הגיבור המיתולוגי – שם המשחק, סיפורו של אנדרו "אנדר" ויגין – מאת עליזה בן-מוחה

כתבה חדשה באתרנו, של עליזה בן-מוחה, אחת מהכתבות בסדרת המאמרים האחרונה שלה. והפעם על אנדרו "אנדר" וויגין מהספר "המשחק של אנדר" של אורסון סקוט קארד.

"שם המשחק" – סיפורו של אנדרו "אנדר" ויגין, לפניכם.

כשהתחלתי לעבוד על סידרת מאמרים זו, אנדר ויגין לא היה בדיוק בראש רשימת הגיבורים שחשבתי שישתלבו במודל של קמבל. וכי מה לילד בן 6 שחי בעולם וירטואלי ולגיבור המיתולוגי? ובכן, מסתבר שאפילו אנדר כן מתאים למודל, ובצורה אלגנטית  הרבה יותר משחשבתי. רוב האלמנטים של המודל קיימים גם בסיפורו – צריך רק להתאמץ קצת יותר כדי למצוא אותם, כיוון שקארד התאמץ יותר מג'ורג' לוקאס או מטולקין, למשל, להסתיר אותם. אני מקווה שהצלחתי. והעובדה שאכן הצלחתי רק תוכיח את היעילות של המודל ואת התאמתו לעולם המד"ב.

אז בואו נצא לדרך!

1.  שלב היציאה לדרך

בעתיד ה(לא) רחוק העולם מתאושש ממלחמה הרסנית עם הבאגים, מין של חייזרים שכמעט השמידו את האנושות והובס רק תודות לגאוניותו של הגאון הצבאי מאזר רקהאם. הבאגים מאיימים לחזור שוב בכוחות מתוגברים, והשלטונות מחפשים נואשות אחרי מצביא גאון נוסף שינהיג את האנושות במלחמה הבאה.

אנדרו "אנדר" ויגין נולד כילד שלישי בחברה שבה קיימת הגבלה חמורה על הילודה והבאת יותר משני ילדים מחייבת אישור ממשלתי מיוחד. הוריו של אנדר קיבלו את האישור מפני שבעקבות תכנית מבוקרת של השבחה גנטית, אחד מילדיהם היה אמור להיות אותו גאון צבאי מיוחל. אחרי שפיטר הראשון (שכבר מילדות פיתח שאיפות להגיע לשלטון) וולנטיין השנייה לא עמדו בציפיות, קיבלו הוריהם כאמור את האישור להביא ילד שלישי. לכאורה נדמה שגם הוא עומד להיכשל במבחנים, וכבר מסירים מראשו את המשגוח שמאפשר לשלטונות לעקוב אחרי כל צעד שלו (מה שמשמח מאוד את אחיו הבריון פיטר, שהמשגוח שלו הוסר בגיל מוקדם יותר). אנדר דווקא שמח על הסרת המשגוח, ורואה בכך הזדמנות להיות סוף סוף ילד רגיל.

עד שיום אחד…

ב. הקריאה להרפתקה

היראם גראף בא לקחת את אנדר בית הספר ללחימה.

ג. הסירוב להיענות לקריאה

אנדר שמח להתרחק מפיטר, אבל מתקשה להיפרד מהוריו ובעיקר מאחותו האהובה ולנטיין.

ד. עזרה ממקור על-טבעי

אמנם אין כאן התערבות של "כוח על טבעי", אבל היראם גראף ממשיך לפקוח עין על אנדר מרחוק, וגם הוא לעולם אינו מופיע כאשר אנדר חושב שהוא זקוק לו, אלא שכאן המטרה המוצהרת היא לגרום לאנדר ללמוד להסתדר לבד, ומהר.

2. חציית הסף הראשון

העלייה למעבורת בדרך לבית הספר ללחימה.

2. א. פגישה עם שומר הסף

היראם גראף

2. ב. חציית הסף

ההגעה לבית הספר ללחימה

2. שלב החניכה

שלב החניכה של אנדר מתחיל כבר בטיסה במעבורת, שם הוא לומד מהר מאוד איזו דרך מתווים בפניו המפקדים, וגראף בראשם, ובאילו שיטות הם מוכנים לנקוט כדי להשיג את מטרותיהם.

ואם כבר, האם בית הספר ללחימה של אנדר ויגין שונה, למשל, מבית הספר הוגוורטס של הארי פוטר? לא, והוא גם לא שונה, בעצם, מכל בתי הספר מסוגו (שימו לב ששניהם אינם בתי ספר לבנים בלבד…), בתי ספר שהולידו את מיטב הפוליטיקאים והמנהיגים של האנושות אבל גם את המרגלים והבוגדים הידועים ביותר בהיסטוריה של המלחמות (פילבי, ברג'ס ומקלין…)

א. דרך הייסורים

התגברות על שומר/י הסף ומעבר בשלום

הקטטה בבית הספר; הקטטה במעבורת

קרב עם אח;

פיטר

דרכים שונות לחצות את הסף

חטיפה;

גראף "חוטף" את אנדר

הפלגה לילית; מסע מופלא;

המסע לבית הספר ללחימה

תבוסה ראשונה לשומרי/י הסף -קרב עם דרקון (מפלצת);

משחק הפנטסיה, שאנדר משחק בו כאשר נדמה לו שאיש אינו רואה, והוא מתקדם בו שלב אחרי שלב עד שהוא מגיע לשלב האחרון, סמל לניצחונו.

ביתור; צליבה;

אנדר מבין שגראף "סימן" אותו בפני חבורת הבריונים של בית הספר ללחימה לא כדי שיזכה בהערצתם, אלא כדי למנוע כל סיכוי לכך שיוכל לרכוש לעצמו בעל ברית מביניהם; הוא יודע שעליו להיות טוב יותר מכל חבריו כדי לרכוש את אמונם והערכתם.

ב. "בטן הלוויתן"

כזכור, שלב זה מוגדר כשלב הקריטי ביותר בדרכו של הגיבור, שבו הוא נתון בסכנה הגדולה ביותר, וניצב מול האויב הקשה ביותר.

בספר הראשון זהו לדעתי הקרב הסופי של אנדר נגד הבאגים, שרק לאחריו הוא מגלה שכלל לא היה מדובר במשחק. וזאת למרות שלכאורה אנדר עצמו לא היה נתון בכל סכנה ממשית ומיידית במהלך ה"קרב", ואויבו העיקרי היה הלחץ האדיר שהופעל עליו לנצח.

בספר השלישי זהו המירוץ נגד הזמן כדי למצוא דרך לנטרל את הדסקולדה לפני ששלושת הגזעים החולקים את לוזיטניה יפתחו במלחמת השמדה הדדית, יפיצו את הווירוס בכל העולמות המיושבים, ו/או יושמדו ע"י צי הקונגרס ההולך ומתקרב (מה שיקרה קודם).

ג.1. הפגישה עם האלילה

ארבע דמויות נשיות עיקריות עתיד אנדר לפגוש בחייו (חוץ מאמו, שתפקידה זניח מאוד);

ולנטיין נותנת לאנדר תמיכה ואהבה של אחות גדולה,

פטרה, הראשונה שמקבלת אותו לצבאה בבית הספר ללחימה (מתוך אחוות מנודים),

נוביניה נותנת לאנדר אהבת אישה ושותפות בשליחות ובגורל,

ג'יין, היישות וירטואלית, ה"דאוס אקס מאכינה" של אנדר, יכולה לתת (ונותנת) לו הכול, חוץ ממגע אנושי, לא תמיד היא מופיעה כשהוא זקוק לה אבל תמיד נמצאת שם, בסייבר ספייס, נכונה למלא את תפקידה במשחק של אנדר (בבחינת "התערבות של כוח על טבעי").

שימו לב שאנדר מסוגל לתת ג'יין גוף אנושי, אבל לא לממש את אהבתו לנוביניה ולהביא עמה ילדים לעולם (כבר התייחסתי בפרקים הקודמים לחשיבותה של הנזירות במסעו של הגיבור).

ג.2 הפיתוי

ג.3. התפייסות עם דמות האב

"הפרדת הכוחות" בינו לבין פיטר – פיטר הופך ל"הגמון"

ג.4. הפיכה לאל-למחצה

אחרי הניצחון על הבאגים זוכה אנדר להערצה אלוהית, אבל נאסר עליו לחזור לכדור הארץ מאימת אחיו פיטר. תהליך ההפיכה של אנדר לאל רק מתחיל כאן.

ג.5. גניבת השיקוי

3. שלב החזרה

בתום הקרב עם הבאגים, אנדר אכול מוסר הכליות והחרטה הופך להיות "דובר המתים", גם כדי לכפר על השמדת הגזע שגרם לה וגם כדי למנוע הישנות של אסון כזה.

1. הבריחה

2. הדרך חזרה

2. א. חזרה

אנדר יוצא לארוס ומוצא שם מקום שנראה כאילו נלקח ממשחק הפנטסיה שלו ("פגישה עם שומר הסף גם בדרך חזרה", זוכרים?)

2. ב. תחייה

אנדר "קם לתחייה" כמה פעמים במהלך הסאגה – כשהוא הופך ממשמיד הגזע לדובר המתים, ומדובר המתים למייסד דת חדשה, ובסוף הספר הרביעי הוא קם לתחייה בפעם האחרונה, הפעם בגופיהם של ואל-ג'יין ופיטר, "ילדי המחשבה" שלו.

2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני)

בספר הראשון – ולנטיין מזהירה את אנדר לבל יחזור לכדור הארץ, שכן פיטר עלול להרוג אותו.

בספר השלישי – אנו פוגשים את "מבריקה להפליא", הילדה נבחרת האלים שעליה הוטל לגלות לאן נעלם הצי ששיגר הקונגרס הבינכוכבי ולהשמיד את זה שהעלים אותו, ואת ג'יין שמודיעה שהיא מוכנה לעצור את הצי אף במחיר חייה. שתיהן מתלבטות ומחפשות צידוקים דתיים, פילוסופיים ומוסריים לדרך שבה בוחרת כל אחת מהן (אגב כך מתפתח דיון פילוסופי מעניין כשלעצמו על תכלית קיומה של ג'יין כיישות תבונית).

בספר הרביעי – ג'יין מגלה את היכולת לטוס במהירות על-אורית.

2. ד. מאבק על הסף

בסוף הספר הראשון – המרד נגד הקונגרס הבינכוכבי שמאיים לשלוח ספינה להשמיד את לוזיטניה.

2. ד. הסירוב לחזור

בתום הקרב עם הבאגים, אנדר אכול מוסר הכליות והחרטה הופך להיות "דובר המתים", גם כדי לכפר על השמדת הגזע שגרם לה וגם כדי למנוע הישנות של אסון כזה.

בספר השלישי – אנדר מחליט להצטרף לאשתו במנזר ולנטוש את המלחמה בדסקולדה (ובקונגרס).

3. א. חזרה עם השיקוי

3. ב. "החופש לחיות" – חציית הסף הרביעי

אנדר נאלץ לעזוב את כדור הארץ בלחץ אחיו, ובעצת אחותו הוא עובר למושבה מחוץ לכדור הארץ, באחד העולמות הראשונים שנכבשו מידי הבאגים. מצד אחד הוא גיבור האנושות ומצד השני הוא "משמיד הזרים", וכולו בן 11; הוא לעולם לא יסלח לעצמו על חטאיו ויקדיש את חייו לכפרה עליהם. הבעיה היא שנדודיו בין הכוכבים מתבצעים במהירות האור, מה שאומר שהזמן שעובר עליו במסע קצר, אבל בכוכבי הלכת שהוא מגיע אליהם כבר עברו מאות ואלפי שנים, ועל כן הוא והמסר שלו כבר הפכו שם מזמן למיתולוגיה, ומסעותיו נדונים לכאורה לכישלון מראש, אבל אנדר עובר עוד שלב בתהליך התפתחותו – הוא בוחר בחיים של "דובר למתים" והופך למחוללה של דת חדשה.

אגב, קארד עצמו אמר בכנס איקון שנערך בירושלים באוקטובר 2003 כי "דיבור למתים" הופך להיות תופעה מקובלת בהלוויות, כתחליף להספד פשוט, וכדרך לכבד את המת ע"י אמירת האמת על חייו.

3. ג. "אדון שני העולמות"

כאן המסקנה ברורה – אנדר לא הפך ל"אדון שני העולמות"; בכל פעם שהוא נדרש לבחור בין שני עולמות, הוא פרש מאחד לטובת האחר.

ולסקירה קצרה של יסודות מיתולוגיים נפוצים הקיימים גם בסיפורו של אנדר ויגין.

המורה הרוחני

היראם גראף; מאזר רקהאם

האוראקל

בית הספר ללחימה

הנבואה

אנדר הוא הגאון הצבאי שיוביל את האנושות לניצחון במלחמה נגד הבאגים

הגיבור שסרח

פיטר

משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו)

מלכת הכוורת

התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית); מי שמרחם עליה יזכה לגמול

מלכת הכוורת; ראש "שבט" החזרזירים

ירידה למערה או לתהום

ההליכה למפגש הראשון עם החזרזירים (בסוף "קול למתים")

רדיפה אחרי חיה בודדת ליער קסום (והחיה בורחת)

המפגש הראשון עם החזרזירים

חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל

בעולם של אנדר אמנם אין "חפצים קסומים" במובן המוכר לנו, אבל יש בהחלט פלאי טכנולוגיה שאפשר לראות בהם תחליפי קסם (וראה גם "הארי פוטר"…)

האל-למחצה נעלם ומפנה את מקומו למלך בן תמותה

בהקשר הזה אנדר הוא מקרה חריג. בסוף הספר השלישי/תחילת הרביעי הוא מחליט להצטרף למסדר דתי יחד עם אשתו, בבחינת "פרישה מהציבור ומנוחה על זרי הדפנה" (לכך התייחסתי בפרק המבוא לסידרה) וזה בהחלט כן מתאים למודל. שימו לב, אגב, שמי שזוכה בתואר הרשמי של אלה (בסוף הספר השלישי) היא צ'ינג גאו, במעין "הפוך על הפוך".

אבל בכך לא נגמר הסיפור; אנדר הוא לא סתם "אל למחצה" אלא אל במשרה מלאה. תוך ניצול היחסיות של הטיסה החלל במהירות האור, הוא הגיע לגיל המופלג של 3000 שנים (לשם השוואה, לטו אטריידס, הקיסר-האל של חולית, הגיע לגיל 5000…) אבל נשאר בן תמותה. הוא החל את דרכו בגיל 6, הפך למשמיד הבאגים בגיל 11 בלבד, ול"דובר למתים" בגיל 20, ולזכותו נשקפות השמדת גזע אחד, הצלת כוכב לכת אחר, השכנת שלום בין שלושה מינים שונים החיים בו, כתיבת שלושה ספרים שהפכו לכתבי קודש של דת חדשה, ובריאה מחדש של אחיו ואחותו שמתו מזמן ("ילדי המחשבה"). כלומר, בחייו הקצרים-ארוכים (בספר השלישי גילו ה"טבעי" הוא 60) הוא הספיק לגלם את כל ההיבטים שבדמותו של האל – המשמיד, המושיע, האוהב, הבורא והקדוש. בסוף הספר הרביעי הוא גם קם לתחייה בגוף אחר, גוף שהוא-עצמו ברא, נותן גוף אנושי לג'יין, היישות הוירטואלית, ויוצר מיזוג רוחני בין שלושת הגזעים המאכלסים את לוזיטניה – הבאגים, החזרזירים ובני האדם… ואם כל זה לא מספיק, הוא גם זוכה לכפרת עוונות סופית; מסתבר שטכנית, הוא בכל זאת לא השמיד גזע שלם, שהרי מלכת כוורת אחת שרדה.

האם תם ונשלם סיפורו של אנדר ויגין?

כפי שכבר  ציינתי, אנדר הגיע לשלב ה"אל למחצה" מהר יותר מכל הגיבורים שסקרתי בפרקים הקודמים, וגם נשאר בו זמן רב הרבה יותר. כל הספרים האחרים בסידרה, כולל הסיפור המקביל על בין, בן כיתתו של אנדר, מתרחשים כשאנדר עצמו כבר נמצא בשלב האלוהות. אבל מצד שני, סיום הסאגה בחתונה כפולה (ג'יין-מירו ופיטר-וונג מו) הוא קלישאי מאין כמוהו וגם אופטימי מאוד. אם ירצה אורסון סקוט קארד ואם יחליט שהסיפור טרם מיצה את עצמו, אין כל ספק בכך שיוכל להוסיף עוד פרק לעלילותיו של אנדר.

והסרט? תאריך היעד החדש (לפי האתר של IMDB) הוא 2006, במאי כבר יש (וולפגנג פיטרסן), שחקנים עדיין לא…

מודעות פרסומת

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s