כשהשנז'ו פגשה את האנטרפרייז – Desperate Hours\David Mack – חלק א' – מאת אולגה יופה

הספרים והקומיקס של "דיסקברי" נכתבים בתיאום עם צוות הכותבים של הסדרה עצמה. תיאום זה יוצר מצב מעניין בזכיון, כיוון שכותבי הסדרה יתחשבו במתואר בספרים ובקומיקס כמיטב יכולתם, וכל עוד הסדרה לא תסתור אותם, כל המתואר יכול להחשב לקאנון, פחות או יותר.

צופי "דיסקברי" סיימו את העונה הראשונה בידיעה ברורה מה עומד לקרות בתחילת העונה השניה. אנחנו לא יכולים מה באמת יקרה, אך מעניין לצלול אל תוך ספר "דיסקברי" הראשון שיצא, ובו השנז'ו של קפטן פיליפה ג'ורג'ו פוגשת את האנטרפרייז של קפטן כריסטופר פייק.

אולגה יופה צללה לשם, רשמיה לפניכם.


 

מכירים את זה, שאומרים "הספר היה יותר טוב"? האמת, זה כבר קורה פחות ופחות כי הקולנוע והטלוויזיה התפתחו מאוד. יש שחקנים מדהימים, שיודעים לספר סיפור שלם במבט, תנועת ראש או חיוך. גם האפקטים היום הרבה יותר מרשימים. אבל עדיין, סרט או פרק הם שעה-שעה וחצי וספר לוקח כמה שעות לקרוא. בספר אפשר לתת רקע לדמויות, להציג את המחשבות והרגשות שלהן הרבה יותר לעומק.

אני חייבת להודות, שנהניתי מהספר Desperate Hours הרבה יותר מ"דיסקברי" עצמה בינתיים. לא בגלל שיש לו עלילה מעניינת במיוחד, ולא בגלל רעיון מדע בדיוני מיוחד. מה שהספר הזה עושה בהצלחה זה לפתח שתי דמויות חשובות של "דיסקברי", מייקל ברנהם וסארו, עוד בתקופה שהם על השנז'ו. הוא מרגיש הרבה יותר מחובר לעולם של "מסע בין כוכבים", לדמויות המוכרות ולהלך הרוח של הפדרציה. מזכירים בו אנשים ומקומות מוכרים, אבל בתוך עלילה ולא בכח. אנחנו פוגשים את צוות האנטרפרייז המוכר לנו מהפיילוט של הסדרה המקורית, The Cage, ובתוכו גם ספוק המוכר לנו היטב. סארק ואמנדה לא מופיעים בו כדמויות אקטיביות אבל הדינמיקה המשפחתית הסבוכה מקבלת התייחסות ארוכה ומעמיקה. הדמויות של ספוק, סארק ואמנדה מרגישות מתאימות למה שראינו על המסך לפני "דיסקברי". פה ושם יש גם סיטואציות שמרגישות מוכרות, ביצי פסחא קטנות והרגשה כללית של העולם המוכר והאהוב.

הספר בנוי כולו על השוואה. השוואה בין הספינה שנז'ו לבין האנטרפרייז. השוואה בין קפטן פיליפה ג'ורג'ו (פריים) לבין קפטן כריסטופר פייק. השוואה בין סארו לבין "מספר אחת", סגניתו של פייק. ובמיוחד השוואה בין מייקל ברנהם לבין ספוק.
נתחיל מהשוואה בין הספינות, כפי שהיא מוצגת בספר. אחר כך נדבר על שני הקפטנים, ונמשיך ליחסי מייקל וסארו. בחלק ב' נעסוק במפגש של סארו עם מס' 1, ולבסוף נשוב אל מייקל ברנהם ולמפגש בינה לבין ספוק.

אבל תרשו לי להתחיל מפרק התודות. בנוסף לתודות הסטנדרטיות לאישתו ולמו"ל, הסופר דיוויד מק מודה לקירסטן באייר, שהיא חלק מצוות הכותבים של "דיסקברי" וחברה קרובה. בזכותה, הוא קיבל את ההזמנה לספר הזה מבריאן פולר. הסיפור הזה, שנז'ו ואנטרפרייז ביחד ופגישה של מייקל ברנהם וספוק, היה רעיון שלו. קיבלנו פה גם הצצה קטנה לחזון של פולר, לפני שפרש מההפקה.

מכאן והלאה, ספויילרים לספר עצמו ולפרקים הרלוונטים של "מסע בין כוכבים" המקורית (The Cage, Journey to Babel), הסדרה המצוירת (Yesteryear), "הדור הבא" (Sarek) ו"דיסקברי".

 הערת סטארבייס972 לגבי התמונות המשלבות את שתי הספינות ומשובצות בטקסט: מובן שלא קיימות תמונות רשמיות כאלה, אפילו כריכת הספר לא זכתה לתמונה כזו. אבל מעריץ יצר תמונות הכוללות את האנטרפרייז (גרסתה מ"מסע בין כוכבים" עצמה או גרסתה מהפיילוט, יחד עם השנז'ו) ואותן אנו משתפים כאן.


העלילה

עלילת Desperate Hours מתרחשת במאי 2255, שנה לפני הקרב בכוכב הבינארי שפותח את "דיסקברי" ושנה אחרי המשימה של האנטרפרייז על Talos IV שראינו בפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים" המקורית, The Cage.

מתקן כרייה ימי של המושבה סירסה III מעיר בטעות יצור ענק וחזק במיוחד, המכונה ג'אגרנאוט. הוא הורס את האסדה ושולח כלים אוטונומיים שתוקפים את המושבה, גורם להרס רב ולמוות של עובדים ומתיישבים רבים. הספינה שנז'ו מגיבה ראשונה לקריאת המצוקה, ומשמידה את הכלים האוטונומיים של הג'אגרנאוט. מסתבר שהיצור הזה הוא סוג של ספינת חלל ביולוגית ולא סתם חיה שאינה מוכרת. בנוסף לנשק החזק שיודע להתאים את עצמו לעוצמת היריב, יש לו גם יכולת טיסה בחלל שמסכנת לא רק את סירסה III, אלא גם מושבות אחרות בסביבה וכוכבי הבית של גזעים אחרים. לכן קפטן פייק והאנטרפרייז נשלחים עם פקודה מפורשת להשמיד את היצור בכל מחיר, כולל השמדת המושבה וכוכב הלכת כולו. כשקפטן ג'ורג'ו שומעת על זה, היא אומרת שפיצוץ של טורפדו פוטוני הוא בעל השפעה הרסנית ביותר ועלול לגרום לאיבוד האטמוספירה. אנשי המושבה, שמאזינים לתקשורת בין הספינות מרגישים מאויימים, וכדי לנסות להשפיע על ההחלטה של הקפטנים הם לוקחים כבני ערובה את כל הצוות הרפואי שבא לעזור להם, מה שמייצר עוד כאב ראש לג'ורג'ו ופייק. ג'ורג'ו היא הבכירה בין שני הקפטנים, והיא משתמשת בזה כדי לעכב את ביצוע גזר הדין ולנסות למצוא פתרון שלא יכלול את השמדת החיים בכוכב לכת שלם. הג'אגרנאוט תוקף גם את שתי הספינות והן נאלצות לשתף פעולה בקרב חלל. אבל אחריו הקפטנים לא מצליחים להגיע להסכמה על המשך הפעולה, הם מנתקים תקשורת ומגיעים למצב שבו השנז'ו היא מה שנמצא בין הנשק של האנטרפרייז לבין פני השטח של סירסה III. מייקל ברנהם מנסה להציע לקפטן שלה עוד רעיון, אבל ג'ורג'ו לא מוכנה לשמוע. מתוך ייאוש, מייקל יוצרת קשר עם ספוק בדרך עקיפה ומעבירה דרכו מסר לפייק, שיש לה תוכנית איך להכנס לתוך הג'אגרנאוט ולנסות לתקשר איתו.

כחלק משיתוף הפעולה המחודש בין צוותי הספינות, סארו ו"מספר אחת", הסגנית של פייק, יוצאים לחקור את מערכת המערות בכוכב הלכת שבתוכן יש ראיות לקיום של ציוויליזציה קדומה. הם מגלים שהג'אגרנאוט הגיע לשם לאחר שהתפתחו חיים תבוניים על הכוכב. מייקל וספוק חוקרים את הספק יצור ספק ספינת חלל ומצליחים להיכנס פנימה לתוכו בכוחות משותפים. בפנים מצפה להם מסלול מכשולים בסגנון אסקייפ רום, המחייב אותם לשתף פעולה באופן הדוק ביותר. בסופו של דבר הם מגיעים למרכז הפיקוד ומגלים שהדבר הזה הוא סוג של "שופט" שבנתה אימפריה עתיקה, שמזמן נכחדה. המטרה שלו הייתה להעריך את רמת ההתפתחות של גזע שבו הוא נתקל. אם הוא מחליט שאותו גזע ראוי להיות חלק מהאימפריה – להציע לו להצטרף כנתינים, ואם לא – להכחיד אותו. יכולת התקשורת שלו מוגבלת ל"כן-לא" ואי אפשר להסביר לו שהאימפריה נעלמה מזמן וההצעה שלו לא רלוונטית. בסופו של דבר, ג'ורג'ו מאפשרת לו לעלות מכוכב הלכת, לפני שהם מתחילים לירות. בדרך האופיינית ל"מסע בין כוכבים", היא ופייק לא נדרשים להתמודד עם השמדה של חיים על פני כוכב לכת שלם. בכוחות משותפים שתי הספינות והקצינים שבפנים משמידים את היצור בחלל. המושבה וכל שאר העולמות בסביבה ניצלים, בני הערובה משוחררים, הנהגת המושבה מוסרת את עצמה לרשויות החוק, ואפילו נשארו חלקים מהיצור שאפשר ללמוד מהם טכנולוגיות חדשות.
סוף טוב וראוי ל"מסע בין כוכבים".

השנז'ו והאנטרפרייז

כל ההבדלים הידועים בעיצוב שתי הספינות השונות מוצגים בספר כעובדות, בלי ניסיון להסביר אותם. צוות השנז'ו לובש את המדים הכחולים כפי שראינו אותם בסדרה "דיסקברי". צוות האנטרפרייז לובש טוניקות עם צווארון, כפי שראינו אותן בפיילוט The Cage. הצוות הרפואי של השנז'ו לובש לבן והצוות הרפואי של האנטרפרייז – כחול. כשספוק הולך במסדרונות של השנז'ו הוא חושב "ברור ששתי הספינות תוכננו בתקופות שונות מאוד, בהתאם לאמות מידה אסתטיות שונות מאוד". "שינויים משמעותיים כל כך בזמן קצר מאוד לא היו נדירים עבור בני אדם, אבל היוו מקור קבוע לבלבול אצל בני בריתם הוולקנים והאנדורים."

בניגוד לכל הספינות שראינו עד כה, הגשר של ספינות מדגם ווקר כמו השנז'ו ממוקם מתחת לצלחת. כשהצלחת לא מפריעה לנוף, מי שעומד על הגשר מקבל את ההרגשה שהוא רוכב על גב היקום, בניגוד להרגשה של להרים אליו מבט.

חדר הקפטן הצמוד לגשר נוצר כדי לתת לקפטן מקום שבו הוא יכול לעבוד על דברים אחרים, ולא להיות כל הזמן קשוב למתרחש סביבו כשהוא יושב בגשר. אבל לא לכל הספינות בצי יש חדר כזה. למשל, לספינות מדגם קונסטיטושן אין, ופייק נאלץ לרוץ למגורים שלו כדי לקבל תשדורת מסווגת, ואילו לספינות מסוג ווקר יש, וג'ורג'ו מאוד אוהבת אותו.

התקשורת של השנז'ו מבוססת הולוגרמה. גם כשהם מתקשרים עם המושבה ועם האנטרפרייז, הולוגרמה של המושלת או של פייק מופיעה. כאשר האקרית מהמושבה פורצת ומנטרת את התקשורת בין הספינות היא מעירה שהשנז'ו משדרת וקולטת הולוגרמות, וקשה לפענח את זה, אבל לאנטרפרייז יש מערכת תקשורת חדישה יותר, שאותה אפילו עוד יותר קשה לפרוץ. כך שעושה רושם שהמידע הדרוש להולוגרמה עדיין ממשיך לעבור אבל לא משתמשים בו בספינות אחרות.

למרות השוני הגדול בין הספינות, יש להן יכולת מצוינת לשיתוף פעולה. הן יכולות לתאם את התדר של קרן הגרירה ולהעביר את השליטה עליה ביניהן. בזמן הקרב הן יכולות לבנות תמונה משותפת של זירת הקרב, לתאם פתרונות ירי ולחלק ביניהן מטרות. לשנז'ו יש קצינה טקטית עם קסדת מציאות מדומה, שבעזרת תנועות הידיים שלה בוחרת את המטרות ומחלקת אותן בין שתי הספינות. (העדר מקבילה לה באנטרפרייז לא מוסבר. אולי זאת פונקציה שאין בה צורך בספינה היותר חדישה)

מבחינת כח אש, לאנטרפרייז יש עדיפות ברורה. כאשר האנטרפרייז מאיימת על השנז'ו, לצוות של השנז'ו ברור שאין להם סיכוי נגד הנשק והמגנים של האנטרפרייז, המהווים את חוד החנית של הטכנולוגיה. כאשר שתי הספינות יורות על הג'אגרנאוט, השנז'ו מצליחה לחורר אותו, אבל האנטרפרייז היא זו שמורידה ממנו חתיכות שלמות.

 

קפטן פיליפה ג'ורג'ו וקפטן כריסטופר פייק

שני הקפטנים הם קפטנים קלאסיים של "מסע בין כוכבים". הם רוצים להיות מגלי ארצות, חוקרים ודיפלומטים במידת הצורך. אבל מדי פעם הם נדרשים להפוך להיות לוחמים. ג'ורג'ו ותיקה יותר ולכן היא הבכירה למרות שפייק מפקד על ספינה מסוג קונסטיטושן. שניהם מרגישים לא בנח עם הפקודה שקיבלו, להשמיד את הג'אגרנאוט במחיר של הרס כוכב הלכת והמושבה. אבל ג'ורג'ו מרגישה יותר בנח למשוך את מועד הביצוע ומבטיחה למושלת המושבה הגנה מלאה. כשפייק רואה את הנזק שנגרם למושבה ואת ההרס שהיצור זורע, גם הוא רוצה להגן ולנקום. אבל פקודה זו פקודה והוא מנסה לשכנע את ג'ורג'ו, ואת עצמו, שהמחיר של מאות אלפי נפשות המתיישבים שווה הצלה של מיליארדים. שניהם לא אוהבים את החישוב. ברגע שג'ורג'ו מציעה לו אפשרות אחרת – הוא קופץ עליה. הוא רוצה שהתוכנית תצליח, כדי שהוא לא יצטרך לזרוע הרס בעצמו. גם בפעם השניה שמציעים לו דרך חליפית, הוא מוכן לנסות. אבל כשהוא מבין שהג'אגרנאוט הופך ליותר ויותר חזק, הוא רוצה להשמיד אותו מיד, למרות שספוק ומייקל ברנהם נמצאים בתוכו. רק השנז'ו שנכנסת לקו האש מונעת ממנו להמשיך. פייק לא רוצה לירות על ספינת צי אחרת, בטח לא אחת שנלחמת על עקרון. הוא פתאום מבין שהוא הולך להיכנס לפנתאון הרוצחים ההמוניים שרק מילאו פקודה.

בין לבין אנחנו מקבלים אתנחתא קצרה ומספרים לנו על אוסף העתיקות של ג'ורג'ו. את חלקו ראינו בפיילוט של "דיסקברי". מזכירים את הטלסקופ העתיק, למשל. יש לה אפילו פטפון שמנגן תקליטי ויניל. מתנה מבעלה לשעבר, "זה ושם המשפחה היו הדברים היחידים שהיא השאירה אחרי גירושין." (האם זה אומר שגם ביקום המראה הקיסרית היתה נשואה? מעניין מה קרה לו…) מתארים לנו באריכות את היתרון של הקלטה אנאלוגית על פני דיגיטלית, אפילו 300 שנה בעתיד. וזה מאוד ברוח "מסע בין כוכבים", במיוחד ברוח פיקארד.

לאחר שמייקל וספוק לא הצליחו ליצור תקשורת עם הג'אגרנאוט בזמן שהוקצב להם, הגיע הזמן להפציץ אותו. ג'ורג'ו מחלקת פקודות, מכינה את הספינה והצוות שלה לתקיפה. האנשים שלה מרגישים מאוד לא בנוח עם זה  ומתחילים לשאול את כל השאלות שהם הדחיקו עד כה. היא מזכירה להם שהיא ניסתה בכל כוחה למנוע את זה, הם היו עדים לפחות לחלק מהוויכוחים עם קפטן פייק ואדמירל אנדרסון, אבל בסוף אין ברירה. היא אומרת שהצטרפה לצי, כמו רבים אחרים, כי היא ראתה את עצמה כמדענית, חוקרת ודיפלומטית כשצריך. אבל  עכשיו הם חייבים להיות חיילים. זאת הסיבה לכך שכולם לובשים את המדים, שמסמנים שהם חלק ממשהו גדול יותר. שהם נשבעו לשים בצד את האגו, הרצונות, הצרכים והאמונות האישיות ולמלא את כל הפקודות החוקיות, קשות ככל שיהיו. הקפטן מושכת עוד קצת זמן והיצור מתחיל לצאת לחלל. היא לא מוכנה להרוס את סירסה III, אבל  ברגע שהוא מחוץ לאטמוספירה חייבים לעצור אותו, והם לא ייסוגו ויהי מה. אומץ הלב שלה מדבק ושאר הקצינים על הגשר מרימים את הראש, אפילו סארו. אחרי הניצחון, ג'ורג'ו מאוד מרוצה שחלק מהג'אגרנאוט נשאר שלם וניתן יהיה לחקור אותו. המדענית והחוקרת שבה חוזרות כשהצורך בחיילת נגמר.

(עכשיו, כשאנחנו יודעים שפייק הולך לבלות איתנו חלק גדול מהעונה השניה של "דיסקברי", קשה לומר מי, בעצם, הוא הדמות העיקרית ומי הדמות התומכת בצמד הזה.)

 

מייקל ברנהם וסארו

בתחילת הספר אנחנו מגיעים לשנז'ו בהחלפת פיקוד. הקצין הראשון והשני עוזבים ושני המקומות ממתינים לאיוש, כשמייקל וסארו מתחרים עליהם. סארו הוא הבכיר מבין השניים, אבל האדמירלים בחרו במייקל להיות הקצינה הראשונה בפועל, עד להחלטה סופית של קפטן ג'ורג'ו. בשש השנים שעברו מאז שמייקל הגיעה לשנז'ו הם נמצאים במצב של יריבות מתמדת. מייקל אמנם התחילה הרבה יותר נמוך בסולם הדרגות, אך היא מתקדמת בקצב מהיר ועכשיו סארו מרגיש שהיא עומדת לעקוף אותו. למרות ששניהם אאוטסיידרים – וסארו מודע לזה שיש להם הרבה מהמשותף – הם יריבים מרים. גם לגבי הקידום אבל גם ברמה האישית. היא נהנית לעקוץ אותו בכל הזדמנות והוא מתעצבן. יש משהו מהדינמיקה ספוק-מק'קוי בתיאור הסצינות הקולניות שאנשי השנז'ו התרגלו לראות בין השניים.

במערכת היחסים הזאת אפשר לזהות יריבות וקנאה, בעיקר של סארו, על תשומת הלב של הקפטן. סארו מרגיש שמייקל כל הזמן דורשת את תשומת ליבה של הקפטן, מה שלא משאיר לג'ורג'ו מספיק זמן להשקיע גם בו.

סארו כועס ונעלב כשמייקל מקודמת לפניו. ג'ורג'ו דורשת ממנו שיוציא את הכעס עם עצמו, אבל לא יביא את הרגשות שלו לעבודה. הוא לא מצליח בזה, וכשמייקל צריכה את דיווח ההתקדמות שלו, הוא מנסה "לנפנף" אותה. הוא חושב שהיא תזלזל בדעתו ואין לו טעם בכלל להציג אותה. בניגוד למה שסיפרו לנו עד כה על מייקל ויחסי האנוש שלה, ברגע שמוטלת עליה האחריות לכך שהם יוכלו לעבוד ביחד, היא מבינה היטב מה מניע את סארו. היא יודעת ללטף את האגו שלו ולהגיד לו כמה דעתו חשובה. כשסארו הוא היחיד שמרגיש את הרעידות של הספינה ותופס אותן כאיום, מייקל מגלה רגישות ומשתדלת לא להפחיד אותו יותר.

אבל, עם כל הרגישות החדשה שמייקל מגלה כלפי סארו, ברגע שהיא הופכת רשמית לקצינה הראשונה של השנז'ו בסוף הספר, הדבר הראשון שעובר לה בראש הוא כמה זה ישגע את סארו, וכמה זה נהדר!


חלק ב' – בקרוב. בו יסופר על המפגש בין סארו לבין סגניתו של פייק, "מס' אחת" המיתולוגית, ועל המפגש בין מייקל לספוק!

אולגה יופה היא מהנדסת אווירונאוטיקה, חובבת טכנולוגיה ומדע בדיוני.


עוד על דיסקברי:

מדוע "דיסקברי" היא "מסע בין כוכבים" הטובה ביותר – מאת אורן בן יוסף

"דיסקברי": מי עיצב את הספינה שלי? – מאת איתי שלמקוביץ

"דיסקברי" ותיאוריית הכאב – מאת זיו וויטיס

המהפכה המחוצ'קנת – מאת יוסף מלר

ללכת באומץ למקום שאליו לא הלכתי מעולם – מאת שני אוירבך

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “כשהשנז'ו פגשה את האנטרפרייז – Desperate Hours\David Mack – חלק א' – מאת אולגה יופה

  1. "הספרים והקומיקס של "דיסקברי" נכתבים בתיאום עם צוות הכותבים של הסדרה":
    זה מצויין ומשפיע לטובה על יכולת השחקן לא רק לתרום מעצמו עבור התפקיד אלא ממש להתחבר אליו וכך עוזר לצופים להזדהות עם הדמויות שנראות יותר טבעיות.

    אהבתי

  2. פינגבק: כשהשנז'ו פגשה את האנטרפרייז – Desperate HoursDavid Mack – חלק ב' – מאת אולגה יופה | סטארבייס972 | The Last Outpost

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.