ביקורת: "אני, רובוט" – מאת עליזה בן-מוחה

ביקורת נוספת מאת עליזה בן-מוחה והפעם על הסרט "אני, רובוט" בכיכובו של וויל סמית'.

 

במאי: אלכס פרויאס

שחקנים: ויל סמית, ברידג'ט מויניהאן, ג'יימס קרומוול

הספר השני של אייזק אסימוב שעובד למסך הגדול (הראשון היה "המסע המופלא" שנעשה ב-1966) הוא הספר הראשון בסידרת הרובוטים, "אני, רובוט". יאה וגם נאה שבחירת הכוכב לא הייתה מובנת מאליה – לא שוב דיימון או אפלק, או אחד הבולדווינים, או מישהו מבוגר יותר כגון ברוס ויליס או קווין קוסטנר, או הריסון פורד, אלא ויל סמית. מה שלפחות מבטיח המון חוש הומור, וגם מקיים.

מבחינת הז'אנר, הסרט מזכיר מאוד דווקא את המבנה של "הסרט האפל": השוטר/הבלש, "זאב בודד" מרדן ובועט במוסכמות, שסוחב טראומה מעברו, חושף מזימה של גורמים זדוניים בממסד, ויוצא להיאבק בהם. הבעיה היא שאיש לא מאמין לו וכולם לוחצים עליו "לרדת מזה", עז הסוף הטוב (או המר, תלוי למי).

והעלילה? בשיקגו של שנת 2035, הרובוטים מועסקים בכל עבודות השירות השחורות והפכו לחלק בלתי נפרד (אם כי שנוי במחלוקת) מהחברה. הם כמובן מחויבים לציית לשלושת חוקי הרובוטיקה שכל אחד מאתנו ככר יכול לדקלם מהסוף להתחלה גם אם יעירו אותו בשתיים בלילה. בסרט (וגם בספר), הוגה החוקים והמדען האחראי לתכנון הפיסי של הרובוטים נקרא אלפרד לנינג (השחקן ג'יימס קרומוול המצוין). האחראית לצד הפסיכולוגי של התכנון היא ד"ר סוזן קלווין, המוכרת אף היא לחובבי סיפורי הרובוטים של אסימוב.

על סף השקתו של דור חדש ומשוכלל יותר של רובוטים של תאגיד יו. אס. רובוטיקה, ובפתיחה שמזכירה מאוד (ואולי לא במקרה) את הפתיחה של "גברים בשחור", הבלש דל ספונר רודף אחרי רובוט נמלט בו הוא חושד שחטף תיק מאישה, ומצליח לתפוס אותו, אלא שאז מתברר שהרובוט לא חטף את התיק, אלא דווקא מיהר להחזירו לבעליו החוקיים. כך אנו מתוודעים לחוסר האמון העמוק (בלשון המעטה) שרוחש ספונר לרובוטים בכלל, עד כדי כך שאצלו בבית המכשירים החשמליים מופעלים, שומו שמים, בשלט רחוק מיושן להחריד ולא בפקודות קוליות).

כאשר ספונר מוזעק לחקור את התאבדותו של אחד המדענים המהוללים של התאגיד, ד"ר אלפרד לנינג, מצמידה אליו הנהלת התאגיד (בדמותו של אבטיפוס המנהל המושחת שהכסף בראש מעייניו) את פסיכולוגית הרובוטים של התאגיד, ד"ר סוזן קלווין, שתסייע לו בחקירה. ולא, אין ביניהם שום רומן, היא יותר מדי צנונית.

בהדרגה חושף ספונר סימנים לכך שמדובר ברצח ולא בהתאבדות, והחשוד ברצח הוא אחד הרובוטים שהיה במעבדה עם המדען, שלצורך העניין יש לו שם, סאני. כיוון ששלושת החוקים לכאורה שוללים באופן מוחלט את האפשרות שרובוט יהרוג אדם, וגם אם כן, כיוון שרובוט הוא מכונה (כפי שאומר המנהל המושחת, שבסוף מסתבר שהוא לא היה יותר מושחת מהממוצע, המסכן…) אי אפשר מבחינה חוקית להאשימו ברצח אלא לכל היותר בגרימת תקלה, והדרך היחידה להענישו היא להשבית אותו.

ספונר נדרש להפסיק את החקירה, אבל התנהגותו המוזרה של הרובוט מחזקת את נחישותו לחשוף את האמת מאחורי הדור החדש של הרובוטים, ואגב כך אנו מגלים גם את הסיבה לשנאה שהוא רוחש לרובוטים. בעזרתם של סאני וד"ר קלווין, הוא מגיע בהדרגה אל האשם האמיתי (מי? לא נגלה…) ואגב כך גם הוא מגלה שנבחר להיות לא פחות ולא יותר מאשר מושיעם של הרובוטים.

העיצוב החיצוני של העיר, אגב (חוץ מכלי הרכב) נראה, למען האמת, קרוב הרבה יותר לתקופתנו. הפעלולים לא כל כך חדשניים, הולוגרמות ללא מסך כבר ראינו בסרטים רבים (ראה "צ'ק פתוח"), עיצוב הרובוטים נראה לי קצת מוזר, אבל נראה לי שסאני, לפחות, נבנה באותה טכנולוגיה ששימשה את יוצרי "שר הטבעות" לבנייתו של גולום. מרדף המשאיות הגדול מזכיר את המרדף ב"מטריקס", ו-VIKI (מי זאת? לכו לראות את הסרט ותדעו…) מזכירה במובנים רבים את 9000 HAL. יש ניסיון רציני יותר מהמקובל בסרטים מסוג כזה לדון בשאלות כגון יחסי אדם ומכונה, בינה מלאכותית, או כפי שמגדיר זאת המדען בסרט, "הרוח במכונה". אלה שאלות שאסימוב כידוע הרבה לדון בהן בספריו הבידיוניים וגם בעיסוקיו המדעיים.

מי שקרא את הספר ויחפש דימיון בינו לבין הסרט לא ימצא הרבה. (המונח המקצועי הואsuggested by… ). דוגמה בולטת אחת – סוזן קלווין, למשל, אמורה להיות קשישה כבת 80 בתקופת האירועים לפי הספר, ואילו בסרט היא אישה צעירה. אני ממש לא בטוחה שאסימוב היה אוהב את הסרט, אבל זהו סרט אקשן מלהיב ומותח, שבהחלט אפשר ליהנות ממנו בליל קיץ חם. הספר, אגב, יצא במהדורה חדשה בהוצאת כתר בתרגומו של אורי בלסט.

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.