתו ג'ון "קיו" דלאנסי מופע משותף בכנסים, בשם: "קיו נגד ספוק". צריך להיות מעניין, לא?

Kirk: At times you seem quite human.
Spock: Captain, I don't think that insults are within your prerogative as my commanding officer.
(Taken from: "City on the Edge of Forever")

nimoy-insideפרסים

נימוי היה מועמד לפרס ה"אמי" במשך שנתיים ברצף על גילום דמותו של ספוק, והיה מועמד לפרס "סאטורן" (מטעם האקדמיה למדע בדיוני, פנטזיה וסרטי אימה) על המשחק ב"מסע בין כוכבים: הסרט", הבימוי ב"החיפוש אחר ספוק" (3) ועל שניהם ב"המסע הביתה" (4).
בשנת 85' נימוי זכה לכבוד שאליו שואף כל שחקן, לקבל כוכב משלו בשדרות הוליווד, ובשלב מסוים אף התווספו טביעות ידיו בבטון, בחזית התיאטרון הסיני המפורסם.

המשך הקריירה

מספר תפקידים שנימוי עשה היו בעלי "קשר ישראלי": הוא גילם את בעלה הראשון של גולדה מאיר, מוריס מאירסון, בסרט טלויזיה על חייה, A Woman Called Golda, משנת 82' שצולם בארץ במשך חודש והיה מועמד לאמי על כך, הוא גילם ניצול שואה שתובע ארגון מכחיש שואה בסרט Never Forget משנת 91', וגילם את שמואל הנביא בסרט טלויזיה, David, על חייו של דוד המלך (97').
leonardnimoyמעמד האייקון התרבותי שזכה לו, הביא אותו להתארח פעמיים בתפקיד עצמו ב"סימפסונים" (כמו אישים רבים אחרים), פעמיים בתפקיד עצמו ב"פיוצ'רמה" (אחת מהן בפרק הבלתי נשכח, Where No Fan Has Gone Before עם רוב עמיתיו לסדרה), בתכנית החבובות המחודשת (96') ועוד. לעתים היה בסדרות בהן הופיע עניין מיוחד לטרקים, כמו התארחותו ב"בקר" לצידה של טרי "ג'דזיה" פארל.
אבל ליאונרד נימוי עשה הרבה מלבד משחק נטו מול המצלמה. העניין בא לידי ביטוי בעולם "מסע בין כוכבים" כמו שתארנו קודם לכן, וגם הרבה מחוצה לו. הוא ביים מספר סרטים, ביניהם "שלושה גברים ותינוקת" (עם טום סלק, טד דנסון וסטיב גוטנברג, מ-87'); הוא השאיל את קולו לסרטי אנימציה כמו "הרובוטריקים" ב-86' (קולו של גלווטרון), ובשנות האלפיים – "סינבד" ו"אטלנטיס" של דיסני; כתב תסריטים (מלבד סרטי "מסע בין כוכבים", גם לסדרה תיעודית אותה הגיש); הפיק (בין השאר סדרה קצרת ימים בהשתתפות ברנט "דאטה" ספיינר וכריסטופר "דוק בראון" לויד, ועם לבאר "לפורג'" ברטון, דווייט "בארקלי" שולץ ומלאני "זיאל" סמית' בין שאר השחקים האורחים); הנחה תכניות תעודה (מישהו זוכר את "בחיפוש אחרי"?) וביצע קריינות בסרטים דוקומנטריים שונים; כמו שחקנים מדיה רבים, הוא המשיך במקביל בתיאטרון, בין השאר במחזות: "כנר על הגג" (בתפקיד טוביה החולב), "חשמלית ושמה תשוקה" ו"חתולה על גג פח לוהט"; כמו שחקני מב"כ רבים, הוא גם שלח יד לתחום המוזיקה והוציא כמה תקליטים של שירה (ביניהם "הבלדה על בילבו באגינס" המפורסמת); נימוי גם הוציא ספרי שירה, כתב ספרים (מלבד האוטוביוגרפיות הנ"ל), ואף ייסד את Alien Voices ביחד עם עמיתו ג'ון "קיו" דלאנסי. במסגרת מיזם זה הם הקליטו גרסאות אודיו של ספרי מדע-בדיוני מפורסמים.
בשנים האחרונות נימוי עוסק גם בצילום, כולל תערוכות וספרים. אחד מהפרויקטים האחרונים שלו, "שכינה", עורר שערוריה לא קטנה כאשר צילם נשים, בחלקן ללא לבוש, עם תשמישי קדושה יהודיים. הוא אמנם קיבל מחמאות, אך גם לא מעט גינויים, כמובן.
כיום נימוי כאמור בן 74. הוא בן דור הביניים של הצוות המקורי. קלי ודוהאן (מקוי וסקוטי) נולדו ב-1920, וויטני (ראנד) ילידת 30', נימוי ושאטנר ילידי 31', בארט-רודנברי ילידת 32', ניקולס (אוהורה) ילידת 33', והילדים שבחבורה – קניג (צ'כוב), 36' וטאקיי (סולו), 37'. קלי, לצערנו הרב וכידוע, לא עמנו עוד ודוהאן במצב בריאותי לא טוב בכלל. דור הולך ונעלם.
ליאונרד נימוי נשוי בשנית ואב לשניים מנישואיו הראשונים. אשתו הנוכחית, סוזאן ביי, שחקנית אף היא שהופיעה בין השאר בשני פרקים של "חלל עמוק תשע", בתור אדמירל רולמן בפרקים Past Prologue ו-Whispers. בנו, אדם נימוי הוא במאי טלויזיה שביים סדרות רבות, ביניהן לא מעט סדרות ז'אנר, וביניהן "הדור הבא" (הפרקים Rascals ו-Timescap) ו"בבילון 5" (הפרקים Z'ha'dum ו-Passing Through Gethsemane).

kirkspock1קצת על ספוק

Kirk: You'd made a splendid computer, Mr. Spock.
Spock: That is very kind of you, Captain!
(Taken from: "Return of the Archons")

כל ניסיון לנתח, לסכם או לסקור את דמותו של ספוק באמצעים המוגבלים שבידינו כרגע, יסתיים בכשלון. כל פרקי הסדרה, וששת הסרטים דורשים ניתוח יותר יסודי של דמותו, אם ברצוננו באמת לכתוב עליו. לכן נסתפק בסיכום קצר עם אזכורים למספר דברים בלתי נשכחים.
ספוק, שנמצא איתנו מהפיילוט, שהיה לצידו של קפטן פייק עוד לפני שקירק בכלל שם רגלו על האנטרפרייז. ספוק, בנו של השגריר הנודע סארק ואמנדה האנושית, בן-נכדו של השגריר הראשון של וולקן לכדור-הארץ, שליווינו אותו בתור לוטננט קומנדר, אחר כך בתור קומנדר וקפטן (בסרטים), ובסופו של דבר קבלנו הצצה לחייו, כ-80 שנים אחר-כך בפרק שהוזכר לעיל של "הדור הבא", בתור שגריר של הפדרציה שהיה במשימה ברומולוס.
ספוק, הוולקני הראשון שראינו, היצור ללא הרגשות, היגיון נטו, חזק משמעותי מבן-אדם, ירוק דם, שעיצב את דמותם של הוולקנים להמשך הסדרות, שהרים את הגבה בצורה הכל-כך אופיינית לו, ש"התכסח" עם ד"ר מקוי על ימין ועל שמאל בעקיצות הדדיות, שטיפח ידידות ארוכת שנים עם קירק ומקוי, שמת וקם לתחיה, שחייך רק כשהיה תחת השפעה זרה (או בפיילוט), שאמר Fascinating בכל פעם שמשהו (מסוכן ככל שיהיה) הפליא אותו.

 

"Fascinating is a word I use for the unexpected. In this case, I should think "interesting" would suffice. "
(Taken from: "The Squire of Gothos")

trekספוק, מחודד האזניים, שאזניו הפכו לסמל עם חיים משל עצמו ונמכרו במכירות פומביות תמורת סכומי כסף לא קטנים.
ספוק, עם ברכת היד המפורסמת, שהפכה ביחד עם ספוק עצמו, לסימן כל-כך ידוע ומוכר של "מסע בין כוכבים", הרבה לפני שהקלינגונים תפסו מקום נכבד בסדרות החדשות. ברכת היד, שנימוי המציא אותה בעצמו על סמך סימן יהודי ידוע – הוא אומר שזו צורת היד של הכוהנים בזמן ברכת הכהנים המסורתית, האות העברית שי"ן.
ספוק, עם ה-Famous Vulcan Nerve Pinch, שהומצאה (על ידי נימוי והכותבים) כדי לתת לספוק אמצעי לנצח את יריבים מבלי להגרר לאלימות. מאוחר יותר ראינו גם את ט'פול ואפילו את דאטה משתמשים בה.

ספוק, שהפך מדמות מוזרה בסדרה מוזרה, לסמל מייצג של "מסע בין כוכבים", לאייקון תרבותי מוכר ביותר ונערץ.

להתראות בסינמטק,
חג עצמאות שמח!

"Judging by the pollution content of the atmosphere, I believe we have arrived at the late twentieth century."
(Taken from: Star Trek IV: The Voyage Home)

קישורים

ליאונרד נימוי ב-IMDB
נימוי מספר על היהדות וחשיבותה לו
נימוי בסט"ק (כולל גלריית תמונות)
ספוק בסט"ק
מועדון המעריצים הרשמי של נימוי
ציטוטים של ספוק
ריכוז תמונות שונות של ספוק ונימוי
עוד תמונות, ביניהן תמונות מאחורי הקלעים (ספוק אוכל, ספוק עם סוכריה על מקל ועוד)
ארגון ליאונרד נימוי צריך לאכול יותר סלסה – ארגון המאמין (ואף מביא הוכחות) שליאונרד נימוי צריך לאכול יותר סלסה… הזוי? לא נכחיש זאת.
להקת Spock's Beard, שפשוט חיפשה (ומצאה) שם מגניב. הזוי? לא נכחיש זאת 2.
הוראות לשכלול המשחק "אבן, נייר ומספריים" ל"אבן, נייר, מספריים, ספוק ולטאה". כן, מה ששמעתם. תכנסו ותנסו. הזוי? לא נכחיש זאת 3.
אתר המציג את העובדות הידועות על ספוק בהקבלה מסוימת לחיי ישו, ובכך הופך את ספוק לאובייקט דתי. "הכנסייה של ספוק". הזוי? לא נכחיש זאת 4.
הלבשת זקני "תיש" על מפורסמים, כמו שאנו מכירים את ספוק מג'ורג' בוש ומיסטר ברנז ועד התאומות אולסן! הזוי? לא נכחיש זאת 5.

3 מחשבות על “ליאונרד נימוי – לקראת הביקור בארץ – מאת subatoi

  1. פינגבק: ליאונרד נימוי בישראל, מאי 2005 – מאת subatoi | סטארבייס972

  2. פינגבק: בכורה בסידני + מן הארכיון – חודש (אחד!) לסרט – ליאונרד נימוי וגם סרטי חובבים | סטארבייס972 | The Last Outpost

  3. פינגבק: ליאונרד נימוי. הוא לא באמת מת. | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.