הגיבור המיתולוגי – "מחכים למשיח": סיפורו של פול אטריידס – מאת עליזה בן-מוחה

במסגרת מדור "מודל הגיבור המיתולוגי", אנו מגישים לכם סקירה נוספת מאת עליזה בן-מוחה, והפעם על דמותו של פול אטריידס מ"חולית".

סיפורו של פול אטריידס מתחיל כאשר אביו, הדוכס לטו אטריידס נשלח מטעם הקיסר לשלוט באראקיס, היא "חולית", עולם בלתי מוכר הנחשב לעוין ומסוכן. על רקע ההכנות ליציאה לדרך אנו למדים שב"עולם הרגיל" שלו פול מנהל חיים של נסיך מפונק, כבנו היחיד של הדוכס והיורש היחיד לבית אטריידס האציל, שמוצאו מהמצביא היווני המהולל אגממנון (מלחמת טרויה, זוכרים?); אמו, שאיננה נשואה לאביו, הצטוותה ללדת בת כחלק מתכנית זיווגים מסתורית של מסדר בנות גשרית, שנועדה להביא לעולם את "קפיצת הדרך", בן זכר בעל כוחות מופלאים ונסתרים. היא המרתה את פי המסדר וילדה לדוכס בן מתוך כוונה לזרז את התהליך (אל דאגה, היא עוד תלד את הבת), אבל על יחסיו המורכבים של פול עם אמו עוד ארחיב את הדיבור בהמשך. האם הנערצה של מסדר בנות גשרית באה לבחון את הנער על מנת לקבוע אם הוא אכן "קפיצת הדרך" שייחלו לה בנות גשרית. וכל זאת על רקע של תככים ומזימות בקיסרות, שמעורבים בהם כמה בתי אצולה חשובים, ובעיקר בית הארקונן, שהעומד בראשו, הברון ולדימיר הארקונן, זומם להשמיד את בית אטריידס ולהעלות אחד מקרוביו על כס הקיסר.

עד שלילה אחד…

1. א. שלב היציאה לדרך

ב. הקריאה להרפתקה

הקריאה הראשונה להרפתקה של פול מגיעה למעשה כבר במשפט הראשון של הספר: "בשבוע שלפני צאתם לאראקיס, כשכל ההתרוצצות הסופית הגיעה לכלל קדחתנות כמעט בלתי נסבלת, באה מכשפה זקנה לבקר אצל אמו של הנער, פול." (תרגום שלי).

המשפט "אולי אתה קפיצת הדרך" מושמע כבר בפגישתו הראשונה של פול עם האם הנערצה גאיוס הלן מוהיאם.

ג. הסירוב להיענות לקריאה

פול מעז להתעמת עם האם הנערצה; כשאביו מודיע לו שהוא מועמד להיות מנטאט, הוא מתנגד.

ד. עזרה ממקור על-טבעי

2. חציית הסף הראשון

פול עובר את מבחן התיבה השחורה (אגב, בהמשך גם ג'סיקה, אמו, עוברת מבחן – מבחן סכין הקריס)

2. א. פגישה עם שומר הסף

לפול יש מורים שונים, וכל אחד מהם, בתורו ובתחומו, מכין אותו לנסיעה לאראקיס – ללא קשר לעמדתם האישית ביחס לנסיעה. בכך משמש כל אחד מהם בתורו כ"שומר סף".

דאנקן איידהו (המכונה גם איש המוסר או הסייף), יקריב את חייו למען פול, יחזור מהמתים ככלי שנועד להשמידו, אך יחזור אל השורשים);

גורני האלק (המכונה הלוחם הטרובדור או איש האומץ);

תופיר חוואט, המנטאט של בית אטריידס;

ד"ר וולינגטון יואה, הרופא שעבר התנייה קיסרית, בגד בדוכס אך הציל את פול ואמו;

סטילגאר, מנהיג הדררים;

וכמובן, ולא אחרון אחרון חביב, הדוכס, אביו של פול.

2. ב. חציית הסף

הטיסה הראשונה לאראקיס.

שלב החניכה

שלב החניכה של פול מתחיל למעשה כבר בפגישתו הראשונה עם האם הנערצה, אפילו לפני מבחן התיבה השחורה, כאשר היא מזהירה אותו מפני העתיד לבוא:

"לא תעשה לך מכונה בצלם מוח אדם", ציטט פול.
"ישר מהג'יהאד הבטלריאני ומהתנ"ך הקתולי של אוראנג'", היא אמרה, "אך בתק"א צריך היה להיות כתוב, "לא תעשה לך מכונה שתזייף את מוח האדם." (תרגום שלי).

ונמשך באראקיס, שם הוא לובש בפעם הראשונה חליפת זקק, נתקל בפעם הראשונה בעקלתון, רוכב בפעם ראשונה על עקלתון, ולומד את כל שאר הדברים החיוניים להישרדות.

שימו לב ששלב ה"נדודים במדבר" מקובל מאוד כדרך להגיע להארה ולהתגלות וכחלק מתהליך החניכה של מנהיג לעתיד, והדוגמאות לכך רבות (ראה משה רבנו).

א. דרך הייסורים

דרך הייסורים של פול מתחילה אחרי רצח אביו.

ב. "בטן הלוויתן"

פול ואמו נופלים בשבי ההארקונן (אך מצליחים להימלט).

ג.1. הפגישה עם האלילה

גם כאן מתחלקת דמות האלילה לשתיים – הזקנה החכמה, הלא היא האם הנערצה גאיוס הלן מוהיאם, והצעירה היפה והמפתה, צ'אני בת ליאייט. פול וצ'אני אמנם מממשים את אהבתם והיא אף יולדת לו ילדים, אבל איננה יכולה להיות שלו, כי הוא חייב לשאת לאישה את הנסיכה אירולן.

ג.2. הפיתוי

הברון הארקונן זומם לפתות את לטו להאמין שג'סיקה בוגדת בו ולשכנע בכך גם את המנטאט חוואט. הדוכס מודע למזימה ומזהיר את בנו מפניה.

פול מבטא את חששו מפני העלייה על דרך הג'יהאד המסוכנת במילים "חשש שידיד יהפוך למאמין".

ג.3. התפייסות עם דמות האב

"קרוב לוודאי אין רגע נורא יותר של הארה מזה שבו אתה מגלה כי אביך הוא אדם בשר ודם."
מתוך "אוסף אמרות מואד'דיב" מאת הנסיכה אירולן (תרגום שלי).

נכון שהנסיכה אירולן מצטטת כאן את פול, אבל היא לא מחדשת שום דבר והדברים הם וריאציה על רעיון ידוע בפסיכולוגיה. פול אוהב את אביו הדוכס ומעריץ אותו, והערצתו הולכת וגוברת ככל שמודעותו של פול לסכנה הנשקפת לאביו גוברת.
אבל בחייו של פול יש חשיבות דומה ואולי אף רבה יותר לדמותה של האם, ג'סיקה, וכפי שכבר אמרתי, יחסיו של פול עם אמו מורכבים ביותר. מחד, הוא אוהב אותה, והיה רוצה לראותה נשואה לאביו הדוכס וזוכה בכבוד הראוי לאשת דוכס, והוא עושה הכול כדי להגן עליה ולהציל את חייה שוב ושוב, כשבכך, אגב, הוא ממלא את משאלתו האחרונה של אביו. מאידך, הוא מתקשה לסלוח לה על שלושה דברים – על חלקה בתכניתן של בנות גשרית להביא לעולם את "קפיצת הדרך", על היותה בתו של הברון הארקונן, ועל מה שעוללה לאחותו כאשר המירה את מי החיים בעוד התינוקת ברחמה.
ומה אומר על כך פול עצמו?
"אחד הרגעים הנוראים ביותר בחיי נער," אמר פול, "הוא כשהוא מגלה שאביו ואמו הם יצואי אנוש שחולקים אהבה שהוא לעולם לא יוכל לחוש בטעמה. זה אובדן, התעוררות לעובדה שהעולם קיים ואנו נמצאים בו לבדנו. ברגע טמונה אמת משלו, אי אפשר לחמוק ממנה. שמעתי את אבי כשדיבר על אמי, היא לא הבוגדת, גורני." (תרגום שלי).

וזו, אגב, עוד דוגמה אפשרית לקשר הסימביוטי בין טוב לרע שכבר התייחסתי אליו בפרקים הקודמים.

ובספר השני אנו למדים שג'סיקה התנערה מדרך הג'יהאד של בנה והתנגדה לה עד כדי כך שחזרה אל מסדר בנות גשרית וסירבה לשוב ולהציג את כף רגלה באראקיס.

ג.4. הפיכה לאל-למחצה

זהו תהליך הדרגתי שמתחיל בהכרה במעמדו של פול כדוכס גם בקרב הדררים וגם בקרב אנשי הקיסרות, אחר כך בהפיכה למואד'דיב (על מקומה של החלפת שם בטקס מעבר אין טעם להרחיב כאן, זהו אלמנט מיתולוגי ואף אנתרופולוגי נפוץ וידוע); כדי להפוך ל"קפיצת הדרך" ולנביא, פול חייב לעבור את המבחן הסופי – רכיבת סולו על יוצר והמרת המים. רק אז הוא זוכה להכרה מלאה וסופית במעמדו החדש. תם שלב החניכה (וגם החלק הראשון של הספר הראשון).

ג.5. גניבת השיקוי

פול חושף את סודה של הגילדה, ואת הסיבות לכך שעל אף סימנים ברורים להימצאות מים באראקיס, נותר כוכב הלכת מדבר עקר וצחיח.

3. שלב החזרה

פול, שנכנס למדבר כבנו המפונק של הדוכס, יוצא ממנו כמואד'דיב, מנהיגם הבלתי מעורער של הדררים, ופותח במסע שיוביל אותו אל כס הקיסרות.

1. הבריחה

הבריחה הרגלית מפני העקלתון, שבמהלכה מפגין פול מיומנות מק'גייוורית בחילוץ התרמיל מהחול.

2. א. הדרך חזרה

לפני שהוא יכול לזכות בהכרה במעמדו כשליט אראקיס, חייב פול לרכוש את אמונו ואת תמיכתו של סטילגאר, מנהיג הדררים. זאת הוא עושה בין היתר כשהוא נענה לאתגר של ג'מיס ומביס אותו (ונאלץ לאסוף אל משק ביתו את אלמנתו וילדיו), ולאחר מכן מבטל ברוב תבונה את הצורך בקרב עם על המנהיגות עם סטילגאר.

2. ב. תחייה

פול נקלע לתרדמת בעקבות המרת המים. כשהוא "קם לתחייה", הוא כבר נביא ו"קפיצת הדרך".

2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני)

פול ואמו נאספים ע"י סטילגאר במדבר;

אביו של קיינס מתגלה אליו במדבר וההתגלות משכנעת אותו שעליו לעזור לפול ולאמו.

2. ד. מאבק על הסף

הקרב האחרון בין הדררים להארקונן

2. ד. הסירוב לחזור

חזיונות הג'יהאד של פול מתחילים בשלב מוקדם, ורק הולכים ומתעצמים, אך הוא יודע שאין בכוחו לעצור את שפיכות הדמים.

3. א. חזרה עם השיקוי

העימות הסופי עם הקיסר שבמהלכו מושג ההסכם על השבת הדוכסות לפול ועל נישואיו לנסיכה אירולן (מאוד פיאודאלי, אגב).

3. ב. "החופש לחיות"

הדררים ניצחו את ההארקונן ואראקיס שוחררה; פול עולה על כס הדוכסות (ואחר כך הקיסרות).

3. ג. "אדון שני העולמות"

פול בוחר לקשור את גורלו בגורלם של הדררים ולחיות את חייו לפי מנהגיהם גם אחרי עלייתו על כס הקיסרות.

ולסקירה קצרה של כמה מהיסודות המיתולוגיים הנפוצים המצויים גם בסיפורו של פול אטריידס:

המורה הרוחני:

ראה רשימת המורים בסעיף "פגישה עם שומר הסף"

האוראקל:

מסדר בנות גשרית

הנבואה:

נבואות רבות מוזכרות בספר, ורובן עוסקות ב"קפיצת הדרך", הזכר בעל הכוחות המופלאים שיכול להגיע למקומות שאפילו המיומנות בבנות גשרית אינן מסוגלות להגיע אליהם. הן מחפשות אותו אלפי שנים, וידוע לנו לפחות על שניים שהוזכרו כמועמדים אפשריים – פנרינג וחוואט.

גם לגבי ג'סיקה יש נבואה בקרב הדררים – שהיא תהיה "סיאדתנה", אם נערצה. אגב, גם הנבואה הזאת מתגשמת (או ליתר דיוק, מגשימה את עצמה).

הגיבור שסרח:

ד"ר יואה (שלמרות הכול ניסה להציל את פול ואמו כאשר דאג שיגיעו אל דאנקן איידהו)

"התעטפות בעור האויב":

פול לומד לחיות במדבר עם הדררים והופך להיות אחד מהם (כולל מחזור נוזלים).

משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו):

יש רבים כאלה בסיפורו של פול.

התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית):

העקלתון-היוצר

חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל:

"הקול" של בנות גשרית

"החרב הקסומה" – לג'סיקה יש חרב משלה, סכין הקריס, שלפי האגדה של הדררים רק לנבחרת מותר להחזיק בה.

האל-למחצה נעלם ומפנה את מקומו למלך בן תמותה:

פול אטריידס ניהל לאורך שני הספרים הראשונים של סידרת "חולית" מאבק בלתי פוסק באלוהות שנכפתה עליו, מאבק שהתחיל למעשה ברגע  שראה את חזיונות הג'יהאד הראשונים שלו. לכן הוא בוחר במודע להיעלם מהזירה ולפנות את מקומו, תוך ציות למנהגי הדררים. בין יורשיו (כל אחד בדרכו) ניתן למצוא את עאליה (שהתמנתה לעוצרת במקומו) ודאנקן איידהו, ג'סיקה (שחזרה לשורות מסדר בנות גשרית, אבל ממשיכה לבחוש בקדירה מאחורי הקלעים), סטילגאר, וכמובן, התאומים לטו וגאנימה.

האם תם ונשלם סיפורו של פול?

נראה שכן. למיטב ידיעתי, ממשיכי דרכו של פרנק הרברט כתבו בינתיים רק "מקדימונים" לסידרת חולית, ולא ניסו לחזור לסיפורו של פול ולנסות להשיב על השאלה מה עלה בגורלו אחרי שנעלם במדבר. בספר השני בסידרה, "משיח חולית", כבר יש לפול תפקיד משני יותר, שכן הספר עוסק בעיקר בקשר המתרקם נגדו ובמעלליו ובמניעיו של כל אחד מהקושרים, במאבקו הבלתי פוסק של פול באלוהות ובמשיחיות ובחזיונות הג'יהאד שאינם חדלים לרדוף אותו. סיפור משני הוא סיפור האהבה ההולכת ומתרקמת בין עאליה לבין דאנקן איידהו, שחזר מן המתים ומצא מחדש את אנושיותו. פול מצליח לסכל את הקשר ואף להציל את שני ילדיו מידי המתנקש שנשלח להרגם, אך בסוף הוא חוזר אל המדבר כלעומת שבא, גולה, חסר כל, ועיוור.

הספר השלישי בסידרה, "ילדי חולית", הוא כבר סיפורם של לטו וגאנימה, ילדיהם התאומים של פול וצ'אני, דור שלישי לשושלת אטריידס. כיוון  שהם נולדו עם זיכרון גנטי כמו דודתם עאליה, הם צפויים כמוה להיות מוקעים כתועבה, והם נאבקים על מקומם ומעמדם בחברה נגד הכוחות השונים שמבקשים להשתלט עליהם או לחסל אותם. את העניינים מסבכת הופעתו של המטיף העיוור המסתורי שמשמיע נבואות של חורבן ואבדון. האמנם המטיף העיוור איננו אלא פול? מי שקרא את הספר כבר יודע. שימו לב שלטו הצעיר עובר מסלול כמעט זהה לזה של אביו – כולל המאבק במורשת האלוהות ובחזיונות, הבריחה למדבר, הנפילה בשבי, הנדודים במדבר, החלפת השם, העימות עם דמות האב, ובסוף הדרך, ברית עם האויב – הפעם נצר לבית קורינו, הבית החשוב השלישי ביקום של חולית –  שנועדה להביא סוף סוף שלום לאראקיס. האמנם?…

בפרק הבא: "איך זה שהוביט אחד לבד: סיפורו של פרודו באגינס"

מודעות פרסומת

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.