הגיבור המיתולוגי – החיפוש אחרי ה"אחד": סיפורו של תומס אנדרסון/ניו – מאת עליזה בן-מוחה

NeoFrntנושא החיפוש אחרי ה"אחד" אינו נדיר או חריג בספרות המד"ב והפנטסיה. די אם אציין כמה דוגמאות – סאגת "איש הנצח", שהמוטו שלה הוא In the end there can be only one, "האחד" עם ג'ט לי, "בבילון 5", שם חיפשו המינבארים את "האחד שהיה", ועוד ועוד. ברוב המקרים, ה"אחד" הזה הוא מי שנבחר להגשים נבואה עתיקה ולהיות מושיע לעמו, ובדוגמה שלפנינו מדובר במושיע ממש, ועוד לעם היושב בציון, הלא הוא תומס אנדרסון, הידוע בכינויו "ניו" ("החדש"), גיבור ה"מטריקס". ואם כבר מדובר בשמות וכינויים, לפני שניכנס לעולם ה"מטריקס" שימו לב שהאחים ואשובסקי לא בחרו כאן בשום שם באקראי ולכל אחד מהשמות, גם של דמויות המשנה, של הספינות (נבוכדנצאר, אוזיריס), ואפילו של העיר האנושית האחרונה, ציון, יש משמעות כפולה ומשולשת…

סיפורו של ניו נפתח בסרט הראשון (מתוך השלושה, ששני האחרונים מהם צולמו כמעט ברצף) דווקא בשיחת הטלפון בין טריניטי לבין סייפר ("סיפרה"), שבה אנו כבר שומעים שניו סומן בתור "האחד", שטריניטי מאמינה בכך בעוד סייפר מתנגד (לפי אחת, הגירסאות, אגב, דווקא סייפר היה המועמד הראשון להיות "האחד"); אנו מתוודעים אל עולם המטריקס ואל כישוריה הקטלניים של טריניטי (וגם אל הסוכנים סמית) עוד לפני שאנו יודעים בכלל במי מדובר.

את ניו עצמו אנו פוגשים בפעם הראשונה רק אחרי 6 דקות של סרט. איננו יודעים עליו רבות (וגם עד הסוף לא נדע), חוץ מזה שב"עולם הרגיל" שלו אין לו משפחה, והוא מנהל חיים כפולים- ביום עובד כמתכנת בחברת תוכנה, ובלילה פורץ למחשבים באופן לא חוקי. הוא כבר מרגיש שמשהו לא בסדר, אם כי עדיין אין לו מושג מה קורה. עד שיום אחד…
Matrix2
1. שלב היציאה לדרך

ב. הקריאה להרפתקה (הקריאה הראשונה לצאת לדרך);

ניו מקבל שדר מסתורי, "לך אחרי הארנב הלבן" ("אליס", זוכרים?); הוא הולך בעקבות נערה שעל כתפה מקועקע ארנב לבן לבר שבו הוא פוגש את טריניטי. ואז…

ג. הסירוב להיענות לקריאה;

טריניטי מזהירה אותו שנשקפת לו סכנה, והוא מתעלם מאזהרתה; מורפיאוס מתקשר אליו ומזהיר אותו שהסוכנים בעקבותיו ושעליו לברוח מהחלון; ניו מהסס אבל אין לו בררה; ואז…

ד. עזרה ממקור על-טבעי

טריניטי מופיעה לפתע עם מכוניתה. "היכנס", היא אומרת.

2. חציית הסף הראשון;

ניו נכנס למכונית עם טריניטי והיא מוציאה מגופו את ה"ג'וק" ששתלו הסוכנים סמית'.

2. א. פגישה עם שומר הסף

הפגישה עם מורפיאוס; ההיכרות עם אנשי הצוות של ה"נבוכדנצאר";

(שימו לב שבסרט השני אנו פוגשים שומר סף מסוג שונה-ה"מרובינגי", שמסרב לגלות היכן נמצא "עושה המפתחות" עד שאשתו, פרספונה, בוגדת בו).

2. ב. חציית הסף;

"מרגיש כמו אליס שנופלת למאורת הארנב" (זו הייתה חציית הסף של "אליס"); מורפיאוס מציע לניו בחירה -כדור אדום או כדור כחול; אותה בחירה שהוצעה לסייפר (שכזכור טעה);
NeoMorph2. שלב החניכה

מרגע העלייה על ה"נבוכנדצאר", מורפיאוס אינו מבזבז זמן ומתחיל להעביר את ניו קורס מזורז בהלכות ה"מטריקס". בין היתר מתנסה ניו בכניסה ראשונה למטריקס "מבחוץ"; באימונים ובהכשרה קרבית; בהיכרות ראשונה עם "סוכנים"; בקרב ראשון עם הסוכנים סמית'; במפגש ראשון עם "זקיף", ועוד. אבל עוד לפני כל זה, ניו עובר תהליך של מעין "לידה מחדש", כאשר הוא מנותק מהצינורות המחברים אותו אל ה"מטריקס"; הוא יוצא מהמכל כעובר היוצא מבטן אמו ובפעם הראשונה הוא רואה סביבו בני אדם שאין בגופם חורים, מזכרות מהחיבור ל"מטריקס";

א. דרך הייסורים/המבחנים;

כפי שכבר ציינתי במבוא (ובפרק הקודם), שלב זה מוגדר בכמה מונחים שלא את כולם ניתן בהכרח למצוא בכל מיתוס. אדגים כאן רק חלק מהם.

קרב עם דרקון (מפלצת):

הסוכנים סמית הוא ללא ספק המפלצת הראשונה (והגדולה ביותר) שניו נתקל בה. מפלצתיותו רק הולכת וגוברת ככל שכוחו של ניו מתעצם. על הקשר הסימביוטי בין הטוב לרע במיתוסים עוד נרחיב בהזדמנות אחרת. בסרט השני, ניו מגדיר אותו בפשטות במילים So we need machines and they need us, ושימו לב שבסרט השני, סמית טוען גם שניו "הוציא אותו לחופשי", והוא באמת רואה זאת כך. בהמשך הוא מגדיל לעשות, בסגנון שמזכיר בדיחה שנהגו לספר על נשיא צרפת ז"ל דה גול:

Bane: Oh God.
Smith: Smith will suffice
נכון שלא צריך לתרגם?

חטיפה:

מורפיאוס ואנשיו "חוטפים" את ניו מידי הסוכנים סמית.

מסע מופלא:

המסע ב"נבוכדנצאר"
הבריחה על האוטוסטרדה (בסרט השני)

ב. "בטן הלוויתן";

הפריצה לחדר העינויים כדי לחלץ את מורפיאוס;
החדירה למסעדה של ה"מרובינגי" והבריחה משם (בסרט השני);
החדירה ללב המטריקס והפגישה עם "האדריכל" (מפיו הוא שומע שהיו חמש מטריקס וחמישה "אחד" לפניו);
הקרב בתחנת הרכבת (בסרט השלישי)

ג. הקושי העילאי;

הקרב הסופי עם הסוכנים סמית (בסרט שלישי);

ג.1. הפגישה עם האלילה;

פגישה ראשונה עם טריניטי בבר; פגישה ראשונה עם הנביאה/האוראקל; ניו עדיין מפקפק בכך שהוא "האחד" (שימו לב שיש לנו כאן, ולא בפעם האחרונה, פיצול של דמות האלילה – אחת צעירה ויפה ואחת זקנה חכמה).

ג. 2. הפיתוי;

כאמור, זהו השלב שבו עלול הגיבור להתפתות לסור מדרך הישר, כאשר כוחות האופל עושים כל שביכולתם כדי להדיח אותו (או אחד מחבריו הנאמנים) ממנה.

הסוכנים סמית תופס את ניו ומציע לו עיסקה – חירות תמורת הסגרת מורפיאוס; ניו מסרב, ואינו יודע שאותה עיסקה כבר הוצעה גם לסייפר (והוא קיבל אותה).

ג. 3. התפייסות עם דמות האב;

ניו מתעקש לחלץ את מורפיאוס למרות אזהרותיה של הנביאה;

ג. 4. הפיכה לאל-למחצה;

ניו משלים עם היותו "האחד", וגם זוכה להכרה שאין עליה עוררין במעמדו החדש. תם ונשלם שלב החניכה (וגם הסרט הראשון).

ג. 5. גניבת השיקוי;

גם זהו תהליך רב שלבי, שמתחיל בכך ש"עושה המפתחות" מסביר למורפיאוס ולטריניטי איך להגיע אל לב המטריקס, נמשך בפגישה עם ה"אדריכל" ומסתיים בהסכם השלום עם המכונות (ראה גם "חזרה עם השיקוי").
Matrix3. שלב החזרה

בתחילת הסרט השני אנו מתבשרים על איום חדש הנשקף לציון מצד המכונות. מאות אלפי זקיפים עושים דרכם אליה במטרה להשמידה. ניו חוזר לציון עם צוות ה"נבוכנדצר" ומתקבל שם כמושיע, עד כדי כך שאימהות מבקשות ממנו שיברך את ילדיהן. מורפיאוס משכנע את קברניטי הספינות האחרים, וביניהם ניובי (השחורה ו)הנאווה, להאמין בניו ולהמשיך במלחמה בדרכו. המפקד לוק, יריבו על לבה של ניובי, חולק עליו, אבל באסיפת התושבים נושא מורפיאוס נאום חוצב להבות (נוסח הדרשה על ההר של מרטין לותר קינג) שמשכנע את כל התושבים, ומה שחשוב יותר – את המועצה.


1. הבריחה;

הכניסה לקווי הטלפון, ועוד בריחות רבות…

2. הדרך חזרה;

ניו יוצא לחפש את הנביאה ושוב שומע מפיה דברים מעורפלים ומבלבלים, אבל היא שולחת אותו אל "עושה המפתחות". כדי להגיע אל עושה המפתחות, על ניו, טריניטי ומורפיאוס לעבור דרך המרובינגי, שמסרב לשתף פעולה, עד שאשתו בוגדת בו ומוסרת לניו את המידע הדרוש. חלק נכבד מהסרט השני מוקדש לקרב עתיר פעלולים במהלך הבריחה מהמסעדה של המרובינגי יחד עם "עושה המפתחות", ולמרדף עוד יותר עתיר פעלולים על האוטוסטרדה. ניו חוזר לציון ומבשר למורפיאוס על תוצאות פגישתו עם ה"אדריכל". ניו נפגע במהלך הקרב עם ”הזקיפים". תם הסרט השני.

2. א. חזרה;

בתחילת הסרט השלישי אנו מוצאים את ניו תקוע באזור הביניים שבין עולם המטריקס לעולם המציאות, הבנוי בצורת תחנת רכבת. כדי להיחלץ משם, עליו לעלות על הרכבת. אבל בתחנת הרכבת שולט "איש הרכבת" (עוד שומר סף), עושה דברו של המרובינגי, שיעשה הכול כדי להשאיר את ניו באזור הביניים.

2. ב. תחייה;

מורפיאוס מעלה את ההשערה שניו, השרוי בתרדמת, נמצא למעשה בעולם המטריקס, ללא כל חיבור פיסי. הנביאה מאשרת סברה זו, ובו בזמן מביעה את חששה מפני התעצמותו של הסוכנים סמית. מורפיאוס וטריניטי מנסים להגיע אל המרובינגי כדי לאלץ אותו להרשות לניו לעלות לרכבת. הוא מסכים, אך דורש תמורה. ניו מצליח לעלות לרכבת והכרתו שבה אליו.

2. ג. הצלה (עזרה ממקור חיצוני);

טריניטי ומורפיאוס מצילים את ניו, טריניטי וניו מצילים את מורפיאוס, ניו מציל את טריניטי;

שימו לב, בהקשר הזה, למחווה בולטת מאוד לגיבור מיתולוגי אחר, "סופרמן" – ניו, שמעילו פרוש כמו גלימה, צולל בסוף הסרט השני כדי להציל את טריניטי, בדיוק כפי שסופרמן המהולל עשה אין ספור פעמים כדי להציל את לויס ליין, כולל התנועה האופיינית של האגרוף המכוון קדימה. ההבדל היחיד הוא צבע הגלימה (אגב, זו לא ההתכתבות היחידה בין "מטריקס" ל"סופרמן", יש עוד…)

2. ד. מאבק על הסף;

ניו נגד הסוכנים סמית שוב (ושוב ושוב);

הקרב נגד המרובינגי ואנשיו בדרך אל "עושה המפתחות";

הקרב בתחנת הרכבת;

ההיערכות לקרב האחרון נגד המכונות;

2. ד. הסירוב לחזור;

ניו יוצא בספינה בודדת, יחד עם טריניטי, אל לב המטריקס;

הקרב האחרון עם הסוכנים סמית;

3. א. חזרה עם השיקוי;

הציטוט הזה מסוף הסרט הראשון מדבר בעד עצמו. הוא מבהיר לנו גם מהו ה"שיקוי" במקרה הזה, וגם שניו לא בחר באפשרות הקלה – לא לחזור, או לחזור ללא "השיקוי". הוא יביא את המתנה שלו לא רק לעם היושב בציון, אלא לאנושות כולה (התרגום שלי):

"אני יודע שאתם שם. אני מרגיש אתכם עכשיו. אני יודע שאתם פוחדים. אתם פוחדים מאתנו. אתם פוחדים משינוי. אינני יודע את העתיד. לא באתי לומר לכם מה יהיה הסוף. באתי לומר לכם איך זה יתחיל. אני אנתק עכשיו ואראה לאנשים האלה מה שאינכם רוצים שיראו. אני אראה להם עולם בלעדיכם, עולם כלי כללים ומנגנוני בקרה, בלי גבולות או מעצורים, עולם שבו הכול אפשרי. לאן הולכים מכאן? זו בחירה שאני משאיר בידיכם."

אבל ניו מביא לעמו לא רק הבטחה לעתיד טוב יותר; בסוף הסרט השלישי, הוא משיג הסכם שלום עם המכונות כאשר הוא משכנע אותן שהסכנה הנשקפת להן מהתעצמותו של הסוכנים סמית גדולה עוד יותר; המכונות מקשיבות לקול ההיגיון וציון ניצלה (עד הפעם הבאה…)

3. ב. "החופש לחיות";

בני האדם ניצחו את המכונות ובא לציון גואל.

3. ג. "אדון שני העולמות";

חגיגת הניצחון בציון; השמש זורחת על היום החדש.
וכרגיל אסכם בסקירת  יסודות מיתולוגיים נפוצים הקיימים ברוב המיתוסים שמכבדים את עצמם. אילו מהם קיימים בסיפורו של תומס אנדרסון?

המורה הרוחני

מורפיאוס

האוראקל

הנביאה/האוראקל;

כפי שכבר אמרתי לא פעם, האוראקל הוא מושג הלקוח מהמיתולוגיה היוונית, שתרגום נכון יותר של שמו הוא "אורים ותומים". משכנו היה בדלפי ואליו נהגו בני אדם לבוא כדי לבקש את ברכת האלים לפני כל פעולה חשובה. הבעיה הייתה שתשובותיו היו תמיד פתוחות ליותר מפרשנות אחת, ושוב אחזור על הדוגמה של המלך שפנה אל האוראקל לפני יציאה לקרב גדול וקיבל ממנו הבטחה כי "ממלכה גדולה תיפול", אבל האוראקל פשוט שכח להגיד לו שזו תהיה הממלכה שלו…

כמו זה שעל שמו היא נקראת, גם האוראקל שלנו אוהבת לפזר נבואות סתומות, וגם בסרט השני היא ממשיכה לעשות זאת, ובדיוק כמו יודה ללוק, היא אומרת לניו שהיא יודעת את העתיד, אבל משאירה את הבחירה בידי ניו. רק בסוף הסרט השלישי אנו מגלים, בשיחה בינה לבין ה"אדריכל", שחלקה במהלך האירועים היה גדול יותר משחשבנו.

הנבואה

מורפיאוס ימצא את "האחד" וטריניטי תתאהב בו.

הגיבור שסרח

בגירסה מוקדמת של התסריט מורפיאוס האמין שסייפר הוא "האחד"; גם בגירסה הסופית נשארו סימנים רבים לכך שלפחות בתחילת הדרך, סייפר היה מועמד רציני לתפקיד "האחד" (העיסקה עם הסוכנים סמית, בחירת הכדורים וכו') אך הוא נכשל במבחן. הוא בוגד בצוות ה"נבוכדנצאר" (ובא על עונשו).

"התעטפות בעור האויב"

ניו קופץ לתוך גופו של הסוכנים סמית;
ניו יוצא (בסרט השלישי) בספינה בודדת מוסווית אל לב המטריקס

משנה צורה (הגיבור אינו בטוח שהוא יכול לבטוח בדמות זו)

סייפר

התגלמות בדמות חיה (=לא אנושית)

הזקיפים וה"ג'וקים"

ירידה למערה או לתהום

הפריצה לחדר העינויים בו מוחזק מורפיאוס;
החדירה ללב המטריקס והמפגש עם ה"אדריכל" (בסרט השני)

רדיפה אחרי חיה בודדת ליער קסום (והחיה בורחת)

ניו הולך אחרי "נערת הארנב הלבן" אל הבר בו הוא פוגש את טריניטי

חפצים קסומים/מורשת מדמות האב או מתנה מהאוראקל

"התחברות לשקע" (יכולת לנוע דרך קווי הטלפון);
יכולת להיכנס למטריקס גם ללא "התחברות"

האל-למחצה נעלם ומפנה את מקומו למלך בן תמותה

ניו "עולה בסערה השמימה" (האם הוא מת? לאחים ואשובסקי הפתרונים…), מורפיאוס נשאר מאחור.
האם תם ונשלם סיפורו של ניו?

התשובה היא לא. אין ספק שבסוף הסרט השלישי הותירו התסריטאים פתח לא קטן לשובו האפשרי של ניו, וגם אם כרגע אין כל סימן לכך ש"מטריקס 4" בדרך, אין זאת אומרת שזה לא יקרה בעתיד. אולי ניאלץ להפנות עצומה בהולה בעניין זה אל האחים ואשובסקי, אבל בינתיים, מה לעשות, נסתפק ב"אנימאטריקס"…

ושמתם לב איך לא נגעתי כלל בשאלה "מהי המטריקס?"…

בפרק הבא: "מחכים למשיח: סיפורו של פול אטריידס"

מודעות פרסומת

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.