מלחמות ומסעות

מאת לי עדן / פאנזין 6

מלחמת הכוכבים ומסע בין כוכבים. שמות דומים כל-כך עד שעבור אנשים רבים, בארץ ובעולם, ההבדל בין "מלחמת הכוכבים" ל"מסע בין כוכבים" הינו זניח אם קיים בכלל. "מלחמת הכוכבים? זו לא התוכנית עם דר' ספוק?" ו – "מסע בין כוכבים? הבת של דבי ריינולדס שחקה בזה, נכון?" הן תגובות רגילות למדי כאשר מדובר באנשים מ"בחוץ".

אך עבור כל מי שיודע להבדיל בין "בלסטר" ל"פייזר", מס"ב (מסע בין כוכבים) ומה"כ (מלחמת הכוכבים) הם ממש לא ברי חילוף.

"מלחמת", כפי שהשם מרמז, היא סאגה סוחפת על קונפליקט בסדר גודל גלקטי, כאשר כוחות הטוב והרשע נלחמים זה בזה על שליטה בגלקסיות נרחבות ונשמות יחידות. "מסע", מאידך, עוסקת במסע רצוף התגליות והגילויים שמחכה לאנושות לאחר שתצליח להשכין שלום על כדה"א, וסוף-סוף לטוס לכוכבים.

ההבדלים בין השניים הם כה ניכרים שאין בכלל מקום להשוואה ביניהם. ובכל זאת, הדרך המהירה ביותר להתחיל מהומה בכנס מדע בדיוני היא לזעוק "מסע בין כוכבים לא שווה! מלחמת הכוכבים גדולה!" בחדר צפוף. התרחקו מעט וצפו באוזניים המחודדות עפות.

מלחמת תרבות

מבחינה תרבותית סוחפת עולם,  אין ספק בעובדה שמה"כ היא הדומיננטית מבין שתי התופעות. כמעט בלתי אפשרי למצוא אדם בעולם המערבי שלא שמע על דארת' ויידר, אובי ואן קנובי, יודה או השיער של הנסיכה ליאה. צעצועים ומשחקים שונים של דמויות מהסרטים ניתן למצוא בכל חנות צעצועים שהיא, לאורך כל השנה, ולאחר שיצא "אימת הפאנטום" כל ילד בפורים שני התחפש ל"דארת' מול" וכל ילדה ל"אמידלה", וניתן היה לראות אבירי ג'די רבים בגילאי 5 עד 10 מתרוצצים ברחובות. לעומת זאת לא היה ניתן למצוא קצין סטארפליט אחד לפליטה, או וולקנים וקלינגונים. אם תגשו לבעל חנות תחפושות ותשאלו אותו אם יש לו תחפושת של פארנגי הוא בכלל לא ידע על מה אתם מדברים, ואם תגשו לחנות מכשירי כתיבה וחתפשו קלסר עם תמונה של וויאג'ר – צפויה לכם אכזבה. מס"ב כמעט בלתי קיימת בישראל. ישנם אלו שיאמרו:  "לא חוכמה – מס"ב לא שודרה ברציפות בארץ מאז ימי 'הדור הבא' ורק עכשיו חזרה לטלוויזיה בצורה מכובדת יותר, תנו זמן ותראו איך מס"ב מנצחת". הסתכלות על המצב בארה"ב מלמדת שגם בעתיד, לאחר שתתפתח "תרבות מסע בין כוכבים" בארץ, מה"כ עדיין תצא מנצחת.

ג'יימס גאן, מנהל המרכז לחקר מדע בדיוני באוניברסיטת קנזס, אומר כי סאגת מה"כ מושכת קהל יותר רחב ממס"ב כי עלילתה יותר אבטיפוס וישירה. "מלחמת הכוכבים, בבסיסה, היא אגדה פשוטה", אומר גאן. "זהו סיפור על נסיכה שנחטפת על ידי מכשף רשע, והגיבורים שמצילים אותה מהטירה האפלה". הסוג הזה, של סיפור פשוט על מלחמת טוב-ברע, מסביר למה הצופים הצעירים במיוחד, נשבים בקסמי מה"כ.

המשיכה הרחבה יותר הפכה את מה"כ לשגרירת המד"ב הקולנועי בשנות השבעים המאוחרות והשמונים המוקדמות. בעוד שהאולפנים תמיד ראו במס"ב תופעת שוליים שאינה ראויה לחיקוי, מה"כ שכנעה את מקבלי ההחלטות של הוליווד שהקהל זועק ותובע הפקות גדולות עתירות אפקטים.

"הצלחתה של מלחמת הכוכבים בשנת 1977 שינתה את פניה של תעשיית הסרטים בצורה קיצונית", אומר מבקר הסרטים של ה"שיקאגו טריביון", מייקל ווילמינגטון. "ללא מלחמת הכוכבים, לא היו משקיעים בסרט מסע בין כוכבים הראשון". לדברי ווילמינגטון, הטרילוגיה של ג'ורג' לוקאס (ובמידה מועטה יותר תעשיית מס"ב) גרמו למדע הבדיוני לקסום יותר עבור משקיעים, ובעקבותיהם ירדה ברכה על תעשיית וטכנולוגיית האפקטים הממוחשבים.

אך בעוד שייתכן כי מה"כ עשתה רעש יותר גדול בקניונים, בתי הספר ובתי הקולנוע ברחבי העולם, מס"ב הותירה את חותמה על החברה בדרכים יותר מהותיות.

"במהלך המלחמה הקרה כאשר אנשים התחבאו במקלטים והתכוננו להתפוצץ, ג'ין רודנברי היה שם עם מסע בין כוכבים, ואמר לנו 'כן, יהיה עתיד, וזה יהיה עתיד טוב' ", אומרת אן קריספין, שכתבה רומנים עבור סדרת מלחמת הכוכבים של Bantam, וכן ספרי מס"ב ל- Pocket Books. "הוא לקח סיכונים גדולים. הוא יכל להביע דעה על מלחמת וייטנאם ועל מערכת היחסים בין גברים ונשים. הוא הקדים את זמנו בהרבה". "מסע בין כוכבים" כבשה קרקע חדשה עבור הטלוויזיה האמריקנית, בכך שנתנה תפקידים ראשיים לאסיאתי (ג'ורג' טאקאי) ואפרו-אמריקאית (נישל ניקולס), ובכך שקידמה את הרעיון שהאנושות תתגבר ביום מן הימים על גזענות. מדענים, חוקרים וממציאים פנו אף הם ל"מסע בין כוכבים" בשביל לקבל השראה: מכשירי הקשר הידניים של הסדרה המקורית הקדימו את הטלפונים הסלולריים בכמה עשורים. כמו כן, קירק וספוק דיברו אל המחשב של ספינתם הרבה לפני שתוכנות לזיהוי קול היו אפשריות, מעבדות נשק שוקדות כיום על נשק נישא דמויי פייזרים, ורופאים עורכים ניסויים על סורק מבוסס ראדאר בסגנון הטריקורדר הרפואי של דר' מקוי.  "המהנדסים של סוכנות החלל האמריקאית לא רואים במלחמת הכוכבים את העתיד שהם רוצים ליצור. הם פונים למסע בין כוכבים", אומר ג'ף גרינוולד, מחבר Future Perfect: How Star Trek "Conquered Planet Earth", "הרבה אנשים בענפי המדע והטכנולוגיה מנו את מסע בין כוכבים כגורם שהשפיע עליהם".

איכות בכוכבים

דבר חשוב נוסף שיש לבחון כאשר אנו משווים בין "מלחמת הכוכבים" ל"מסע בין כוכבים" הוא האיכות הכוללת.
במבט ראשון נראה כי למה"כ יש יתרון מובהק על מס"ב – מה"כ דורגה במקום ה- 15 ברשימת 100 הסרטים הטובים ביותר של כל הזמנים שנערכה ע"י "המוסד האמריקאי לסרטים. אין צורך כמובן להזכיר ששום סרט של מס"ב בכלל לא הגיע לרשימה זו.

אך לא רק מבקרים מעדיפים את מה שמה"כ מציעה על מס"ב בקולנוע. מבקרים באתר IMDB (Internet Movie DataBase) נתנו לסרטי מה"כ דירוג כולל של 8.2. סדרת סרטי מס"ב, מצד שני, הגיעה רק ל- 6.4.
מייקל ווילימגטון מה"שיקאגו טריביון" מגן על מס"ב בכך שהוא אומר שההשוואה לא הוגנת. "אנחנו מדברים על 4 סרטי מלחמת הכוכבים למול מאות פרקי טלוויזיה ו-9 סרטי מסע בין כוכבים"  – הוא מזכיר – "אין ספק שסרטי מלחמת הכוכבים יותר גדולים מסרטי מסע בין כוכבים, אבל כל היקום של מסע בין כוכבים הוא הרבה יותר רחב".

אם מתחשבים בכך, יהיה זה רק הוגן להעמיד את השגי מס"ב על המסך הקטן למול אלה של מה"כ. מתוך 6 הסדרות של מס"ב, לשתיים מהן מתייחסים כקלאסיקות טלוויזיה בכל העולם. "וויאג'ר" אמנם עברה תקופה קשה בהתחלה אך היא התפתחה והתצייבה ובסופו של דבר הוכיחה את עצמה כסדרה מצויינת. "אנטרפרייז" רק בתחילת דרכה ועוד לא הספיקה להוכיח את עצמה. לאחרות – הסדרה המצויירת, ו"חלל עמוק 9 " – יש את הפגמים שלהן, אך עדיין הן נמצאות גבוה מעל סדרות טלויזיה כגון: "משמר המפרץ" או "ווקר – טקסס ריינג'ר". "היציאות" של מה"כ לטלויזיה, מצד שני, לא היו מוצלחות ביותר. רוב נאמני מה"כ מעדיפים להתעלם משני סרטי טלויזיה מאמצע שנות ה- 80': "הרפתקאות האיווק", ו"איווק: הקרב על אנדור". וכן, הסדרות המצויירות שמבוססות על "מלחמת הכוכבים" – "דרואידים" ו"איווקים" – היו בקושי בינוניות בהצלחתן. ובל נשכח כמובן את תוכנית הספיישל לחג המולד המבוססת על מה"כ – "מלחמת הכוכבים – ספיישל לחג המולד 1978" – ששילבה בין לוק, האן ושאר החבורה. בסצנה האחרונה, באמצע האסון הטלויזיוני הזה, הנסיכה ליה שרה סרנדה לקבוצת ווקים בוכים.

השורה התחתונה

כן, גם מס"ב וגם מה"כ מלאים בדוגמא אישית ומסרים מעוררי השראה. כן- שניהם ממשיכים את מסורת "סיפורי עמים" ובטח- הם שניהם מבטאים את רוח הזמן והתרבות בסיפור, אך בל נשכח מה באמת נובע משניהם: כסף, כסף, כסף. ההמולה סביב כל אחד מהם היא בעצם משהו שהמציאו, בסופו של דבר,אנשי עסקים ורואי חשבון, כך שכל השוואת מס"ב/מה"כ צריכה להיות גם מהצד הכספי של העניין: מי מכניס יותר כסף. חברת "וויאקום אינטרנשיונל בע"מ", בעלת הזכויות של מס"ב, גרפה עד היום מעל ל 2.5 ביליון דולר במכירת מוצרים בלבד. ביותר מ 75 מדינות צופים ב"מסע בין כוכבים" ולפי חישובי פרמאונט, יש לסדרה יותר מ- 20 מיליון צופים קבועים. "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שהחלה את שידורה ב 1987, הפכה להיות הסדרה הנצפית ביותר בשידור הראשון שלה בכל הזמנים. הסדרה שרדה 7 עונות ועדיין כסף ממשיך להכנס מהשידורים החוזרים. תשעת הסרטים הכניסו כמעט ביליון דולר בהיקף עולמי. כמו כן יוצאים בסביבות ה-50 ספרים חדשים לשנה וכן ישנה ספיגת רווחים מיותר מ- 200 רשיונות למשחקי מחשב, צעצועים ומתנות.

כל זה נשמע מדהים… עד שמשווים זאת לרווחים האסטרונומיים של מה"כ.
חברת "לוקאס פילם" מרוויחה יותר מ-900 מיליון דולר לשנה. שלושת הסרטים הראשונים הכניסו יותר מביליון דולר מהקולנוע ובנוסף נכנסו כ- 4.5 ביליון דולר ממכירות כל שאר מוצרי מה"כ בכללם 50 מיליון קלטות וידאו.

אולי למס"ב יש יתרון של 11 שנה על הסרט, אך השורה התחתונה היא שהכח הוא עם מלחמת הכוכבים.

מבט לעתיד

בסופו של דבר ישנו דבר אחד בלבד שנותר לעשות והוא לבדוק את כח העמידה שלהן בעתיד.
נכון לעכשיו מס"ב נראית כאילו היא תשרוד לעד. עם 9 סרטים, 6 סדרות ועוד סרט אחד בדרך מתקבל הרושם שהתופעה הזו שנקראת "מסע בין כוכבים" לא תגמר אף פעם. העובדות בשטח מראות תמונה קצת פחות אופטימית. "חלל עמוק 9" היתה אכזבה בקרב חלק ניכר ממערצי הסדרה, "מסע בין כוכבים 9: המרד" נחשב במקרה הטוב לפרק כפול ששודר בטעות בקולנוע, ולמרות שהסדרה החדשה "אנטרפרייז" עושה רושם של הצלחה בקרב הקהל הרחב, רוב מעריצי "מסע בין כוכבים" רואים בה "בגידה במסורת" ומאוכזבים ממנה קשות. במצב כזה אי אפשר שלא לשאול – האם "מסע בין כוכבים" יכולה בכלל לחזור לימי התהילה שלה מתקופות קודמות? האם "אנטרפרייז תשתפר בעונות הבאות? ו- האם הסרט הקרוב "מסע בין כוכבים 10: נמסיס" יצליח בעזרת מספרו הסידורי לחפות על חרפת "המרד"?
מה שבטוח הוא שמס"ב עדיין לא נעלמת מהשטח וגם לא תעלם, לפחות לא ב- 7 שנים הקרובות.

ומה עם מה"כ? לפני יציאת "אימת הפאנטום" לאקרנים לא היה איש שיפקפק בהצלחת הסרט. מבחינה כלכלית, עם יותר מ- 500$ מיליון מהקרנות בלבד, אין ספק ש"אימת הפאנטום" אכן מילא אחר הציפיות. אבל מהצד השני, החשוב לא פחות – קהל הצופים –  "אימת הפאנטום" נחשב לכישלון. אלפי מעריצים מרחבי העולם יצאו מהצפיה בסרט מאוכזבים. יש אלו שאומרים שהסיבה לכך הן הצפיות הגדולות שקדמו ליציאת הסרט, אחרים אומרים שהסרט פשוט היה פחות טוב משלושת הקודמים. כך או כך "אימת הפאנטום" עמעם במקצת את הילתו של ג'ורג' לוקאס בעיני מעריצים רבים. ומה עם הסרט שכולנו מחכים לו כרגע, "מתקפת השיבוטים", יתקל גם הוא באותה תגובה פושרת כמו ש"אימת הפאנטום" נתקל? כבר עכשיו, עקב שמו של הסרט, ישנן לא מעט חששות בקרב המעריצים שעוד זוכרים את האכזבה מהסרט הקודם. האם "מלחמת הכוכבים" כתופעה תוכל לעמוד בעוד ביקורות רעות? כן או לא, התשובה לא ממש רלוונטית, ביקורות לא ישנו, איכות לא תשנה, מלחמת עולם III לא תשנה. הדבר היחידי שיהיה חשוב וישנה זה שזה כבר מוכן. דבר אחד בטוח, "מתקפת השיבוטים" ישבור קופות, ולו רק מעצם העובדה שהוא שיך למה"כ וזה כשלעצמו מראה על הכח הגדול שיש למה"כ.

והמנצח הוא…

גם מס"ב וגם מה"כ השאירו את חותמן בעולם. שתיהן מכניסות הרבה (מאוד) כסף לבעלי הזכויות, ושתיהן גם יגמרו ביום מן הימים ואנחנו נשאר רק עם הזכרונות. ובינתיים?  מס"ב תמשיך להחזיק בתואר "סדרת המד"ב המצליחה ביותר" ומה"כ תשאר על כס המלכות בקרב סרטי הקולנוע בז'אנר וגם מחוץ לו. אז מי ניצח? זה כבר לשיקולם של כל אחד ואחת בנפרד.

Live Long and May the force be with you

מודעות פרסומת

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s