האנדורים 7 – שראן – בלוז לכחולי הפנים – מאת subatoi

חלק שביעי (ולפני אחרון, לא להתייאש!) של הסופר-מגה-מאמרפלצת שלנו.
הפעם נפנה את הזרקור לעברו של שראן, הדמות שלנצח תייצג את האנדורים בזכרון הקולקטיבי של הטרקים. נספר לכם כל מה שידוע לנו עליו, ונבדוק מי הוא היה בדיוק – פורע חוק או נציג הממשל האנדורי?

7title

שראן

את שמו של קומנדר שראן, שגולם בידי השחקן ג'פרי קומבס, אנו, הצופים, שמענו מפי השגריר סובאל רק בפרק השלישי בו הוא הופיע, Cease Fire, למרות שנראה שארצ’ר וצוותו כבר מזהים אותו בשמו. עד אז אנחנו הכרנו אותו רק בתור – "המפקד האנדורי".

7shran1

אז מי הוא שראן בעצם?
לא ברור.
בתחילה לא היה ברור אם שראן ושאר חיילי המשמר האימפריאלי שראינו איתו ב"אנטרפרייז" היו נציגים רשמיים של האימפריה או שהיו פורעי חוק. בפרק הראשון (The Andorian Incident) שראן נראה כמו סתם חוליגן שחושד בוולקנים ולוקח את החוק לידיו, הוא פשוט הנהיג את קבוצת המורדים שהשתלטה על המנזר בפז'ם. כך הם הוגדרו – "מורדים". אדמירל פורסט קורא להם "קומנדו", "קבוצות מסוכנות", וככה זה גם נראה. משתמע מכך שהם לא פעלו באישור השלטונות האנדורים, ואולי אפילו נגדם. גם בפעולה בקורידאן (Shadows of P’Jem) נראה שהוא פועל בחשאיות נגד הוולקנים, לא כנציג רשמי. אבל אז הגיע השדרוג. ב-Cease Fire הוא כבר לא מפקד על קבוצת מורדים קטנה וסוררת, אלא מפקד על "גדוד". במהלך הפרק הוא אפילו מציג לוולקנים דרישות, דרישות שקשה להאמין שהוולקנים היו מתרשמי7admiralם מהן אלמלא הוא היה נציג רשמי של אנדוריה. בסיום הפרק הוא כבר מדבר על כך ש"המועצה האימפריאלית לא תסכים…" וכו', ונותן את ההוכחה הסופית שהוא נציגם של החלונות הגבוהים (והכחולים). בפרק הבא, Proving Ground, אנו כבר רואים אותו בקשר עם גנרל כחול-עור. בפרק Kir’Shara הוא יוצר קשר עם הממונים עליו ומוביל צי אנדורי לקרב (!), ומן הסתם גם בפרקי הטרילוגיה האנדורית-רומולאנית הוא לא פעל על דעת עצמו. לסיום, בפרק סיום הסדרה מוזכר אפילו שהוא "גיבור". אז כנראה שהוא לא היה סתם פושע.

על סמך הדוגמאות הראשונות שהועלו ניתן לשאול האם קבוצתו של שראן כולה היא מעין סיירת מטכ"ל חשאית בה משתמשת האימפריה כזרוע לפעולות לא רשמיות נגד הוולקנים, למרות הבנות כאלה ואחרות איתם? הרי לו דעותיו ומעשיו של שראן היו כה מנוגדות למדיניות מנהיגי האימפריה, הם ודאי היו מעמידים אותו במקומו או עוצרים אותו, הם לא היו נותנים לו להסתובב כך ולחרחר מלחמה. וגם אם לא היו עושים זאת, הוולקנים היו מתעלמים ממנו. וגם אם לא, ודאי לא היה לו קשר עם גנרלים ובכירים בעולמו. נושא זה מעולם לא הוברר. הפתרון הסביר ביותר הוא שהוולקנים הטעו (בזדון או בתום לב) את אדמירל פורסט בפרק הראשון כשאמרו לו ששראן מנהיג "קומנדו", ובכך גררו אותנו לאי-ההבנה הזו. כנראה שמלכתחילה הוא לא היה מורד.

אם נחפש את הסיבות התסריטאיות לשינוי הזה, ניתן לומר שככל הנראה הכותבים התחרטו לאחר הפרקים הראשונים בהם שראן הופיע והחליטו להפוך אותו ממפקד של קבוצת מורדים זניחה למישהו בעל תפקיד וקשרים באנדוריה, כדי לשפר את מעמדו ואת מעמד האנדורים בכלל בעלילות העונות הבאות. אלמלא עשו זאת, היינו ממשיכים לראות את מעשיו של שראן המורד. לא היינו רואים את מעשי האימפריה, לא שומעים על מדיניותה, ולא רואים את השתתפותה במגעים לקראת הקמת הפדרציה. הדרך היחידה להראות לנו בכל זאת את "אנדוריה הרשמית", את מעשיה של האימפריה, היתה תוך ויתור על שראן וקבוצת המורדים שלו. והם לא רצו לעשות זאת (וטוב שכך). הם פשוט עשו אותו נציג של השלטונות, הזרוע שלהם, ובכך בעצם פעולותיו היו פעולות האימפריה כולה. בדיוק כפי שנציגת המשתנים ב"חלל עמוק תשע" ייצגה עבורנו את כל הדומיניון, לדוגמה.

7shran99

כמו שניתן לראות בתמונות, אופיו של שראן לא השתנה במהלך העונות. בתחילה הוא היה פשוט מפקד אנדורי שנראה עצבני וחשדני, אהב לצעוק ולהכות וזהו, לא מעבר. ככל שעברו העונות ראינו אותו יותר והוא נשאר צעקן וחמום מוח כמו בהתחלה. אבל לאט לאט זכינו להכיר אותו טוב יותר, ולהבין מה מניע אותו (כבוד קלינגוני כזה) ובאיזו חברה הוא חי (קלינגונית כזו). בפרק האחרון הוא הרבה יותר רגוע. הוא כבר בעל משפחה, הוא כבר אזרח (אחרי שפרש מהמשמר), יש לו דאגות אחרות בחיים – דאגות שבגינן הוא אפילו העמיד פני מת במשך שלוש שנים. אפילו ארצ’ר לא ידע שהוא בחיים. הוא אדם (אנדורי, סליחה) הרבה יותר רגוע, הרבה יותר שקט. עדיין חשים בשראן הישן והטוב מתחת לפני השטח, אבל רואים שהוא השתנה. בסצנה האחרונה של ידידנו כחול-העור, הוא כמעט ומביט רק בבתו, טאלה, ורואים אותו מחייך, חיוך אמיתי, יותר ממה שחייך במשך כל הסדרה כולה. שראן של העתיד הוא אדם אחר.

7shran4

על חייו הפרטיים של שראן אנו לא יודעים הרבה מלבד האירועים בהם השתתף, ואותם כבר תיארנו בסקירה הכרונולוגית. הנה מה שאנחנו כן7ship יודעים:

בפרק Proving Ground אנו שומעים שאחיו הגדול של שראן הצטרף למשמר האימפריאלי כשהוא היה בבית-הספר, ומשתמע (אם כי לא נאמר במפורש) שהוא מת במהלך שירותו. בשנת 2142 קיבל לידיו את הפיקוד על ה"קומארי", הספינה הראשונה מהדגם שלה. היא נקראה על שמה של הספינה שוברת הקרח הראשונה שהקיפה את אנדוריה. הוא הכיר את הצוות היטב, וגם את בני-זוגם וילדיהם של חלק מאנשי צוותו. איכשהו שראן הוגדר גם מפקד הספינה, וגם מפקד גדוד בו זמנית. לא ברור.
בשנת 2154, מעט זמן לפני Babel One, קצינתו הראשונה של שראן, טאלאס, התחילה איתו (בתוקפנות, כי כאלה הן הנקבות האנדוריות). הוא אמר מאוחר יותר שהיו בפניו שתי אפשרויות: להאשים אותה בתקיפת קצין מפקד, או להיות בן-זוגה. הוא בחר באפשרות השניה, זאת, למרות שאמר שלא היה חושב על מערכת יחסים עימה אלמלא התחילה איתו. בהמשך, כשטאלאס מנסה להסיח את דעתו של השומר עליה באותו הפרק היא רומזת שהיא עומדת להנשא לשראן, אך לא ברור אם הזוג באמת עמד להנשא או שזה היה במסגרת ניסיונות ההסחה שלה, כיוון שלא שמענו זאת בשום הזדמנות אחרת.

7shran2

בסיום הפרק היא נורית בידי עוזר השגריר הטלרייטי, ובפרק הבא, United, היא מתה ושראן מתאבל עליה ואף מבקש נקמה באמצעות טקס היושאן. הוא נלחם במסגרתו מול ארצ’ר (שממלא את מקום הטלרייטי) ומפסיד כאשר בן-האנוש כורת לו את אנטנת שמאל.
בעוד שראן אבל על אובדנו, בפרק הבא The Aenar אנו רואים את ניצניה של מערכת יחסים חדשה בינו לבין ג'מל, בת האינאר שהוא פוגש. השיחה הראשונה שלו עימה, והתמיכה שלו בה במהלך נסיונות הפעלת המכשיר הטלפתי על האנטרפרייז חשפו את צדדיו הרגישים של שראן, אותם לא ראינו עד אותו פרק. שראן, באבל על אהובתו, וג'מל, באבל על אחיה, השתגרו יחד אל פני השטח והחלו מערכת יחסים, כמו שאנו מגלים מאוחר יותר. הם נישאו ובשנת 2156 ג'מל יולדת בת בשם טאלה.

7shran3

גם על האירועים הבאים כבר סיפרנו, אך מכיוון שהפעם הם קשורים ישירות לשראן, נחזור עליהם בקצרה:
מעט מאוחר יותר, שראן הגיע למעמד של גיבור (לא ברור בעקבות מה), אך מכיוון שהיתה לו משפחה הוא החליט להוריד הילוך ויצא לאזרחות. הוא פנה לעסקים אך בשלב מסוים בחר ב"חברים הלא נכונים", לדבריו. הוא והם הסתכסכו, והם דרשו ממנו את האבן הטניבית, פריט שלטענתם לקח מהם. מאחר והפריט מעולם לא היה בידיו, ב-2158 הוא מביים את מותו כדי להגן על יקיריו. חבר ותיק מהמשמר עזר לו להעלם. במשך כמעט שלוש שנים זה מצליח. אך בשלב מסוים "עמיתיו" מוצאים אותו בכל זאת והוא בורח לירח כלשהו עם משפחתו. ב-2161, לאחר חצי שנה על הירח ההוא, הם בכל זאת שמים את ידם על טאלה – הם חוטפים אותה באמצע הלילה, מהחדר הסמוך אליו. הם מאיימים לרצוח אותה אם לא יחזיר להם את מה ששייך להם. שראן משקיע כל מה שהיה לו כדי לאתר אותה, מוצא אותה ברייג'ל 10, וההמשך, בסיועו של ארצ’ר, ידוע.

להפתעתנו (ולצערנו), שראן ככל הנראה לא נכח בטקס החתימה על אמנת קואליציית הכוכבים ב-2161. הוא המשיך עם בתו לפגוש את רעייתו.
מה אירע לו מאוחר יותר? לא ידוע. יש לציין שבפרק …These Are The Voyages טרוי ורייקר מכנים את שראן רק בשם "האנדורי", זה הכל. אולי הם לא מכירים אותו בשמו, מה שיכול לרמוז על כך שהוא שקע באלמוניות. מצד שני, אולי הם פשוט לא זכרו את השם שלו, אולי סתם היה להם הרבה על הראש באותו יום (פגאסוס, ברקלי, כל אחד מהם והצרות שלו).

שראן מוזכר עוד בביוגרפיה של ארצ’ר שנראתה על המסך בפרק  In a Mirror, Darkly II, ועל פי הפרטים שם שמו הפרטי של שראן הוא ת'יילק (Thy'lek). משום מה נאמר שם שבשנת 2154 הוא היה גנרל. הפרטים (אותם תוכלו לקרוא כאן) אינם נחשבים ל"קאנון" כיוון שלא הוזכרו במפורש.
יש לציין שלפי התכנונים של היוצרים, בעונה 5 הם התכוונו לצרף את קומנדר שראן לצוות הקבוע של האנטרפרייז (הספינה, לא רק הסדרה). חבל שלא זכינו לראות את זה. דווקא מתאימים לו המדים… לא?

 7shran5(עיבוד תמונה: אייל מלמד)

ושמענו גם על שראן אחר – שראן מוזכר בשנת 2165 בתור גנרל בקו הזמן החלופי שנוצר בפרק Twilight. הוא עזר לבני-האדם שמנסים לשרוד את מתקפות הזינדי ונתן להם מגיני דפלקטור עבור האנטרפרייז NX-01, במקום המיגון הישן שהיה לה.

שראן ב-Startrek.com (די עלוב)
שראן ב-Memory Alpha (די עשיר)

מועדון המעריצים של ג'פרי קומבס

ונקנח במספר תמונות אופייניות של שראן:

7shran999


בחלק הבא והאחרון (!) של המאמר נסקור את יחסיהם של שראן וארצ'ר לאורך השנים, מהמפגש הראשון ועד פרקי הסדרה האחרונים, נראה את העליות והמורדות ביחסיהם, את השפעתם של השניים על ההיסטוריה, וננסה לראות כיצד הם בעצם מהווים אינדיקציה ליחסי כדור-הארץ והאימפריה האנדורית.

לתגובות, הערות, תוספות וכדומה – פנו לפורום המועדון (קישור בראש העמוד), הגיבו ישירות למאמר (פה למטה), או לכתובת הבאה.

מחשבה אחת על “האנדורים 7 – שראן – בלוז לכחולי הפנים – מאת subatoi

  1. פינגבק: האנדורים 6 – השינוי במראה ומאחורי הקלעים – צולם ביום כחול – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.