האנדורים 6 – השינוי במראה ומאחורי הקלעים – צולם ביום כחול – מאת subatoi

חלק שישי של הסופר-מגה-מאמרפלצת שלנו. אחרי שהיו לנו כמה חלקים במאמר שעסקו בעלילות שראינו לאורך הסדרות, הפעם נעסוק בצורה בה הוצגו כחולי-העור, מאחורי הקלעים. נראה לכם איך הם השתנו לאורך 40 השנים של "מסע בין כוכבים", נביא לכם דברים שסיפרו לנו ג'ף לואיס (מצוות האיפור של "אנטרפרייז") ופול אליוט (מבוני האנטנות וה"מפעיל" של ג'פרי קומבס), ועוד מספר סיפורים קטנים ותמונות שלא ראינו על המסך, לצד אזכור השחקנים שהביאו לנו את האנדורים (עם תמונות שלהם ללא האיפור).

הפעם הבאנו לכם גם תמונות של ג'פרי ("שראן") קומבס בשלבי איפור שונים, תמונות שלא קיימות בשום מקום אחר ברשת (!). אה, כן, והרבה מאוד אנטנות.

6title

For This Page's English Version – Please Click Here

 

 האנדורים של היום זה לא מה שהיה פעם…

טוב, די. הגיע הזמן להפסיק להדחיק, ויפה שעה אחת קודם. סקרים שערכנו מוכיחים שלפחות 47% מכם שמו לב לעובדה שהאנדורים היקרים לכולנו שינו את מראם פעמים רבות לאורך השנים. בואו נראה את ההתפתחות שלהם מסדרה לסדרה, ואחר-כך ננסה להעלות רעיון כיצד זה יתכן.

האנדורים הראשונים של "מסע בין כוכבים" המקורית הם בעלי גוון עור כחול בהיר ואנטנות בעלות מפרקים שיוצאות בערך מעל האזניים שלהם, או מחלקה האחורי של הגולגולת. השיער שלהם הוא שופע ולבן.

1

בסרט הראשון, The Motion Picture, נראו שני אנדורים (מרחוק, ללא תקריב). האנטנות שלהם הפכו דקות הרבה יותר ויצאו מחלקו העליון של המצח, השיער בלונדיני יותר מאשר לבן. מתמונות שפורסמו בספרים מאוחר יותר ניתן לראות כי למצח עצמו היו מעין רכסים קטנים (כמו של הקלינגונים).

2

בסרט הרביעי, The Voyage Home, שוב ראינו שני אנדורים, אך הפעם מקרוב יותר. לשניהם היה גוון עור כהה יותר ממה שהכרנו ואנטנות עבות יותר מאשר בסרט הראשון. לאחד מהם היו אנטנות שהתחברו למצח כמו בסרט הראשון, ולשני הן התחברו מעל האזניים, כמו בסדרה המקורית. השיער שוב לבן, ושופע אצל אחד מהם.

3

את השינוי המשמעותי ביותר במראה של האנדורים ראינו בפעמים האחרונות בהן ראינו את האנדורים מבחינה כרונולוגית, ב"הדור הבא". משום מה המאפרים ניסו לחדש קצת יותר מדי את המראה של כחולי העור, והתוצאה יצאה רחוקה מדי ממה שהכרנו. הראש נעשה ארוך מאוד, משום מה. האנטנות דקות וארוכות, והן היו מחולקות למה שנראה כמו מפרקים (הרבה יותר מפרקים מאשר בסדרה המקורית). גוון העור נראה כחלחל (בתמונה מימין), כמו שצריך. בפרק אחר, בו ראינו הולוגרמה של אנדורית, המחשב משום מה האיר את כל הדמות באור ירקרק, מה שצבע את הפנים, את השיער ואת הבגדים באותו צבע. השיער עדיין לבן ושופע. מאוד שופע.

4

ב"אנטרפרייז" השיבו עטרה ליושנה, זנחו את ניסיונות החדשנות המוגזמים שהיו ב"הדור הבא" וחזרו לעיצוב שהיה קרוב לעיצוב בסדרה המקורית. סוג של רטרו. צבע העור הוא כחול בהיר, האנטנות אינן ארוכות כמו ב"הדור הבא", אך שוב יוצאות מהמצח, כמו בסרטים. הפעם, כידוע, הן גם זזות, ונראה כאילו הן מחוברות לעצמות בולטות במצח האנדורי. גם כאן לחלק מהאנדורים יש מעין רכסים קטנים על המצח, כמו בסרט הראשון. השיער נע בין בלונדיני ללבן, תלוי בתאורה ובאינדיבידואל.

 5

אז איך ננמק את ההבדלים?

בקשר להזזת האנטנות, ניתן לומר שכל האנדורים, תמיד, היו מסוגלים להזיז את האנטנות שלהם, פשוט לא זכינו לראות זאת בשום מקום מלבד ב"אנטרפרייז". כן, היתממות, אבל כזו שפותרת את הסוגיה. צבעי העור שהיו מעט שונים ניתנים לנימוק בקלות על-ידי קיומם של גווני עור שונים, כמו אצל בני-האדם (והוולקנים, והזינדי).
ולגבי מיקומן השונה של האנטנות (מעל המצח או מעל האזניים) – נו, כנראה שיש כאלה ויש כאלה. ולראיה בסרט הרביעי ראינו אנדורי כזה ואנדורי כזה, אחד ליד השני, בו זמנית, חיים בהרמוניה. כך שזו הוכחה לכך ששתי האפשרויות קיימות, ולכן אין שום בעיה ואין סתירה. כנ"ל לגבי רכסים על המצח. כנראה שיש כאלה עם ויש כאלה בלי.
והשיער? נו באמת, זה הכי קל. האופנה השתנתה, הולכים להסתפר…


השחקנים כחולי העור

כעת נקדיש מספר שורות לשחקנים שהביאו לנו את האנדורים המרכזיים. לכל שחקן יש קישור לדף שלו באתר Memory Alpha, ובדף ההוא יש גם קישור לדף השחקן ב-IMDB, למי שמעוניין.

6* את דמותו של השגריר שראס גילם השחקן המנוח רג'י נאלדר. הוא נולד ב-1907 באוסטרו-הונגריה והלך לעולמו ב-1991 מסרטן העצם. הוא הופיע בין השאר ב"גלקטיקה" המקורית וב"אי החלומות" עם ריקרדו מונטלבן ("קאן") והיה גם המתנקש ב"האיש שידע יותר מדי" של היצ'קוק.

* האנדורי המתחזה, ת'לב, גולם בידי וויליאם או'קונל. הוא הופיע בין השאר ב"משימה בלתי אפשרית", "המלאכיות של צ'רלי", "באטמן", "המופע של לוסי" וגם ב"The Lieutenant" של ג'ין רודנברי. התפקיד האחרון שלו היה ב-91' ולא ידוע מה קרה איתו מאז.

* את האנדורים השיב לחיים השחקן ג'פרי קומבס, שגילם את שראן ומוכר לנו גם מ"חלל עמוק תשע", שם גילם את וואיון הוורטה ואת בראנט הפרנגי. פירוט מלא של תפקידיו הנוספים ב"מסע בין כוכבים" עם תמונות ניתן למצוא בקישור. כיום הוא מופיע כאורח-קבוע ב-"4,400", בתור ד"ר ברקוף, ובעבר הופיע בין השאר ב"ידי החוק", "בבילון 5", "אחיות", "פלאש", "ג'ייק והשמן" ועוד.

* האנדורית הראשונה אי-פעם, טארה, גולמה בידי סוזי פלאקסון, שגם היא אינה חדשה בעולם "מסע בין כוכבים". היא גילמה בעבר את קיילאר, אשתו של וורף, ואת ד"ר סלאר הוולקנית ב"הדור הבא", וגם קיו-נקבה ב"וויאג'ר". פירוט מלא של תפקידיה הנוספים ב"מסע בין כוכבים" עם תמונות ניתן למצוא בקישור. בין השאר הופיעה ב"קשרי משפחה", "מרפי בראון", "היפה והחיה", "לכשכש בכלב", "משתגעים מאהבה", "כולם אוהבים את ריימונד" ו"פיוצ'רמה".

* טאלאס גולמה בידי השחקנית מולי ברינק, שהופיעה גם ב-"CSI".

* טאלה, בתו של שראן, גולמה בידי השחקנית הצעירה ג'סמין אנתוני. כיום היא משתתפת בסדרה "Commander In Chief", ובעבר הופיעה ב"תפוס אותי אם תוכל" של ספילברג, יחד עם ליאונרדו דיקפריו.

* ג'ואל סווטו גילם את דמותו של השגריר ת'וריס, ובנוסף הופיע גם ב"חלל עמוק תשע" וב"הדור הבא". פירוט מלא של תפקידיו הנוספים ב"מסע בין כוכבים" עם תמונות ניתן למצוא בקישור. בין השאר הוא הופיע ב"מכושפות", "זהות בדויה", "סטארגייט SG1", "קרוסייד" ו"פרקליטי אל.איי".

* כריסטופר שה היה טלב, שהופיע רק על מסך האנטרפרייז. הוא הופיע עוד פעמיים ב"חלל עמוק תשע" בתור הוורטה הדכאוני קיוון, עוד פעם אחת ב"אנטרפרייז" וגם ב"וויאג'ר". פירוט מלא של תפקידיו הנוספים ב"מסע בין כוכבים" עם תמונות ניתן למצוא בקישור.

* סטיבן דניס היה החייל הצמוד של שראן, ת'ולוס, בשני פרקים, והופיע עוד 4 פעמים ב"מסע בין כוכבים". פירוט מלא של תפקידיו הנוספים עם תמונות ניתן למצוא בקישור.

* גראנביל ואן דוסן היה הגנרל האנדורי. בנוסף הוא היה גם השופט הקלינגוני בפרק Judgment של "אנטרפרייז".

* האינארית העיקרית, ג'מל, גולמה בידי אלכסנדרה לידון, שהופיע גם ב"24", "עקרות בית נואשות" ו-"CSI".


האנטנות והאיפור

7

“.You think they can find whatever it is they’re looking for with those antennae of theirs”
(Trip, The Andorian Incident)

“?What good is a guardsman without two antennae”
(Shran, United)

איך אפשר לדבר על האנדורים בלי להקדיש פרק נפרד למה שייחד אותם כל-כך – האנטנות.

מה תפקיד האנטנות? לא ממש ברור. מאחר ותפקידן לא הוזכר ב"מסע בין כוכבים" המקורית המעריצים פיתחו רעיונות משונים לגבי השימוש בהן. לאנדורים ההם, הראשונים, היה כל-כך הרבה שיער שהאוזניים שלהם לא נראו כלל (תוכלו להיווכח בזה בעצמכם בתמונות שלמעלה). עובדה זו גרמה למעריצים לחשוב שמא האנטנות מתפקדות כאוזניים. אולם כבר בסרטי הקולנוע האוזניים הציצו מבעד לשיער. היה גם רעיון שהאנדורים מריחים דרך האנטנות (למרות שיש להם אף). רעיונות מוזרים.
גם ב"אנטרפרייז" לא גילינו את תפקידן האמיתי, אבל בכל זאת למדנו משהו. לאחר שארצ’ר כור8ת לשראן את אחת האנטנות שלו (בפרק United) שראן מתקשה בשמירה על שיווי המשקל. כלומר, שיווי המשקל מקושר אליהן, כמו שאצל בני-האדם הוא מקושר לאוזניים. ד"ר פלוקס אומר לשראן שתוך יום-יומיים הוא יתחיל "לפצות על זה".
שראן מספר שאיבוד אנטנה הוא משפיל ושהאנטנה צומחת מחדש תוך תשעה חודשים (ממש כמו זנב של שממית), ופלוקס מתקן אותו שהצמיחה לוקחת תשעה חודשים ללא טיפול, אך הזמן יכול להתקצר בחצי עם גירוי חשמלי ומסז' גוגולתי מהיר. אגב, קצה הגדם החבוש של האנטנה של שראן נראה מרובע, משום מה.
כמו שכבר ציינו, האנטנות של האינאר נראות זהות מלבד צבען (מן הסתם) ופיצול מסוים, שסע, בקצה, באיזור הפתח.

כמובן שבסדרה המקורית, בסרטים או ב"הדור הבא" האנטנות היו חתיכת פלסטיק שהולבש על ראש השחקנים, בלי שום תחכום מיוחד. כנראה גם שזו הסיבה לפיאות הגדולות של הסדרה המקורית – להסתיר את בסיס האנטנות. ב"אנטרפרייז" האנטנות השתדרגו משמעותית ונשלטו בשלט רחוק על-ידי מפעיל מיוחד שעמד בצד. השדרוג הזה איפשר לאנדורים החדשים להזיז את האנטנות בהתאם לרגשותיהם, מה שגרם להגדלת אמינות הדמויות. לפעמים אפשר ממש לראות כיצד האנטנות נעות בהתאם לתנועות שאר הגוף, ממש כמו בעל חיים שמזיז את אוזניו בהתאם לתחושתו באותו רגע. בפרק Proving Ground שראן נמצא על האנטרפרייז עם ט'פול וארצ’ר, והוא עובר מתחת לאחת הקורות של התקרה בחדר של ארצ’ר. ניתן לראות שהאנטנות מתכופפות למטה כדי לא להיתקל בקורה ומיד חוזרות למעלה, מה שנראה ממש כמו תזוזה אינסטנקטיבית, כמו אדם גבוה שמוריד את ראשו כדי לא להיתקל במשקוף נמוך. תנועותיהן נראו ספונטניות, ממש כמו כל איבר אחר בגוף השחקן, ובזה גדולתן.
המפעיל היה קורא את התסריט, נכח בחזרות ודיבר עם השחקנים כדי לדעת מה עליו לעשות, פחות או יותר. ג'פרי קומבס, שגילם כאמור את דמותו של שראן, סיפר בראיון ל-Startrek.com (קישור בהמשך) שהוא ומפעיל האנטנות שלו ישבו והחליטו מראש מה אומרות התנועות, למען התיאום:
* קדימה – מצב סקרני או חשדני. מאחר והאנדורים הם גזע חשדני מטבעם, הם החליטו שהאנטנות פשוט מהוות "הארכה", "הרחבה" לרגשות של האנדורי.
* אחורה – מצב לא מרוצה, מצב של "תזהר!".
באחד הכנסים קומבס סיפר שהיו פעמים בהן הוא נקרא לאחר הצילומים לשבת ולהקליט (בתשלום, לא לדאוג לו) את השורות שלו מחדש, כיוון שבהקלטה המקורית נשמע רעש מהמנגנון של האנטנות. בראיון אחר ציין שהרעש של האנטנות הפריע מעט לריכוז, אבל לא יותר מדי.

יצרנו קשר עם פול אליוט, מי שנמנה על חברת MEL שעבדה על "הדור הבא", "וויאג'ר" ו"אנטרפרייז", על הסרט החמישי והשמיני, ועל האקספיריינס, ובין השאר ייצרה את האנטנות. אליוט היה גם מפעיל האנטנות האישי של ג'פרי קומבס, ושאלנו אותו:

מה אתה יכול לספר לנו על האנטנות האנדוריות? איך הן נבנו והופעלו?
"ראשית יצרנו יציקת גבס של ראש השחקן, ואז יצרנו משטח פיברגלאס שהתאים לחלק העליון ולחלק האחורי של הגולגולת שלו. כל אנטנה נוצרה מדיסקיות קטנטנות שהורכבו על מוט גמיש, ואז הורכבו על החלק הקדמי של משטח הראש. שני מנגנונים מיניאטורים שנשלטים ברדיו ממוקמים בחלקו האחורי של משטח הראש, אחד עבור כל אנטנה. כבל חשמלי ירד מטה על עורפו של השחקן לכיס בחגורה שהכיל את הסוללות ואת מקלט הרדיו."

מה היו הדרישות שקבלתם בתחילה מצוות ההפקה לגבי האנטנות? האם נתקלתם בקשיים?
"הם רצו אנטנות שיכולות לנוע ולהביע רגשות. החלק הקשה ביותר היה מגבלת הגודל, מה שהצריך מכניקה מיקרו מיניאטורית."

בקשר לאיפור קומבס סיפר שתהליך האיפור שלו כשראן לקח שעתיים וחצי. ראשית הורכב החלק המכני על ראשו, ואז עבר לקרון האיפור, ואז לקרון השיער להלבשת הפיאה, ואז בחזרה לנגיעות האחרונות של האיפור.
אגב, בעת הקרב של ארצ’ר ושראן בפרק United וכאשר שראן שוכב משופד בפרק The Aenar ניתן לראות שכל מה שמורכב על ראשו של ג'פרי קומבס נע קדימה.

9

בפרק Babel One כששראן היה פצוע, האיפור של קומבס לקח כשלוש שעות. האיפור של מולי ברינק, שגילמה את טאלאס (וגם של הפעלולנית-כפילה שלה), איפור שהצריך לצבוע כמעט את כל הגוף בכחול, לקח ארבע וחצי שעות. הורדת כל הצבע במקלחות המיוחדות (ששימשו גם את השפחות הירוקות מאוריון, אגב) גזל שעתיים נוספות מזמנן של השחקניות.

יצרנו קשר גם עם ג'ף לואיס, מאנשי האיפור של "אנטרפרייז", שעבד גם על "חלל עמוק תשע", "וויאג'ר" ושני סרטי "מסע בין כוכבים" האחרונים. הוא היה מועמד חמש פעמים ל"אמי" (פירוט באתר שלו, קישור בסוף המאמר). לואיס היה האחראי על איפור האנדורים ואיפר אישית את קומבס. שאלנו אותו מספר שאלות על האיפור של האנדורים:

"מייקל ווסטמור עיצב את המראה של האנדורים ואני הייתי אחראי על יצירת 'תכנית צבע' (שיטת האיפור הספציפית לגזע מסוים) אחרי שאחרים ניסו ונדחו. בסופו של דבר התעסקתי עם הצביעה ויצירת המראה של העור החייזרי. אחרי 'תכנית הצבע' ניתן לי הכבוד ל10עבוד על האנדורי הראשי, ג'פרי קומבס, ולכתוב את הוראות הצבע עבור המאפרים האחרים, כשהיו לנו דמויות נוספות (אנדוריות) ברקע. מר קומבס דרש תשומת לב מיוחדת כיוון שהוא קיבל יחסית הרבה קלוז-אפ, מה שהצריך איפור, תוספות ועבודת צבע רגישים יותר".

מה אתה יכול לספר לנו על העיצוב שנעשה בידי מייקל ווסטמור? עד כמה הצוות החליט לדבוק בעיצוב של הסדרה המקורית?
"ובכן, היינו חייבים להשאר קרובים לדמויות המקוריות. אבל החלטנו לבצע שינוי משמעותי אחד, לתת לאנטנות שלהם לנוע. האנטנות נשלטו בידי שלט-רחוק. האיפור כלל פיאה שהונחה על הראש כדי למנוע מהשיער להפריע, אז שמנו את החלקים המכניים והדבקנו את החלק של המצח. לסיום שמנו את האנטנות עצמן והחלק של העורף שהונח מעל הכבל שירד למטה וחיבר בין החלק המכני של האנטנות לקופסת הסוללות".

האם העבודה על האנדורים היתה דומה לעבודה על חייזרים אחרים?
"האיפור לקח כ-2.5 שעות. 'תכנית הצבע' היתה קשה יותר מאשר רוב החייזרים שכן היא הכילה שלבים רבים".

לסיום שאלה אישית – האם היתה הרגשה מיוחדת כשנטלתם חלק ב"החיאה" של גזע שהיה קפוא במשך כ-30 שנים?
"לדעתי זה היה מרגש מאוד להחיות דמות שכולם הכירו, ולהעניק לה את הנגיעה האישית שלי על-ידי בניית 'תכנית הצבע' של אחד מהחייזרים המפורסמים של 'מסע בין כוכבים' ".

 

באדיבות ג'ף לואיס, אנו מביאים לכם תמונות שהוא צילם לצורכי עבודה, ובהן ניתן לראות שלבים שונים באיפור של ג'פרי קומבס. התמונות הללו לא נמצאות באף מקום אחר ברשת (בינתיים…).

.All pictures are courtesy of Mr. Jeff Lewis. We want to thank him for this

לחצו על התמונות להגדלה

jeffreycombsandorianmakeup1

jeffreycombsandorianmakeup2

jeffreycombsandorianmakeup4

jeffreycombsandorianmakeup5

16

האתר של המאפר ג'ף לואיס
האתר של MEL, החברה שעיצבה ותפעלה את האנטנות (מכיל תמונות מפרויקטים רבים שלהם, אך לא של האנטנות)
ראיון של TrekWeb עם ג'פרי קומבס, חלק ניכר ממנו מתיחס ל"אנטרפרייז" ולשראן, וקצת לאיפור ולאנטנות. הראיון נערך לפני שידור הפרק Kir’Shara.
ראיון וידאו של Startrek.com עם ג'פרי קומבס, החלק השלישי מדבר על האנדורים, וקצת על האיפור והאנטנות.


 

לסיום – דברים שלא זכינו לראות:
* בתמונות ניתן לראות אישה אנדורית כפי ש"נוצרה" במסגרת ניסויי האיפור לקראת הסרט הראשון של "מסע בין כוכבים" (למיטב ידיעתנו היא לא הופיעה על המסך בסופו של דבר).
* בנוסף, בהכנות לקראת הסרט החמישי, The Final Frontier, נבדקו מספר פרצופים אפשריים שתלבש דמות החייזר שהצוות פוגש בסוף הסרט. הרעיון היה ליצור מספר דמויות של אלים שהחייזר ילבש. בין הרעיונות הראשוניים שלא הגיעו לקו הסיום היה גם אל אנדורי, הנראה בתמונה מימין.
* כמו כן, התסריטאי של "נמסיס", ג'ון לוגאן, סיפר בראיון שסצינת מסיבת הרווקים של רייקר, שגם היא לא הגיעה לקו הסיום בסופו של דבר, כללה שלושה אנדורים, שני טלרייטים וגורן (!) אחד.

17

ולסיום סיומת – הבאנו שלוש תמונות מאחורי הקלעים שמצאנו. הגדולה והשמאלית הן מהפרק The Andorian Incident, בו רואים את שראן מכה את ארצ'ר מנקודת מבטו של הגבר המוכה. ניתן לראות כיצד המצלמה ספגה את המכות, ואת הבמאית, רוקסן ביגס-דוסון (ב'לאנה מ"וויאג'ר") מדגימה את כוונותיה לגבי הצילום.
בתמונה הימנית ניתן לראות את ג'פרי קומבס לצד במאי הפרק Proving Ground, דייויד ליווינגסטון.
מתחת לתמונות אלה שתי תמונות מאחורי הקלעים של הפרק האחרון, ג'סמין אנתוני שגילמה את טאלה, עם סקוט באקולה וקולין פארל, שמשום מה הסתובב על הסט.

18


בחלק הבא של המאמר נפנה את הזרקור לעברו של שראן, הדמות שלנצח תייצג את האנדורים בזכרון הקולקטיבי של הטרקים. נספר לכם כל מה שידוע לנו עליו, ונבדוק מי הוא היה בדיוק – פורע חוק או נציג הממשל האנדורי?

לתגובות, הערות, תוספות וכדומה – פנו לפורום המועדון (קישור בראש העמוד), הגיבו ישירות למאמר (פה למטה), או לכתובת הבאה.


19

מחשבה אחת על “האנדורים 6 – השינוי במראה ומאחורי הקלעים – צולם ביום כחול – מאת subatoi

  1. פינגבק: האנדורים 5 – היסטוריה 2155-2371 – הכחול היום כחול מאוד – מאת subatoi | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.