האנדורים 2 – אנדוריה, האנדורים והכחול – ימין ושמאל, כחול, כחול – מאת subatoi

בחלק השני של הסופר-מגה-מאמרפלצת שלנו שהצטרף אל אחיו במדור המאמרים, נספר לכם קצת על עולם הבית האנדורי, קצת על האימפריה, קצת על הפיזיולוגיה, קצת על מנהגים, נספר לכם על אזכורים שונים שהיו לגזע כחול-העור במשך הסדרות החדשות, ונראה איך הכל, אבל הכל (כמעט) היה אצלם בצבע כחול… וגם היום יש קצת שירים.

2title

"כן אלך, בשבילך
עד קצה העולם (…)

ירח כחול
שיאיר על הכל"
(מתוך "ירח כחול" של "גן חיות". מילים ולחן: שרון מולדבי ושחר בן-ברק)

2andoriabluemoon

"סימנים כחולים על ספינת חלל
נגיע אל כוכב כחול, ליל כלולות במלון אורחים
בקופסא כחולה, אנשים כחולים יגישו לך
עגילי צורן ונזר של זהב"
    (מתוך "סימנים כחולים" של "אתניקס". מילים זאב נחמה. לחן: זאב נחמה ותמיר קליסקי)

"יש לי לילות לבנים
אני יושב על הספה וקורא ספרים
נעים לי בלילה לחשוב על הכל
אולי אפשר לגעת בכוכב כחול"
(מתוך "לילות לבנים
" של "איפה הילד". מילים ולחן: חמי רודנר)

 

אנדור/אנדוריה – הכוכב והאימפריה

בפרק The Aenar ראינו לראשונה את אנדוריה (המכונה גם אנדור), ובו גם למדנו עליה הכי 2andoriaהרבה. בפרק זה האנטרפרייז הגיעה לכוכב כחלחל, מוקף טבעות ולפחות שני ירחים. אחד מהם הוא אנדוריה.
אנדוריה ככל הנראה מכוסה כולה בקרח. כשקפטן ארצ’ר וקומנדר שראן הגיעו לשם באמצע הקיץ, הטמפרטורה היתה 28 מעלות מתחת לאפס. האנדורים לא יוצאים הרבה אל פני השטח (שראן ציין שלא ראה את השמש עד שהיה בן 15), כיוון שהערים האנדוריות בנויות מתחת לאדמה תוך ניצול אנרגיה גיאותרמית. לצערנו לא ממש ראינו עיר אנדורית. ראינו רק עיר של האינאר (בתמונה) וגם זה בקושי. פעם אחת גם ראינו עיר אנדורית אבל זה היה ברקע, מאחורי הגנרל ההוא (בתמונה התחתונה). חבל, יכול היה להיות מעניין.
באיזורים בהם חיים האנדורים יש גלי-חום מדי כמה שנים, ובמהלכם הטמפרטורה עולה מעל טמפרטורת הקפאון למספר שבועות (לא ברור לאן הולכים כל המים במקרה כזה וכיצד אינם מציפים את הערים). באיזורים בהם גרים האינאר (השממה הצפונית) אין גלי חום כאלה.
אנדוריה היא מרכזה של האימפריה האנדורית. האימפריה נשלטת בידי מועצה אימפריאלית (שנזכרה בפרק Cease Fire), ובראשה עומד ככל הנראה קנצלר (שנזכר בפרק The Aenar). הכוח המשליט סדר הוא כמובן המשמר האנדורי האימפריאלי. אגב, לנשק האנדורי אין אופצית "הלם" (כפי שטארה מספרת ב-Cease Fire). במשמר האימפריאלי משרתים גברים ונשים זה לצד זה. טאלאס מספרת בפרק Proving Ground שלאימה יש סיווג גבוה יותר מאשר לה יש ושהיא פיקדה על יחידת חי"ר משלה. טאלאס עצמה היא דור רביעי לקריירה צבאית.
בשממה הצפונית כאמור שוכנים האינאר. האינאר הם מעין תת-גזע, עיוורים ושוכני קרח. הם טלפתיים אך אינם חודרים למחשבות האחר ללא רשותו. במשך רוב ההיסטוריה האינאר התחבאו ונחשבו למיתוס בקרב האנדורים. בסביבות שנת 2100 הם התגלו בשממה הצפונית (איזור קרחונים ענק) והם חיים מתחת לפני האדמה, כאשר מתחם המגורים שלהם מוקף בשדה כוח. לא ברור אם קיומם נחשב לסוד (ואם כן לא ברור מדוע), ורק מעט מאוד אנדורים ראו אותם פנים אל פנים. יש רק כמה אלפים מהם והם פציפיסטיים. שראן רומז לארצ’ר במהלך הפרק כאילו האינאר סרבו להשתתף בהגנה על הכוכב שלהם בעבר, אך לא ברור אם הכוונה למשהו ספציפי או לחוסר נכונות כללית.
לאינאר אין מנהיג או דובר. הם ממנים אחד לכשמתעורר הצורך. למרות שלכאורה האנדורים והאינאר לא מקיימים כל מגע ביניהם, הקנצלר האנדורי נמצא איתם בקשר. בנוסף, הסמל האינארי דומה מאוד לזה האנדורי, כמו גם עיצוב הקירות, מה שאולי מראה על קשר חזק יותר מכפי שחשבנו (ויותר ממה ששראן עצמו חשב).

ט'פול מספרת ב-Proving Ground שהמגע הראשון בין כחולי-העור לוולקנים נראה מבטיח, אבל הם התגלו ככאלה שמכבדים הסכמים רק לפי אינטרסים שלהם. לנו אין מספיק עדויות כדי לשפוט. את רוב המילים הרעות שמענו מהוולקנים, עמם היו מסוכסכים שנים רבות (לכך עוד נגיע בסקירה הכרונולוגית).
אגב, משום מה, למרות שהם שכנים קרובים של הוולקנים, בני-האדם פוגשים את האנדורים לראשונה רק 90 שנה לאחר המגע הראשון עם הוולקנים.
לא ידוע לנו הרבה על האנדורים כעם. שמענו, ומאוחר יותר גם ראינו בתקופתה של "אנטרפרייז", שהאנדורים חשדנים, אימפולסיביים ומתעצבנים בקלות. הם מסוכסכים גם עם הוולקנים וגם עם הטלרייטים. בזכות תיווכם של בני-האדם הם נרגעו מעט והיו בין הגזעים שחתמו על אמנת קואליציית הכוכבים בשנת 2161.
מאה שנים מאוחר יותר, בתקופת הסדרה המקורית, השגריר שראס הוא אמנם איש רגוע והגיוני, אך הוא מעיד על עמו שהוא "אלים". למרות השנים שעברו בין "אנטרפרייז" לסדרה המקורית הם עדיין אלימים, אך הם הורידו פרופיל, או אולי העדיפו להשאר בעולמם שלהם. הם השתלבו מעט מאוד בפדרציה (באחוזים ממש אפסיים כמו שתיארנו בחלק הראשון של המאמרפלצת). בסדרות החדשות אנחנו רואים רק אנדורי אחד בודד, וגם בקושי שומעים עליהם. הם מסתובבים קצת בגלקסיה (מוזכרות מעבורות אנדוריות פה ושם), אבל הם ממש אינם מתבלטים ואינם מושכים תשומת לב.

עוד על אנדוריה – האקדמיה האנדורית לאמנות נחשבת לטובה ביותר בפדרציה, ואנדוריה ידועה ברחבי הפדרציה ביהלומים שלה, במשי האנדורי, באריחים האנדוריים וגם הבלוז האנדורי מפורסם.
ראינו מעט מאוד כתב אנדורי ואת השפה האנדורית מעולם לא שמענו. את הסמל האנדורי (יש שתי גרסאות) ראינו מספר פעמים, וכשארצ'ר ביקר במושבת האינאר ראינו שהסמל האינארי דומה לו מאוד, אם לא זהה.

2writingsymbol


"תתאר לעצמך בן אדם כחול הולך על מדרכה סגולה"
(מתוך "
צבעים" של "מלצ'ט 49". מילים: צחי מוסקוביץ'. לחן: צחי מוסקוביץ' ואלי מוסקוביץ')

"איש כחול בא וסיפר לי
איך חיים שם, מעבר לים

איש כחול בא אלי הלילה
בא וסיפר על מי שאהב (…)

איש כחול לא יכול
להיות איתי עכשיו (…)

איש כחול, מה רצית בכלל?
לאהוב, לאהוב את מה שנשאר"

    (מתוך "איש כחול" של "ההוצאה לפועל". מילים: אריאל אביזוב וטל קנון. לחן: אריאל אביזוב)

"אתה כחול, אתה קיים"
(מתוך "
הכל שלך" של צילה דגן. מילים: חן פלד. לחן: יאיר קלינגר)

האנדורים והאינאר – פיזיולוגיה

על הירח אנדוריה חיים כאמור לפחות שני תתי-גזעים. יש כחולי-עור הנקראים אנדורים, ויש לבני-עור בעלי יכולות טלפתיות הנקראים אינאר (Aenar). לשני תתי-הגזעים יש שיער לבן/בלונדיני. בין האנדורים והאינאר קיימים מספר הבדלים מלבד צבע העור – לאינאר יש מעין פיצול, שסע, בפתח האנטנה. האינאר הם גם טלפתיים, יכולים לתקשר זה עם זה ולקרוא מחשבות. למרות עיוורונם הם יכולים ללכת ולהסתדר במרחב ללא בעיה. הם יכולים גם לחוש בדברים מיוחדים (ג'מל, לדוגמה, חשה בצבע עורו השונה של שראן).
בכל מקרה, לעתים יש הבדל במיקום האנטנות – לחלקם האנטנות ממוקמות במצח, לחלקם מעל האוזניים, לחלקם בחלקה האחורי של הגולגולת. טיפול מקיף בסוגית האנטנות יהיה בחלק אחר של המאמר.
הגנום של שני תתי-הגזעים אינו זהה לחלוטין, אך הם יכולים להוליד ילדים. לדוגמה, ילדתם של שראן וג'מל היתה בעלת גוון עור תכלכל-ירקרק בהיר, עם אנטנות "רגילות" ועיניים בריאות, ברוך השם.

2andorians

האנדורים הם בעלי חילוף חומרים גבוה יחסית לבני-אדם. גופם יכול לעמוד בטמפרטורות גבוהות ביותר. שראן מספר שהיה בעולמות בהם הטמפרטורה התקרבה לטמפרטורת הרתיחה של המים והוא איבד כ-10% ממשקל גופו ביומיים. כמו כן, מבנה גופם המיוחד לא מאפשר זריקות ישירות לוריד (למקרה שתהיתם).

אם היה למישהו ספק, הפרק Babel One הוכיח לנו שלא רק הראש או הידיים של האנדורים (או בעצם, האנדוריות) צבועים בכחול:

2andorianbody

ב-The Aenar ירכו החשופה של שראן מוכיחה זאת גם זאת לגבי הגברים (לא שחשבנו אחרת). בנוסף, כששראן צועק בפרק United רואים את לשונו הכחולה, ובמספר פרקים אף ניתן לראות שלשיניו יש גוון כחול:

2andorianlegteeth

גם הדם של האנדורים כחול, כמו שראינו במגוון הזדמנויות. שימו לב במיוחד לירכו המשופדת ושותתת הדם של שראן, לפצע בכתפה של טאלאס ולכלי שמכיל דם ליד גופתה:

2andorianblood

אגב, בפרק The Gamesters of Triskelion חולצתו של האנדורי שהלך מכות עם קפטן קירק התרוממה, וחשפה עור ורדרד כמו של אחרון הפינסקינז, אוי לאותה בושה…

2pinkskinandorian

"אתמול כשישבנו כולנו לאכול
נכנס מהחלון איש אחד כחול
הוא נתן לי סוכריה וגם אמר
זה סוכריה מהסוג שלא נגמר
כך הוא אמר
מאמינים? לא
מאמינים? לא

לא מאמינים
לא מאמינים
כן נכון לא נכון
כן נכון לא נכון
כן נכון לא נכון
לא לא לא לא לא מאמינים
לא לא לא לא לא מאמינים
לא לא לא לא לא מאמינים
שיש לי סוכריה מהסוג שלא נגמר"
(מתוך "כן נכון לא נכון" של ציפי שביט. מילים: קובי ניב. לחן: רוני וייס)


(שני) מנהגים

החברה האנדורית הזכירה לצופים ב"אנטרפרייז" פעמים רבות את החברה הקלינגונית. אין להם חוש כבוד כה מפותח כמו לקלינגונים, ומלבד העובדה כי ילדים אנדורים משחקים ב"יושאן טור" (כלי המשמש בקרב, אליו נגיע מיד) אין לנו סיבות רבות לחשוד שהאנדורים מחנכים את ילדיהם לקרב. אך לפחות חברי המשמר האימפריאלי שראינו מתנהגים כמו קלינגונים. ציות נוקשה לפקודות, נקמת דם במקרה של מות לוחם, מספר דורות רצופים של לוחמים במשפחה ועוד.
בפרק United למדנו שכאשר לוחם במשמר האימפריאלי נופל, חבריו לנשק חייבים לקחת חלק ממנו (לדוגמה – מעט דם) לאנדוריה, ל"קיר הגיבורים".
עוד למדנו באותו פרק שבתור נקמה, קיים טקס בשם "יושאן", בו שני המתמודדים נלחמים במעין דו-קרב, עד המוות. שראן שופך בפרק הזה חלק מדמה של טאלאס (שאת מותה הוא אמור לנקום) על ידו של רוצחה, אולם לא ברור אם זה חלק מקריאת התיגר וההכרזה על הקרב או שזה היה מעשה ספונטני שלו. כל אחד מהמתמודדים בקרב חמוש ב"יושאן טור", כלי של כורים בקרח. ידו השניה של כל מתמודד מוגנת במעין מגן לכל אורך האמה, וקשורה לידו המקבילה של המתמודד השני.
פרוטוקול הטקס ארוך מאוד ומכיל 12,000 תיקונים. בין החוקים קיימת הזכות של מתמודד להתחלף עם מישהו שיתמודד במקומו; למתמודד נשוי חסר ילדים עומדת הזכות לדחות את הקרב כיוון שאין מי שינקום את דמו במידה וימות; סירוב להשתתף בקרב יחשב כעלבון. מלבד מוות, הקרב יכול להסתיים גם אם אחד מהמתמודדים מנטרל את השני כך שאין ביכולתו להמשיך ולהגן על עצמו.

2ushaan

במישור האזרחי ולא הצבאי – דאטה סיפר ב-Data’s Day שבחתונות אנדוריות מעורבים ארבעה אינדיבידואלים, "אלא אם כן שניים…" ואז טרוי קטעה אותו, כך שאיננו יודעים מה יוצא הדופן. טאלאס מספרת בפרק Babel One שקיים מנהג ובו לפני הנישואים מותר לבחורה אנדורית לצאת למסע כיבושים אחרון כדי לתפוס גבר, אך לא ברור אם זה מנהג אמיתי או שזה רק חלק מהניסיון שלה להסיח את דעתו של השומר על חדרה.


מה עוד יש באנדוריה

2andorianiceboresמן הסתם יש עוד דברים רבים מעניינים בקשר לאנדוריה. אבל על רובם אנחנו יודעים מעט מאוד, אם בכלל. תכף נפרט את הרשימה. ראויים להתיחסות נפרדת הן תולעי הקרח והשיכר האנדורי, אליו נגיע בסוף.
תולעי קרח הן תולעים החיות בקרח (מפתיע, נכון?). הן חיות בנחילים גדולות שעוברים ממקום למקום. באמצעות תגובה כימית הן מייצרות חום שממיס את הקרח סביבן וכך הן יכולות לנוע כלפי מטה בתוך הקרח. בצורה לא ברורה הן מצליחות, ככל הנראה, לנוע בחזרה למעלה. מגע פיזי עם התולעים יכול לגרום לכוויות מדרגה שלישית. שראן מספר שכשהיה ילד זה קרה לו כשנפל למאורה שלהן, וקיבל כוויות כאלה על מחצית מגופו.

איזכורים שלהם

במהלך השנים, בעיקר בתקופות בהן הם לא נראו על המסך, היו אזכורים כאלה ואחרים של דברים הקשורים לאנדורים, רק כדי להזכיר לנו שהם עדיין קיימים. הדברים מובאים בסדר אקראי ברובו:2andorianchestdish

* כמו שכבר הזכרנו, בפרק Data’s Day, בנושא החתונה המתקרבת של או'בריאן, דאטה מזכיר את נישואי האנדורים בהם משתתפים "ארבעה אנדורים, אלא אם כן שניים…" ואז טרוי קוטעת אותו;
* בפרק The Offspring דאטה נותן לצאצאו החדש, לאל, לבחור לעצמו זהות. לקו הגמר מגיעות ארבע זהויות: נקבה אנדורית (וטרוי מציינת שלאל תהיה האנדורית היחידה על גבי הספינה אם תבחר בזהות זו), זכר אנושי, נקבה אנושית וזכר קלינגוני;
* בפרק The Survivors פיקארד מזכיר לוורף סיפור על אדמירל בצי הכוכבים שאמר פעם שמורדים אנדורים שנראו במערכת טריאנגולום, כבר אינם שם. והתברר שהם פשוט פירקו את הספינה שלהם והתחבאו;
* בעיצומה של המלחמה בפרק In the Pale Moonlight, הדומיניון כובש את בטאזד וקירה מזכירה שמעמדה זו הוא מאיים על וולקן, אנדור, טלר ואלפא סנטאורי;
* בפרק In the Cards, בין שאר החפצים שקוורק מוכר במכירה פומבית נמצא חפץ מספר 48 – תיבה אנדורית (בתמונה) המכילה חפצים לא אנדורים (בין השאר, הקלף של ווילי מייז). התיבה נמצאה על ספינת משא נטושה, באיזור באג'ור. באותו פרק קאי ווין מזכירה את אנדור בתור אחד המקומות שצי-הכוכבים יעדיף בודאי להגן עליהם על-פני באג'ור;
* אנו שומעים סוף של בדיחות שקוורק מספר למורן: ב-Homefront "ואז האנדורי אמר 'זו לא האנטנה שלי…' ובפרק The Nagus "ואז האנדורי אמר 'אחיך? חשבתי שזו אשתך!' ";
* בפרק One Small Step צ'קוטי מתעורר לאחר שאיבד את ההכרה והוא מציין "אני מרגיש כמו אחרי 10 סיבובים עם אנדורי". פאריס מתקן אותו "יותר כמו 20". הכוונה היא ככל הנראה לסיבובי איגרוף;
* בפרק Tuvix מוזכרת אמבה אנדורית כדוגמה ל-Symbiogenesis. אמבה שמתאחדת עם אורגניזמים חד-תאיים אחרים ליצירת יצור שלישי אחר, בן כלאיים;
* בסרט The Final Frontier סייבוק מציין שהמילה המקבילה לגן-עדן בשפה האנדורית אינה ניתנת להגייה;
* על-פי הפרק Invasive Procedures, סיסקו וקורזון דאקס ראו בזמנו קצין צי אוכל שמונה עטלפים אדומים אנדורים, שנחשבים, כנראה, למאכל;
* נורבו טיגן, אחיה של אזרי דאקס, הגיש בקשה להתקבל לאקדמיה האנדורית לאמנות (שנחשבת לטובה ביותר), אך נדחה בטענה שיצירותיו הן "חובבניות", כפי שאנו שומעים בפרק Prodigal Daughter. באותו פרק שמענו גם שאימה של אזרי ייבאה אריחים אנדורים לסולאריום שלה;
* בפרק The Mind’s Eye ג'ורדי זוכר (זכרונות שתולים) מלצר אנדורי במסעדה ברייסה שהתבלבל בהזמנות שקיבל. הוא הביא להם מנה קלינגונית שעדיין זזה;
* בפרק Second Sight ג'דזיה וסיסקו חולקים פקעת שורשים אנדורית (בתמונה), מאכל עתיר-קלוריות. באותו פרק שומעים גם על מתכון כלשהו שמערב דוד-חימום אנדורי;
* קייקו מדמה את בעלה בפרק Fascination לשור אנדורי;
* כשפיקארד בא לרכב על סוס בחדר ההולוגרמות בפרק Pen Pals המחשב מציע לו כאפשרות גם זאבאת'ו אנדורי, בהמת רכיבה, מן הסתם;
* בפרק Change of Heart וורף מציע לג'דזיה להצטרף למשלחת טיפוס באנדור בתור ירח דבש;
* בפרק Q Less קוורק מציע לאודו חליפה ממשי אנדורי;
* בפרק Unification הפסנתרנית אמארי מציעה לרייקר שתנגן עבורו בלוז אנדורי;
* בפרק The Jem’Hadar קוורק מפנטז שיוכל למכור יהלומים אנדורים;
* בפרק …These Are The Voyages רייקר (בתפקיד הטבח) אומר ששמע שככל הנראה יצטרך (בעקבות הגעתו של שראן) להכין מרק כרוב אנדורי;
* ויש גם שמועות שנראה בורג אנדורי ברקע של אחד מפרקי Scorpion של "וויאג'ר", אבל לא הצלחנו לאמת את זה.

הכל כחול

"כחול כחול כחול
הכל כחול
זה צבע השמיים
אותו גוון למים
המון כחול
כחול אשר על שפת הים"
(מתוך "הכל כחול" של להקת חיל-הים. מילים: אבי קורן. לחן: סשה ארגוב)

מטבע הדברים, או סתם בשביל הכיף, הרבה דברים אצל האנדורים פשוט נצבעו בכחול, ואת זאת ראינו בפרקים רבים:

* יריות הפייזרים הידניים וגם יריות הפייזרים של הספינות הן כחולות, מלבד פרק אחד יוצא דופן (Shadows of P'Jem);

2andorianfire

* הציוד בו האנדורים משתמשים הוא כחול – סורקים, מסכים, מכשירי קשר, מכשירי עינויים ועוד;

2andoriantools

* החפצים בחדר הקפטן, תאורת הגשר כמו גם המסכים שעליו, צבע המנועים, ה"עשן" שיוצא מהמנועים בזמן פגיעה, אפקט הוורפ וגם ההבהוב באופק – כולם כולם כחולים;

2andorianship

* ב"הדור הבא" הבגדים שהמחשב יצר עבור ההולוגרמה תאמו את גוון העור, פחות או יותר; הנקבות מתהדרות באודם כחול ובצללית כחולה לעיניים; ובאחת הפעמים הספינות האנדוריות אף התחבאו בערפילית כחלחלה. מצד שני, קרן הגרירה שלהם דווקא ירוקה…

2lonely

* ראוי לציון במיוחד הוא השיכר האנדורי – משקה כחלחל (כמובן) שנראה מספר פעמים ב"אנטרפרייז". ארצ’ר, שראן, ט'פול וסובאל חולקים אותו לראשונה בפרק Cease Fire, וארצ’ר חולק אותו עם שראן בפרק Proving Ground. בפרק זה שראן (בגילומו של ג'פרי קומבס) גם מביא לארצ’ר כמה ארגזים במתנה. למעשה, המשקה הוזכר לראשונה (אך לא נראה) ב"חלל עמוק תשע" בפרק Meridian כמשקה שנמצא בבר של קוורק. המשקה הוזמן בידי טיירון, דמות שגילם… ג'פרי קומבס.

2andorianale


אנדורים ב- Startrek.com (די עלוב)
אנדוריה ב- Startrek.com (די עלוב)

אנדורים ב-Memory Alpha (די עשיר)
אנדוריה ב-Memory Alpha (די עשיר)


עד כאן חלקו השני של המאמר. בחלק 3 נתחיל בסקירת ההיסטוריה הכרונולוגית (הידועה לנו) של האנדורים, בשנים 1950-2154. המגעים ההרסניים הראשונים עם הוולקנים, גילוי האינאר, המגע הראשון והרה הגורל עם ורודי-העור, הסיבוכים שבאו בעקבותיו, שיחות השלום, הרומולאנים מתחילים לדחוף את האף, והעמידה של כחולי-העור לצד בני-האדם במאבק נגד הזינדי.

לתגובות, הערות, תוספות וכדומה – פנו לפורום המועדון (קישור בראש העמוד), הגיבו ישירות למאמר (פה למטה), או לכתובת הבאה.

bigsymbol

מחשבה אחת על “האנדורים 2 – אנדוריה, האנדורים והכחול – ימין ושמאל, כחול, כחול – מאת subatoi

  1. פינגבק: האנדורים 1 – מבוא – ערב כחול עמוק – מאת subatoi | סטארבייס972

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.