הגיבור האמריקאי החדש – מאת Kinspirit

זוכרים את הימים ההם? הימים הרחוקים בהם גיבור סדרות המדע בדיוני-פנטזיה היה גבר, גבוה, מסתורי במקצת, יפה תואר (ורבים יטענו אף סקסי) אשר הציל את העולם ובאותו זמן גם שבה את לב הבנות והשיג כל בחורה שרצה? ובכן, לא עוד. קבלו נא את הגיבור החדש – או יותר נכון להגיד גיבורה. נערה/בחורה, בשנות העשרה או העשרים המוקדמות לחייה, בשלבי חיפוש עצמי בעולם, אשר חיה חיים רגילים עד שיום אחד, פתאום משום מקום, מונחת עליה תפקיד המגנה על חפי הפשע. לשם הגנה זו היא נעזרת בכוחות חדשים (בד"כ מכיוון מיסטי זה או אחר)…

אולם אין מה להיבהל, למעשה, אין מדובר פה בערעור אבני היסוד עליהם בנוי המדע בדיוני. הסדרות אשר נבנות כיום סביב הדגם הקלאסי של ז'אנר זה, אשר משודרות בד"כ בערוץ המדע בדיוני בארה"ב, עדיין מציגות את המנהיג הגברי הבלתי ניתן לניצחון (לא שכותבת הכתבה מצדיקה את שליטת הגברים בז'אנר!). אז מהיכן הגיעו אלינו כל הסדרות החדשות, אשר הגיבור הראשי בהן הוא בעצם בחורה פשוטה? הסדרות אשר עליהן מדובר פה הן בסך הכל חלק מהטראנד החדש אשר שוטף את סדרות הנוער בארה"ב.

בעוד שבעבר, הלא כל כך רחוק, סדרת נעורים נחשבה למצליחה כאשר היא עסקה בהווי תיכון זה או אחר והצליחה לסחוט דמעות מהצופים, סדרות הנוער של היום דורשות תחכום רב יותר מכותביהן. אין זה מספיק עוד שהגיבורים יהיו חתיכים, מקובלים ויסבלו מכל משברי גיל הנעורים המוכרים היטב. כיום, על הגיבורים להיות בעלי טוויסט מסויים, כוחות מיוחדים כלשהם אשר מסבכים את חייהם ומחייבים אותם לפעול למען החפים מפשע, בעוד שכל רצונם הוא לחיות את חיי המתבגר הרגילים שלהם.

לדוגמא, ניתן למנות שלוש סדרות אשר משודרות בימים אלה בערוץ 3.

ג'ואן מארקדיה (Joan of Arcadia) – מספרת את סיפורה של ג'ואן, נערה מתבגרת אשר חייה את חייה הרגילים והשקטים, עד שיום אחד אלוהים החל לתקשר איתה בהתגלמות אנושית, השונה בכל פעם מחדש. בכל פרק, אלוהים שולח אותה לבצע משימות מבלי להסביר את פירושן. בעוד שג'ואן אינה רואה את חשיבותן בתחילה, משימות אלה מתגלות מאוחר יותר כניצוץ אשר התחיל תגובת שרשרת. בסופו של כל פרק מתברר כי הפעולה הכי קטנה אשר היא עשתה עזרה למעשה לאדם אחר (ופעמים רבות אף לעצמה). כמובן שאין ג'ואן יכולה לחלוק עם אנשים אחרים את אשר עובר עליה (מאחר והיא אינה מעוניינת לסיים את חייה בבית משוגעים). וכך נשארת ג'ואן להתמודד לבדה עם משברי גיל ההתבגרות, כאשר בו זמנית היא נאלצת לקבל על עצמה את התפקיד אשר אלוהים מנחית עליה, כמסייעת לאנשים.

נעדרים (Missing) – הסדרה עוקבת אחר צוות FBI אשר עוסק באיתור נעדרים. אולם, אין זה צוות רגיל – ליבו של הצוות היא ג'ס מסטריאני, בחורה אשר בעקבות פגיעת ברק התחילה לחלום חלומות על אנשים נעדרים. הצוות מנתח חלומות אלה, המלאים מטאפורות (כי הרי לא ניתן לקבל הכל על מגש של כסף), ובזכותם הנעדרים, אשר במרבית המקרים נחטפו והוחזקו בניגוד לרצונם, מאותרים וחייהם ניצלים.

מרוץ לאתמול (Tru Calling) – טרו היא בוגרת קולג' טרייה אשר מוצאת עבודה בחדר המתים העירוני. חייה לוקחים תפנית מעניינת כאשר לילה אחד אחת הגוויות פונה אליה בבקשת עזרה. כאשר טרו מתעוררת בבוקר למחרת היא מגלה שהיא חיה בשנית את יום האתמול, והיא יוצאת למסע להצלת אותה בחורה אשר סיימה את יומה במקפיא חדר המתים. אולם, אין זאת עבודה של מקרה אחד בלבד, וטרו מגלה במהרה כי ישנן עוד גוויות רבות אשר זקוקות לעזרתה.

אז מה הולך פה למעשה? האם לכותבי סדרות הנעורים בארה"ב נגמר מעיין הרעיונות והם החלו לחפש כמה בעולמות אחרים? ייתכן, וייתכן שזה גם הרבה יותר עמוק מכך.

הסדרה "באפי קוטלת הערפדים" הייתה הראשונה אשר הציבה את הרף בקרב סדרות המדע בדיוני-פנטזיה לבני הנעורים. כאשר היא הגיחה לאוויר העולם, לפני כשבע שנים, אנשים לא ידעו בדיוק כיצד לאכול את סדרת הנעורים אשר עסקה בערפדים ועניינים שדיים אחרים. אולם במהרה התגלה סוד קסמה, והצלחתה, של הסדרה.

רבים וטובים כתבו ניתוחים מעמיקים על המשמעויות הנסתרות של "באפי", אך אין זו מטרתה של כתבה זו. מה שכן אגיד זה שבאפי היא יותר מסתם סדרה על ערפדים כפי שהצופה הלא מתמיד יחשוב. מעבר להיותה סדרת דרמה ופעולה מדהימה למדי, ישנם בבאפי מסרים רבים על החברה שבה אנו חיים ועל חיינו באופן כללי כבני אדם. נכון, מסרים אלה חבויים מתחת לאיפור הכבד של המפלצות, אולם מי שמקדיש מספיק מזמנו על מנת לצפות ברצינות בסדרה, פותח את מחשבתו ומוכן לקלוט דברים שמעבר, נוכח בפרטים קטנים אלה אשר שלובים באופן גאוני בין המפלצות והקרבות. גאונותה של באפי היא בדיוק בעובדה כי היא אינה עוד סדרת דרמה מזילת דמעות אשר משאירה את הצופה עם לב כבד ותחושת דיכאון. באפי היא סדרה אשר מצליחה להעניק לצופה 45 דקות של הנאה, ובו בזמן ללמד אותנו משהו על העולם.

אז כאמור, הרף הוצב, וכותבי סדרות הנעורים ראו כי הנוער של היום מוכן, ואף רוצה, לקבל סדרות מתוחכמות יותר ממה שניתן להם בעבר. וכך, בשנים האחרונות, צצו להן סדרות מדע בדיוני-פנטזיה לבני הנוער, אחת לאחר השנייה. החל מרוזוול, דרך מכושפות וסמולוויל ועד לסדרות החדשות ביותר כגון המרוץ לאתמול. אחדות מוצלחות, אחרות קצת פחות, אולם אין עוררין סביב העובדה כי הטראנד החדש בקרב סדרות בני הנעורים מסתמן כסדרות מדע בדיוני-פנטזיה.

אז מה הלאה? האם המדע בדיוני יכבוש בסערה את חיי הנוער של היום, או שאולי הטראנד יחלוף באותה מהירות אשר בה הוא הגיע, ומשהו חדש יתפוס את מקומו? העתיד אינו ידוע לכותבת כתבה זו (מה לעשות, לא ניחנתי בכישורים של גיבורי הסדרות), אולם דבר אחד ברור – אנו, אוהבי המדע בדיוני, רק מרוויחים משפע סדרות המדע בדיוני אשר קיים כיום על המרקע. ואנחנו גם נהיה אלה אשר נשאר נאמנים לאהבתנו, לא משנה האם היא תהיה באופנה או לא.

 


הכתבה פורסמה במקור באתר www.isf.co.il.

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.