פרק 7, הכוח מתעורר – סקירה – מאת עליזה בן מוחה

עליזה בן מוחה צפתה ב"הכוח מתעורר" וסוקרת בקצרה את התוספת החדשה למשפחת "מלחמת הכוכבים".
ספוילרים כמובן.

sw7


1. תקציר הפרקים הקודמים…

הסרט הראשון בטרילוגיה הראשונה/שניה היה מערבון בחלל, שיכול היה לעמוד בפני עצמו. השני והשלישי נעשו בכוח האינרציה, אם כי אחרי הסרט השני חיכיתי בקוצר רוח כדי לדעת מתי יצילו את האן מההקפאה (דגש על "מתי", לא על "אם"). השלישי הסתיים בחגיגת הניצחון של המורדים, כאשר לוק מגלה להאן שליאה היא אחותו, נותן את ברכתו לנישואיהם ויוצא לנדוד בדרכים כדי לעסוק בהכשרת דור חדש של אבירי ג'דיי.

נדלג על הטרילוגיה השנייה/ראשונה, שמתארת בין היתר את תהליך הפיכתו של אנאקין סקייווקר מילד תמים וחמוד לדארת' ויידר ואת מעברו אל הצד האפל, ונקפוץ 30 שנה קדימה…

מסתבר שהמרד לא הסתיים, וכוח אופל חדש שולט באימפריה – "המסדר הראשון", אבל הם נראים הרבה יותר נאציים. השליט העליון מחפש את לוק סקייווקר, הג'דיי האחרון, כדי להרוג אותו ולחסל בכך סופית את המרד. כאשר מתגלה שקיימת מפה המובילה אל מקום מחבואו של לוק, המרדף מתחיל…

2. על העיצוב:

חלק מהסטים ומהתפאורות נראו כאילו שלפו אותם מהמחסן אחרי 30 שנה, אבל יש כמה חידושים.

מדי החיילים – זהים לאלה שבסרטים הקודמים.

בי-בי-8 – משום מה מעוצב כמו בובות באבושקה.

הספינות – חוץ מהמילניום פאלקון והמפציצים הקטנים, יש כמה דגמים חדשים.

הבר – מנהלת אותו מקבילה נשית ליודה (שאינו נזכר כלל בסרט הזה), אבל בעיני היא מזכירה יותר דווקא את גיינאן של מב"כ.

היצורים – מכוערים יותר ומפלצתיים יותר.

כוכב המוות – אותו דבר, רק גדול יותר.

3. על הדמויות הוותיקות

האן סולו – חזר להיות מבריח בין גלאקטי, נשוי לליאה ויש להם בן משותף. הבן (שהוא גם אחיינו של לוק, כן?) עבר לצד האפל. הדמות שהריסון פורד מגלם כמעט ולא השתנתה.

ליאה אורגנה – קארי פישר כבר לא נסיכה, אלא גנרלית בצבא הרפובליקה.

לוק סקייווקר – נעדר זה 30 שנה, ואיש אינו יודע לאן נעלם. האגדה מספרת שהוא פרש מהכשרת אבירי ג'דיי כאשר אחד החניכים בגד בו ועבר לצד האפל (זה לא נאמר במפורש, אבל לא קשה לנחש שהכוונה היא לאחיינו, בנם של האן וליאה). כאשר מארק האמיל מופיע סוף סוף על המסך, זה מזכיר קצת את ההופעה של שון קונרי בתור המלך ריצ'רד ב"רובין הוד" (עם קווין קוסטנר)…

צ'ובאקה, אר-טו וטרי-פי-או לא השתנו…

4. על הדמויות החדשות

פין (FN-2187), איש פלוגות הסער שערק – בפעם הראשונה אנו מגלים שהחיילים האלה הם למעשה בני אדם שנחטפו בילדותם וגויסו בכפיה לשורות "המסדר הראשון". תופעה נפוצה וידועה מאוד בהיסטוריה וגם בימינו, למרבה הצער.

ריי, צעירה אסופית – חיה ביישוב של מלקטי גרוטאות ומתקיימת ממכירת הפריטים שהיא אוספת לבריון המקומי. כאשר היא מסרבת למכור לו את הרובוט שמצאה, היא מסתבכת בצרות, ואגב כך היא מגלה שהיא נושאת את הכוח ולומדת בהדרגה לשלוט בו. קצת מזכיר את סיפורו של אנאקין הילד.

פו דמרון, טייס מצטיין – הוא נשבה ע"י כוחות "המסדר הראשון", בכלא הוא פוגש את פין והשניים מחליטים לחבור זה לזה, לברוח ביחד ולהצטרף למרד.

5. העלילה

ריי, פו ופין עושים יד אחת כדי למנוע את נפילתה של מפה המובילה לכאורה אל מחבואו של לוק לידי כוחות האופל, כשהם נעזרים ע"י הדמויות הוותיקות…

6. סיכום

הפעלולים והאקשן מרהיבים, אם כי לא חדשים, ודי מעניין לראות גירסת 2015 לפעלולים ואפקטים מהמאה הקודמת. גם הומור לא חסר ("דוחס אשפה?"), בעיקר בקטעים של האן וצ'ובאקה והרובוטים, אבל לא כל כך ברור מי בדיוק מבין את שפתו של מי ולמה.

המגרעת העיקרית של הסרט היא שאין בו בעצם עלילה. אחרי שמבינים, תוך פחות מ-5 דקות, מי נגד מי, למה וכמה, נשארת רק שורה של מתקפות, מתקפות נגד, בריחות, רדיפות, תבוסות וניצחונות, וחוזר חלילה. אנחנו לא מגלים, למשל, מי היו הוריה של ריי, וזה חשוב מאוד להבנה כיצד היא ירשה את הכוח. ייתכן שהיה ניסיון לרמוז לנו שהיא בעצם בתו של לוק, אבל אל תתפסו אותי במילה… שמחתי שהייתה לפחות קלישאה אחת שהתסריטאים דווקא לא נפלו אליה, והיא הניסיון של האן וליאה להחזיר את בנם מהצד האפל.

ושאלה אחרונה: מי הכין את המפה המובילה אל מקום מחבואו של לוק, ולמה? הרי אם הוא לא היה רוצה שימצאו אותו, לא היו מוצאים אותו…

אגב, ההקרנה שאני נכחתי בה דמתה להקרנה פעילה של "מופע הקולנוע של רוקי", כשהקהל כולו (אולם מלא) מריע ומוחא כפיים בכל פעם שדמות מוכרת מופיעה על המסך. הקהל היה מעורב – מילדים קטנים שכנראה לא ידעו את שפילברג ולוקאס ומבוגרים כמוני ואף יותר (משני המינים…) ואגב, אני כבר יודעת איך יקראו לפרק הבא בסידרה, אבל אני לא יכולה לגלות לכם כי זה יהיה ספוילר.
אז ללכת? כן. אל תצפו ליותר מדי ותעבירו שעתיים בכיף.

12 מחשבות על “פרק 7, הכוח מתעורר – סקירה – מאת עליזה בן מוחה

  1. בשם אובי-ואן, וספוק!!!, אברמס הפעם הוכיח סופית שהוא הורס סדרות סרטים סידרתי, הוא עקר את העולם של מלחמת-הכוכבים מכל תוכן כמו שהוא עשה לסטארטרק. בסטארטרק הוא עשה ריבוט והפך אותה לסדרת אקשן וזרק את השאר לפח. העובדה שאין את ג'אר ג'אר בינקס הפעם, לא הופכת את הסרט לטוב, ולא מצילה את הסרט. לאחר ציפייה של שנים, בתור חובב הטרילוגיה המקורית, סבלתי לאורך כל ההקרנה.

    ב"כוח מתעורר" מסתבר שהאימפריה לא הפסידה היא רק שינתה את שמה משום מה, ואילו המורדים שניצחו את האמפריה עדיין נשארו מורדים ??!?. ואם כוכב-המוות הקודם נהרס פשוט מגדילים אותו, ואז יש מטרה חדשה להרוס. אברמס במקום לפתח את העלילה למקום חדש מסתפק בלעשות רימייק גרוע למקור.

    הסרט הזה מציג כל-כך הרבה בעיות עלילתיות בתוכן עולם מלחמת-הכוכבים המקורי, שקשה לדעת ממה להתחיל וכנראה שהיריעה קצרה מלהכיל את כולם. אז הסרט נפתח בטבח סתמי רק כדי להראות כמה "יותר רע" ואדר החדש יכול להיות, אך זמן קצר בהמשך אנחנו אמורים להאמין שהוא עדיין נאבק עם הצד של "האור" בנפשו. הנכד/תחליף-ואדר גם עוטה מסכה, אך נראה שהסיבה לזה כי זה "מגניב", לא כי יש לו צורך בריאותי או כלשהו אחר. מה גם מסתבר שכמו ילד בן 5, הוא לא טוב בהתמודדות עם תיסכולים, הוא הורס בהתפרצויות זעם את מה שמסביבו. ועל עיצוב הסייבר החדש שלו נגיד רק שחידוש שמפריע לתפעול הסייבר, אך כביכול "מגניב" יותר, אמור להיות יותר מתקדם ?.

    עוד מתברר שחייל, שעבר אימונים מילדות בצבא האימפריה, לא שם לב בכל השנים הללו שהוא בצבא של רשע שטובח באנשים. עוד מתברר שיודה כנראה בזבז המון המון זמן אימונים מיותר על לוק, אם אנשים יכולים פשוט להרים סייבר בפעם הראשונה, ולנצח די בקלות מישהו שעבר אימוני ג'דיי במשך שנים. ועוד מגלים שהאן סולו לא איבד את חוש ההומור אלא פשוט החליף אותו להומור של ילדים בכיתה א'. מסתבר גם שיש תוספת חדשה לכוח, מעתה הכוח מאפשר גם קריאת מחשבות. וגם יש קיסר חדש, עם שם שמעורר גיחוך, שנראה כמו המפלצת בסרט הילדים החדש של סיפלברג.

    בנוסף אברמס משתמש בסרט בהרבה "הקפצות רעש" כדי לנסות לרגש באופן מלאכותי בגלל שהסרט עצמו אינו מרגש ונופל בהרבה בורות עלילתיים. ועוד רבות הסיבות שהסרט מאכזב בכל-כך הרבה דרכים, שנדמה שהתייחסו בקלות דעת רבה מידי לתוכן של סרט שמתרחש בעולם מלחמת-הכוכבים.

    אהבתי

      • כמעט… הבעיה ב"אין עלילה" שזה הורס גם את העלילה העתידית של הסרטים הבאים שאפשר לנחש די בוודאות. לגבי מה שכתבת שהסרט אינו נופל לקלישאה של האן המנסה להחזיר את בנו למוטב.. הרי זה בדיוק מה שקורה ב"נקודה הדרמטית" של הסרט, הסרט נופל בכל הקלישאות הצפויות.. מעין חיקוי להקרבה של אובי-ואן. מה שחבל לי שזה מקבע סטנדרטים חדשים ונמוכים יותר ביחס למקור. 🙂

        אהבתי

        • נכון, אבל חשבתי שדווקא בנקודה הזאת לא… בעיניי שיא הקלישאה היה שהוא כן יצליח להחזיר אותו… הרי לסרט הבא יקראו "מסע בין כוכבים 8 – החיפוש אחרי האן".

          אהבתי

  2. אם הוא כן היה מצליח להחזיר (מה שצפוי בפרק הבא הבא).. הסרט היה הולך לכיוון שונה מרימייק ואת זה אברמס לא היה עושה.. מה גם שלפרק הבא היו קוראים "החיפוש אחרי ג'אר ג'אר בינקס" אם היה מאבד את התחליף-ואדר שלו לרימייק.

    אהבתי

  3. האמת, אחרי ההקרנה היה לי ויכוח עם חברה בשאלה אם האן נשאר בחיים או לא. אני טענתי כמובן שכן, והיא טענה שלא… אבל מצד שני, היחיד שיש לו מספיק כוחות ג'דיי כדי להחזיר את קיילו רן לצד האור הוא לוק, אלא אם כן זה יילך לכיוון של רומן עם ריי… ואת ג'אר ג'אר בינקס עדיף שישאירו בבוידעם.

    אהבתי

    • אם זה ימשיך ללכת בכיוון הצפוי.. לוק הוא היודה החדש, פין הוא האן החדש, וריי הלוק החדש.. החיבור של ריי לכוח הרי עובר בתורשה לכן אין יותר מידי אפשרויות..לכן לקיילו יש גם אמא ועוד קרובת משפחה שיכולים להחזיר אותו, אבל זה יחכה כנראה לפרק השלישי. בינתיים לוק בתפקיד המנטור החדש לכוח.

      אהבתי

    • לזה רמזתי.. זאת בדיוק הבעיה אם הולכים לכיוון של רימייק שמשקף את המקור.. חוזרים עוד פעם לרגע "אני אביך"… ממממ, i know.. מבאס..

      אהבתי

מוזמנות ומוזמנים להגיב:

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.