הגילויים האחרונים על "דיסקברי" ומשמעותם (האפשרית) – מאת subatoi

discoveryלפני שבועיים בריאן פולר חשף מידע רב (יחסית) אודות "דיסקברי", יותר מאשר קיבלנו עד אותו רגע. ובכך הסדרה קיבלה לראשונה צורה ממשית וכעת ניתן לחשוב עליה ולדבר עליה. עד כה ידענו שהעונה הראשונה תכלול 13 פרקים שיספרו סיפור אחד, שהעלילה תתרחש בקו הזמן הראשי (Prime Timeline), ושבסדרה תככב ספינה חדשה ולא מוכרת, USS Discovery NCC-1031. אז מה למדנו מפולר ומה זה אומר?


תהיה דמות ראשית נשית.

טוב, כמעט היה ברור שזה יקרה ממה שאנו כבר מכירים את פולר, אבל אף פעם אי אפשר להיות באמת בטוחים. אז הנה, פולר אמר את זה ועכשיו זה כבר אמיתי וזו עובדה. הדמות המובילה תהיה דמות נשית. מעולה. זה יביא גיוון ושוני ממה שראינו עד היום. ובעצם, אין צורך להסביר למה כן. למה לא?

והיא אנושית.

טוב, זה היה יכול להיות מגניב אם סופסוף היתה לנו דמות חייזרית כדמות ראשית, כדי לנטרל קצת את המיקוד של הזכיון בבני האדם באופן לא פרופורציונלי. אבל לא נורא. גם בת אדם זה בסדר. דמות אנושית עוזרת לצופה להזדהות עם המסע שלה, וגם למכור את הסדרה למקבלי ההחלטות.

והיא לא הקפטן של הדיסקברי.

לוטננט-קומנדר, לא קפטן. נראה שזו נקודה שמעט מאוד מנחשים, אם בכלל, חשבו עליה עד היום. פולר אמר "ראינו שש סדרות מנקודת המבט של הקפטן. לראות דמות מנקודת מבט אחרת על הספינה, כזו שיש לה דינמיקה ויחסים אחרים עם הקפטן, עם פקודים – זה יתן לנו הקשר עשיר יותר". והוא כמובן צודק.
Observation_lounge_from_spaceעוד פרק שמתמקד בגשר של הספינה? עוד פרק שמתנהל באמצעות הדינמיקה של הצוות המוביל שלה? עוד פרק שמציג מיליון דברים שכבר ראינו? זה באמת מעייף. ולמה לא להראות התרחשויות מנקודת מבט צדדית, שחושפת רק חלק ממה שנעשה על הספינה ולא את הכל? זה יכול להועיל למיסתורין ולמתח. הצופה יגלה דברים בהדרגה יחד עם הגיבורה הראשית, בהתאם לתפקידה. מבנה הסיפור יכול להיות אחר לגמרי.
פולר אמר על הלוטננט-קומנדר הזו שהיא תלמד על עצמה לפני שתלמד על גזעים אחרים, ושהמסע שלה "ילמד אותה להסתדר עם אחרים בגלקסיה". ואחרי שציין את דרגתה, אמר גם "עם סייג". לא ברור מהו אבל (גם) זה יכול להיות מעניין לגביה.

ומה יהיה תפקידה?

אין לנו מושג בינתיים, אבל זה גורם מהותי בהבנת אופי הסדרה. לוטננט-קומנדר זו לא דרגה זניחה. הנה רשימה חלקית בלבד של דמויות אשר החזיקו בדרגה כזו בזמן הסדרות שראינו: ג'דזיה דאקס, ספוק, מונטגומרי סקוט, דאטה, ג'ורדי לפורג', טובוק. כולם היו על הגשר, אבל יש עוד דמויות בדרגה הזו שבקושי ראינו או בקושי שמענו עליהן. לגשר מגיעים רק חלק מאנשי הצוות של ספינה. אז איפה היא תוצב? האם היא תהיה באחת המחלקות הצדדיות של הספינה? במחלקה מרכזית, נגיד בהנדסה, ותגיע לגשר רק לעתים רחוקות? או שתהיה בעלת תפקיד קבוע על הגשר אך נלווה אותה גם בשאר היום שלה (נגיד, Data's Day)? חשבו על פרק של "מסע בין כוכבים" שבו הקפטן מופיע רק לסצינה אחת (היו כאלה מדי פעם) או בכלל לא. חשבו על סדרה שלמה כזו. זה באמת יהיה אחר.

רגע, זה מזכיר משהו.

וכמובן, שום עיסוק בדרגתה של הדמות הזו לא יהיה שלם בלי להזכיר את Lower Decks, פרק "הדור הבא" שעוסק בקבוצה של אנשי צוות בדרגות נמוכות ובראשם דמות נשית. מה שמוכיח שהקונספט יכול להיות מאוד מעניין. בסדרה רגילה אי אפשר לעשות הרבה פרקים מיוחדים ורעננים כאלה, כי הקאסט הראשי חייב להופיע והדמויות האורחות הן רק אורחות. אבל אם מלכתחילה הקאסט הראשי מגלם דמויות בדרגות נמוכות, זה אחרת לגמרי.

moore3

עם כל הדיבורים על גיוון אתני, מה יהיה השיוך האתני שלה?

הדמות עדיין לא לוהקה אז עוד אין תשובה.

שאר הצוות ודמויות אחרות

  • לא ידוע כלום על הקפטן – גבר או אשה, חייזר/ית או בן/ת אדם.
  • פולר אמר לצפות לרובוטים ו"יותר חייזרים מהרגיל", חייזרים חדשים וגם "עיבוד" (imagening) של גזעי חייזרים קיימים.
  • הודגש שוב הגיוון בדמויות שעשה את "מסע בין כוכבים" למה שAmanda_Grayson_2268היא מלכתחילה, וימשיך להיות חשוב גם לצוות ההפקה של "דיסקברי".
  • "בהחלט" תהיה דמות גאה. פולר סיפר כי הוא שמר דואר שנאה שקיבל בזמן עבודתו ב"וויאג'ר" כשהיו שמועות שתהיה בסדרה דמות גאה.
  • אמנדה גרייסון (אמו של ספוק) אולי תהיה מעורבת בסדרה, וכנראה שגם Section 31 איכשהו.

עשור לפני תחילת "מסע בין כוכבים" המקורית – טוב או רע?

נתחיל בחסרונות. אנשים רבים רצו להתקדם עם ציר הזמן. להתקדם עם העלילה והדמויות והנושאים והגזעים והספינות והטכנולוגיות והמוסר, ולהראות מה קורה בסוף המאה ה-24, אחרי סיום "וויאג'ר", או אפילו במאות מתקדמות יותר. "אנטרפרייז" חזרה עד המאה ה-22 וגם סרטי הקולנוע האחרונים שבו לתקופת הסדרה המקורית. וגם כעת, שוב חוזרים למאה ה-23.
בפעם הקודמת ש"מסע בין כוכבים" הטלוויזיונית חזרה אחורה, "אנטרפרייז" נתקעה עם הרבה כוונות טובות שאי אפשר לקנות איתן במכולת. הטכנולוגיה של "אנטרפרייז," התנגשה חזיתית ומפוארת עם הטכנולוגיה של "מסע בין כוכבים" המקורית. מסכי המחשבים, תצוגות המחשבים, המקשים למיניהם, היא פשוט היתה מתקדמת יותר וכולנו הדחקנו. הדחקנו כי לא רצינו טכנולוגיה פרימיטיבית יותר ממה שראינו במקורית – כי זה לא מסתדר עם הטכנולוגיה של היום וכי ברור שאי אפשר להראות משהו כזה בטלוויזיה של תחילת העשור הקודם. אז הם ניסו ללכת עם ולהרגיש בלי, לעשות טכנולוגיה מודרנית אבל לא מודרנית מדי. כזו שנראית קצת עתידנית אבל לא עתידנית מדי. וזו בעיה.
ונראה שאנשי "דיסקברי" לא למדו את הלקח והחליטו להתנגש שוב מהבחינה הזו. ארצ'ר ואנשיו היו רחוקים למעלה ממאה שנים מקירק, אז הדחקת הטכנולוגיות היתה פשוטה יותר. "דיסקברי" תהיה כעשור לפני קירק, זו משימה קשה הרבה יותר. אלא אם יש להם פתרון. אלא אם הם רוצים לעשות באמת את TOS מחדש, אבל אז מדובר על סגנון ואווירה אחרים לחלוטין, וסדרה שלא תתפס כריאליסטית היום. תחשבו על פרק הטריבלים של "חלל עמוק תשע", שהיה מחווה מטורפת.
ואם כבר טכנולוגיה, גם לעשות רובוטים שיראו אמינים אבל פחות מתקדמים מאלה של "מסע בין כוכבים" המקורית, גם זו תהיה משימה בלתי אפשרית. גם העיצוב של הספינה, מבפנים ומבחוץ, לא בדיוק הסתדר בין הסדרה המקורית ו"אנטרפרייז". גם פה הריחוק הכרונולוגי ביניהן סייע.
וגם החייזרים. "אנטרפרייז" הראתה המון חייזרים, מוכרים וחדשים. והרבה מהצופים היו מתוסכלים מכך שמציגים לנו המוני חייזרים שלא ראינו אפילו פעם אחת ב-200 ומשהו השנים שאחריה. זה טבעי שרוצים לחדש לקהל אבל זה בעייתי מהבחינה הזו. זה מרגיש קצת לא אמיתי, זה מרגיש קצת לא נכון, זה מיד יוצר טענות ל"קו זמן אחר ולא קשור בכלל למה שאנחנו מכירים", טענות ש"אנטרפרייז" שמעה הרבה מהן.
ואם רוצים לעשות סדרה שיש בה הרבה חייזרים על הסיפון, בניגוד ל"מסע בין כוכבים" המקורית (חייזר אחד בלבד על הספינה) ול"אנטרפרייז" (שניים), errandofmercyhd244גם זה ירגיש קצת לא מאוזן. אנחנו כל-כך רגילים להמוני בני אדם על הסיפון, במיוחד בשנים ההן.
ומה עם הקלינגונים? הרי הקלינגונים בטוח יופיעו, איזה מראה יהיה להם? מצח שטוח כמו בסדרה המקורית או מצח מסוגנן כמו בכל הסדרות האחרות? האם יש לפולר וחבריו אומץ להראות קלינגונים שטוחי מצח ב-2017, אחרי כ-35 שנים בהן הקהל רגיל ומזהה רק קלינגונים מסוגנני מצח, כשקלינגונים שטוחים מרגישים "פושטים"? או שיימצא תירוץ חדש?
בלגאן.
וכן, יהיו שינויים. פולר אמר "אנחנו מפיקים את הסדרה הזו ב-2016. אנחנו צריכים לעדכן את הסגנון של האפקטים, הסגנון של הסטים, הסגנון של האיפור".

מצד שני, יש גם יתרונות לצופים. החזרה של ההפקה לעידן קירק ואנשיו יאפשר הרבה מחוות וחגיגה ויזואלית גדולה לציון 50 שנים לזכיון. פולר עצמו אמר ש"יתאפשר לנו לשחק עם האייקונוגרפיה של הספינות האלה והמדים האלה". כן, הם יעשו דברים אחרת, הם יהיו חייבים לעשות דברים אחרת כדי להבדיל את עצמם מהסדרה ההיא, כדי לחדש, כדי להיות עדכניים ולהתאים לשפה הטלוויזיונית של 2016-17. המדים יהיו איכשהו אחרים והסטים יהיו איכשהו אחרים, קצת דומים וקצת שונים, ונקווה שלא שונים יותר מדי כדי לא לשגע אותנו יותר מדי.
כי אנחנו יודעים איך נראו המדים ב-2254 (The Cage) ואנחנו יודעים איך נראים המדים במחצית השניה של העשור שלאחר מthecage012כן, בזמן "מסע בין כוכבים" עצמה. יהיה מוזר אם צי הכוכבים יחליף שוב את המדים של כל אנשיו.
החגיגה הויזואלית הזו תקרב – אולי – יותר צופים ל"דיסקברי" כיוון שיהיה זיהוי של הרבה מהאייקונים המוכרים. יהיה מי שירצה לחזור לחיק החמים של "מסע בין כוכבים" הישנה, יחד עם גלישה על גלי הנוסטלגיה והרוח הגבית מחגיגות ה-50 שהחלו מזמן ועוד ימשיכו.
פרק הטריבלים של "חלל עמוק תשע" כבר אמרנו? וקחו גם את פרק המראה של "אנטרפרייז". כזה כיף.

אז אין הרבה יתרונות?

תראו, עוד לא ידוע מספיק. בריאן פולר עושה רושם של בחור שאפשר לסמוך עליו. אמנם נפלנו ב-2009 עם אמונה שאפשר לעשות "מסע בין כוכבים" חדשה ונאמנה למקור בו זמנית, ונכון שעד שזה לא יתחיל לא נדע, אבל בריאן פולר באמת נראה fuller1נחמד ואומר את כל הדברים הנכונים, כל הזמן. אם יש כותבים מספיק טובים ותופסים מספיק מרחק עלילתי מדברים שכבר ראינו, אפשר לספר סיפורים מאוד מעניינים שיעסקו בנושאים מאוד חשובים, חדשים, נועזים ובועטים, גם אם מדובר בפריקוול. פריקוול זה לא בהכרח רע. תלוי איך עושים אותו ומה מספרים. ואיך.

יכול להיות שקורצמן אשם במאה ה-22?

אלכס קורצמן היה חלק מחבורת היוצרים שהחזירה את "מסע בין כוכבים" למאה ה-23, במסגרת קו הזמן של הקלווין (סרטי ג'יי.ג'יי. אברמס), הוא היה הראשון שנודע על שיבוצו לסדרה החדשה ומאז לא שמענו ממנו מילה אחת. יכול להיות שהחיבה שלו למאה ה-23 היא זו שמשכה את העלילה לתקופה הזו, אבל אין לנו מושג. גם פולר אמר בעבר שהוא רוצה לחזור לשורשים של הזכיון ולמה שעשה אותה כיפית. האם גם הוא רצה לחזור לתקופה הזו? מי יודע.

הסדרה תחל מאירוע כלשהו שהוזכר אך לא נחקר לעומק מעולם.

פולר אמר כי לא מדובר בקרב אקסנאר, לא בקוביאשי מארו, ולא במלחמה עם הרומולאנים. אחת ההערכות היא שמדובר במלחמה עם הקלינגונים, מה שכמובן "הדליק" את ההאשמות שזו הסיבה שבגינה CBS ופראמונט "נכנסו" בהפקה העצמאית אקסנאר, שעוסקת באותו נושא, פחות או יותר.

אפרופו קלינגונים, מה התרומה של מאייר?

לא ברור. ניקולס מאייר בן ה-70 הובא כדי לתרום לצוות הכתיבה, בין השאר על סמך ניסיונו ותרומתו לסרטי הקולנוע (הזוגיים) בשנות ה-80 וה-90. אחד מפרטי המידע הראשונים בכלל על "דיסקברי" והיחידים ששמענו ממנו, היה על זה שבריאן פולר רואה ב-The Undiscovered Country (הסרט השישי) נקודה חשובה בהקשר של הסדרה החדשה. האמירה הזו הוסיפה בזמנו שמן למדורת השמועות על סדרה שתגשר בין הסרט השישי ל"הדור הבא", אבל כאמור, זה לא נכון.
אז למה התכוון מאייר? אולי לנושא ה"מלחמה ושלום" עם הקלינגונים שמהווה בסיס חזק לסרט הזה, ואולי באמת "דיסקברי" תעסוק בקלינגונים, מי יודע.

יכול להיות שזו מס' 1?

Number_Oneיש מי שמעלה את האפשרות המסקרנת שהקצינה המדוברת היא מס' 1 המיתולוגית מהפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים". The Cage התרחש כ-12 שנים לפני תחילת הסדרה המקורית עצמה ו"דיסקברי" יכולה להראות מה קרה לאותה מס' 1 לאחר הפיילוט ולהסביר את היעלמותה. הדמות תהיה חדשה וגם מוכרת בו זמנית כיוון שהופיעה בפרק אחד בלבד לפני מיליון (52) שנים. מצד שני, יצטרך להיות הסבר טוב איך מתפקיד של קצינה ראשונה היא עברה לתפקיד שאינו – כנראה – קצינה ראשונה.

מן הסתם יהיו

הופעות אורח. פולר אמר שאחרי שיבססו את "דיסקברי" ואת הדמויות החדשות שלה בעונה הראשונה, יתפנו לעסוק בדמויות מוכרות.
וזה הגיוני לגמרי שתבליח איזו דמות מהסדרה המקורית. נוכל רק לשמוע מהצד או אפילו לראות בעצמנו מה עובר על קירק הצעיר עשור לפני שקיבל פיקוד, או משהו לגבי שאר עמיתיו לעתיד. אולי חברי הקאסט המקורי יובאו להתארח בתור סבא-של וכדומה. אולי אפילו דמויות מהסדרה "אנטרפרייז" והשחקנים שגילמו אותן, מי יודע, למרות שעלילתה הסתיימה כמעט מאה לפני "דיסקברי".
מעריצים רבים קיוו לראות דמויות מהסדרות החדשות אבל יהיה צורך במאמץ תסריטאי מאוד גדול כדי לשלב אותן בסדרה במיקום הנוכחי שלה על קו הזמן. השחקנים יוכלו להתארח בתפקידים אחרים כמובן.

מה עוד למדנו?

  • בריאן פולר הבהיר שלכל פרק יהיו התחלה, אמצע וסוף, אבל כל הפרקים יתחברו לסיפור אחד, כמו רומן.
  • הוא אמר גם שהסדרה תהיה משוחררת יותר מבחינה גרפית ואולי גם לשונית. השידור בסטרימינג ללא המגבלות של הרגולציה הרגילה על הרשתות המסורתיות יאפשרו לעשות דברים אחרת. פולר אמר שהם דנים בעניין "השפה" בכל יום וככל הנראה יצלמו מספר גרסאות ויחליטו בזמן העריכה מה מתאים יותר.
  • שכדאי להזהר מכל השמועות האלה באוויר. השמועות שהסדרה תמוקם לפני "הדור הבא" התרסקה על הפנים, כמו שמועות אחרות.

מה הלאה?

פולר אמר שהפרסומים הבאים על הסדרה יגיעו כנראה באוקטובר, אבל לכו תדעו. תמיד יכולות להיות הפתעות מדי פעם (כמו התמונה שצייץ לא מזמן, בה נראו אנטנות – אנדוריות כנראה – במהלך בדיקת איפור).

המלצות?

לחזור לשורשים ולשבת לצפות ב"מסע בין כוכבים" המקורית. לא חייבים לצפות בכולה, לא חייבים לצפות בה בכלל, אבל אין ספק שעם קירבה כרונולוגית כזו בין "דיסקברי" לבין "מסע בין כוכבים" המקורית, יהיו הרבה מחוות, יהיו הרבה רעיונות, מושגים וקווי עלילה שקשורים וההנאה תהיה גדולה יותר.
והיא באמת מגניבה.

 


כל מה שפולר אמר באותו ערב מפוזר בקישורים הבאים: TrekCore, TrekMovie, CBS, EW, TrekToday, SciFiBulletin (ואחרים).


עוד על "מסע בין כוכבים: דיסקברי":
Star Trek Discovery, בפריים יוניברס. ועוד קצת
יותר גוונים, יותר גיוון – דמויות מדומיינות ל"מסע בין כוכבים" החדשה – מאת subatoi
"מסע בין כוכבים" בנטפליקס ישראל (ועוד מעט בעברית)
ילצ'ין, ריהאנה, אקסנאר, והרבה הרבה על הסדרה החדשה מפי פולר
הסדרה החדשה: האם נוכל להגיע למקום בו לא היינו מעולם? – מאת איריס מזור

2 מחשבות על “הגילויים האחרונים על "דיסקברי" ומשמעותם (האפשרית) – מאת subatoi

  1. סיכום ממצה, אני לא זוכר מה הייתה דרגתה של מספר אחד הפיילוט, אבל היא אכן יכולה להיות לא "מספר אחד" בספינה אחרת (א' אולי זה יותר "לפני הפיילוט, ב' אולי היא עברה לתפקיד אחר שאיננו פיקודי שבגללו "הועלמה" מגשר האנטרפרייז בגלל איזה מחדל כזה או אחר) בנק ההימורים אכן נוטה לטובת "מספר אחד" כדמות הראשית. מעבר לכך, הטכנולוגיה האנאלוגית אכן תהיה בעוכרי כל פריקוויל באשר הוא ( כמה אפשר מצערת מצופה ב"כרום"?) אפילו בשיפוץ לבלו ריי השעון האנלוגי (למעשה מכאני דיגיטלי, אני זוכר שלאבא שלי היה כזה שנים כשעון מעורר) בגשר האנטרפרייז נהפך ל"דיגיטלי". לגבי החייזרים, כן ירבו, לא כל גזע חייזרי חייב להיות מוזכר אחר כך. לגבי הקלינגונים לא אהבתי את הפתרון האנטרפרייז, אבל הוא התקבע כקנון, אז אני מעריך שיהיו גם וגם… ובעיקר, תהיה סדרה גם אם רק 13 פרקים, גם זה משהו!

    אהבתי

    • היא יכולה להיות במשימה חשאית בדרגה נמוכה יותר, ואם היא הודחה זה לא בהכרח באשמתה. יכולים להיות כל מיני רעיונות מעניינים.
      ואיפה אתה מתעדכן לגבי בנק ההימורים הזה? 🙂

      אהבתי

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.