"מסע בין כוכבים" – מאת יזהר יצחקי

יזהר יצחקי
חלק מפרויקט ה-40, 8.8.2006

"מסע בין כוכבים" מוכרת לי עוד מהגיל הרך. היא התוכנית שחיכתה לי בכל יום לאחר בית הספר, לעתים רבות לצדה של אמי (ולצדן של תוכניות ילדות אחרות, שכבודן במקומו מונח) בתקופות של חופשות הלידה של אחיי הקטנים. כחוויה של ילד, אני זוכר בעיקר את החדיש והצבעוני: המדים האחידים הבוהקים, את החלליות, את נשקי הלייזר ואת המפלצות שהופיעו על המסך.

לאחר מכן, עם התקדמותי בבית-הספר היסודי, פיתחתי הרגלי צפייה מעט יותר סדירים ולעיתים אף סיפרתי לאמי את תקצירי הפרקים כאשר לא הייתה בבית (בשעה המסורתית הזכורה לי בדרך-כלל, בשעות הצהריים המוקדמות, סביב 14:00). כשנגמרה "הדור הבא", ושידוריה של "חלל עמוק תשע" התחילו, כבר צפיתי (בחופשים הגדולים) בסדרה אשר שודרה בתדירות גבוהה, וגם הצטרפתי למועדון "סטארבייס 972" שהיה בתקופה ההיא (דומני, בשנת 1998) מרוכז סביב הסדרה ומשך אותי בכנסים שארגן.
השאר, דהיינו, המשך "חלל עמוק תשע", וקורות ספינת החלל "וויאג'ר", נמצא מאז בצפייה מתמשכת (בתדירות נמוכה, כדי לא למצות את הסדרות לגמרי, במתינות). אף לאורך לימודיי היסודיים והתיכוניים הסדרה ליוותה אותי – החל מדוחות צפייה וקריאה של תכני הסדרה, וכלה בהרצאות מלמדות וביקורתיות על תכנים המועברים בה.

ומה היא בשבילי, על קצה המזלג, "מסע בן כוכבים" בשנתה ה-40?
"מסע בין כוכבים" היא חזון שהוא עתידני ובו בזמן עכשווי, בו התרבות האנושית זוכה להבנה פנימית בתוכה, מתמודדת עם אלמנטים שונים של האנושיות בצורה שהיTNG3א לעיתים אקדמית, מתקדמת, ותמיד מפתיעה בזווית ההסתכלות המרעננת שלה על הסיטואציות אליהן נקלעים גיבורי הסיפור על מטענם התרבותי, הן האנושי והן "החייזרי". "החייזרים" מצויים אצלי במרכאות, מכיוון שאלו תמיד נתפסו אצלי כמטאפורות מקצינות של תכונות אנושיות נפוצות, מדגישים במוזרותם את מוזרותו וייחודו של האדם, אשר לעיתים רבות, משעשע לחשוב על כך, אינם פחות אקזוטיים משלהם. לעיתים המטאפורות מאיימות, מקצינות, משעשעות, אך תמיד משאירות את הטעם למחשבה רפלקטיבית נוספת: מה בעצם התרחש, מה ממה שמייצג החייזר נמצא בי ובסביבתי?

למעשה, התוכנית זכתה להיות, בינות לבידור שהיא מספקת, לתכני-הפעולה, היריות והטכנולוגיה (אכן, אני מרשה לעצמי להימנות גם על חובבי טכניקות הקרב, ההיי-טק והגאדג'טים) גם למקבץ של שיעורים שנדיר למצוא איכותיים שכמותם בטלוויזיה, ומקומם בטלוויזיה החינוכית דווקא, היה מהרבה בחינות הולם. אלו שיעורים שכוללים ניסיון להבין מהותן של החירות, של הסקרנות האנושית, של הצפונות שבאהבת החוכמה והסכנות שבשנאת הזר ובשנאת החינם ושל תאוות הכוח המשחיתה. יותר מכך, השאלות המתעוררות מעמיקות יותר ומעוררות דילמות מוסריות מרתקות ברמה הפילוסופית ממש: על הסכנה המשתקפת לעיתים באחדות-הדעים המוחלטת ובציות-עיוור, על מהותה של דמוקרטיה, על כבודו של האדם, על אחריותו למעשיו (כמובן, אי אפשר להתעלם, מהנימה האמריקאית צדקנית כלשהי לפעמים – ככל תעשיית הבידור שבאה מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות).

ברגעיה הטובים ביותר, הסדרה מעוררת בי כצופה את הצורך להביט פנימה לתרבות בה אני חי, על הסביבה שלי, ולבסוף על אישיות עצמי. אכן – התוכנית שואלת למעשה על האדם ועל תרבותו: מהו האדם, מהו טבעו, כיצד ישתנה ולאן הוא יכול להגיע, אילו סגולות הוא יכול להוציא מן הכוח אל הפועל.
דבר נאה נוסף שמשך אותי בסדרה, הוא שהכל נכתב ונערך מבלי לעורר התלהמות יצרים מיותרת, מבלי לשדר גירויים רדודים בכמות קריטית, בלשון שהיא נקייה לרוב, בהימנעות יחסית מתכנים מיניים מיותרים, בשמירה על כבודן של הבריות המופיעות בסדרה.
לגבי איכות הכתיבה והמשחק – רבים מחבריי, להם ערכתי היכרות עם התוכנית, חשבו שהיא נמצאת רק בתיאטרון ובספרות.
גם אם הסדרה לא תחזור למרקע לעולם, ביצירת תכנים חדשים, עדיין לא נפסיד – גם אם נחוש צער רב על כך (…All good things).
אני חושב שבמובנים רבים היא, כיצירות מופת רבות אחרות, חסרת גיל, ומסריה – דווקא בהיותם נמצאים מרוחקים מהמציאות: בסביבות המאה ה-24 (כפי שלעולם לא תיראה למיטב אמונתי, גם לא בעוד 300-400 שנה לכשתתרחש התקופה העתידית המתוארת בסדרה), בנוכחותם של חייזרים המומצאים מן הדמיון, בטכנולוגיה עתידנית ובגילויים פיזיקאליים שניתן לפקפק בהם, מקבלים משנה תוקף ברלוונטיות שלהם – האדם במרכז, ועליו נתון הדגש.
האם שנאתם של החייזרים אין היא כשנאת הזר ששפתו אינה מובנת לך, האם הטכנולוגיה יכולה לבטל או לשנות את הדילמות המוסריות הקשות ביותר של האדם, מה יגדיר את האדם, את הרגש, את האינטלגנציה, את החמלה ואת הדין, וכן הלאה.

אז תודה לך אמא על החשיפה לתוכנית, תודה לך ג'ין רודנברי על הסדרה, ותודה לכם חברים על השתתפותכם בחגיגות ה-40 לסדרה!

genejlp

מודעות פרסומת

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.